دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

فوجی‌فیلم ازدوربین جدید خود XT-50 رونمایی کرد!

اخبار عکاسی
فوجی‌فیلم ازدوربین جدید خود XT-50 رونمایی کرد!

فوجی‌فیلم با افتخار از دوربین جدید X-T50 رونمایی می‌کند. این دوربین جدید، به عنوان جانشینی برای X-T30 محبوب معرفی شد، این دوربین به حسگر 1.26 مگاپیکسلی APS-C X-Trans CMOS 4 و پردازشگر تصویر X-Processor 4 مجهز شده است که عملکرد فوکوس خودکار و عکاسی پیاپی را به طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.همچنین از قابلیت فیلمبرداری 4K  با سرعت 30 فریم بر ثانیه (به جای 60 فریم بر ثانیه) و کیفیت Full HD با سرعت 40 فریم بر ثانیه بهره می‌برد. مهم‌ترین نکته در مورد  X-T50، لرزه‌گیر حسگر (sensor-shift image stabilization) است که برای اولین بار در یک دوربین سری X رده ابتدایی از فوجی‌فیلم تعبیه شده است. این ویژگی به طور قابل توجهی لرزش دوربین را کاهش می‌دهد و به ثبت تصاویر و ویدیوهای شارپ‌تر کمک می‌کند.

رونمایی دوربین جدید فوجی‌فیلم

تثبیت کننده تصویر

سرانجام دوربین‌های سری X فوجی‌فیلم به لرزه‌گیر تصویر مجهز شدند!  پیش ازاین، کاربران در انتخاب دوربین با این سری دچار تردید می‌شدند، چرا که مدل‌های سری X-Sx0 از لرزه‌گیر تصویر و دکمه‌های چرخشی مشابه دوربین‌های DSLR بهره می‌بردند، در حالی که مدل‌های X-Tx0 فاقد لرزه‌گیر تصویر اما دارای دکمه‌ تنظیم سرعت شاتر بودند. حالا با معرفی X-T50 دیگر این دغدغه وجود ندارد و شما می‌توانید بر اساس اولویت خود، یعنی نوع سیستم کنترل دوربین، تصمیم بگیرید.

علاوه بر سیستم لرزه‌گیر تصویر که یک مزیت کلیدی محسوب می‌شود، دوربین X-T50 از قابلیت‌های دیگری نیز بهره می‌برد:

  • تابع: Camera-to-Cloud این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا عکس‌ها و ویدیوها را از طریق وای‌فای به طور مستقیم در پلتفرم اشتراک‌گذاری Frame.io بارگذاری کنید. این ویژگی برای عکاسان و فیلمبردارانی که نیاز به اشتراک‌گذاری سریع و راحت فایل‌ها دارند، بسیار کاربردی است.
  • فوکوس خودکار ضربه‌ای (Tap-to-Track): این قابلیت که به تازگی به دوربین X-T5 نیز اضافه شده است، در X-T50 نیز در دسترس است. با ضربه زدن روی صفحه نمایش لمسی، می‌توانید به راحتی سوژه مورد نظر خود را برای فوکوس خودکار پیوسته انتخاب کنید. این ویژگی به خصوص در هنگام فیلمبرداری و دنبال کردن سوژه‌های متحرک بسیار مفید است.
تثبیت کننده تصویر
با اینکه دوربین X-T50 به طور قابل توجهی از X-T5 کوچک‌تر است، همچنان موفق شده است تا مکانیزم لرزه‌گیر تصویر را در خود جای دهد. این سیستم لرزه‌گیر، همانند برادر بزرگ‌تر و گران‌تر خود (X-T5)، قادر به جبران لرزش تا 7 گام است.

چرخ شبیه‌ساز فیلم (Film Simulation dial)

تقریبا تمام دوربین‌های موجود در بازار، تعدادی حالت رنگی (Color Mode) دارند که برخی از آن‌ها جذاب‌تر از بقیه هستند. فوجی‌فیلم اما مجموعه‌ای از حالت‌های شبیه‌ساز فیلم (Film Simulation) را ارائه می‌دهد که عموما ظریف، زیبا و به یادماندنی هستند (به لطف عناوینی که از نام انواع فیلم عکاسی الهام گرفته شده‌اند). این حالت‌ها باعث می‌شوند تا دوربین‌های فوجی‌فیلم برخی از بهترین تصاویر JPEG را در بین رقبا به ثبت برسانند.

چرخ شبیه ساز فیلم
برای سهولت دسترسی به حالت‌های مختلف شبیه‌ساز فیلم (Film Simulation) و تشویق شما به امتحان کردن آن‌ها، دوربین X-T50 حالا از یک چرخ اختصاصی بهره می‌برد. شما می‌توانید حالت‌های دلخواه خود را برای سه موقعیت FS1، FS2 و FS3 روی این چرخ تنظیم کنید.

پس از معرفی لرزه‌گیر تصویر، شاید مهم‌ترین به‌روزرسانی دوربین X-T50، اضافه شدن چرخ شبیه‌ساز فیلم در قسمت چپ بالای بدنه باشد. این چرخ جانشین کنترل‌گر حالت درایو (Drive Mode) شده‌است که در مدل‌های قبلی سری X-Tx0 وجود داشت. شاید با توجه به وجود حالت‌های شبیه‌ساز فیلم در تمام مدل‌های فوجی‌فیلم، این تغییر یک جزئیات به نظر برسد، اما اضافه کردن یک کنترل مستقیم برای این حالت‌ها، درواقع حرکتی هوشمندانه برای دوربینی مثل X-T50 به شمار می‌رود.

با وجود چرخ شبیه‌ساز فیلم، دیگر لازم نیست برای انتخاب حالت دلخواه، در منوها جستجو کنید. این چرخ به شما امکان دسترسی سریع و آسان به حالت‌های مختلف شبیه‌ساز فیلم را می‌دهد و به شما یادآوری می‌کند که از این قابلیت‌های جذاب برای خلق عکس‌های منحصر به فرد استفاده کنید.

قابلیت‌های فیلمبرداری X-T50: تقریبا هم سطح با X-T5!

X-T50 در بخش فیلمبرداری، تقریبا تمام قابلیت‌های X-T5 را ارائه می‌دهد. این دوربین قادر است ویدیوهای 6.2K با سرعت حداکثر 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. همچنین می‌تواند ویدیوهای 4K با نمونه‌برداری پایین‌تر را از کل عرض حسگر با سرعت 30 فریم بر ثانیه یا حداکثر 60 فریم بر ثانیه با برش 1.14 برابری ثبت کند. همانند X-T5، انتخابی مستقیم برای میزان جزئیات قابل ثبت و کنترل لرزش شاتر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

قابلیت‌های فیلمبرداری
X-T50 از گزینه‌های مختلف ضبط ویدیو برخوردار است که کار را برای فیلمبردارانی که به دنبال یک دوربین جمع‌وجور و سبک هستند راحت می‌کند.

رقابت داغ X-T50 با افزایش قیمت

افزایش قیمت X-T50، آن را وارد یک رقابت چالش‌برانگیز کرده است. قیمت فعلی این دوربین، آن را مستقیما در رقابت با سونی a6700 با قابلیت‌های بسیار خوب قرار می‌دهد و همچنین به قیمت کانن EOS R7 با لرزه‌گیر تصویر نزدیک می‌کند (در مقایسه با مدل R10 ارزان‌تر است). نیکون در حال حاضر دوربین APS-C رده بالای خاصی در خط تولید خود ندارد، بنابراین Z fc که لرزه‌گیر تصویر ندارد در این مقایسه قرار می‌گیرد، زیرا از لحاظ طراحی و حس کلاسیک، شبیه‌ترین گزینه به فوجی‌فیلم است.

دوربین جدید فوجی از صفحه‌نمایش متحرک برخوردار است که دسترسی را به تنظیمات و کنترل فوکوس راحت می‌کند.

بدنه و طراحی

  • طراحی کلاسیک: X-T50 از طراحی کلاسیک دوربین‌های رنج‌فایندر فوجی‌فیلم بهره می‌برد که حس نوستالژیکی به آن می‌دهد.
  • بدنه فشرده و سبک: این دوربین با وزن 375 گرم (شامل باتری و کارت حافظه) بسیار سبک و جمع و جور است و به راحتی در دست جای می‌گیرد.
  • مواد باکیفیت:  بدنه X-T50 از آلیاژ منیزیم ساخته شده است که آن را بادوام و مقاوم در برابر ضربه و خط و خش می‌کند.
  • مقاومت در برابر آب و گرد و غبار : این دوربین در برابر آب و گرد و غبار مقاوم نیست، بنابراین باید در شرایط جوی نامساعد مراقب آن باشید.
  • گریپ راحت:  دارای یک گریپ ارگونومیک و راحت است که به شما کمک می‌کند تا دوربین را به طور محکم در دست بگیرید.
  • منوی بصری : منوی X-T50 به صورت بصری طراحی شده است و استفاده از آن آسان است.
  • صفحه نمایش لمسی:  صفحه نمایش لمسی این دوربین به شما امکان می‌دهد تا به سرعت و به راحتی تنظیمات را تغییر دهید و عکس‌ها و فیلم‌ها را مرور کنید.
بدنه و طراحی
دوربین tx-50 سبک و بسیار خوش‌دست است.

تغییرات در چیدمان دکمه‌های X-T50 نسبت به X-T5:

  • دکمه AEL: محل این دکمه کمی تغییر کرده است. در X-T50، دکمه AEL در بالای سه دکمه‌ای که در امتداد پشت دوربین قرار گرفته‌اند، جای گرفته است. در حالی که در X-T5، این دکمه در کنار چرخ کنترل عقب (rear command dial) قرار داشت.
  • دکمه منوی سریع (Q Menu): خوشبختانه، دکمه منوی سریع همچنان در انتهای محل قرار گرفتن شست بر روی بدنه عقب دوربین باقی مانده است.
  • جوی استیک فوکوس خودکار (AF): X-T50 از همان جوی استیک فوکوس خودکار X-T5 بهره می‌برد، اما کمی پایین‌تر در بدنه عقب دوربین قرار گرفته است. این تغییر باعث می‌شود تا کار با آن کمی دشوارتر باشد.

البته، با توجه به اینکه X-T50 از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص سوژه (subject recognition AF) برخوردار است، اهمیت جوی استیک کمی پایین می‌آید. این قابلیت به این معنی است که نیازی نیست برای فوکوس خودکار روی سوژه‌های قابل تشخیص توسط دوربین، نقطه فوکوس را به طور دقیق روی سوژه قرار دهید.

تشخیص چهره و تشخیص سوژه

مانند سایر دوربین‌های فوجی‌فیلم، حالت‌های تشخیص چهره (Face Detection) و تشخیص سوژه (Subject Recognition) کاملا از هم جدا هستند. این موضوع هم مزایا و هم معایبی دارد:

مزایا

تنظیم مستقل Eye AF فوکوس خودکار بر روی چشم: با یکی از دکمه‌های دوربین می‌توانید به راحتی حالت فوکوس خودکار بر روی چشم (Eye AF) را روشن و خاموش کنید. این موضوع برای عکاسانی که به طور مرتب از پرتره عکاسی می‌کنند، بسیار کاربردی است.

معایب:

تنظیم دو دکمه برای جابجایی بین حالت‌ها: اگر می‌خواهید به طور مداوم بین حالت تشخیص سوژه و تشخیص چهره جابجا شوید، باید از دو دکمه را برای این کار استفاده کنید. با فعال کردن یکی از این حالت‌ها و سپس غیرفعال کردن آن، دوربین به حالت فوکوس خودکار استاندارد برمی‌گردد، نه به آخرین حالت تشخیصی که فعال کرده‌اید.

قیمت و پکیج‌های دوربین

  • بدنه تنها: 1399 دلار (500 دلار گران‌تر از X-T30 II و 100 دلار گران‌تر از X-S20 26 مگاپیکسلی با لرزه‌گیر)
  • بدنه به همراه لنز 15-45mm زوم: 1499 دلاربدنه به همراه لنز جدید 16-50mm F2.8-4.8: 1799 دلارفوجی‌فیلم در مقایسه با X-T5، بسیاری از ویژگی‌های آن را با قیمت 300 دلار کمتر در X-T50 ارائه می‌دهد.
  • این دوربین در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و یک رنگ نقره‌ای تیره‌تر به نام ذغالی (Charcoal) عرضه خواهد شد.

شما می‌توانید گالری تصویر این دوربین را در پایین مشاهده کنید :

عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50 عکس گرفته شده با دوربین fuji XT-50
arrow
arrow
شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : dpreview
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
ترور ترامپ در قاب تصویر عکاسان
ترور ترامپ در قاب تصویر عکاسان
2 هفته پیش - زمان مطالعه : 2 دقیقه