دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دوربین 360 درجه گوپرو فیوژن معرفی شد

اخبار عکاسی
دوربین 360 درجه گوپرو فیوژن معرفی شد

شرکت گوپرو بالاخره نخستین دوربین ضبط ویدئو‌های 360 خودش را با نام Gopro Fusion معرفی کرد. این شرکت در جریان سمینار رونمایی از دوربین‌های جدید خودش، هم‌زمان دو دوربین Gopro Fusion و Gopro Hero 6 را رونمایی کرد که در مطلبی دیگر دوربین گوپرو 6 را خدمتتان معرفی کردیم. اما Gopro Fusion دوربینی متفاوت از سری دوربین‌های گوپرو است که به جز رنگ خاکستری اختصاصی این دوربین‌ها و لوگوی Gopro روی بدنه آن، به آنچه که ما از دوربین‌های گوپرو در ذهن داریم هیچ شباهتی ندارد و بیشتر به قد و اندازه دوربین‌های Fuji Instax شبیه است. دوربین گوپرو فیوژن قادر است ویدئو‌های 5.2K را با دوربین کروی خودش به صورت 360 درجه ضبط کند و همانند گوپرو 6 با بدنه‌ای عایق و ضد آب برای استفاده در زیر آب طراحی شده است. در ادامه نگاهی داریم به امکانات و قابلیت‌های این دوربین بی‌نظیر.

طراحی و مشخصات دوربین گوپرو فیوژن

بدنه این دوربین به وضوح بزرگ‌تر از دوربین‌های اکشن عمومی است، زیرا در واقع دو دوربین با لنز‌های فیش‌آی در یک بدنه قرار گرفته‌اند تا بتوانید در دو سمت آن و در تمامی جهات 360 درجه اطراف دوربین فیلم‌برداری کنید. در زیر درپوش بدنه گوپرو فیوژن، درگاه ارتباطی USB Type-C قرار گرفته است و باطری آن نیز متفاوت و بزرگ‌تر از دوربین‌های گوپرو 6 و گوپرو 5 است که این ابعاد برای کار با دو دوربین کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

ویدئو‌های کروی شکل این دوربین می‌تواند با رزولوشن 5.2K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و رزولوشن 3K با سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه ضبط شوند. اگرچه این رزولوشن‌های خیلی زیاد به نظر می‌رسند، اما باید توجه داشته باشید که این رزولوشن یک ویدئوی 360 درجه کامل است و عملاً آنچه که در قاب تصویر قرار می‌گیرد بسیار کمتر می‌باشد. دوربین گوپرو فیوژن، علاوه بر فیلم‌برداری 360 درجه، می‌تواند به صورت 360 درجه عکس نیز بگیرد که رزولوشن این عکس‌ها در این حالت برابر 18 مگاپیکسل می‌باشد.

ضبط ویدئو‌های جداگانه

یکی از تفاوت‌های مهم این دوربین با دیگر دوربین‌های 360 درجه این است که دوربین گوپرو فیوژن، ویدئو‌های 360 درجه خودش را به صورت دو فایل جداگانه با پوشش 180 درجه (که هر کدام توسط یکی از دوربین‌ها ضبط شده‌اند) روی دو کارت حافظه microSD که در داخل بدنه آن قرار می‌گیرند ضبط می‌کند. اگرچه نرم‌افزار دوربین آن‌قدر هوشمند است که هنگام انتقال فایل‌ها، آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ کند، اما اگر بخواهید کارت‌ها را از دوربین بیرون آورده و به صورت دستی منتقل کنید، با دو فایل متفاوت از دو سمت دوربین مواجه می‌شوید که باید در برنامه خود گوپرو به هم متصل شوند.

عایق‌بندی ضعیف‌تر از گوپرو 6

طبیعتاً بدنه بزرگ‌تر این دوربین، نیاز به لوازم جانبی کاملاً جدیدی را نشان می‌دهد، اما پایه این دوربین همان استاندارد دوربین‌های گوپرو دیگر را دارد و می‌توانید آن را روی مانت‌های قبلی نیز وصل کنید. بدنه گوپرو فیوژن، برخلاف گوپرو 6، تنها تا 5 متر زیر آب، عایق است و نمی‌توانید آن را مانند گوپرو 6 یا 5 تا 10 متری زیر آب استفاده کنید. اگرچه هنوز قاب‌های ضد آب مخصوص این دوربین معرفی نشده‌اند، اما امکان جدا شدن درگاه USB این دوربین، احتمال اینکه به زودی قاب‌های مخصوص برای آن معرفی شوند زیاد می‌کند. همچنین به دلیل اندازه و وزن متفاوت این دوربین، نمی‌توانید از آن روی دسته لرزشگیر Gopro Karma استفاده کنید.

قابلیت OverCapture برگ برنده گوپرو فیوژن

از آنجا که ویدئو‌های 360 درجه ممکن است کاربرد زیادی برای شما نداشته باشد، می‌توانید از قابلیت OverCapture در دوربین گوپرو فیوژن استفاده کنید. این قابلیت که پیش از این در دوربین‌هایی مانند GARMIN VIRB 360 با نام Hyperframe Director mode معرفی شده است، به شما امکان می‌دهد تا قاب‌بندی یک ویدئوی سوپرواید را به صورت دستی در داخل یک تک فریم قرار داده و با جابجا کردن (تیلت و پنینگ) ویدئو در تصویر، کادر مورد نظرتان را از میان تصویر 360 درجه گوپرو فیوژن، در یک کادر معمولی جای دهید.

گوپرو اعلام کرده که قابلیت OverCapture به زودی در نرم‌افزار دسکتاپ گوپرو قرار خواهد گرفت، اما در حال حاضر می‌توانید این کار را مستقیماً در اپلیکیشن گوپرو انجام دهید و ویدئوهای ویرایش شده را مستقیماً روی اینترنت آپلود و اشتراک‌ گذاری کنید. گوپرو اعلام کرده که با وجود فروش Fusion در ماه نوامبر امسال (آبان ماه)، اما قابلیت ارتباط بی‌سیم WiFi روی باند 5GHz تا چند ماه دیگر به آن افزوده خواهد شد تا بتواند مانند گوپرو 6 از سرعت انتقال بالاتر فایل‌های ویدئویی بهره‌مند شود. بنابراین احتمالاً مدل‌های اولیه این دوربین که وارد ایران خواهند شد با همان WiFi 2.4 GHz که در مدل‌های دیگر گوپرو دیده‌ایم عرضه خواهند شد و باید به محض انتشار نرم‌افزار به روزرسان آن، دوربین خودتان را برای به روزرسانی، به فروشگاه‌های معتبری مانند نورنگار ببرید یا خودتان آن را آپدیت کنید. با استفاده از WiFi 5GHz که برای نخستین بار در این دوربین‌ها ارائه خواهد شد، سرعت انتقال فایل‌ها تا 3 برابر افزایش می‌یابد که برای انتقال فایل‌های حجیم 3 بعدی یا همان 360 درجه این دوربین‌ها، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

اگرچه دوربین گوپرو فیوژن با قیمت جهانی 699 دلار، در مقایسه با  Omni rig گوپرو که با 6 دوربین گوپرو Hero4 حدود 5000 دلار قیمت دارد، بسیار مناسب‌تر است، اما همچنان در مقابل برخی از دوربین‌های 360 درجه موجود در بازار مانند سامسونگ Gear 360، یک دوربین گران‌قیمت محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد مهم‌ترین برگ برنده این دوربین همان OverCapture باشد که باید کیفیت و عملکرد آن را در زمان انتشارش بررسی کنیم.

شما درباره این دوربین چه فکر می‌کنید. آیا نخستین دوربین 360 درجه گوپرو می‌تواند مانند دوربین‌های اکشن این شرکت، بازار معتبری را برای خود فراهم کند؟ اعتبار گوپرو تا چه حد روی فروش این محصول مؤثر خواهد بود؟

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *