021-7356

راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای خرید دوربین عکاسی

کسانی که برای خرید دوربین اقدام می کنند به دو دسته تقسسیم می شوند، کسانی که قبلا دوربین نداشته اند و برای اولین بار قصد خرید دوربین دارند و افرادی که دوربین داشته اند، اکنون برای ارتقا دوربین خود می خواهند دوربین جدید بخرند. در این مطلب راهنمای خرید دوربین برای هر دو دسته را بررسی می کنیم.

اول به سراغ افرادی می رویم که برای اولین بار به سراغ دوربین عکاسی آمده اند:

انتخاب برای این افراد بسیار سخت است؛ زیرا با حجم بسیار زیادی از اطلاعات در مورد دوربین ها مواجه می شوند. گاهی اوقات انتخاب یک دوربین ، کمی پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. بسیاری از افراد می پرسند “دوربین خوب چی بخرم؟” شاید قبولش برایتان سخت باشد اما در واقع اغلب دوربین‌ها “خوب” هستند. موضوع بر سر نیاز‌های ما، تناسب قیمت دوربین در برابر کیفیت، موجود بودن آن‌ها در بازار و پشتیبانی از این دوربین‌ها و صد البته پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدیدی هستند که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

در نتیجه در هنگام خرید دوربین باید دو سوال از خود بپرسید : معمولا وقتی از من پرسیده می‌شود که چه دوربینی بخرم، پاسخ آن‌ها را با دو سوال دیگر می‌دهم؛ یکی اینکه بودجه‌ی شما چقدر است و دیگر اینکه دوربین را دقیقا برای چه کاری نیاز دارید.

شاید باورتان نشود اما گاهی اوقات بهتر است به جای دوربین، یک گوشی همراه خوب که مجهز به دوربینی با کیفیت زیاد است را بخرید.

تکنولوژی دوربین موبایل‌ها مسیر زیادی را پیموده است اما هنوز هم چیزهای زیادی هستند که دوربین‌های تلفن‌های هوشمند از پس آن‌ها برنمی‌آیند و لنز زوم و کیفیت حسگر بزرگ فقط بخشی از این چیزها هستند.

[relatedpost post=”93962″]

در این شرایط دو انتخاب پیش روی شماست: دوربین عکاسی کامپکت و دوربین با قابلیت تعویض لنز

برای اینکه متوجه شویم کدام یک از این دو مناسب تر هست باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

آیا قصد خرید یک دوربین خانوادگی را دارید که تمام اعضای خانواده بتوانند با آن عکس های خوبی بگیرند، به عکاسی علاقه دارید و کمی فراتر از یک وسیله برای ثبت لحظات خاطره انگیز به دوربین نگاه می کنید یا خیر ، آیا قصد یادگیری عکاسی دارید؟

با پیشرفت صنعت عکاسی و توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید در سال‌های اخیر، کاربران و عکاسان در خرید دوربین‌های جدید دچار شک و تردید‌های زیادی شده‌اند. اگر به دنبال دوربینی قابل حمل و در اندازه کوچک هستید که در تمام تفریحات خانوادگی و سفرها همراهتان باشد و تمام اعضا بتوانند با فشردن یک دکمه عکس های خوبی بگیرند دوربین های کامپکت بهترین گزینه هستند.اما اگر با اصطلاحات اسم گذاری دوربین ها آشنا نیستید به شما خواهیم گفت دوربین کامپکت چیست ؟

دوربین کامپکت (به انگلیسی: Compact Camera) نوعی دوربین عکاسی کوچک و جمع و جور است که لنز آن جدا نمی شود و می توانید بسیاری از کارهای عکاسی مانند تنظیم فاصله، نوردهی، فوکوس، تعادل رنگ سفید و… را به خود دوربین بسپارید و احتیاجی به دخالت عکاس نیست. این دوربین ها در در انواع ساده تر تا پیشرفته با رنج قیمت های مختلفی وجود دارند. نوع محبوب آن ها سوپر زوم ها هستند که قابلیت زوم بسیار بالایی دارند.

[relatedpost post=”106055″]

در نتیجه اگر یک دوربین dslr یا یک دوربین بدون آینه (دوربین های حرفه ای با قابلیت تعویض لنز ) فراتر از نیازهای شما است، باید به فکر دوربین کوچک‌تر و سبک‌تری باشید. کیفیت دوربین‌های کامپکت خوب با کیفیت دوربین‌های DSLR برابری می‌کند و درعین‌حال، حمل آن‌ها آسان‌تر است. برخی این دوربین‌ها در ازای کم‌ترین میزان هزینه، بیشترین بازه‌ی زوم را در اختیار شما می‌گذارند.

اگر به مسافرت می‌روید، آخرین چیزی که می‌خواهید ابزار و تجیهزات سنگین است. اما دوربینی می‌خواهید که بتواند از هر سوژه‌ای عکس بگیرد و کیفیت آن به کیفیت یک دوربین «مناسب» نزدیک باشد. دوربین سوپر زوم بهترین گزینه برای این افراد است. زیرا شما هیچ وقت با یک دوربین DSLR و حمل تنها یک لنز نمی توانید تمام سوژه ها را در هر فاصله ای پوشش دهید.

پس ما برای کسانی که یک دوربین خانگی با تنظیمات آسان و کیفیت خوب می خواهند دوربین کامپکت را پیشنهاد می کنیم.

و اما چه کسانی باید دوربین های با قابلیت تعویض لنز بخرند؟

کاهش قیمت دوربین حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز طی سال‌های اخیر باعث شده است تا کاربران زیادی جلب این دوربین‌ها شوند. در واقع یک دوربین حرفه ای مبتدی شاید قیمت یک دوربین کامپکت در همان رده را داشته باشد. اگر علاقه‌ زیادی به عکاسی دارید و یا قصد شرکت در کلاس های عکاسی دارید بهتر از دوربین های کامپکت یک قدم فراتر بروید و سراغ دوربین هایی بیایید که قابلیت تعویض لنز را دارند. و اما دوربین DSLR چیست ؟ DSLR مخفف اصطلاح Digital Single Lens Reflex است، به عبارت ساده‌تر DSLR دوربینی است که از آینه‌ها جهت هدایت نور از لنز به منظره یاب استفاده می‌کند و همانطور گه گفتیم قابلیت تعویض لنز دارند .این دوربین ها از سطح مبتدی تا پیشرفته قابل تهیه هستند. که با توجه به بودجه و کاربرد خود می توانید میان مدل های ارائه شده انتخاب کنید.

دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز در چند سال اخیر دست خوش تغییرات زیادی شده‌اند. این محصولات که پیش‌تر تنها عکاسان حرفه‌ا‌ی را هدف اصلی خود قرار داده‌ بودند، اکنون با ارایه‌ی امکانات و قابلیت‌های پیشرفته عکاسی با تنظیمات خودکار، قصد جلب نظر تمامی اقشار و کاربران را دارند. رابط کاربری بهتر و مود عکاسی خودکار با فوکوس سریع و پیشرفته را از جمله پیشرفت‌های این دسته از دوربین‌ها به نسبت به گذشته می‌توان عنوان کرد.

در کنار موارد ذکر شده، دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز هم‌چنان به طیف وسیعی از کلید‌های کنترلی و قابلیت اعمال تنظیمات دستی مجهز هستند تا عکاسان حرفه‌ای نیز بتوانند با اعمال تنظیمات دلخواه بهترین نتایج را ثبت کنند.

البته ما هنوز روی این نکته تاکید داریم که اگر قرار نیست با تنظیمات دستی دوربین اشنا شوید و همیشه قرار است از تنظیمات خودکار استفاده کنید به سراغ دوربین های کامپکت بروید.

کسانی که برای اولین بار قرار است پا به دنیای دوربین های DSLR بگذارند معمولا این سوال را می پرسند: چه دوربینی بخریم که کیفیت خوبی داشته باشد؟

پاسخ این سوال کمی سخت است زیرا کیفیت در عکس به مجموعه از عوامل بستگی دارد ، بعضی ها دوربین هایی را با کیفیت می دانند که مگاپیکسل بالاتری داشته باشد ، برخی تعداد نقاط فوکوس را دلیل بر بهتر بودن یک دوربین می دانند  و برخی از گرفتن عکس هایی با پس زمینه محو لذت می برند.

[relatedpost post=”95388″]

کیفیت نتیجه ی مجموعه ای از ویژگی های دوربین و البته دانش عکاسی است ، مطمئن باشید تمام دوربین های DSLR حداقلی از بهترین امکانات را در اختیارتان قرار می دهند که بتوانید با آن بهترین عکس ها را بگیرید. فقط کافیست نور و تجهیزاتی که در اختیار دارید به خصوص دوربینتان را بشناسید.

دوربین های با قابلیت تعویض لنز به دو دسته کراپ سنسور یا APS-C و فول فریم تقسیم می شوند. برای عکاسان مبتدی و یا کسانی که تازه به دنیای عکاسی قدم گذاشته اند معمولا دوربین های کراپ سنسور پیشنهاد می شود.

توریستهیچ دوربین کراپ سنسور یا فول فریمی نسبت به دیگری بهتر نیستند. تمام این دوربین‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و هرکدام از آن‌ها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند(بله! حتی یک دوربین فول فریم هم نقاط ضعف خودش را دارد) و هرکدام از این دوربین‌ها نیز برای انواع مختلفی از عکاسی مناسب هستند. علاوه بر این تمام دوربین‌ها می‌توانند عکس‌های خیلی خوبی بگیرند.

همانطور که اطلاع دارید عبارت کراپ سنسور یا فول فریم فقط به اندازه سنسور عکاسی داخل دوربین اشاره می‌کند. قبلا در مقاله ای به طور کامل در مورد تفاوت اندازه حسگر توضیح دادیم و این مثال را برایتان زدیم که  این موضوع مانند مراجعه به یک سلف سرویس با اندازه بشقاب‌های مختلف است. استفاده از دوربین فول فریم مانند استفاده از یک بشقاب معمولی است ولی استفاده از دوربین کراپ سنسور مانند برداشتن بشقابی است که ۳۰% کوچک‌تر است. هر دو بشقاب می‌توانند کاری که برای آن ساخته شده‌اند را انجام دهند و هر کدام از آن‌ها برای افراد مختلفی طراحی شده‌اند. اطلاع از تفاوت‌های فنی این دو دوربین (یا بشقاب) به شما کمک می‌کند راحت‌تر چیزی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

درست است که بعضی از عکاسان در مسیر خود به خرید دوربین فول فریم احساس نیاز می کنند اما در حالت عمومی اگر فقط یک دلیل عالی برای استفاده از حسگر فول فریم به جای APS-C وجود داشته باشد، آن دلیل، عملکرد در برابر نویز است. به طور کلی، وقتی حسگرهای یک نسل را با یکدیگر مقایسه می‌کنید،یک حسگر فول فریم، عملکرد بهتری در برابر نویز خواهد داشت. اما، این تفاوت برای بسیاری از عکس ها، بسیار ناچیز است که ممکن است اصلا به عکاسی شما مربوط نشود.

در واقع تا وقتی که واقعا به یک دوربین فول فریم احساس نیاز پیدا نکرده اید سراغ خرید آن نروید. همانطور که می‌بینید، فاصله بین تکنولوژی هایی که قبلا بسیار متفاوت بودند، در حال کم شدن است.

در نتیجه کمپانی ها قادر شده اند که از بسیاری از امکانات در دوربین های رده متوسط تر خود نیز استفاده کنند در نتیجه حسگرهای APS-C حالا انتخاب بسیار خوبی هستند.

اگر ویژگی خاصی مانند سرعت عکس برداری و یا عکاسی در شب مد نظرتان باشد ممکن است باعث شود لازم باشد به بعضی از ویژگی ها بیشتر در هنگام خرید توجه کنید و یا به بعضی از لوازم جانبی نیاز پیدا کنید اما در حالت عادی اگر نیاز خود را بشناسید به راحتی می توانید با توجه به بودجه خود از میان DSLR ها انتخاب کنید . سعی کنید دوربین خود و محدودیت ها و مزیت های آن را بشناسید تا بتوانید بهترین عکس ها را بگیرید.

[relatedpost post=”105755″]

اکنون به سراغ دسته دوم می رویم ؛ یعنی اشخاصی که قصد ارتقا دوربین خود را دارند:

خرید برای این افراد کار راحتی تری است زیرا با عکاسی آشنا هستند، و عموما هدفشون رفع محدودیت هایی است که در دوربین فعلی با آن مواجه هستند.

اگر شما جز این دسته هستید فقط کافیست از خود بپرسید چرا می خواهید دوربین خود را تعویض کنید؟

با پاسخ این سوال می شود به راحتی بهترین انتخاب را داشت ، اما این را نیز توجه کنید گاهی اوقات شما واقعا به خرید دوربین جدید نیاز ندارید ، خرید لنز جدید و تجهیزات جانبی مانند سه پایه ، فلاش اکسترنال می تواند تغییر بیشتری در نتیجه عکس های شما ایجاد کند تا دوربین جدید.

اما نمی توان منکر تفاوت دوربین ها شد ، اگر تمام دوربین ها مانند هم بودند، چرا کمپانی ها باید سراغ  تولید دوربین های متفاوت و یا به روز کردن دوربین های قدیمی می رفتند.

افراد در خرید دوربین جدید معمولا در سه دسته قرار می گیرند:

افرادی که قصد خرید دوربین حرفه ای تری دارند (این افراد تمایل دارند دوربین خود را از رده پایین تر به دوربینی با رده بالاتر مانند از کراپ سنسور به فول فریم تغییر دهند)

افرادی که قصد آپدیت دوربین خود را دارند‌ (کمپانی معمولا در رده های مختلف دوربین خود مدل های جدید در به روز تری تولید می کنند به صورتی که ممکن است دو دوربین عکاسی در یک رده قرار گیرد اما دوربین جدیدتر با ویژگی های بهتری به روز شده باشد)

افرادی که قصد تغییر برند و یا تغییر سیستم دارند (در سالهای اخیر تمایل افراد به خرید دوربین های بدون آینه بیشتر شده است)

افرادی که قصد تغییر برند و یا تغییر سیستم را دارند لازم هست که بیشتر در این مورد تحقیق کنند، اکثر ما از شنیده ها و تبلیغ ها این تصمیم را می گیریم ، اما باید ببینیم با این تغییر واقعا به ویژگی مد نظرمان می رسیم.

[relatedpost post=”86007″]

نتیجه

در آخر؛ خرید دوربین شاید کار خیلی سختی نباشد اما برای بهترین انتخاب لازم است استفاده خود از دوربین و کاربردی که توقع دارید را مشخص کنید. و به این نکته توجه کنید همیشه خرید دوربین گرانتر دلیل بر گرفتن عکس های بهتر نیست. شما نیز تجربیات خود را از خرید دوربین در زیر مطلب با ما در میان بگذارید و همچنین اگر سوالی برای خرید دوربین عکاسی دارید همینجا بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ بدهند.

20 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *