دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ایده‌هایی برای پس‌زمینه عکس محصول، غذا و اشیاء

تکنیک و ترفند
ایده‌هایی برای پس‌زمینه عکس محصول، غذا و اشیاء

ایده‌هایی برای پس‌زمینه عکس محصول، غذا و اشیاء را در ادامه با هم بررسی می کنیم:

بوم نقاشی شده یا پارچه رنگ‌شده

برای دستیابی به کیفیتی در حد استاندارد مجلات، یکی از اولین انتخاب‌ها بوم یا پارچه رنگ‌شده است. البته بوم‌های رنگ‌شده، خصوصاً از پیش آماده قیمت کمی ندارد! برای رسیدن به نتیجه‌ای مناسب با کمترین هزینه بهترین کار خریدن پارچه‌ای سفید، مشابه آن چیزی ست که روی بوم نصب می‌شود.

پارچه‌ای که امکان رنگ شدن دارد و دارای بافتی مناسب است. برای رنگ کردن پارچه روش‌های متعددی وجود دارد اما چون نیاز به خطوط نامنظم و بافت در پس‌زمینه دارید، بهتر از یک‌تکه اسفنج یا یک غلتک و یا حتی یک تکه دستمال برای رنگ کردن پارچه استفاده کنید.

آموزش عکاسی از محصولات

توجه داشته باشید که رنگ را با خطوط و الگوهای نامنظم روی پارچه بکشید، زیرا اگر هدف صرفاً تغییر رنگ پارچه بود، از ابتدا پارچه به رنگ دلخواه خریداری می‌شد.

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک یکی از بهترین پس‌زمینه‌ها هستند. پس‌زمینه‌هایی با رنگ و بافت عالی که امروزه در ابعاد بزرگ‌تر از قبل نیز به‌راحتی در دسترس هستند. مقاوم‌اند و به‌راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شوند به همین دلیل برای عکاسی از غذا بی‌نظیرند. آن‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های مصالح‌فروشی خریداری کنید. فقط توجه داشته باشید که مدل‌های مات را بردارید، زیرا بازتاب نور در نمونه‌های براق شما را به دردسر خواهد انداخت. البته این مشکل با کشیدن سنباده روی سطح کاشی تا حد زیادی حل می‌شود، اما باید دقت کنید که طرح روی آن آسیب نبیند.

عکاسی محصولات

رنگ‌های سفید، سیاه، خاکستری و قهوه‌ای بهترین انتخاب‌های شما هستند. این رنگ‌ها به‌عنوان رنگ پس‌زمینه، طیف گسترده‌ای از موضوعات را تقویت می‌کنند. بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان به کاشی و سرامیک گرفت عدم امکان استفاده از آن برای موضوعات بزرگ است.

زمینه‌های چوبی رنگ‌شده

مشابه آنچه در بخش دیگری از این مطلب برای پارچه گفته شد، با چوب نیز قابل‌اجراست! برای چنین کاری بهترین انتخاب ورق‌های تخته سه لا هستند. تخته سه لا هم بزرگ است هم ارزان و بافت خوبی هم دارد. فقط پیش از خرید مشخص کنید که حداکثر به چه ابعادی نیاز دارید، چون تخته مثل پارچه به‌راحتی در خانه قابل برش نیست. شیوه رنگ کردن دقیقاً مانند همان چیزی ست که در مورد پارچه گفته شد. فقط توجه داشته باشید که از رنگ‌های براق نباید استفاده کرد.

[relatedpost post=”114603″]

عکاسی محصولات

ملافه

این پس‌زمینه چیزی ست که در هر خانه‌ای به‌عنوان روتختی و یا رومیزی یافت می‌شود، فقط کافی ست رنگی مناسب و یکدست داشته باشد. برای استفاده از ملافه، نیازی نیست به دنبال یک بخش صاف از آن باشید و یا حتی آن را اتو کنید!

آموزش عکاسی از غذا

گاهی یک ملافه با چین‌وچروک‌های طبیعی خود، جلوه‌ای بهتر به پس‌زمینه می‌بخشد. فقط در انتخاب رنگ دقت کنید و توجه کنید که پس‌زمینه‌ای انتخاب نکرده باشید که از سوژه بیشتر دیده شود.

[relatedpost post=”115868″]

سینی قدیمی

یکی سینی قدیمی، پس‌زمینه‌ای حاضر و آماده است. یکی از این موارد در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. اگر هم به آن دسترسی ندارید می‌توانید یکی از آن‌ها را از طریق وب‌سایت‌های دست‌دوم‌فروشی از کسی که می‌خواهد از دستشان خلاص شود و ناامیدانه و با قیمتی بسیار کم آن را آگهی کرده، خریداری کنید. فقط بازهم توجه داشته باشید که سطح سینی بیش‌ازحد براق نباشد!

آموزش عکاسی از محصولات

در اینجا به دلیل فلزی بودن سطح، کشیدن سنباده نتیجه معکوس دارد و سطح را براق‌تر می‌کند.

کاغذ رنگی

کاغذ رنگی یکی دیگر از پس‌زمینه‌های ارزان و در دسترس شماست. همچنین کاغذدیواری‌هایی با رنگ یکدست نیز انتخاب خوبی هستند که از فروشگاه‌های لوازم ساختمانی و دکوراسیون قابل تهیه‌اند. مزیت کاغذدیواری نسبت به کاغذ معمولی، بافت برجسته آن است.

عکاسی از غذا

در تصویر بالا از کاغذ رنگی به‌عنوان پس‌زمینه استفاده‌شده و با ایجاد فاصله بین سوژه و پس‌زمینه، یک خط افق محو ایجادشده که همین موضوع موجب می‌شود علی‌رغم یکرنگ بودن پس‌زمینه، فاصله بین سوژه و آن دیده شود.

[relatedpost post=”115115″]

تخته برش چوبی

تخته برش یا تخته‌گوشت، مثل سینی یکی دیگر از پس‌زمینه‌های از پیش آماده و موجود در هر خانه‌ای است. با این تفاوت که استفاده از آن می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که در تصویر به‌عنوان یک تخته برش قابل‌تشخیص باشد. توجه داشته باشید که از تخته برشی با رنگ گرم برای عکاسی غذا استفاده نکنید.

چون اکثر غذاها و مواد خوراکی خود رنگی گرم دارند و این موجب عدم تمرکز چشم روی سوژه خواهد شد. اگر سوژه شما رنگی گرم ندارد، بازهم از تخته برش یا پس‌زمینه‌ای با رنگ نارنجی یا نزدیک به آن استفاده نکنید، زیرا دوربین عکاسی این رنگ را به صورتی اغراق‌شده ثبت می‌کند و در مرحله ویرایش به مشکل بر خواهید خورد.

عکاسی از محصولات

اگر تخته برش را دقیقاً به کار عکاسی اختصاص داده‌اید، می‌توانید آن را به رنگ دلخواه دربیاورید. در عکس بالا از تخته برشی که به رنگ سفید درآمده و روی آن سنباده ریز کشیده شده، استفاده‌شده است.

جمع‌بندی

راه‌های زیادی علاوه بر آنچه در اینجا گفته شد برای ایجاد پس‌زمینه‌هایی جذاب حتی بدون یک ریال هزینه وجود دارد. برای مثال قطعات چوبی قدیمی یا تکه‌هایی از چرم از آن‌ها هستند. حتی اگر با خرید پس‌زمینه‌های از پیش آماده مشکلی ندارید، چنین روش‌هایی با استفاده از لوازم در دسترس را پیش از خرید به شما توصیه می‌کنیم، زیرا گاهی اوقات نتایج شگفت‌آوری خواهند داشت. اگر ایده دیگری به‌جز موارد مطرح‌شده دارید، یا فکر می‌کنید نکته‌ای در این مطلب جاافتاده، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

نویسنده : نورنگار - آ.ف

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *