دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

راهنما خرید تجهیزات نورپردازی استودیویی؛ جامع و کاربردی

راهنمای انتخاب
راهنما خرید تجهیزات نورپردازی استودیویی؛ جامع و کاربردی
  • اهمیت تجهیزات نورپردازی:
    • تجهیزات نورپردازی، نقش کلیدی در بهبود کیفیت عکاسی و فیلمبرداری دارند و انتخاب صحیح آنها برای تبدیل شدن به یک حرفه‌ای ضروری است.
  • انواع تجهیزات نورپردازی استودیویی:
    • نورهای LED: مصرف کم، ایجاد نور ثابت، محبوب برای استودیوهای مختلف.
    • نورهای فلورسنت: کم‌مصرف، تولید نور کم، مناسب برای برخی استودیوها با شرایط خاص.
    • نورهای رشته‌ای (تنگستن): نور قوی، تولید گرمای زیاد، مصرف برق بالا.
    • فلاش‌ها: نوردهی انفجاری، نیاز به تجربه، قابل حمل و تنظیم‌پذیر.
  • راهنمای انتخاب کیت‌های نورپردازی:
    • کیت پایه: مناسب برای آماتورها با تجهیزات پایه.
    • کیت نیمه حرفه‌ای: برای افراد با تجربه بیشتر و نیاز به کنترل بهتر نور.
    • کیت پیشرفته: برای حرفه‌ای‌ها با تجهیزات کامل و متنوع.

تجهیزات نورپردازی یکی از اجزای جدانشدنی در استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری هستند. وجود یک نور مناسب علاوه بر روشن کردن محیط، جلوه‌های خاص تصویری را خلق می‌کند که با کنترل آن می‌توان علاوه بر بهبود کیفیت کار، موضوع عکاسی را هم به‌طور کامل تغییر داد. به‌همین دلیل است که انتخاب صحیح تجهیزات نورپردازی برای ساخت یک استودیو، به شما در تبدیل شدن به یک عکاس یا تصویربردار حرفه‌ای کمک بزرگی می‌کند.

انواع تجهیزات نورپردازی استودیویی

گستردگی و تنوع زیادی که در تجهیزات نورپردازی استودیویی وجود دارد بسیاری از افراد را برای خرید سردرگم می‌کند. اینکه کدام منبع نور برای کار و استودیوی هر شخص مناسب است، با آشنایی با تجهیزات مشخص می‌شود. برای خرید تجهیزات نورپردازی ابتدا بهتر است انواع تجهیزات و کاربرد هرکدام را بشناسید تا از صرف هزینه‌های اضافی و خرید اشتباه جلوگیری کنید. در ادامه انواع لوازم نورپردازی را معرفی می‌کنیم.

نورهای LED

انواع تجهیزات نورپردازی استودیویی
نورهای LED جذابیت خاص و ویژه‌ای به ویدیوهای شما می‌بخشند و می‌توانند توجه مخاطب را بسیار جلب کنند.

یکی از تجهیزات نورپردازی اصلی که در هر استودیویی دیده می‌شود، نورهای LED هستند. این منبع نور با ایجاد یک نور ثابت، سایه روشن‌های سوژه را حتی قبل از گرفتن عکس مشخص می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا با تنظیم دقیق و درست منبع نور، حالت نورپردازی موردنظر خود را پیاده کنید.

پنل‌های LED بخاطر بهینه بودن و صرف کمتر انرژی برق، جز کم‌مصرف در کیت نورپردازی هستند. این منبع نور به‌خوبی نور موردنیاز هر استودیویی را تامین می‌کند و هیچ نگرانی از نبود منبع نور طبیعی نخواهید داشت. رینگ لایت محبوب‌ترین نوع نورهای LED است که در استودیوهای مختلف از مبتدی تا پیشرفته، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نورهای فلورسنت

لامپ و نور فلورسنت در نورپردازی استودیویی کمترین محبوبیت را دارند اما نمی‌شود وجود آنها را دست کم گرفت. این منبع نور که با تخلیه بخار جیوه با فشار کم و استفاده از تشعشعات مهتابی برای ایجاد نور استفاده می‌کند، بسیار کم‌مصرف است. با این‌حال همین کم مصرف بودن هم باعث شده تا خروجی نور خیلی کمی داشته باشد. این مدل لامپ را میتوان خیلی راحت پیدا کرد اما درنظر داشته باشید که بخاطر سایه‌های سبز و یا آبی که در هنگام نورپردازی ایجاد می‌کنند، مناسب هر استودیویی نیستند.

البته در مدل‌های CFL یا برندهایی که شاخص CRI بالای 90 دارند، این مشکل بسیار کمتر است و سایه‌های رنگی مشاهده نمی‌شود. همچنین مزیت اصلی لامپ‌های فلورسنت در بین تجهیزات استودیو، دمای پایین این منبع نور است که نه خود داغ می‌شود و نه دمای استودیو را بالا می‌برد.

نورهای استودیویی رشته‌ای

نورهای استودیویی رشته‌ای
نور گرم و نرم لامپ‌های تنگستنی برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است و به چهره سوژه ظاهری جذاب و طبیعی می‌بخشد.

نورهای استودیویی رشته‌ای که اغلب لامپ‌های تنگستن را در این دسته می‌شناسیم، متداول‌ترین لوازم نورپردازی از قدیم هستند. این مدل منبع نور که از یک رشته تنگستن در داخل شیشه‌ای با گاز بی‌اثر ساخته شده‌است، بالاترین خروجی و بیشترین میزان نور را تولید می‌کند. از طرف دیگر همین خروجی بسیار بالا باعث مصرف بیش از حد برق و تولید گرمای زیاد می‌شود.

نور این مدل منبع نورپردازی استودیو زرد رنگ است و دمای رنگ ناپایداری دارد که در صورت تغییر میزان روشنایی، تغییر می‌کند. این مدل لامپ براحتی در دسترس بوده اما مشکل اساسی آنها عمر کم و احتمال شکسته شدن بالای آن است.

انواع فلاش‌ها

انواع فلاش ها در تجهیزات استودیویی
فلاش‌های عکاسی در دسته‌های مختلف : با تریگر، بدون تریگر، شاخه‌ای و … در بازار موجود هستند که باید نسبت به نیاز و فضای استودیو خود آنها را بررسی کنید.

یکی از تجهیزات نورپردازی استودیویی با تنوع بسیار بالا که اتفاقاً نیاز به تجربه در استفاده دارد، فلاش است. این مدل از تجهیزات نورپردازی برخلاف مدل‌های قبلی که گفته شد، نور ثابتی ندارند و با یک نور انفجاری و لحظه‌ای، نورپردازی می‌کنند. کار با فلاش نسبت به سایر لوازم نورپردازی سخت‌تر است چون تا زمانی که عکس نگیرید از نحوه نورپردازی فلاش مطلع نخواهید شد.

ویژگی مهم فلاش‌ها که آنها را بین تجهیزات نورپردازی محبوب می‌کند، قابلیت حمل و جابجایی آنها است. فلاش قدرت نور بسیار بیشتری نسبت به نور ثابت دارد که به شما اجازه می‌دهد با سرعت شاتر بالا و ایزوی پایین عکس بگیرید. همچنین بعضی فلاش‌ها قابل شارژ هستند و در اندازه‌های مختلفی وجود دارند. در بین تجهیزات نورپردازی استودیویی فلاش‌های باکیفیت، قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر لوازم نورپردازی دارند. در جدول زیر انواع فلاش استودیویی را مشاهده می‌کنید.

فلاش تک شاخهاسپیدلایت یا فلاش اکسترنال
فلاش پرتابلاستروب یا فلاش استودیویی

ویژگی‌های کلیدی تجهیزات نورپردازی

تجهیزات نورپردازی
اگر مبتدی هستید، بهتر است با تجهیزات ساده شروع کنید و به مرور زمان تجهیزات پیشرفته‌تری خریداری کنید.

 تجهیزات نورپردازی استودیویی به‌این دلیل با سایر منابع نوری که در طول روز با آنها سر و کار داریم متفاوت هستند که یک سری ویژگی‌های کلیدی و تنظیمات قابل اجرا دارند. به‌طور کلی تنظیم نور استودیو با لوازم نورپردازی بخاطر قابلیت تنظیم‌پذیری هر منبع، امکان کم و زیاد کردن شدت نور، تنظیم دما و همچنین رنگ نور، بسیار راحت است. اینکه بتوان هر منبع را با زاویه مشخصی به سوژه تاباند هم از دیگر ویژگی‌های کلیدی لوازم نورپردازی است. برای آشنایی بهتر با هرکدام از این ویژگی‌ها به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

شدت نور و دما

بسته به اینکه کیت نورپردازی شما از چه منابع نوری تشکیل شده باشد، شدت نوری که میتوان برای یک صحنه خلق کرد هم متفاوت خواهد بود. در واقع بعضی از تجهیزات نورپردازی استودیو، شدت نور قابل تنظیم خود را دارند که می‌توان آن را روی ماکسیمم یا مینیمم تنظیم کرد. البته برخی از این تجهیزات یک شدت نور مشخص دارند که با دور و نزدیک کردن آنها به سوژه می‌توان شدت نور را کنترل کرد. همچنین نورهایی که خروجی بیشتری دارند، دمای بالاتری هم تولید می‌کنند که علاوه بر گرم شدن خود، دمای استودیو را هم بالاتر می‌برند.

قابلیت تنظیم نور

قابلیت تنظیم نور
نورهایی که قابلیت تنظیم کلوین یا درجه رنگی نور را دارند دست شما را در نورپردازی بسیار باز نگه می‌دارند.

نورهای ثابت مخصوصاً نورهای LED یکی از انواع لوازم نورپردازی هستند که قابلیت تنظیم نور را دارند. میتوان نور تابیده شده از این منبع نور را بسته به نیاز تنظیم کرد و یک ترکیب خاص از نورپردازی را برای هر صحنه ایجاد نمود. حتی در بعضی مدل‌ها قابلیت تنظیم دمای رنگ نور هم وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا با یک منبع نور، هم نورپردازی سرد و مهتابی و هم نورپردازی گرم و آفتابی داشته باشید.

رنگ نور و فیلترها

تصور بیشتر افراد از نورپردازی استودیویی تنها نور سفید و زرد است که لامپ‌های معمول هم تولید می‌کنند، درحالیکه در بعضی پروژه‌ها نیاز به استفاده از نورپردازی‌های رنگی می‌شود و خرید لامپ‌های رنگی می‌تواند هزینه‌بر باشد. در اینجاست که لوازم نورپردازی با قابلیت نصب فیلترهای رنگی وجود دارند. این فیلترها با قرارگیری در جلوی منبع نور، امکان تغییر رنگ نور را به کاربر می‌دهند و می‌توان رنگ‌های نور مختلفی را با کمترین هزینه تهیه و تولید کرد.

آموزش تکنیک‌های نورپردازی ؛ شناخت تجهیزات و اصول مهم

مقاله مرتبط: آموزش تکنیک‌های نورپردازی ؛ شناخت تجهیزات و اصول مهم

عکاسی جامع

 نکات خرید تجهیزات نورپردازی

برای خرید تجهیزات نورپردازی هم مانند تمام تجهیزات استودیو، باید به نکات خاصی توجه شود تا یک خرید مناسب با کمترین اتلاف هزینه صورت گیرد. این نکات در سه دسته بودجه، برند و کیفیت تجهیزات و بررسی نیازهای استودیو خلاصه می‌شوند که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

بودجه و قیمت

بسته به اینکه استودیوی شما چقدر بزرگ است، در کجای این حرفه قرار دارید و برای خرید لوازم نورپردازی چقدر بودجه درنظر گرفتید، خرید کیت نورپردازی شما با شخص دیگر متفاوت خواهد بود. بسیاری از لوازم نورپردازی مانند رینگ لایت هم برای استفاده مبتدی و هم حرفه‌ای کاربرد دارند و از نظر قیمتی هم بسیار به‌صرفه‌تر از دیگر تجهیزات‌اند. شما باید با درنظر گرفتن بودجه خود بتوانید بهترین منبع نور را با کمترین قیمت شناسایی کنید تا از یک خرید اشتباه و هزینه بیش ازحد جلوگیری شود.

برندها و کیفیت

برندها و کیفیت تجهیزات استودیویی
شناخته شده‌ترین برند تجهیزات نوری استودیویی مارک گودوکس است که شهرت بسیاری در تنوع و کیفیت محصولات دارد.

برندهای زیادی در بازار لوازم نورپردازی وجود دارند که سابقه و نام‌آشنا بودنشان، نه تنها در قیمت بلکه در کیفیت آنها هم موثر است. مهمترین نکته در خرید یک منبع نور، کیفیت آن است. هزینه کردن برای یک منبع نورپردازی استودیویی باکیفیت خیلی بهتر از خرید چند منبع بی‌کیفیت است زیرا همان یک منبع علاوه بر قدرت نورپردازی بهتر، عمر بیشتری دارد و می‌تواند برای مدت طولانی‌تری کار شما را راه بیاندازد.

بررسی نیازهای خاص استودیو

قبل از خرید تجهیزات نورپردازی استودیویی حتماً باید میزان نور استودیو را بسنجید. اگر استودیوی شما از منبع نور طبیعی بهره ببرد، هزینه کرد شما برای خرید لوازم نورپردازی هم کاهش می‌یابد. از طرفی با درنظر گرفتن پروژ‌ه‌هایی که قبول می‌کنید، اندازه استودیو و ظرفیت چیدمان تجهیزات، باید منابع نور به‌گونه‌ای تهیه شوند که باعث شلوغی بیش از حد فضا نشده و بالاترین بازدهی را در اختیار شما قرار دهند.

تجهیزات نورپردازی، عنصر کلیدی در تبدیل یک استودیو به محیطی حرفه‌ای و کارآمد برای عکاسی و فیلمبرداری هستند. این تجهیزات، علاوه بر تأمین نور لازم، امکان خلق جلوه‌های ویژه و کنترل کیفیت تصویری را فراهم می‌کنند. انتخاب صحیح نورپردازی مناسب، به هنرمندان و حرفه‌ای‌ها این امکان را می‌دهد تا داستان‌های تصویری خود را به بهترین شکل ممکن روایت کنند.

راهنمای خرید تجهیزات آتلیه عکاسی، برای آتلیه لوازم چی بخرم؟

مقاله مرتبط: راهنمای خرید تجهیزات آتلیه عکاسی، برای آتلیه لوازم چی بخرم؟

راهنمای انتخاب کیت‌های نورپردازی

راهنمای انتخاب کیت‌های نورپردازی
اگر اول مسیر هستید نیاز به استفاده از کیت‌های پیشرفته و بزرگ نیست و با دو شاخه نور هم می‌توانید به راحتی محتوا با کیفیتی ثبت کنید.

برای انتخاب کیت نورپردازی هم می‌توان از کیت‌های آماده موجود در بازار استفاده کرد و هم با ترکیب منابع و تجهیزات موردنیاز خود، یک کیت خاص برای استودیوی خود انتخاب کنید. کیت‌ها در انواع مختلف، با تجهیزات خاص و ترکیب‌بندی متنوعی وجود دارند که از نظر ویژگی، کاربری و تناسب باهم متفاوت‌اند. اگر برای خرید کیت نورپردازی به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

کیت‌های پایه و پیشرفته

با معرفی سه مدل کیت، یک کیت پایه، کیت نیمه حرفه‌ای و کیت حرفه‌ای شما را با انواع کیت آشنا می‌کنیم. تجهیزات موردنیازی که در هر کیت وجود دارد داخل جدول عنوان شده است.

  1. کیت پایه
یک رینگ لایت یا پنل نور LEDسه پایه نور
فون یا پس زمینهسافت باکس
  • کیت نیمه حرفه‌ای
دو پنل نور LEDسه پایه نور
فونپایه فون
سافت باکسچترنورپردازی
اسپیدلایترادیو تریگر
  • کیت پیشرفته (حرفه‌ای)
چهار پنل نور LEDاستروب یا اسپیدلایت
سه پایه نورفون عکاسی و پایه
دو سافت باکسچتر نورپردازی
رفلکتورفیلتررنگ
دیفیوزربیوتی دیش
رادیو تریگرریموت کنترل از راه دور

بررسی ویژگی‌های کیت‌ها

بررسی ویژگی‌های کیت‌ها
حتما به خاطر داشته باشید که کیت‌های نورپردازی بسته به فضا و شرایط کاری، کیفیت متفاوتی نیز خواهند داشت.

جدای از اینکه هر چقدر یک کیت نورپردازی پیشرفته‌تر می‌شود، قیمت و تعداد تجهیزات آن بالاتر می‌رود، ابزار حرفه‌ای‌تری هم در این کیت‌ها دیده می‌شود. علاوه بر منابع نور در کیت تجهیزات نورپردازی، پخش کننده‌های نور و انواع سافت باکس هم وجود دارند. هرچقدر تعداد منابع نور بیشتر باشد، نیاز به استفاده از پخش کننده و رفلکتور هم افزایش می‌یابد.

در کیت پایه با وجود یک رینگ لایت خوب، بهترین منبع نورپردازی برای یک شخص آماتور تهیه می‌شود که می‌تواند با تنظیم شدت نور آن، کار نورپردازی را انجام دهد. همچنین با وجود پس زمینه و یک سافت باکس، یک استودیوی کوچک و جمع و جور ساخته می‌شود.

در کیت نیمه حرفه‌ای هم تعداد منابع نور و هم نوع آنها تغییر می‌کند، پخش کننده نور دیگری مانند چتر نورپردازی هم اضافه می‌شود تا بتوان منبع نور را بهتر کنترل کرد. در کیت پیشرفته هم با وجود تجهیزات نورپردازی مختلف، میتوان صحنه عکاسی یا فیلمبرداری را به بهترین شکل آماده کرد و هیچ کمبودی برای ساخت یک استودیوی حرفه‌ای وجود نخواهد داشت.

راهنمای ترکیب تجهیزات

در هنگام خرید تجهیزات نورپردازی باید به این نکته توجه کنید که علاوه بر منابع نور شما نیاز به اصلاح کننده‌های مختلفی برای کنترل نور دارید. یعنی هرچقدر منابع نور شما بیشتر شود، نیاز به استفاده از پخش کننده‌های مختلف که هرکدام به روش خاصی نور را پخش و اصلاح می‌کنند خواهید داشت. همچنین وجود پایه و سه‌پایه‌های مختلف نور برای راه‌اندازی تجهیزات و ابزار کنترلی مانند ریموت کنترل و رادیو تریگر در یک استودیوی حرفه‌ای، الزامی است.

آشنایی با تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا

مقاله مرتبط: آشنایی با تجهیزات نورپردازی برای تولید محتوا

جشنواره عکس نورنگار

نکات پایانی و توصیه‌ها

حال که با تجهیزات نورپردازی مختلف، استفاده آنها و کیت‌های نورپردازی استودیویی آشنا شدیم، زمان جمع‌بندی نکات اصلی و راهنمای خرید رسیده، تا شما بتوانید یک تجربه عالی در ساخت استودیوی عکاسی خود داشته باشید.

جمع‌بندی نکات اصلی

  1. منابع نور را متناسب با فضای استودیوی خود انتخاب کنید.
  2. لوازم نورپردازی خریداری کنید که قابلیت تنظیم نور داشته باشند.
  3. بخشی از بودجه خود را به خرید تجهیزات اصلاح‌کننده نور اختصاص دهید.
  4. از برندهای باکیفیت خرید کنید چون طول عمر بالایی دارند.
  5. خرید سه‌پایه و پایه نور را فراموش نکنید.
  6. حتماً پیش از خرید برای ساخت استودیوی حرفه‌ای، دوره استفاده از لوازم نورپردازی و نحوه راه‌اندازی آنها را بگذرانید.

منابع و مراجع برای خرید

نورنگار یکی از مراکز اصلی فروش تجهیزات مختلف عکاسی و فیلمبرداری مخصوصاً تجهیزات نورپردازی است که مزایای خاصی را در هنگام خرید به مشتریان ارائه می‌دهد. تمامی محصولات ارائه شده توسط نورنگار دارای گارانتی اصالت کالا هستند و با مشاوره رایگان پیش از خرید، ارسال در سریع‌ترین زمان ممکن و ضمانت بازگشت کالای ناقص، یک تجربه متفاوت را از خرید تجهیزات نورپردازی استودیویی برای شما رقم می‌زند.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *