دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

5 نکته خیلی مهم درباره‌ی عکاسی

تکنیک و ترفند
5 نکته خیلی مهم درباره‌ی عکاسی

این حقیقت در مورد عکاسی نیز درست مثل زمینه‌های دیگر زندگی کاربرد دارد. زمانی که عکاسی را تازه شروع خواهید کرد تمام مواردی که در زمان شروع کارهای دیگر انجام می‌دهید را انجام خواهید داد: دفترچه راهنمای دوربین را می‌خوانید، چندین ساعت ویدیوی آموزشی را نگاه خواهید کرد، در انجمن‌های آنلاین عضو خواهید شد و با عکاس‌های باتجربه‌تر صحبت می‌کنید. اما پس از چند وقت متوجه می‌شوید که نکات مهمی را یاد گرفته‌اید که هیچکس به شما یاد نداده است. البته ما نمی‌توانیم تمام نکات و اطلاعاتی را که بقیه افراد نتوانسته‌اند یا فراموش کرده‌اند به شما بگویند را در این مقاله ذکر کنیم اما در ادامه 5 مورد از نکات خیلی مهم در عکاسی را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

[relatedpost post=”34930″]

عکس‌هایی که می‌گیرید، همیشه به اندازه‌ی وقتی که آن‌ها را گرفته‌اید خوب نخواهند بود

شما همیشه با عکس‌هایی که می‌گیرید به نوعی یک رابطه احساسی خواهید داشت. فرقی ندارد که سوژه‌ی جلوی دوربین چه چیزی است؛ در صورتی که از پروسه عکاسی لذت می‌برید احتمال اینکه به نوعی به تصاویر گرفته شده حتی در صورتی هم که عکس‌های خوبی نباشند وابسته شوید وجود دارد.

لذت بردن از پروسه عکاسی باعث می‌شود عکس‌های خودتان را بهتر از چیزی که هستند ببینید. همین اتفاق ممکن است در صورتی که از پروسه عکاسی لذت نبرید هم رخ دهد و عکس‌های خودتان را دست کم بگیرید.

به همین دلیل است که باید تلاش کنید تا جای ممکن به کارهای خودتان واقع‌گرایانه نگاه کنید. بهترین روش برای انجام این کار کمی تمرین صبوری است. در صورتی که زمان خاصی برای تحویل تصاویر تعیین نشده است و شما وقت کافی دارید چند روز صبر کنید و عکس‌های گرفته شده را بعد از گذشت چند روز ویرایش کنید.

در صورتی که چند روز به خودتان زمان بدهید احساساتتان فروکش خواهد کرد و انتخاب بهترین عکس‌ها ساده‌تر خواهد شد.

عکاسی سخت است

نکات خیلی مهم در عکاسی

البته منظور این نیست که عکاسی به اندازه‌ی هندسه‌ی غیراقلیدسی سخت است اما خیلی از افراد بدون داشتن هیچگونه دانشی در مورد عکاسی وارد این عرصه می‌شوند.

البته سختی برای هر فعالیتی متفاوت است اما به سختی می‌توانید عکاسی را پیدا کنید که با اولین تلاش خودش توانسته باشد عکس‌های خوبی بگیرد. موضوعات خیلی زیادی وجود دارد که برای اینکه یک عکاس لایق و شایسته باشید باید آن‌ها را یاد بگیرید. خیلی از شرکت‌های تجهیزات عکاسی تبلیغات خودشان را حول راحتی استفاده و اتوماسیون انجام می‌دهند. البته این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد اما خیلی از افرادی که اطلاعات زیادی درباره عکاسی ندارند ممکن است با دیدن این تبلیغات فکر کنند که عکاسی به سادگی فشار دادن یک کلید است.

این موضوع کاملا غلط است و در واقع توهین به افرادی است که در گذشته و حال تلاش زیادی برای یادگیری، درک و اجرای تمامی عناصر دخیل در خلق یک عکس خوب (نور، ترکیب، سوژه، محیط، کادربنی، رنگ، کنتراست و…) کرده‌اند و می‌کنند.

با این وجود اطلاع از اینکه عکاسی سخت است نباید مانعی باشد که شما را از تلاش کردن باز دارد بلکه باید چیزی باشد که به شما انگیزه می‌دهد.

تجهیزات دوربین مهم هستند

نکات خیلی مهم در عکاسی

این مورد یکی دیگر از نکات خیلی مهم در عکاسی است. اولین دوربینی که می‌خرید احتمالا یک لنز کیت هم دارد که معمولا یک لنز زوم در محدوده‌ی کانونی 18-55 میلیمتر است و ماکزیمم دیافراگم آن نیز حدودا f/3.5 است.

با اینکه خیلی از لنزهای کیت نسبت به چیزی که مردم فکر می‌کنند بهتر هستند اما برخی اوقات برای عکاسی کافی نیستند.

برای مثال در صورتی که قصد دارید به عکاسی ماکرو، عکاسی نجومی و یا حیات وحش بپردازید باید از لنز مناسب استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید به صورت جدی عکاسی استودیویی را دنبال کنید به تجهیزاتی مثل نور، شکل دهنده و پس زمینه نیاز دارید. برای عکاسی ورزشی هم به یک دوربین با سرعت عکاسی پیاپی مناسب نیاز خواهید داشت.

خیلی از بحث‌هایی که در مورد تجهیزات عکاسی مناسب در فضای آنلاین انجام می‌شود در مورد این است که کدام برند بهتر است یا اینکه کراپ سنسور بهتر است یا فول فریم؟. اما اینکه به چه لوازمی نیاز دارید این است که باید هرچیزی که برای انجام کار نیاز دارید را تهیه کنید.

[relatedpost post=”91830″]

تجهیزات دوربین مهم نیستند

نکات خیلی مهم در عکاسی

مگاپیکسل، سایز سنسور، فوکوس هیبریدی هیچ ارتباطی به اینکه به عنوان یک فرد خلاق چه تصاویری خلق می‌کنید ندارند. تصاویر جذاب فقط محصول ذهن و چشم تیزبین عکاس هستند.

شما می‌توانید با یک دوربین آنالوگ و یک رول فیلم قدیمی، یک دوربین Point And Shoot معمولی، گوشی موبایل یا یک دوربین بدون آینه دست دوم هم عکس‌های خوبی بگیرید. صرف نظر از اینکه با چه تجهیزاتی عکاسی می‌کنید، شما مهم‌ترین عنصری هستید که می‌تواند باعث گرفتن یک عکس خوب یا معمولی خواهد شد.

[relatedpost post=”103863″]

باید زمان زیادی جلوی کامپیوتر صرف کنید

این مورد نیز یکی از نکات خیلی مهم در عکاسی است. البته منظور از این جمله این نیست که باید ویدیوهای آموزشی سطح اینترنت را مشاهده کنید یا مطالب مجله‌ی نورنگار را مطالعه کنید. ما اینجا در مورد ادیت عکس‌های گرفته شده صحبت می‌کنیم.

ممکن است به نظر خیلی از عکاس‌ها کل جریان کار انتقال تصاویر به کامپیوتر و ادیت کردن آن‌ها خسته کننده به نظر برسد و یا برای برخی از افراد خود پروسه ادیت خسته‌کننده باشد. به هر صورت شما باید وقت زیادی را جلوی مانیتور کامپیوتر صرف کنید.

البته چند راه برای کاهش این زمان وجود دارد:

  • کمتر عکس بگیرید – ایده جالبی به نظر نمی‌رسد
  • ادیت عکس‌ها را به افراد دیگر بپردازید – خیلی هزینه‌بر است
  • با فرمت JPEG عکاسی کنید – ایده خیلی خوبی نیست اما به هر صورت یک ایده است

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به ادیت تصاویر خودتان عادت کنید.

کد تخفیف نورنگار

سخن نهایی

به زمانی که یک عکاس تازه‌کار بودید فکر کنید. آیا نکته خاصی وجود دارد که دوست داشته باشید در زمان شروع یک عکاس با تجربه به شما می‌گفت؟ در صورتی که پاسختان مثبت است نظرات خودتان را با استفاده از بخش کامنت‌های همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *