021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه از “مثلث طلایی (Golden Triangle)” در ترکیب بندی عکاسی استفاده کنیم؟

چگونه از “مثلث طلایی (Golden Triangle)” در ترکیب بندی عکاسی استفاده کنیم؟

تصویر 1: عکس از قاعده یک سوم استفاده می کند ، اما همچنین موربهایی وجود دارند که از طریق قاب اجرا می شوند که به کمک خط هایی که سنگ ها ایجاد می کنند تشکیل شده است.

تصویر 2 : قانون یک سوم در ترکیب بندی کاملاً کلاسیک است. این عکس نشان می دهد که این نوع ترکیب چقدر می تواند قوی باشد.

اگر سوژه اصلی را حفظ کنید ، با یک پیش زمینه ساده و همراه با قانون یک سوم، خیلی اشتباه پیش نمی روید. اما بعد از مدتی این فرمول می تواند کمی تکراری باشد ، چگونه می توانید آن را بشکنید؟ یک رویکرد این است که به نوع دیگری از قانون یک سوم نگاه کنیم ، و آن مثلث طلایی است.

با استفاده از این نوع ترکیب بندی، شما در عکس خود از خطوط مورب استفاده خواهید کرد. این به عکس شما احساس پویاتری می بخشد.

  • چگونه ترکیب بندی مثلث طلایی شکل می گیرد؟

قانون یک سوم عناصر مهم موجود در قاب شما را روی خطوط قرار می دهد که این همان قاعده یک سوم را تشکیل می دهد. این خطوط با استفاده از نه قاب مربعی به اندازه مساوی در قاب شما جای می گیرد. اما وقتی صحبت از مثلث طلایی می شود، باید به جای قاب های مربعی از مثلث استفاده کنید. این امر باعث ایجاد خطوط مورب در ترکیب شما می شود.

فریم قاب خود را تصور کنید و از گوشه بالا سمت چپ یک خط مورب به گوشه پایین سمت راست بکشید. فرقی نمی کند که در کدام گوشه ها باشد ، شما به یک خط مورب در قاب خود نیاز دارید. حالا از گوشه مقابل، پایین سمت چپ یک خط مورب تا خط موربی که در مرحله قبل رسم کردید، بکشید ، به طوری که دو خط هم دیگر را قطع کنند. در صورت تمایل می توانید این خط را تا لبه قاب خود ادامه دهید. همین کار را با یک خط از گوشه سمت راست بالا انجام دهید تا دو خط هم دیگر را قطع کنند.

اکنون مثلث هایی خواهید داشت که ترکیب بندی معروف عکاسی به مثلث طلایی را تشکیل می دهند. این ترکیب همچنین می تواند با یک مستطیل عمودی یا افقی تشکیل شود.

[relatedpost post=”117681″]

تصویر 3: در این عکس ، نکته جالب توجه نور آفتاب است که از داخل نما پیداست و آن دقیقا روی یکی از خطوط چهارچوب ما قرار دارد.

  • چگونه می توانید عکسی برای مثلث طلایی تهیه کنید؟

بعد از این که قاب خود را برای ترکیب بندی مثلث طلائی آماده کردید، متوجه دو نقطه تقاطع خواهید شد:

یکی در سمت چپ ترکیب شما و دیگری در سمت راست. مانند قانون یک سوم، شما باید سوژه اصلی خود را در این نقاط تقاطع قرار دهید. عکس های خوب همیشه یک نقطه عطف دارند و خطوط هدایت کننده ای که بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند. به این ترتیب باید از آنها برای مثلث طلایی استفاده کرد.

نقطه عطف – این سوژه اصلی عکس شماست. مثلا برای یک عکس پرتره، چشم باید روی یکی از این نقاط فوکوس کند، که به احتمال زیاد یکی از نقاط بالای قاب است و یا برای سوژه های چشم انداز و منظره مانند درختان تنها و یا خانه ای در محل تقاطع خطوط قرار می گیرد و نقطه عطف را تشکیل می دهد.

خطوط هدایت کننده – خطی که به سوژه منتهی می شود. این همان چیزی است که باعث می شود عکس شما به صورت ترکیب مثلث طلایی بر خلاف قانون یک سوم باشد. بنابراین شما به دنبال یک خط مورب هستید که به سوژه اصلی شما منتهی شود. باز هم این می تواند انواع مختلفی باشد. در عکاسی منظره ، مثلا یک جاده ای که به طور مورب از قاب شما به سمت سوژه اصلی می رود ، ایده آل خواهد بود.

تصویر 4 : روشی جالب که قایق ها در این عکس قرار گرفته اند  باعث می شود ترکیب کاملی با برخی خطوط مثلثی خوب ایجاد شود.

  • کدام سوژه ها برای این ترکیب بندی بهتر هستند؟

مکانهایی وجود دارد که ترکیب مثلث طلایی فقط با زوایای Dutch امکان پذیر است. زوایای Dutch تصور همه از یک عکس خوب نیست. بنابراین برای این نوع عکس چه نوع عکس هایی کار می کنند؟ در زیر چند ایده برای شما وجود دارد ، اگرچه مانند هر اثر هنری ، در پایان ، باید خودتان قضاوت کنید.

پرتره – یک پرتره استاندارد احتمالاً در اینجا کار نخواهد کرد چون خط های زیادی احتیاج است. در عوض ، به پرتره هایی نگاه کنید که سوژه در آن نشسته یا دراز کشیده است، و آن قدر با زوایای مختلف بازی کنید تا به بهترین خطوط مورب برسید. همچنین می توانید از بازوها و پاها برای ایجاد خطوط مورب در تشکیل مثلث های طلایی کمک بگیرید.

کوه ها – وقتی خط افق شما مسطح نباشد ، گزینه های بیشتری برای شکل گیری ترکیب بندی مثلث طلایی دارید. از یک خط افقی مورب استفاده کنید که به سوژه اصلی شما منتهی شود. لازم نیست از کوهستان استفاده کنید ، می توانید از یک تپه شنی نیز به همان روش استفاده کنید.

جاده – می توانید از جاده ای استفاده کنید که از طریق قاب خود در یک مورب قطع شود تا یک ترکیب مثلث طلایی ایجاد شود. ایستادن در کنار جاده یکی از راه هایی است که می تواند جاده را از طریق قاب شما به صورت مورب طی کند. اگر می توانید از جاده بالاتر بروید و خط افق را حذف کنید ، این ممکن است به ترکیب نیز کمک کند.

[relatedpost post=”107403″]

سؤالات متداول در مورد ترکیب عکاسی

  • مثلث طلایی چیست؟

مثلث طلایی یک قانون ترکیب بندی در عکاسی است. این قانون تا حدودی مانند قاعده یک سوم است. فقط نحوه تقسیم بندی عکس کمی متفاوت است. در این نوع ترکیب بندی، به جای خطوط مستقیم ، با یک سری خطوط مورب که منجر به تشکیل مثلث هایی می شوند، سر و کار داریم. این مثلث ها به عنوان یک راهنما برای  ترکیب بندی عمل می کنند. سوژه اصلی عکس باید روی تقاطع این مثلث ها بنشیند.

  • هفت عنصر عکاسی چیست؟

این عناصر به مؤلفه های اصلی یک عکس خوب اشاره دارد ، شما می توانید این عناصر را “عناصر طراحی” بنامید. این عناصر شامل رنگ ، شکل ، خطوط ، فرم ، بافت ، فضا و کنتراست هستند. هر عکسی که می گیرید از برخی یا حتی همه این عناصر برای ایجاد یک تصویر قانع کننده استفاده می کند.

  • نسبت طلایی در عکاسی چگونه استفاده می شود؟

نسبت طلایی روش دیگری برای داشتن یک ترکیب بندی جدید در ثبت یک عکس است.  وقتی این قانون را در عکاسی به کار می برید ، بخش های مختلف عکس روی خطوط جای گرفته اند، که هرچه بیشتر به سوژه عکس نگاه می کنید ، متوجه می شوید که اجزای سازنده به کمک خطوط مورب و مثلث های که تشکیل شده اند، شما را بیشتر به سمت سوژه سوق می دهند و این همان قانون نسبت طلائی است.

[relatedpost post=”73700″]

  • نتیجه

رسیدن به یک ترکیب بندی قوی، کلید  موفقیت برای تجربه یک عکاسی خوب است. مهم است که روش های مختلفی را برای قاب عکس تان امتحان کنید. مطمئنا در ابتدا کنار با آمدن با یک ترکیب بندی جدید، کار سختی است، اما هرچه بیشتر تمرین کنید ، برای تان آسان تر خواهد شد. این پروسه کمی شبیه یادگیری یک زبان جدید است ، با این تفاوت که این یک زبان بصری است. با تمرین بیشتر، این ترکیب بندی جدید جزئی از ناخودآگاه شما خواهد شد.

از همه این ها گذشته، مانند هر کار دیگری که ممکن برای تان پیش بیاید، خوب است که چیزهای جدید را امتحان کنید و افق دید خود را گسترش دهید. این مسیر پیشرفت کار شماست. پس ترکیب بندی “مثلث طلایی” را امتحان کنید و تأثیر آن را روی عکاسی خود ببینید.

آیا تا به حال، ترکیب بندی مثلث طلائی را در عکاسی خود امتحان کرده اید؟ آیا از این نوع ترکیب بندی لذت بردید؟ عکس هایی را که با استفاده از این ترکیب گرفته اید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *