دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آشنایی با نرم‌افزار‌های برتر شرکت Adobe

تکنیک و ترفند
آشنایی با نرم‌افزار‌های برتر شرکت Adobe

 

اگر عکاس، فیلمساز، ادیتور عکس و فیلم، آهنگساز یا طراح و گرافیست باشید، حتماً نام محصولات شرکت ادوبی را شنیده یا با آن‌ها کار می‌کنید. شاید جالب باشد که بدانید این شرکت ده‌ها محصول مختلف نرم‌افزاری برای مقاصد گوناگون عرضه می‌کند.

 

آشنایی با نرم‌افزار‌های برتر شرکت Adobe

 

 

تاریخچه نرم‌افزار‌های برتر شرکت Adobe

بنیانگذار شرکت ادوبی آقای جان وارموک این شرکت را مانند بسیاری از شرکت‌های آن زمان در گاراژ خانه‌اش در سال 1982 راه‌اندازی کرد. وی پس از جدایی از شرکت Xerox با کمک دوست خود نسبت به گسترش زبان PostScript جهت چاپ اقدام نمود. در سال 1985 شرکت اپل امتیاز PostScript را در اختیار گرفت و از آن در دستگاه‌های چاپ Laser Writerرومیزی استفاده کرده و انقلابی در صنعت چاپ بوجود آورد. سرمایه‌گذاری استیو جابز باعث شد که شرکت ادوبی نحستین شرکت در دره سیلیکون باشد که در سال اول فعالیت، سودآور شد. در سال 2022، تعداد کارمندان این شرکن در سراسر جهان حدود 26000 نفر می باشد.

 

کد تخفیف نورنگار

نقاط عطف تاریخچه شرکت ادوبی:

 

معرفی نرم‌افزار گرافیکی ایلوستریتور برپایه بُردار در اواسط دهه 1980

معرفی نرم‌افزار گرافیکی پرچمدار شرکت بنام فتوشاپ در سال 1989

معرفی نرم‌افزار ویرایش ویدیویی پریمیر در سال 1991

 

در این نوشتار شما را با 9 نرم‌افزار برتر شرکت ادوبی آشنا می‌کنیم:

 

شهرت نرم‌افزار فتوشاپ به حدی است که کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشد. امروزه نام این نرم‌افزار را حتی در مکالمات روزمره نیز بصورت (فتوشاپ کردن) به کار می‌برند. بطور خلاصه، آنچه از یک نرم‌افزار گرافیکی انتظار دارید در برنامه فتوشاپ وجود دارد. قابلیت‌های ویرایشی و ایجاد گرافیک‌های بی‌نظیر، این برنامه را به مرجعی برای سایر نرم‌افزارهای مشابه بدل نموده است.

 

فایل آموزشی ویدئویی فتوشاپ مقدماتی

 

 

نرم‌افزار لایتروم (با نام کامل Photoshop Lightroom)  برنامه‌ای اختصاصی برای ویرایش، سازماندهی و آرشیو نمودن حجم زیادی از تصاویر می‌باشد. روند کاری در این برنامه براساس ماژول‌های مختلف بوده و از این نظر با فتوشاپ متفاوت است. همچنین سامانه ویرایش لایتروم بصورت غیر تخریبی است یعنی فایل اصلی همیشه بصورت ویرایش نشده در اختیار کاربر است و تمام اعمال ویرایشی بر روی فایل مستقل انجام می شود. این نرم‌افزار در بین عکاسان بسیار محبوب است و بقول معروف، نویسندگان این برنامه خود عکاسان بوده‌اند.

 

 

 

پیشنهاد : آموزش شروع کار با لایتروم

 

این نرم‌افزار که از سال 2003 به‌نام پریمیر پرو نامیده می‌شود، یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ویرایش فیلم محسوب می‌شود، بطوری که بسیاری از استودیوهای فیلمسازی هالیوود، همچنان از این برنامه برای ویرایش فیلم‌های سینمایی استفاده می‌کنند. همانند برنامه فتوشاپ، شرکت‌های بسیاری اقدام به تولید پلاگین‌های متنوع برای پریمیر نموده‌اند که باعث افزایش توانایی‌های این نرم‌افزار در خلق جلوه‌های ویژه شده است.

 

فایل آموزشی ویدئویی دوره جامع پریمیر

 

 

 

افترافکت نرم‌افزاری برای ایجاد جلوه‌های ویژه،موشن گرافیک و ترکیب‌بندی لایه‌های تصویری است که بطور گسترده در صنعت تصویرسازی دیجیتال، بخصوص در بخش تجاری به‌کار گرفته می‌شود. این نرم‌افزار را می‌توان ترکیبی از نرم‌افزارهای فتوشاپ و پریمیر درنظر گرفت. اکثر ویدیوهای تبلیغاتی و کلیپ‌های سینمایی بدون وجود برنامه افترافکت هرگز بوجود نمی‌آمدند. در سال 2019، این نرم‌افزار بدلیل دستاوردهای علمی و فنی موفق به دریافت جایزه اسکار گردید.

 

 

 

 

برنامه ایلوستریتور از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای شرکت ادوبی محسوب شده و نخستین بار همانند برنامه فتوشاپ برای اجرا بر روی کامپیوترهای شرکت اپل ارائه شد. ایلوستریتور برنامه‌ای گرافیکی جهت طراحی براساس بُردار (Vector) است و مانند فتوشاپ براساس پیکسل عمل نمی‌کند. این قابلیت باعث شده تا از این نرم‌افزار بطور روزافزون در طراحی‌های گرافیکی استفاده شود. در سال 2021، نرم‌افزار ایلوستریتور به عنوان برترین نرم‌افزار گرافیکی بُرداری توسط مجله معتبر PC Magazine شناخته شد.

 

 

 


نرم‌افزار InDesign را به عنوان پیشرو در زمینه طراحی صفحات چاپی و رسانه‌های دیجیتال می‌شناسند. از این نرم‌افزار که در سال 1999 منتشر شد برای طراحی پوستر، بروشور، مجله، روزنامه، کتاب چاپی و کتاب‌های الکترونیک در سراسر جهان به عنوان نرم‌افزاری استاندارد استفاده می شود. 

 

 

 

 

برنامه ادبی بریج به منظور سازماندهی و منظم سازی فایل‌های دیجیتالی طراحی شده است. اگر از آن دسته عکاسان یا گرافیست‌هایی هستید که بطور معمول مقادیر زیادی داده تولید می‌کنید، نرم افزار بریج بهترین و ساده‌ترین راه‌حل برای ساماندهی، نشانه‌گذاری و مدیریت فایل‌های شماست. به کمک این برنامه می‌توانید فایل‌ها را بصورت گروهی و در یک مرحله تغییر نام داده و آن‌ها را براساس متادیتا مرتب سازی کنید.

 

 

 

 

گرچه اگثر افراد شرکت ادوبی را به عنوان سازنده برنامه‌های گرافیکی می‌شناسند اما این شرکت با ارائه نرم‌افزار Audition در سال 2003 نشان داد که در زمینه صدا و موسیقی هم توانایی زیادی دارد. 

نرم‌افزار قدرتمند و بی‌نظیر Audition را فتوشاپ دنیای صدا می‌دانند. ضبط چندین تراک همزمان، ویرایش صدا بصورت کامل، پشتیبانی از اکثر فرمت‌های صوتی و تبدیل آن‌ها به یکدیگر و بطور کلی هر آنچه از یک سیستم صوتی انتظار دارید در نرم‌افزار Audition برای شما فراهم شده است.

 

 

 

 

یکی از خلاقانه‌ترین نرم‌افزارهایی که تا کنون شرکت ادوبی عرضه نموده، بی شک نرم‌افزار Character Animator می‌باشد. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید حرکات کاراکترهای دو بُعدی ( بصورت آماده یا طراحی شده در فتوشاپ و ایلوستریتور) را با حرکات یک فرد بصورت زنده ترکیب کرده و انیمیشن‌های خلاقانه‌ای ایجاد کنید. می‌توانید با استفاده از وب‌کم کامپیوتر و میکروفن آن، حرکات صورت و همزمانی گفتار و حرکات لب کاراکتر دو بُعدی را بطور همزمان مشاهده و آن‌ها را در یک صحنه با هم ترکیب کنید.

 

 

شما می‌توانید تجربیات خود در زمینه کار کردن با نرم‌افزارهای شرکت ادوبی را با ما و سایر دوستان علاقه‌مند از طریق همین صفحه در میان بگذارید.

 

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *