021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای عکاسی ماکرو با گوشی آیفون

راهنمای عکاسی ماکرو با گوشی آیفون

عکاسی ماکرو و کلوزآپ با آیفون روش خیلی خوبی برای تحسین دنیای اطراف است و برای انجام این کار به دوربین‌های حرفه‌ای یا گران قیمت هم نیازی ندارید. فقط با گوشی آیفون استاندارد خود می‌توانید زیبایی‌های دنیای ماکرو را ببینید. در این مقاله هم نکاتی که قرار است بدانید را به شما آموزش خواهیم داد.

عکاسی ماکرو و کلوزآپ چیست؟

عکاسی ماکرو و کلوزآپ تماما درباره‌ی این است که از سوژه به شکلی عکاسی کنید که بزرگتر از چیزی که در دنیای واقعی هستند دیده شوند. این سبک عکاسی به شما اجازه می‌دهد که دنیای اطراف خودمان را با جزئیات بیشتری ببینیم و یک روش هیجان برانگیز برای عکاسی است. اما آیا تفاوتی بین عکاسی ماکرو و کلوزآپ وجود دارد؟

بله، این دو سبک با هم متفاوت هستند و در صورتی هم که شما می‌خواهید یکی از این دو سبک را آغاز کنید باید بدانید که:

  • در عکاسی کلوزآپ باید دوربین خودتان را از لحاظ فیزیکی به جسمی که قصد دارید از آن عکاسی کنید نزدیک کنید ولی نیازی به استفاده از هیچگونه وسیله جانبی یا نرم‌افزار خاص نیست.
  • در عکاسی ماکرو از لوازم جانبی و نرم‌افزارهای مختلف برای افزایش ابعاد عکس استفاده می‌شود و هیچ نیازی به نزدیک شدن به صورت فیزیکی به سوژه نیست.

با وجود گوشی آیفون هم عکاسی ماکرو و هم عکاسی کلوزآپ ممکن است و در صورتی که بدانید در حال انجام دادن چه کاری هستید، می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را برای شما در پی داشته باشد. با این وجود برای اینکه تصاویر شما ظاهر حرفه‌ای‌تری داشته باشند استفاده از لنزهای ماکرو و یا نرم‌افزارهای اختصاصی توصیه می‌شود.

نکات عکاسی ماکرو با آیفون

گرفتن عکس‌های خوب در حالت ماکرو، همیشه به این سادگی که تصور می‌شود نیست. عکاس‌های تازه کار ممکن است زمانی که عکس‌های آن‌ها کم نور، تار و یا خارج از فوکوس باشد خیلی زود خسته شوند. در ادامه چند نکته را مشاهده می‌کنید که با استفاده از آن می‌توانید عکس‌های ماکروی آیفون خودتان را بهبود ببخشید و کلکسیونی از عکس‌های کلوزآپ با کیفیت برای خودتان بسازید. با ما همراه باشید:

[relatedpost post=”162460″]

1- یافتن نور مناسب

برای عکاسی در محدوده‌‎ی ماکرو به نور خوب نیاز دارید و به همین خاطر باید به نحوه‌ی کادربندی و زمان عکاسی خیلی فکر کنید. صبح زود و میانه‌های عصر زمان خوبی برای عکاسی هستند زیرا نور نرم و طبیعی این ساعات برای عکاسی ماکرو خیلی ایده‌آل است. عکاسی در اواسط روز و زمانی که خورشید دقیقا در مرکز آسمان است ممکن است باعث بروز مشکلاتی مثل نوردهی بیش از اندازه شود و دوربین شما هم نتواند به خوبی فوکوس کند.

در صورتی که دوست دارید زیر نور شدید خورشید چند عکس ماکرو ثبت کنید، سعی کنید به نحوی بایستید که  سایه شما روی سوژه بیافتد تا نور کمی غیرمستقیم‌تر شود. همچنین می‌توانید محل قرارگیری خودتان را هم تغییر دهید تا به جای اینکه نور از پشت سر به سوژه بتابد، از روبرو به آن تابیده شود.

2- فوکوس خیلی مهم است

برای هر عکسی فوکوس صحیح یکی از ضروریات است و در صورتی که می‌خواهید نتایج خوبی به دست بیاورید باید به خوبی هم فوکوس کنید. اما زمان عکاسی ماکرو این موضوع حساس‌تر خواهد بود و برای موفقیت عکس‌های خود حتما به فوکوس صحیح نیاز خواهید داشت. سعی کنید از تنظیمات فوکوس دستی استفاده کنید تا کنترل بیشتری روی نقطه‌ی فوکوس داشته باشید و روی مهارت‌های خودتان هم کار کنید تا بتوانید یک عکس فوق‌العاده ثبت کنید.

در صورتی که هنوز نمی‌توانید به صورت کامل ا فوکوس دستی استفاده کنید، می‌توانید از قابلیت قفل فوکوس استفاده کنید و نقطه‌ی فوکوس را قفل کنید تا با کوچک‌ترین حرکتی از سمت شما، فوکوس به کلی از بین نرود. برای استفاده از این قابلیت فقط کافیست دست خودتان را روی بخشی از صفحه نمایش که می‌خواهید فوکوس انجام شود نگه دارید تا قفل AE/EF را در پائین صفحه مشاهده کنید. با این کار هم فوکوس و هم نوردهی تصویر تا زمانی که بخش دیگری از صفحه را لمس کنید قفل خواهند شد و تغییر نمی‌کنند.

3- ثابت بمانید

یکی دیگر از کارهایی که برای عکاسی ماکرو کاملا ضروری است ثابت نگه داشتن دوربین است. به دلیل اینکه عکس شما از قبل بزرگ شده است، کوچک‌ترین لرزش یا حرکتی باعث تار شدن تصویر و یا از دست رفتن فوکوس و خراب شدن عکس خواهد شد. در صورتی که قصد دارید برای مدت طولانی به عکاسی ماکرو بپردازید بهتر است یک سه پایه تهیه کنید تا بتوانید دوربین را به صورت ثابت نگه‌دارید ولی در صورتی که تازه شروع کرده‌اید و احتمال می‌دهید که قرار نیست این عکاسی ماکرو با آیفون را ادامه دهید، نیازی به انجام این کار نیست.

[relatedpost post=”165729″]

در صورتی که سه پایه ندارید می‌توانید از یک جسم ثابت مثل دیوار، تخته سنگ و… در اطراف خودتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک کیسه فومی هم همراه خودتان داشته باشید تا به سوژه‌ی خودتان نزدیک‌تر شوید و در عین حال گوشی خودتان را هم ثابت و بی حرکت نگه دارید.

4- خیلی نزدیک نشوید.

اگر انگشت خودتان را نزدیک به صورتتان ببرید متوجه خواهید شد که در یک فاصله‌ی خاص دیگر نمی‌توانید روی آن فوکوس کنید. همین اصل برای عکاسی ماکرو با آیفون نیز کاربرد دارد؛ در صورتی که خیلی به سوژه نزدیک شوید، تصاویر شما شروع به تار شدن خواهند کرد. اما چه فاصله‌ای خیلی نزدیک محسوب می‌شود؟

در مدل‌های مختلف آیفون از لنزهای متفاوتی استفاده شده است و به همین خاطر برای اینکه دقیقا فاصله‌ی مناسب خودتان را پیدا کنید، به کمی آزمون و خطا نیاز خواهید داشت. فاصله‌ی ایده‌آل معمولا جایی بین 5 تا 10 سانتی‌متر است و این فاصله برای گرفتن عکس‌های ماکروی فوق‌العاده کافی است.

5- از پس زمینه ساده استفاده کنید

زمانی که قصد دارید با گوشی آیفون خودتان عکس‌های ماکرو بگیرید، هدف این است که پس زمینه تا حدودی تار باشد و فقط سوژه‌ای که در جلوی تصویر قرار دارد به صورت واضح مشخص باشد. ممکن است فکر کنید که این حرف یعنی پس زمینه و چیزهایی که داخل آن است اهمیتی ندارند اما در واقعیت یک پس زمینه‌ی شلوغ با رنگ‌های زیاد ممکن است باعث خراب شدن عکس شود.

ترکیب‌بندی را به شکلی انجام دهید که سوژه در مرکز تصویر باشد و خلوت‌ترین پس زمینه‌ی ممکن هم پشت سر آن وجود داشته باشد. همچنین می‌توانید از پس زمینه‌های بافت‌دار مثل دیوار و نرده هم استفاده کنید. به فاصله‌ی سوژه نسبت به پس زمینه هم فکر کنید زیرا هرچقدر که پس زمینه دورتر باشد، محوتر هم خواهد شد و کنتراست فوکوس سوژه نیز خیلی بیشتر خواهد بود.

6- ترکیب‌بندی

در صورتی که از قبل در مورد عکاسی مطالعه داشته باشید، احتمالا عبارت «قانون یک سوم» را هم شنیده‌اید. استفاده از این قانون در زمان عکاسی با گوشی آیفون به شدت ساده است و در عکاسی ماکرو هم به همان اندازه که در عکاسی منظره یا سبک‌های دیگر کاربرد دارد می‌تواند به شما کمک کند.

طبق این قانون در صورتی که تصویر با کمک دو خط افقی و عمودی، به سه بخش افقی و عمودی تقسیم شده باشد، مهم‌ترین عناصر تصویر باید روی نقاطی که این خطوط با هم برخورد می‌کنند قرار بگیرند. اجرای این قانون در آیفون خیلی آسان است زیرا می‌توانید با فعال کردن قابلیت خطوط متقاطع Grid به سادگی این خطوط و محل قرارگیری عناصر مهم را ببینید. زمان عکاسی ماکرو با گوشی آیفون سوژه را روی یکی از این نقاط تلاقی قرار دهید تا تصاویر حرفه‌ای‌تر به نظر برسند.

7- زوایای مختلف را امتحان کنید

عکاسی ماکرو با آیفون تماماً در مورد نگاه کردن به دنیا با دید متفاوت‌تر است. برای تقویت این موضوع در آثار خود چرا از پرسپکتیوهای مختلف برای عکاسی استفاده نکنید؟ به سطح زمین نزدیک‌تر شوید و از زاویه پائین از سوژه عکاسی کنید تا آسمان به عنوان پس زمینه‌ی آن عمل کند یا می‌توانید از زاویه‌ی بالا عکاسی کنید تا حس دراماتیک‌تری به تصاویر خودتان ببخشید.

به دنبال رنگ‌های جذاب بگردید و با نور بازی کنید. اجازه دهید نور از برگ‌های گیاهان عبور کند و یا یک برکه پیدا کنید و از بازتاب‌های داخل آن به نفع خود استفاده کنید. خودتان را همراستا با یک منظره‌ی شهری قرار دهید و سوژه را روی پیش‌زمینه‌ی عکس بگذارید. از زوایای مختلف لذت ببرید و روش‌های جدیدی برای نگاه کردن به اطراف پیدا کنید.

8- روش قطره آب

در صورتی که هنوز نمی‌توانید روی خرید یک لنز ماکرو سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از آب کمک بگیرید و سطح جدیدی از بزرگنمایی را به تصاویر اضافه کنید. یک قطره‌ی کوچک آب می‌تواند به عنوان یک ذره‌بین بزرگ عمل کند و قرار دادن این قطره‌ی آب به صورت محتاطانه روی لنز آیفون شما می‌تواند عکس‌های کلوزآپ را حتی به یک سطح بهتر برساند.

یک قطره آب بزرگ که در حال ترکیدن است مقدار بزرگنمایی فوق‌العاده‌ای را  فراهم می‌کند ولی برای کسب نتایج خوب باید به شدت دستتان ثابت باشد و خیلی سریع دکمه شاتر را لمس کنید. قرار دادن یک قطره آب بزرگ نتایج فوق‌العاده‌ای را به دنبال خواهد داشت. تصاویری که در کناره‌ها تار هستند و در مرکز به صورت کاملا واضح و شارپ دیده خواهند شد. البته مراقب باشید زمان کار با این قطراب آب گوشی شما خیس نشود.

9- استفاده از لنز ماکرو

در صورتی که می‌خواهید عکاسی ماکرو با آیفون را به صورت جدی ادامه دهید، باید بدانید که بهترین عکس‌ها را فقط با لنزی که به صورت اختصاصی برای آیفون ساخته شده است می‌توانید به دست بیاورید. لنزهای کلیپسی ساده نتایج عکاسی را به سطحی جدید ارتقاء می دهند و به شما اجازه می‌دهند عکس‌هایی با جزئیات زیاد و از فاصله‌ی خیلی نزدیک تهیه کنید و باعث شوید که مخاطب تصور کند این تصاویر با دوربین‌های حرفه‌ای و گران قیمت گرفته شده‌اند.

سخن نهایی

در صورتی که از عکس‌های قدیمی خسته شده‌اید و می‌خواهید عکس‌های متفاوت‌تری را امتحان کنید، ورود به دنیای عکاسی ماکرو با گوشی آیفون می‌تواند راه‌حل شما باشد. چه اینکه با یک لنز ماکروی کلیپسی این سبک عکاسی را شروع کنید و چه اینکه فقط جزئیات اطراف را با گوشی خودتان ثبت کنید، عکاسی کلوزآپ یک کاربرد لذت‌بخش و ساده برای هر کاربر آیفون است.

فقط تمرین کنید و از چیزهای جدید لذت ببرید. به زودی سبک اختصاصی خودتان را پیدا می‌کنید و می‌توانید الهام‌بخش افراد زیادی شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *