021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

چگونه در کمتر از یک دقیقه عکاس بهتری شویم؟

چگونه در کمتر از یک دقیقه عکاس بهتری شویم؟

با رعایت این سه نکته شما می‌توانید به راحتی عکس‌های بهتر بگیرید.

 

1-شکل نفس کشیدنتان اهمیت دارد!

 

دوست دارید همیشه عکس‌های بهتر و شارپ‌تری داشته باشید؟ تنها کافی است که قبل از فشردن دکمه شاتر نفس خود را حبس کنید. اهمیت این موضوع را در هنگام شلیک تک تیراندازها هم می‌توانید درک کنید.

 

اگر فیلم اسنایپر را دیده باشید، هنگامی که درحال مشخص کردن هدف است صدای نفس کشیدن و صدای ضربان قلب او در پس زمینه فیلم به گوش می‌‌‌رسد اما هنگام شلیک نفس خود را حبس کرده و سپس شلیک می‌کند. در واقع آرام ترین حالت بدن هنگامی است که در فاصله میان دم و بازدم قرار داریم و این زمان مناسب‌ترین لحظه برای زدن دکمه شاتر است.

 

نفس کشیدن بخش اساسی مدیتیشن و یوگا نیز هست. در صفحه اصلی وبسایت Hridaya yoga نوشته شده که: توجه به مکث‌های کوتاه پس از هر‌‌‌‌دم و بازدم، روشی بسیار ساده و موثر برای خالی کردن ذهن و رسیدن به آرامشی پایدار است. و این دقیقا چیزی است که ما هنگام عکاسی و در زمان فشردن دکمه شاتر به آن نیاز داریم. آرامش!

 

 

عکس‌های بهتر

 

 

 

در واقع این کار به این معنا نیست که در فاصله میان دم و بازدم دکمه شاتر را فشار دهیم. چرا؟ اگر شما به درستی نفس بکشید، هوارا وارد دیافراگم خود می‌کنید در نتیجه شکم شما با هربار دم فرو رفته و با هر بازدم بیرون می آید. اما اگر شما به طور کامل نفس نکشید، هوا فقط تا ریه‌های شما پایین می‌رود در نتیجه تنها سینه ی شما بالا و پایین می‌شود.

 

در هر دو حالتی که گفته شد، بدن شما تکان می‌خورد و باعث می‌شود که هنگام عکاسی به حداکثر شارپنس و فوکوس مناسب نتوانیم دست پیدا کنیم. اگر شک دارید، می‌توانید همین حالا امتحان کنید. کافی است که نفس بکشید و به حرکات بدن خود توجه کنید.

 

همان طور که می بینید غیرممکن است که هنگام دم ویا بازدم بدن خود را بی حرکت نگه دارید. تنها زمانی که بدن شما کاملا در حالت ثابت قرار دارد، مکث های میان نفس کشیدنتان است. و این دقیقا زمانی است که باید دکمه شاتر را فشار دهید.

 

این که شما دکمه شاتر را در مکث پس از دم یا پس از بازدم انجام دهید، انتخاب خودتان است. اما مطمئن باشید که همین کار کوچک در هنگام عکاسی به شما کمک بزرگی خواهد کرد. بنابراین بهتر است که خود را به انجام آن در عکاسی عادت دهید.

 

2-پنجره اتاقتان را باز کنید!

 

دومین چیزی که بسیار به شما کمک می‌کند، یک کار بسیار ساده است. تنها کافی است هربار که می‌خواهید به عکاسی بروید، قبل از بیرون رفتن، پنجره را باز کرده و سر خود را بیرون ببرید یا اگر امکانش هست در را باز کنید و در فضای جلوی خانه ی خود قدم بزنید!

 

چرا؟ چون این کار به شما می‌گوید که هوا چطور است و وضعیت نور در بیرون چگونه است. این کار به شما نشان می‌دهد که در چه وضعیتی عکاسی خواهید کرد و چه لنزهایی و چه روش‌هایی برای عکاسی مورد نیازتان خواهد بود. این کار باعث می‌شود که شما در زمان درست، با تجهیزات درست در یک جای درست باشید و عکس‌های بهتر بگیرید!

 

من از آن عکاس‌هایی نیستم که فقط عکاس منظره باشم، یا فقط  پرتره بگیرم و یا تنها به عکاسی ماکرو بپردازم. من بیشتر ترجیح می‌دهم که همه چیز را باهم تلفیق کنم و وابسته به روز و شرایط بیرونی و درونی خودم عکاسی کنم. اما چیزی که کاملا مشخص است آن است که هر نوع عکاسی نیاز به شرایط خاص خود را دارد.

 

عکس‌های بهتر

 

 

برای مثال اگر من در اینجا یعنی جنوب ژاپن پنجره را باز کنم و ببینم که آفتاب بسیار شدید است یا به شدت باد می‌آید، می فهمم که امروز زمان مناسبی برای عکاسی ماکرو نیست در نتیجه لنزها و تجهیزات لازم برای عکاسی ماکرو را با خودم نمی برم.

 

آفتاب تند و بادهای شدید اصلا هوای مناسبی برای عکاسی از گل ها در حالت ثابت و یا هرچیز دیگری در طبیعت نیستند. در این نوع عکاسی بهترین نتیجه را می‌توان در هوای ابری و در حالتی که اصلا باد نمی وزد به دست آورد.

 

بنابراین تنها یک بررسی کوتاه از آب و هوای بیرون، هنگامی که در حال خوردن صبحانه خود هستید، باعث می‌شود که بدانید چه نوع عکاسی را می توانید انجام دهید و چه نوعی را نمی توانید.

 

همین حرکت کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه هیچ چیزی بدتر از آن نیست که شما با خود وسایل بسیار زیادی به محل عکاسی مورد نظرتان ببرید اما در نهایت متوجه بشوید که هیچ کدام از این ابزارها در چنین شرایط آب و هوایی و نوری به کار شما نخواهد آمد و شما ابزارهای مناسب را نیاورده اید.

 

بنابراین قبل از این‌که برای عکاسی آماده شوید و بیرون بروید، پنجره اتاقتان را باز کنید یا جلوی خانه خود در حد سی ثانیه قدم بزنید و شرایط  آب و هوایی و نور روز را بسنجید. در اینصورت می‌توانید ابزارهای مناسب را انتخاب کرده، یک روز خوب را با شات‌هایی جذاب رقم بزنید و عکس‌های بهتر بگیرید.

 

3-قبل از گرفتن عکس، به قاب خود نگاه کنید!

 

نکته آخر چیزی است که من همیشه برای دانشجوهایم روی آن تاکید می‌کنم. این کار فقط 5 ثانیه طول می‌کشد اما با گرفتن عکس‌های بهتر در وقت شما هنگام ادیت کردن بسیار صرفه جویی خواهد کرد.

 

وقتی ترکیب بندی لازم را انجام می دهید و سوژه را درجایی که می‌خواهید قرار می‌دهید، قبل از فشار دادن دکمه شاتر، یک نگاه کلی به قابی که می خواهید بگیرید، داشته باشید تا چیز اضافه ای در آن قرار نگرفته باشد. در واقع نگاه کنید که سوژه دقیقا همان جایی قرار داشته باشد که می‌خواهید. بدون هیچ چیز اضافه ای در آن.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از خطوط راهنما برای بهبود ترکیب بندی

 

عکس‌های بهتر

 

در اغلب موارد، ما توجه خودمان را تنها معطوف به سوژه مورد نظرمان می‌کنیم و از دیگر چیزهایی که در قاب ما قرار گرفته اند غافل می‌مانیم که ممکن است بعدا که به عکس‌هایمان نگاه می‌کنیم آن‌هارا ببینیم و ساعت های زیادی را صرف ادیت کردن و برداشتن آن‌ها از تصویرمان کنیم.

 

بنابراین بهتر است که از همان ابتدا به تمام المان های قرار گرفته در عکس توجه کنیم. گاهی کافی است که چند قدم عقب تر یا جلوتر برویم یا منتظر بمانیم که آن المان مزاحم از قاب ما خارج شود و یا حتی خودمان آن را از قاب خارج کنیم. مثلا اگر آشغالی روی زمین افتاده آن را برداریم و سپس عکس مورد نظرمان را بیاندازیم.

 

 

عکس‌های بهتر

 

تصویر بالارا هنگامی که درکلاس عکاسی به دانشجوهایم در حال تدریس رنگ های مکمل ( قرمز و سبز) بودم،گرفتیم که کفش یکی از دانشجوها در تصویر قرار گرفت.

 

یک بررسی سریع پس از انداختن عکس می‌توانست به ما این ایراد را به سرعت نشان دهد. اما ما همان لحظه متوجه این موضوع نشدیم و من بعدا که در رایانه مشغول چک کردن عکس‌هایم بودم، متوجه این موضوع شدم. درواقع ما می‌توانیم با تنها پنج ثانیه توجه به اطراف، یک ترکیب بندی بی نقص را انجام دهیم که پس از عکاسی و هنگام ادیت، وقت زیادی را صرف برداشتن المان‌های اضافی در عکس نکنیم.

 

حالا شما با این سه نکته آشنا شدید که تنها 30 ثانیه برای شما زمان می‌برد اما تاثیرات مثبت بزرگی را در عکس‌های شما ایجاد می کند. اگر شما هم نکته‌ای را می‌دانید که فکر می‌کنید می‌تواند باعث پیشرفت درعکاسی شود، برای ما در زیر همین مقاله بنویسید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *