021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تکنیک زاویه هلندی چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

تکنیک زاویه هلندی چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

احتمالا قبلا به شما گفته شده است که باید دوربین را از لحاظ عمودی و افقی به صورت کاملا صاف نگه ‌دارید. در غیر این صورت ممکن است باعث شوید یک قایق به شکلی دیده شود که بیننده احساس کند در حال بالا رفتن از یک کوه است. در خیلی از عکس‌ها خط افق الزاما باید صاف باشد اما در برخی دیگر هم اینگونه نیست. در این مقاله شما یاد می‌گیرید که چگونه می‌توان از تکنیک زاویه هلندی استفاده کرد.

زاویه هلندی چیست؟

زاویه هلندی یکی از روش‌های غیرمعمول برای کادربندی عکس است. در این تکنیک باید دوربین خود را به صورت عمدی خارج از محورهای عمودی یا افقی نگه دارید. بدین معنی که خطوط افقی و عمودی موجود در تصویر نباید موازی با لبه‌های کادر باشند. در این حالت تصویر شبیه به زمانی خواهد بود که سر خودتان را مقداری کج می‌کنید.

علاوه بر زاویه هلندی، این تکنیک با اسامی دیگری مثل شیب هلندی، کادر اریب و یا عکاسی با زاویه مورب نیز شناخته می‌شود. حتی برخی اوقات از زاویه بتمن نیز برای اشاره به این تکنیک استفاده می‌شود. این موضوع به دلیل استفاده‌ی زیاد سریال تلویزیونی بتمن از این نوع کادربندی است.

تکنیک زاویه هلندی

برخلاف اسمی که این تکنیک دارد، خواستگاه اصلی آن کشور هلند نبوده است بلکه اولین بار فیلم‌سازهای آلمانی در اوایل قرن بیستم از آن استفاده می‌کردند. در آن زمان از کلمه‌ی Deutsch tilt برای اشاره به این تکنیک استفاده می‌شد که در زبان آلمانی به معنی زاویه آلمانی بود اما در طول زمان تغییر کرد و به شکل Dutch tilt یا همان زاویه هلندی وارد زبان انگلیسی شد.

این تکنیک کادربندی با چرخاندن دوربین اجرا می‌شد و برای انتقال احساس ناراحتی و یا بی‌نظمی و اغلب بدون حرکت دوربین از آن استفاده می‌شد. این روش بیشتر در بین هنرمندان اکسپرسیونیست محبوب بود. بعدا نیز این تکنیک مورد استفاده قرار گرفت و به صورت گسترده عکاس‌ها در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کردند.

چطور از تکنیک زاویه هلندی در عکاسی استفاده می‌شود؟

تکنیک زاویه هلندی در شرایط مختلف و با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. زاویه هلندی بیشتر از اینکه یکی از قوانین کادربندی باشد یک تکنیک است. عکاسی با این تکنیک نیز به شدت ساده است و فقط کافی است کمی دوربین خودتان را کج کنید.

[relatedpost post=”117681″]

مانند تمامی تکنیک‌های کادربندی این تکنیک را هم می‌توانید خیلی خوب و یا خیلی ضعیف اجرا کنید. برای اینکه بیشترین استفاده را از زاویه هلندی ببرید باید تلاش کنید زاویه‌ی ایجاد شده عمدی و حساب شده به نظر برسد. در صورتی که شیب دوربین کم باشد ممکن است بیننده احساس کند این اتفاق اشتباهی رخ داده است اما در صورتی که از این نوع شیب در تصاویر خودتان استفاده کنید، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی آن‌ها داشته باشد.

استفاده عمدی از زاویه هلندی باعث نشان دادن خلاقیت شما می‌شود و بیننده نیز احساس نمی‌کند که این کار اشتباهاً صورت گرفته است. با کادر مورب شما می‌توانید احساس ترس، عدم تعادل و تلاطم را در عکس‌های خودتان به مخاطب انتقال دهید. همچنین در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید می‌توانید احساس آزادی و سرگرمی را هم با استفاده از آن به مخاطب انتقال دهید.

آموزش تکنیک های ترکیب بندی

با ترکیب زاویه هلندی و دیگر قوانین ترکیب‌بندی می‌توانید عکس‌های خلاقانه‌تری ایجاد کنید. هرچقدر این تکنیک را به صورت عمدی‌تر اجرا کنید، نتایج نیز تاثیرگذار‌تر خواهند بود. تکنیک‌هایی مثل خطوط راهنما، استفاده از خطوط قطری و یا حتی منحنی‌ها در کنار زاویه هلندی می‌توانند قدرتمندتر باشند. در صورتی که در حال عکاسی از یک صحنه با خطوط قوی هستید و نمی‌توانید یک عکس خوب بگیرید، سعی کنید دوربین خودتان را مقداری خم کنید.

[relatedpost post=”107403″]

کشیده شدن یک خط قوی از یک گوشه به گوشه دیگر تصویر با استفاده از تکنیک زاویه هلندی باعث افزایش تاثیرگذاری کادر شما خواهد شد. سعی کنید با استفاده از خطوط عمودی یا افقی و این تکنیک یک خط قطری ایجاد کنید. با استفاده از این کار قادر خواهید بود تصویر جدیدی را به مخاطب نشان دهید.

ترکیب خطوط راهنما با زاویه هلندی اغلب اوقات تاثیر خیلی بیشتری دارد. این بدین دلیل است که شما از دو تکنیک مختلف استفاده می‌کنید و هر دو چشم بیننده را به مهم‌ترین قسمت‌های تصویر هدایت می‌کنند. نیازی نیست که همیشه نگران صاف بودن خط افق باشید. تا زمانی که کادربندی شما باعث بزرگنمایی شیب تصویر شود، کار شما حساب شده دیده می‌شود و به هیچ عنوان بیننده احساس نمی‌کند که کادر تصویر اشتباها کج شده است.

استفاده از زاویه هلندی برای گنجاندن اشیاء بیشتر داخل کادر

تکنیک زاویه هلندی

در صورتی که در یک فضای بسته قرار دارید می‌توانید از زاویه هلندی استفاده کنید. همچنین برای عکاسی از سوژه‌هایی هم که به صورت کامل داخل کادر جا نمی‌شوند، استفاده از این تکنیک توصیه می‌شود.

محور قطری کادر تصویر شما طولانی‌تر از محور طولی است. سعی کنید دوربین خودتان را 45 یا 90 درجه به چپ یا راست بچرخانید. در این صورت ممکن است بتوانید تمام سوژه را در کادر خود جای دهید. حتی در صورتی که از لنزهای واید هم استفاده می‌کنید، این تکنیک باعث افزایش تاثیرگذاری تصویر شما خواهد شد. انتخاب طبیعی عکاس‌ها در مواقعی که سوژه داخل کادر جا نمی‌شود کاهش زوم یا فاصله گرفتن از آن است اما در صورتی که از زاویه هلندی استفاده کنید، ممکن است نتایج بهتری به دست بیاورید.

استفاده از کادر مورب برای نشان دادن یک پرسپکتیو متفاوت

در مواقعی که از سوژه‌های معمولی عکاسی می‌کنید، استفاده کافی را از زاویه هلندی ببرید. جالب نشان دادن یک سوژه‌ی معمولی برای خیلی از عکاس‌ها کار سختی است. شما باید یک عکس منحصر به فرد بگیرید تا مردم به آن توجه کنند. استفاده از شیب هلندی به تنهایی و یا ترکیب آن با دیگر تکنیک‌های عکاسی می‌تواند باعث خلق عکس‌های خلاقانه‌تری شود.

[relatedpost post=”128980″]

وسوسه نشوید که یک عکس سریع از سوژه‌های معمولی بگیرید. در صورتی که قرار است از یک سوژه‌ی استاندارد عکاسی کنید، سعی کنید یک عکس غیر استاندارد بگیرید. به این ترتیب احتمال اینکه افراد بیشتری آن را ببینند افزایش خواهد یافت.

برای مثال افرادی که به تایلند سفر می‌کنند بیشتر از معابد و صومعه‌های آنجا عکس می‌گیرند. به همین خاطر این نوع عکس‌ها به شدت تکراری هستند. شما می‌توانید با استفاده از تکنیک شیب هلندی باعث شوید که این عکس‌ها بیشتر دیده شوند.

تکنیک زاویه هلندی

خطوط عمودی ساختمان‌ها و درخت‌ها اغلب اوقات برای عکاسی با زاویه هلندی مناسب هستند. من چندین بار از این معبد به روش سنتی عکاسی کرده‌ام. اما این بار می‌خواستم بازتاب ساختمان را نیز در برکه‎‌ی مقابل آن به تصویر بکشم و به همین خاطر از تکنیک شیب هلندی استفاده کردم. خطوط قوی و طولانی درخت‌های نخل نیز کمک زیادی به من کردند.

جمع‌بندی

اغلب اوقات برای اینکه به خوبی بتوانید از تکنیک‌های عکاسی استفاده کنید فقط به تجربه نیاز دارید. تکنیک زاویه هلندی هم از این موضوع مستثنی نیست. هر موقع که به چالش کشیده شدید از این تکنیک استفاده کنید. هیچ قانونی برای اجرا زاویه هلندی وجود ندارد و به همین خاطر تجربه کلید یاد گرفتن آن است. شما باید از احساسات خودتان استفاده کنید و با استفاده از آن‌ها تشخیص دهید که یک عکس را دوست دارید یا نه.

در برخی موقعیت‌ها هرچقدر که زاویه شدیدتر باشد، نتایج بهتری به دست خواهید آورد. در برخی دیگر نیز بهتر است زاویه صاف‌تر باشد. مهم‌ترین قانونی که برای عکاسی با تکنیک زاویه هلندی باید در نظر داشته باشید این است که تلاش کنید بیننده احساس کند کادر به صورت عمدی کج شده است. هرچقدر که بیشتر بتوانید این تکنیک را عمدی نشان دهید، تصاویر شما نیز قوی‌تر خواهند بود.

https://expertphotography.com/dutch-angle

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *