021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

فوکوس بی نهایت چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

فوکوس بی نهایت چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

خود کلمه‌ی فوکوس بی نهایت کمی فریبنده است که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم. پس از آن شما یاد می‌گیرید که چرا و چه زمانی باید از فوکوس بی نهایت استفاده کنید. با ما همراه باشید تا این مبحث را به صورت کامل یاد بگیرید.

فوکوس بی نهایت چیست؟

این واژه را اینگونه تصور کنید: «فوکوس بی نهایت مخالف عمق میدان کم است». همانطور که احتمالا می‌دانید باز کردن دیافراگم باعث کاهش محدوده فوکوس می‌شود و با قرار دادن عناصر پس زمینه و پیش زمینه خارج از محدوده فوکوس کمک می‌کند سوژه را ایزوله کنید.

فوکوس بی‌نهایت شبیه به یک عمق میدان به شدت وسیع است. زمانی که لنز شما روی بی نهایت فوکوس می‌کند تمامی عناصر موجود در کادر تصویر صرف نظر از فاصله‌ای که دارند در فوکوس خواهند بود. البته چند موضوع وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید.

اول از همه فوکوس بی‌نهایت کاملا بی‌نهایت نیست. مطمئنا تمام عناصری که در فاصله‌ی دور دست قرار دارند در فوکوس خواهند بود اما نقطه‌ی کانونی نیز در فاصله خاصی نسبت به لنز دوربین آغاز می‌شود. محدوده‌ی بین لنز و نقطه‌ای که همه چیز در فوکوس قرار خواهد گرفت به عنوان فاصله هایپرفوکال شناخته می‌شود. فاصله هایپرفوکال بسته به دیافراگم لنز، فاکتور کراپ دوربین و طول لنز متفاوت خواهد بود اما به صورت خلاصه برای گرفتن یک عکس خوب باید مطمئن شوید که هیچ شی‌ای در محدوده‌ی فاصله هایپرفوکال تصویر قرار نداشته باشد.

فوکوس بی نهایت

برای مثال تصور کنید که قصد دارید از بین یک مزرعه با گیاهان بلند از یک منظره طولانی عکاسی کنید اما تیغه‌های گیاه در جلوی لنز شما قرار می‌گیرند. این گیاهان که در محدوده هایپرفوکال قرار دارند همیشه تار خواهند بود اما هرچیزی که پس از نقطه فوکوس قرار بگیرد کاملا واضح خواهد بود.

موضوع بعدی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که تمامی لنزها توانایی فوکوس روی بی نهایت را ندارند بنابراین قبل از عکاسی با این متد شما باید مطمئن شوید که لنز شما این توانایی را دارد.

موضوع آخر هم این است که برخی آداپتورها و فیلترها، مثل فیلترهای ماکرو امکان فوکوس روی نقطه بی‌نهایت را حتی اگر از لنزهایی که این توانایی را دارند استفاده می‌کنید از شما می‌گیرند.

[relatedpost post=”108380″]

چطور روی نقطه بی نهایت فوکوس کنیم؟

چگونگی انجام این کار به لنزی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. همانطور که گفته شد تمامی لنزها این قابلیت را ندارند اما در بین لنزهایی که این توانایی را دارند، گزینه‌هایی که امکان فوکوس دستی را دارند بهترین گزینه ممکن هستند. یک لنز دستی خوب مقیاس عمق میدان دارد که می‌توانید از آن در کنار حلقه فوکوس استفاده کنید تا به عمق میدان مناسب برسید. برای فوکوس روی نقطه بی نهایت فقط کافیست حلقه فوکوس را روی نماد بی نهایت قرار دهید.

فوکوس بی نهایت

انجام این کار با لنزهای خودکار کمی سخت‌تر است. از آن‌جایی که شما نمی‌توانید به سادگی حلقه فوکوس را روی علامت بی‌نهایت قرار دهید، اغلب اوقات باید روی یک نقطه در دوردست (برخی اوقات یکی از اجزاء پس زمینه) فوکوس کنید. سپس زمانی که آن نقطه و تمامی قسمت‌های دیگر تصویر در فوکوس قرار گرفتند اتوفوکوس را خاموش کنید تا در زمان کادربندی تصویر نقطه فوکوس را تغییر ندهد.

چه زمانی باید از فوکوس بی نهایت استفاده کنید؟

مانند تکنیک‌های دیگر مثل استفاده از عمق میدان کم، فوکوس بی‌نهایت هم چیزی است که می‌توانید به اختیار خودتان از آن استفاده کنید. اما برخی مواقع تمامی عکاس‌ها ترجیح می‌دهند از این نوع فوکوس استفاده کنند.

موقعیت اول عکاسی منظره است. یکی از چیزهایی که باعث جذابیت عکاسی منظره می‌شود این است که می‌توانید تمامی جزئیات چشم‌اندازی که ثبت کرده‌اید را بررسی کنید. عکاسی حیات وحش هم دلیل خوبی برای استفاده از این نوع فوکوس است. در صورتی نگران دویدن سوژه بین پیش زمینه و پس زمینه تصویر هستید از این تکنیک استفاده کنید تا مطمئن شوید که صرف نظر از موقعیت، سوژه همیشه در فوکوس است.

مورد آخر هم عکاسی در شب و نور کم است. در صورتی که به صورت دستی فوکوس می‌کنید استفاده از فوکوس بی نهایت خیلی ساده‌تر از فوکوس روی سوژه‌هایی است که نمی‌توانید ببینید. برای فوکوس روی بی نهایت با استفاده از یک لنز اتوماتیک در طول شب فقط کافیست روی ماه یا هر جسم روشن دیگری که در دور دست قرار دارد فوکوس کنید تا مطمئن شوید تمامی اجزای عکس نوردهی طولانی شما کاملا واضح هستند.

درست مثل عمق میدان کم یا نورپردازی خلاقانه، فوکوس بی نهایت هم یکی از تکنیک‌های ضروری است که تمامی عکاس‌ها باید با آن آشنا باشند. حتما این تکنیک را یاد بگیرید تا زمانی که به آن نیاز دارید بتوانید آن را به کار بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *