021-7356

راهنمای عکاسی در کویر برای تازه کارها

راهنمای عکاسی در کویر برای تازه کارها

با اینکه من همیشه عاشق عکاسی از زمستان بوده‌ام اما معمولا یک ماه از زمستان را در مناطق بیابانی می‌گذارنم و به عکاسی از کویر مشغول هستم. البته این موضوع فقط به خاطر دمای گرمی که می‌توان در طول زمستان در کویر یافت نیست بلکه دلیل اصلی من برای این کار مناظر شگفت‌انگیز و نور فوق‌العاده‌ای است که من را به خودش جذب می‌کند.

همیشه به اندازه‌ی کافی به جاذبه‌های کویر برای عکاسی توجه نمی‌شود و دلیل آن هم تصور غلطی است که در بین مردم رواج دارد و تصور می‌کنند که کویر خالی از زندگی و خیلی گرم است و هیچگونه زیبایی در آن وجود ندارد. اما این موضوع خیلی حقیقت ندارد.

عکاسی در کویر

اکثر کویرها حاوی انواع جالبی از گیاهان و حیوانات هستند و ژئولوژی خیلی جالبی دارند. در کویر می‌توانید تمامی مواردی که خیلی از عکاس‌های منظره و طبیعت به دنبال آن هستند را پیدا کنید. در این مقاله تمامی نکات و تکنیک‌های لازم برای عکاسی از مناظر کویر را پوشش داده‌ایم. با ما همراه باشید.

آماده شدن برای عکاسی از کویر

برای یک سفر امن و نتیجه بخش به کویر باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. اولین نکته انتخاب زمان مناسب بسته به تحمل دمای خودتان است. کویر ممکن است خیلی گرم و در برخی شرایط به شدت خطرناک باشد.

برای مثال پارک ملی Death Valley در آمریکا یکی از محبوب‌ترین نقاط بیابانی برای عکاسی منظره است اما در عین حال رکورد گرم‌ترین نقطه‌ی روی زمین را هم با دمای 57 درجه سانتیگراد دارد. اما در ماه ژانویه دمای هوا در این نقطه حدود 20 درجه سانتیگراد است و مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند. به همین خاطر زمانبندی برای سفر به بیابان خیلی مهم است.

بسته به زمانی که سفر می‌کنید باید برخی وسایل را برای راحتی و ایمنی بیشتر به همراه داشته باشید:

یک کلاه برای محافظت از شما در برابر خورشید

چند بطری آب برای حفظ رطوبت بدن

عینک آفتابی و کلاه ضد آفتاب

یک عدد GPS (در برخی نقاط گوشی کار نمی‌کند)

یک روسری برای پوشاندن گردن

یک تیشرت آستین بلند برای محافظت از بدن در برابر نور خورشید

شلوار با دمپای زیبی

پوتین کوه‌نوردی با کیفیت

وسایلی که باید داخل کیف دوربین خود داشته باشید

برای عکاسی در کویر برخلاف مدل‌های دیگر عکاسی منظره، فقط باید لوازمی را که مطمئنید نیاز دارید به همراه داشته باشید. این وسایل عبارتند از:

لنزهای مختلف از واید تا تله فوتو

سه پایه

شاتر کابلی

فیلترهای مختلف مثل پلاریزه یا GND

حلقه‌ی فوکوس

یک فلاش در صورت نیاز به افزایش نور

باتری دوربین اضافه

کارت حافظه اضافه

ابزارهای مختلف برای بیرون آوردن تیغ از کفش‌ها، وسایل یا پا

و درنهایت مهم‌ترین آیتم که کیسه زباله است.

آموزش عکاسی در کویر

ممکن است بپرسید چرا کیسه زباله؟ بیابان محیط سختی است و خیلی از گونه‌های گیاهی یک مکانیسم دفاعی به شکل خار تیغ دارند. در برخی از نقاط نیز زمین پوشیده از این خارها است. قرار دادن کوله دوربین روی زمین ممکن است باعث چسبیدن این تیغ‌ها به آن و سپس برخورد آن‌ها به شما شود. همچنین محافظت از دوربین در زمان عکاسی در کویر هم موضوع مهمی است و قرار دادن آن روی شن خالی ممکن است مشکلات متعددی برای شما ایجاد کند.

به همین خاطر بهتر است کیف دوربین خودتان را روی این کیسه زباله قرار دهید

لنزهای مناسب برای عکاسی در کویر

اینکه به چه لنزی برای عکاسی در کویر نیاز دارید سوال خیلی خوبی است. جواب من به این سوالات «هرچیزی که می‌توانید حمل کنید است». در صورتی که وزن محدودی را می‌توانید حمل کنید بهتر است لنزهای کمتری با پوشش بیشتر به همراه داشته باشید. من معمولا از لنزهای 16-35، 28-70 و 80-200 میلیمتر به عنوان سه لنز اصلی خودم استفاده می‌کنم و از تمامی آن‌ها هم استفاده می‌کنم.

کویر معمولا گستره وسیعی از زمین و آسمان است و طبیعی است که بخواهید تمام آن را با استفاده از یک لنز واید در یک عکس ثبت کنید. با اینکه سوژه‌های زیادی وجود دارند بهتر است از لنزهای واید برای عکاسی از آن‌ها استفاده کنید اما همین موضوع برای لنزهای تله فوتو هم صدق می‌کند.

من زمانی که می‌خواهم یک لنز مناسب برای یک سوژه خاص را انتخاب کنم به این فکر می‌کنم که لنزهای واید باعث می‌شوند پیش زمینه بزرگتر به نظر برسد و لنزهای تله هم با زوم کردن سوژه‌های دوردست را به بیننده نزدیک‌تر می‌کنند.

[relatedpost post=”140205″]

عکاسی در کویر

Death Valley (HDR) F/22 @ 1/50th ISO 200

عکس بالا که در آب‌‎های گندیده Death Valley توسط پرسپکتیو لنز واید در فاصله 17 میلیمتری گرفته شده است تا روی پس زمینه تاکید شود. این استراتژی برای عکاسی از صحنه‌هایی که پیش‌زمینه جالبی دارند و پس زمینه از جذابیت کمتری برخوردار است مناسب است.

راهنمای عکاسی در کویر

Death Valley f/8 @ 1/80th ISO 200

یک لنز تله نیز به همان اندازه در شرایطی که یک سوژه را در دوردست دارید مهم است. در تصویر بالا پیش زمینه خیلی جالب نیست و به همین خاطر بهتر است با زوم کردن روی بخش خاصی از تصویر آن را نادیده بگیریم. برای گرفتن این عکس با جزئیات از کوه‌های دوردست که در Death Valley گرفته شده است به یک لنز 300 میلیمتر برای نزدیک شدن و نادیده گرفتن محیط اطراف نیاز داشتم.

ذهن و چشمان خود را باز کنید

بیابان یک محیط غنی با سوژه‌های زیاد برای عکاسی است اما در صورتی که با این محیط خشک و متروک آشنا نباشید پیدا کردن یک سوژه و ترکیب خوب ممکن است کمی زمانبر باشد. یک استراتژی خیلی خوب برای شروع این است که به یاد داشته باشید خیلی از استراتژی‌های ترکیب‌بندی که در اغلب مناظر کاربرد دارند در عکاسی در کویر هم کاربرد دارند.

خطوط راهنما، منحنی‌ها، الگوها، بافت‌ها، عناصر، کادربندی، پرسپکتیو اجباری، نقاط یک سوم و… هنوز هم قابل استفاده هستند. در صورتی که این موضوع را به یاد داشته باشید به سرعت یک سوژه‌ی خوب پیدا می‌کنید.

[relatedpost post=”105189″]

قوانین ترکیب بندی در کویر

Kofa NWR, Arizona f/16 @ 1/60th ISO 200

قانون یک سومبرای کادربندی این عکس با استفاده از قانون یک سوم کاکتوس بزرگی که مشاهده می‌کنید را روی یکی از نقاط یک سوم پیش زمینه قرار دادم. سوژه‌ی نزدیک و پس زمینه در فاصله دوردست باعث القاء حس عمق به تصویر شده است.

عکاسی در کویر

Death Valley Dunes f/22 @ 1/30th ISO 100

خطوط پیش زمینه روش خیلی خوبی برای هدایت چشم‌های مخاطب در عرض تصویر هستند. بیننده به صورت طبیعی به دنبال چیزهایی که نزدیک دوربین هستند می‌گردد و آن‌ها را تا پس‌زمینه دنبال می‌کند. در تصویر بالا ما چندین لایه با مقادیر تونال و بافت‌های مختلف داریم که از پیش زمینه تا پس زمینه جریان دارند.

عکاسی در کویر

Valley of Fire NV f/22 @ 1/13th ISO 100

خطوط قطری یا خطوط Z نیز یکی دیگر از تکنیک‌های ترکیب‌بندی هستند که در زمان عکاسی در کویر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در عکس بالا خطوط پیش زمینه داریم که به صورت زیگزاگی در عرض تصویر حرکت کرده‌اند و به پس زمینه رسیده‌اند.

به دنبال بافت و الگو باشید

عکاسی در کویر معمولا سوژه‌های جدیدی را در اختیار عکاس‌های منظره قرار می‌دهد. در اکثر بیابان‌ها شما می‌توانید گیاهان کاکتوسی و ساختارهای زمین‌شناسی جالبی را ببینید که حاوی صخره‌های رنگی و الگوهای غیرمعمولی هستند.

عکاسی در کویر

Yuma, AZ f/11 @ 1/200th ISO 100

این عکس از گل ترک خورده نمونه کاملی از الگوهای موجود در بیابان است. در اینجا آب بخار شده است و گل و لای در حال خشک شدن سخت شده و شکسته است. نتیجه این امر الگوها و بافت جالبی است که با زوم کردن می‌توانید آن را مشاهده کنید.

عکاسی در کویر

Pareah, UT f/11 @ 1/25th ISO 100

البته تمامی بافت‌ها و الگوها روی زمین نیستند. این کوه‌های در حال فرسایش یک پالت متفاوت را از گل و لای رنگی در چند لایه به نمایش گذاشته است. من با استفاده از لنز 70-200 و با زوم کردن توانستم ترکیبی را پیدا کنم که روی خطوط افقی تاکید دارد.

عکاسی در کویر

Alvord desert, Oregon f/22 @ 1/15th ISO 100

درست مثل خطوط راهنما، الگوها هم می‌توانند یک پیش زمینه قوی بسازند که از لحاظ بصری به پس زمینه کمک می‌کند. در عکس بالا که با لنز 35 میلیمتر گرفته شده است پیش زمینه 2/3 کل ترکیب را اشغال کرده است و درنهایت به کوه‌های روی خط افق منتهی می‌شود.

ارتفاع دوربین میزان قدرت پیش زمینه را تعیین می‌کند و در این مورد ارتفاع آن متوسط است: نه خیلی زیاد روی پیش زمینه تاکید دارد و نه خیلی کم این کار را انجام می‌دهد.

استفاده از خورشید

به عقیده خیلی از عکاس‌ها نور بیابان یکی از بهترین نورهایی است که به عنوان یک عکاس منظره می‌توانید پیدا کنید. در صورتی که زمستان را برای عکاسی در کویر انتخاب کنید، روزها کوتاه‌تر هستند و موقعیت خورشید هم در اکثر ساعات روز خیلی پائین است. زاویه پائین خورشید می‌تواند باعث خلق یک نور فوق‌العاده در ابتدا و انتهای روز و احتمالا در تمام طول روز شود.

عکاسی در کویر

Death Valley f/22 @ 1/30th ISO 100

تقریبا اواسط بعد از ظهر بود که من از این تپه شنی عکاسی کردم. همانطور که در پس زمینه مشاهده می‌کنید سایه‌های خیلی کمی وجود دارد که بدین معنی است که چندین ساعت با نور باکیفیت غروب فاصله داریم. با این وجود نورپردازی این عکس فوق‌العاده است.

این موضوع چند دلیل دارد:

  • خورشید سمت چپ تصویر است و نور از کنار می‌تابد که باعث تاکید روی بافت می‌شود
  • زاویه خورشید در آسمان خیلی پائین است به همین خاطر موج‌های شنی پیش زمینه 40% هایلایت و 60% سایه هستند
  • زاویه تپه شنی رو به پائین، به سمت راست و برخلاف خورشید است. به همین خاطر در حال افتادن در سایه است و در نتیجه تون تیره‌تری دارد.
عکاسی در کویر

South Mountain Park, AZ f/22 @ 1/20th ISO 100

نور از پشت در صورتی که روی صحنه‌ی درست اعمال شود خیلی زیبا خواهد بود. در زمان عکاسی در کویر می‌توانید انواع مختلفی از کاکتوس و گونه‌های گیاهی دیگر را پیدا کنید که در صورت تابیدن نور از پشت خیلی زیبا خواهند شد. تیغ‌ها و برگ‌های کوچک با نزدیک‌تر شدن خورشید به خط افق شروع به درخشش می‌کنند و باعث زیبایی گیاه خواهند شد.

عکاسی در کویر پس از غروب

بلافاصله پس از اینکه آفتاب غروب کرد تجهیزات خودتان را جمع نکنید. حتی پس از غروب آفتاب هم موقعیت‌های زیادی برای عکاسی در کویر دارید. عکس‌‌های ضدنور یکی از مواردی هستند که به محض غروب آفتاب می‌توانید دنبال کنید. هر سوژه‌ای که آسمان صاف را به عنوان پس زمینه داشته باشد برای این نوع عکاسی مناسب است.

عکاسی در کویر

Saguaro NP, Arizona f/11 @ 1/125th ISO 100

یک عکس ضدنور از کاکتوس ساگوارو روی شکل کاکتوس تاکید می‌کند و به عنوان نمادی از جنوب غرب آمریکا شناخته می‌شود. به همین خاطر یک استراتژی داستان‌سرایی خوب برای عکاسی در کویر است.

آموزش عکاسی ضدنور در کویر

برای نوردهی مناسب در یک عکس ضد نور در زمانی که نورسنجی را انجام می‌دهید سعی کنید سوژه را خارج از کادر نگه دارید. به این صورت فقط نور آسمان اندازه‌گیری می‌شود و کمک می‌کند که مطمئن شوید خود سوژه کاملا خالی از جزئیات است.

یک عکس ضد نور باید سیاه باشد به همین خاطر کار خود را با گرفتن دوربین به سمت طرفین سوژه شروع کنید و اجازه دهید نورسنج فقط اطلاعات آسمان را دریافت کنید. سپس نوردهی را براساس آن انجام دهید و پس از کادربندی دوباره، عکس موردنظر را بگیرید.

[relatedpost post=”123760″]

عکاسی شبانه در کویر

آسمان شب آخرین رویداد روز برای عکاسی در کویر است و از آنجایی که آسمان در اینجا یک منبع نور است باز هم یک موقعیت برای عکاسی ضدنور دارید. کاکتوس ساگوارو بازهم یک سوژه خیلی خوب است زیرا خطوط آن در مقابل آسمان و کوه‌ها به خوبی مشخص است.

برای عکاسی از آسمان شب در کویر به لوازم زیر نیاز دارید:

  • یک دوربین فول فریم (ترجیحا)، البته یک دوربین کراپ سنسور هم کاربرد دارد اما مقدار کمتری از صحنه را نسبت به دوربین فول فریم پوشش می‌دهد.
  • یک سه پایه به منظور ثابت نگه داشتن دوربین برای نوردهی طولانی
  • یک لنز واید (من از 16-35 زوم استفاده می‌کنم)
  • یک شاتر کابلی برای جلوگیری از لمس دوربین

عکاسی در شب در کویر

ایزویی که انتخاب می‌کنید به دوربین شما و ماکزیمم ایزو لنزی که دارید بستگی دارد. یک نقطه شروع خوب می‌تواند ISO 1600، سرعت شاتر 15-30 ثانیه و دیافراگم f/2.8 باشد. اما در صورتی که سرعت شاتر شما خیلی زیاد نیست و ماکزیمم دیافراگم لنزی که دارید هم f/4 است بهترین راه حل افزایش ایزو به 3200 است.

دلیل این موضوع هم این است که ماکزیمم ایزو خیلی از DSLRهای امروزی برابر با 30 ثانیه است و برای مقادیر بیشتر باید از حالت Bulb استفاده کنید. با اینکه نوردهی طولانی‌تر با استفاده از حالت Bulb نیز جوابگو است اما ستاره‌ها در سرعت‌های شاتر طولانی‌تر کم کم تار می‌شوند. نگه داشتن سرعت شاتر روی مقادیر کوتاه‌تر 15-30 ثانیه از تار شدن ستاره‌ها جلوگیری می‌کند. برای افزایش مقدار نوردهی به میزان لازم، افزایش ایزو روش خوبی است.

[relatedpost post=”85600″]

افزایش بهره‌وری در سفر به کویر

برای برنامه‌ریزی سفر به کویر، قبل از شروع سفر این موارد را به یاد داشته باشید:

  • در چه زمانی از سال قرار دارید؟ آیا دمای هوا برای شما مناسب است؟
  • با تنظیمات پایه دوربین شروع کنید: ایزو 100 برای مناظر معمولی مناسب است. در صورت نیاز می‌توانید این مقدار را افزایش دهید
  • بسته به داستانی که مدنظر دارید از کمترین دیافراگم برای جدا کردن سوژه از صحنه یا بیشترین دیافراگم برای نشان دادن بخش زیادی از صحنه استفاده کنید.
  • آیا برای عکاسی از گل‌ها وحشی برنامه‌ریزی می‌کنید؟ در صورتی که زمستان باران زیادی باریده باشد، گل‌های وحشی خیلی خوبی در اختیار خواهید داشت.
  • پیش‌بینی هوا چگونه است؟ تمامی شرایط آب و هوا برای عکاسی در کویر مناسب هستند اما آب و هوای طوفانی خیلی بهتر است. البته منظور ما بعد از طوفان است.

طوفان‌های بیابانی ممکن است حاوی طوفان شن هم باشند و مطمئنا شما دوست ندارید وسط طوفان شن بیرون باشید. اما در صورتی که بتوانید یک روز بعد از طوفان به بیابان مراجعه کنید، شرایط تازه‌تر و دست‌نخورده‌تر خواهد بود. بادهایی که در طول طوفان‌های شن می‌وزند تپه‌های شنی را دوباره بازسازی می‌کنند و الگوهای جدیدی خالی از ردپا و جای لاستیک ماشین ایجاد می‌کنند.

جمع‌بندی

در بیابان با نگاه کردن به آسمان، زمین و اطراف می‌توانید سوژه‌های خوبی پیدا کنید. به دنبال سوژه‌هایی بگردید که پیش زمینه‌های خوبی خواهند بود اما در عین حال مراقب پس زمینه هم باشید و مواظب باشید که حواس مخاطب را پرت نکند. همچنین چیزهایی که در پس زمینه هستند را هم بررسی کنید و از یک لنز تله فوتو برای کادربندی جزئیات آن‌ها استفاده کنید.

عکاسی در کویر یک روش فوق‌العاده برای ثبت جادوی کویر است. با کمی برنامه‌ریزی از قبل، زمانبندی درست و کمترین تجهیزات می‌توانید از یک سفر ایمن و نتیجه‌بخش به بیابان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.