دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه از نقاشی عکس بگیریم؟

تکنیک و ترفند
چگونه از نقاشی عکس بگیریم؟

عکاسی از نقاشی

از آنجا که هنرمندان ملزم به ارائه دیجیتالی آثار هنری خود برای نمایشگاه‌ها ، خیریه ها ، سمینارها ، کنفرانس ها و صفحه های مجازی هستند ، عکاسی خوب از آثار اولین قدم برای نشان دادن کیفیت کار  و حرفه ای بودن صاحب اثر است. ناگفته نماند که ما اکثرا هنرمندانی را می بینیم که دارای آثارهنری باورنکردنی هستند ، اما تصاویری دارند که در محیط های کم نور و بی کیفیت عکسبرداری شده که ارزش کارهای هنری اصلی را تا حدی زیاد زیر سوال برده است!

گرفتن عکس‌های زیبا از نقاشی گاهی سخت‌تر از خلق کردن آن است. اگر شما نمی‌دانید که چگونه باید از آن عکاسی کنید ، نتیجه ی عکس‌های شما ممکن است جالب نشود مانند عکس‌های زیر که احتمال دارد بیش از حد روشن ، کسل کننده ودر نهایت خراب می شوند .

دانستن این که چطور میشود از نقاشی به درستی عکس گرفت می‌تواند به معنای پذیرش در یک نمایشگاه مطرح یا جلب نظر مدیر یک گالری مهم باشد.

آماده‌ سازی

قبل از این که دوربین خود را بیرون بیاورید, چیزهایی وجود دارند که باید آماده کنید. این بخش را نادیده نگیرید, در غیر اینصورت ممکن است حتی قبل از گرفت عکس شکست بخورید!

نور

این مهم‌ترین عامل برای گرفتن عکس‌های زیبا از نقاشی است . اگر نور را درک نکنید ، ممکن است ساعت ها درگیر گرفتن یک عکس شوید که در آخر هم رضایت بخش نخواهد بود ولی اگر نور را بشناسید قطعا میتوانید عکس های خوبی را ثبت کنید.

شما دو گزینه دارید:

1.استفاده از از نور مصنوعی (فلاش ها وچراغ ها)

2.استفاده از نور طبیعی (خورشید)

اصلی ترین مزیت نور مصنوعی کنترل و پایداری آن است. اما نور طبیعی معمولاً از کیفیت بالاتری برخوردار است. حتی ممکن است نور طبیعی با وجود نداشتن کنترل کامل بر روی آن ، بهترین نتیجه را ایجاد کند.

تجهیزات مورد نیاز

در لیست زیر برخی از تجهیزات ایده آل آورده شده است. شما به همه ی این موارد احتیاج ندارید و مطمئناً می توانید بدون آنها نیز عکاسی کنید ، اما این تجهیزات به شما کمک می کنند تا کار شما آسان تر شود.

1.سه پایه عکاسی

2.دوربین ترجیحا DSLR

3.میز یا پایه ای که بتوان اثرهنری (نقاشی) را روی آن قرار داد

4.لپ تاپ یا کامپیوتر برای ادیت پس از عکاسی

5.فتوشاپ یا نرم افزار های مشابه ویرایش عکس

در ادامه ما چند راهکار برای شما قرار داده ایم تا بتوانید به طور حرفه ای از یک نقاشی عکاسی کنید.

قدم اول

نقاشی خود را بر روی دیوار آویزان کنید

یک دیوار رنگ خنثی (سفید, سیاه, خاکستری) پیدا کنید و کارتان را آویزان کنید. اگر اثر بر روی بوم کشیده شده بود یا امکان قرار دادن آن روی یک میز را داشتید نیازی به آویزان کردن آن روی دیوار نیست مقصود فقط عمود قرار دادن نقاشی به سمت دوربین است. همچنین رنگ پس زمینه (دیوار) مهم است که رنگی خنثی باشد. سپس دوربین را روی سه پایه مستقر کنید و کادر را طوری ببندید که نقاشی در وسط تصویر قرار بگیرد. یادتان باشد هرگز نقاشی را زیر شیشه عکاسی نکنید! اگر نقاشی زیر شیشه در قاب است حتما آن را در بیاورد و بعد آن را در جای مناسب قرار دهید.

 قدم دوم

نورپردازی صحیح داشته باشید

اگر مشغول عکاسی از نقاشی در داخل خانه هستید ، این کار را در اتاقی پنجره دار و با نور طبیعی خورشید انجام دهید. البته برخی از عکاسان در هوای ابری نیز این کار را انجام میدهند اما در فضای باز. دلیل استفاده از نور طبیعی این است که نور غیرمستقیم خورشید بهترین نور است. نور طبیعی تا زمانی که غیرمستقیم باشد می تواند نورپردازی زیبا برای عکاسی از کارهای شما باشد.

اگر به هر دلیل نمیتوانید از نور غیرمستقیم خورشید استفاده کنید ، میتوانید یک کیت فلاش تهیه کنید. ولی مجبور نیستید خیلی هزینه کنید چرا که تمام آنچه شما برای عکاسی از یک کار دو بعدی نیاز دارید دو فلاش است. چراغ ها را ما بین دوربین و بوم نقاشی در زاویه 45 درجه و به سمت دیوار قرار دهید، اگر یک ساعت را روی زمین تصور کنید فلاش ها را روی ساعت 4 و 8 قرار دهید (این امر به از بین بردن سایه های تیز روی نقاشی کمک می کند). اگر چتربرای فلاشهای خود دارید ، آنها را نیز وصل کنید.

نکته: اگر شما کیت نورپردازی حرفه‌ای ندارید، می‌توانید به راحتی نور را با یک ورقه سفید پخش کنید. این کار به توزیع یکنواخت نور کمک می‌کند. در واقع استفاده از یک صفحه ی سفید به عنوان رفلکتور میتواند بازتاب نوری خوبی به همراه داشته باشد به همین ترتیب، چند صفحه ازفوم سفید می‌تواند برای شبیه‌سازی “نور غیر مستقیم” موثر باشد.

قدم سوم

دوربین خود را تنظیم کنید

هنگامی که نقاشی را روی دیوار یا بر روی میز قرار دادید و دیگر نیاز به حرکت دادن نداشت، دوباره جای دوربین را چک کنید که تابلو در وسط تصویر قرار گرفته باشد. شما باید دوربین خود را طوری قرار دهید تا بیشتر کادرتان نقاشی مورد نظر باشد، با کمی پس‌زمینه که بعداً می‌توانید کراپ کنید. البته برای بسیاری از نمایشگاه ها و مدیر گالری ها مهم است که لبه‌های تابلو را ببینند تا درکی از مقیاس و اندازه و تابلو داشته باشند.

دوربین باید مستقیماً روبروی نقاشی باشد، مستقیم به جلو به مرکز اثر هنری اشاره کند. صورت دوربین باید موازی با نقاشی باشد – نباید سر دوربین به سمت بالا یا پایین باشد.

ایزو و دیافراگم دوربین شما برای بدست آوردن تصاویر شفاف ، واضح و روشن از آثار هنری بسیار مهم است. ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور را تعیین میکند. پس هرچه حساسیت بیشترباشد نویز در تصویر بیشتر است در این حالت ، از آنجا که ما می خواهیم تصاویر بسیار واضح  و بدون نویز داشته باشیم ، ایزو را کم می کنیم. عکس‌های استودیو به طور کلی در ایزو ۱۰۰ عکاسی میشوند.

دیافراگم دوربین شما است که با بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شدن روزنه ، تعیین میکند چه مقدار نور از میان لنز عبور کند. هرچه عدد دیافراگم شما بالاتر باشد، دهانه ی روزنه کوچکتر میشود در نتیجه نور کمتری خواهیم داشت اما عمق میدان بیشتری داریم.

از طرفی دیگر هرچه عدد دیافراگم را پایین بیاوریم روزنه بزرگتر میشود پس نور بیشتری دریافت میکنیم ولی عمق میدان کم است.

 

برای عکاسی از نقاشی ما به هر دو فاکتور احتیاج داریم یعنی هم نور مناسب وارد شده به دوربین هم عمق میدان برای وضوح بهتر تصویر.

با یک دوربین DSLR محدوده ی دیافراگم ایده آل برای عکاسی از نقاشی بین 8 و 11 است.

نکته: تایمر دوربین خود را روی چهار یا پنج ثانیه تنظیم کنید، به طوری که فشار دادن دکمه شاتر باعث ایجاد لرزش در تصویر شما نشود.

قدم چهارم

عکسهای خود را حرفه ای ادیت کنید

بهتر است عکس جوری باشد که به حداقل ویرایش احتیاج داشته باشد چون نمیتوان یک عکس بد را به وسیله ویرایش خوب کرد. برنامه‌های ویرایش عکس رایگان یا ارزان قیمت در دسترس اکثر مردم قرار دارد که هرناهماهنگی در عکس را به حداقل میرساند. همانطور که میدانید فتوشاپ پادشاه نرم افزار های ادیت عکس است. میتوانید با استفاده از این نرم افزار تصحیح رنگ، کراپ، و دیگر تنظیمات جزئی را انجام دهید. این موضوع باعث میشود که بتوانید عکس را به نقاشی شبیه تر کنید. نرم افزار لایت روم هم یکی دیگر از برنامه ویرایش است که میتوانید همین کارها را نیز در تصویر خود اعمال کنید.

در اینجا به برخی دیگر از کارهایی که میتوان انجام داد اشاره میکنیم:

  • تمام تصویر زمینه را از عکس برش دهید. در صورت صحیح قرار دادن عکس، این قسمت باید آسان باشد ، اما اگر از زاویه بدی عکس گرفته اید، ممکن است این کار دشوار باشد. برای ویرایش بیشتر برنامه ها و ابزارهایی برای صاف کردن تصویر شما وجود دارد ، اما خیلی توصیه نمیشود. همانطور که گفته شد سعی کنید عکسی بگیرید که ادیت کمی نیاز داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های نقاشی در محدوده ی فوکوس قرار دارند. می توانید با زوم کردن قسمت های مختلف این اثر ، این موضوع را بررسی کنید.
  • نقاشی را کنار رایانه خود قرار دهید تا بتوانید عکس را با واقعیت مطابقت دهیم. به یاد داشته باشید ، می خواهید عکس شما نمایشی دقیق از نقاشی شما باشد – نه بهتر ، نه بدتر.
  • فرمت Raw و فرمت Jpeg را با بالاترین کیفیت در رایانه ذخیره کنید. سپس ، اندازه عکس را تغییر داده و آن را برای وب ذخیره کنید ( یک تصویر کوچکتر که سریعتر در یک وبسایت بارگذاری شود).

نکاتی ریز اما مهم برای عکاسی از نقاشی

  • تنظیمات درست نور مصنوعی (فلاش ها) و یا انتخاب تایم مناسب برای عکاسی با نور طبیعی (خورشید)
  • ثابت و مستقیم قرار دادن نقاشی روبه روی دوربین
  • تنظیم تایمر 4الی5 ثانیه‌ای را روی دوربین به طوری که هیچ حرکتی در هنگام گرفته شدن عکس وجود نداشته باشد.
  • ایزو را بر روی دوربین خود تا ۱۰۰ (یا تا حد امکان پایین) تنظیم کنید.
  • دوربین را بر روی تنظیمات دستی قرار دهید و یا اولویت دیافراگم انتخاب کنید این کار به طور خودکار سرعت شاتر را برای شما تنظیم خواهد کرد.
  • دیافراگم را بین 8 و 11 انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام نقاشی فوکوس است.
  • مطمئن شوید که تمام نقاشی در کادر قرار دارد و لبه‌های تابلو به خوبی با لبه‌های عکس همخوانی دارد.
  • فقط یک عکس نگیرید. با استفاده از تنظیمات متفاوت روی دوربین چند عکس بگیرید و بهترین را انتخاب کنید. میتوانید با فوکوس، نوردهی و عمق میدان بازی کنید و تصویر مطلوب را ثبت کنید.
  • همچنین، دقت کنید که اگر ممکن است به جای فرمت Jpeg ، فرمت Raw عکاسی کنید چون این به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از نرم‌افزار ویرایش، ادیت بهتر و با کیفیت تری داشته باشید. اگر فرمت Raw  نداشتید میتوانید از بالاترین کیفیت موجود فرمت Jpeg در دوربین خود استفاده کنید.

نکات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به این راهنمایی ها اضافه شوند . با این حال ، اگر شما به دنبال ثبت با کیفیت تصاویر از نقاشی ها هستید و میخواهید به صورت حرفه ای این کار را انجام دهید، این نقطه، شروع خوبی است.

در آخر سعی کنید ناامید نشوید و منطقی فکر کنید. اگر عکسی خوب نمیشود ، ببندید که چه اشتباهی رخ داده است ، آن را اصلاح کنید و دوباره امتحان کنید. به یاد داشته باشید که گرفتن یک عکس عالی از نقاشی بسیار مهم است ، بنابراین ارزش آن را دارد که آن را به درستی انجام دهید و برای یک نتیجه ی موفقیت آمیز تلاش کنید. فراموش نکنید با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن زندگی ها این عکس شماست که مسیر نقاشی و اثر هنری را به نمایشگاه ها ، فستیوال ها ، سمینارها و … باز خواهد کرد!

 

نویسنده : آتنا قیصری

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *