021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هر آنچه که باید در مورد ISO بدانید

هر آنچه که باید در مورد ISO بدانید

برای اینکه بدانیم بتوانیم در آموزش عکاسی به بهترین تنظیمات ایزو در عکاسی برسیم ، در ابتدا باید بدانیم ایزو چیست؟

ایزو ISO در عکاسی عنصری از دوربین است که میزان حساسیت حسگر عکس به نور را تعیین می‌کند. هر چه ایزو بیشتر باشد، حساسیت حسگر به نور بیشتر می‌شود. هر چه ایزو کم‌تر باشد، حساسیت حسگر به نور کم‌تر می‌شود. همچنین روی نورسنجی عکس نیز تاثیر مستقیمی می‌گذارد. حساسیت بیشتر به نور باعث می‌شود نور شدیدتر باشد و حساسیت کم‌تر به نور، روشنایی را کاهش می‌دهد. این بخش بسیار مهمی از دوربین است؛ چرا که دوربین از طریق حسگر عکس اطلاعات نوری که روی فیلم می‌افتد را ترجمه می‌کند.

ایزو در عکاسی

[relatedproduct post=”76835″][/relatedproduct]

حساسیت حسگر مانند شبکیه‌ی چشم انسان عمل می‌کند. زمانی که شما در یک اتاق چراغ را خاموش می‌کنید، اتاق تاریک می‌شود. اما به‌تدریج، شروع به دیدن چیزهایی داخل اتاق می‌کنید. وقتی چراغ‌ها روشن می‌شوند، حس می‌کنید که مستقیما به خورشید زل زده‌اید و فاصله‌ی کمی از آن دارید. و برای همین است که سریعا چشم‌های خود را می‌بندید.

اتفاقی که می‌افتد، این است که زمانی که تاریک می‌شود، شبکیه‌ی چشم بزرگ‌تر می‌شود و امکان ورود نور بیشتر را می‌دهد. به بیانی ساده‌تر، حساسیت چشم شما به نور را افزایش می‌دهد. و برای همین است که کم‌کم و به‌تدریج شروع به دیدن اشیای داخل اتاق می‌کنید. شبکیه کوچک‌ترین منابع نور را تقویت می‌کند و شما قادر به دیدن خواهید بود. پس، اگر چراغ‌ها به‌یکباره روشن شوند، میزان نور با این که چندان هم روشن نیست، شما را کور خواهد کرد؛ چرا که چشم‌هایتان هنوز نسبت به نور بسیار حساس هستند.

کارکرد حسگر دوربین بسیار به شبکیه‌ی چشم شبیه است. زمانی که حساسیت بالا باشد، حسگر نور آمبیانس را تقویت می‌کند. از آنجایی که نور افزایش یافته است، میزان نور ورودی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، ایزوی بالاتر باعث می‌شود نور بیشتری داشته باشیم.

ممکن است از توضیحات بالا نتیجه بگیرید که بهتر است همیشه ایزو را بالا نگه دارید اما اینطور نیست.

زمانی که ایزو را زیاد می‌کنید، نویز داخل تصویر بیشتر می‌شود و عکس دانه‌دانه می‌شود. برای همین هم هست که با این که ایزو حساسیت را افزایش می‌دهد، بهتر است که در کم‌ترین میزان پیش‌فرض دوربین باشد. معمولا ایزوی 100 بهترین گزینه است. اما برخی از DSLRهای جدیدتر و بهتر، ایزوی 50 نیز دارند. هر چه ایزو کم‌تر باشد، نویز موجود در عکس شما کم‌تر خواهد بود. هر چه ایزو بیشتر باشد، نویز بیشتر در عکس‌های شما به شکل دانه خودش را نشان خواهد داد.

[relatedpost post=”86279″]

تنظیمات ایزو در عکاسی

تاثیر افزایش ایزو در عکس

اندازه‌گیری ایزو در عکاسی

نور سه نقطه‌ایمانند دیافراگم و شاتر، ایزو هم روش اندازه‌گیری و واحد استانداردی دارد. در اکثر دوربین‌ها، کم‌ترین میزان ایزو 100 و بیشترین میزان آن 3200 است. در دوربین‌های بهتر و گران‌تر، ایزو از 50 شروع می‌شود و می‌تواند بالاتر از 3200 نیز برود. بازه‌ی ایزو از 100 تا 3200 می‌تواند باشد و از ISO 100 شروع می‌شود و سپس به‌صورت ISO 400، ISO 800، ISO 1600 و ISO 3200 ادامه پیدا می‌کند. از اندازه‌گیری می‌توانید بفهمید که مقدار ایزو در هر افزایش دو برابر می‌شود. این مسئله به این خاطر است که هر بار، با افزایش ایزو، در حال دو برابر کردن میزان حساسیت حسگر به نور هستید. میزان حساسیت به نور و نور وارد شده دو برابر می‌شود.

نور با استفاده از متر نور و واحد تک‌بعدی‌ای به نام stop اندازه‌گیری می‌شود. این اندازه‌گیری خطی دارد که بازه‌ی آن بدین شکل است: -2, -1, 0, +1, +2. هر کدام از این اعداد نشان‌دهنده‌ی میزان نور (ev) هستند و تفاوت بین هر کدام از آن‌ها یک واحد (stop) است. هر بار که میزان نور را دو برابر می‌کنید، نور ورودی یک واحد افزایش می‌یابد. هر بار که میزان نور را نصف می‌کنید، نور ورودی یک واحد کاهش می‌یابد.

پس اگر ایزوی خود را از 200 به 400 تغییر دهید، میزان نور را دو برابر کرده‌اید؛ یعنی نور ورودی را یک واحد افزایش داده‌اید. اگر ایزو را از 200 به 100 کاهش دهید، میزان نور را نصف کرده‌اید؛ بدین معنی که میزان نور ورودی یک واحد کاهش یافته است.

[relatedpost post=”94737″]

نمایش ایزو

چه زمانی باید ایزو را افزایش داد؟

آموختیم که افزایش ایزو در عکاسی باعث می‌شود نویز عکس بیشتر شود و حالت دانه‌دانه‌ای به عکس اضافه شود. و بهتر است که ایزو را در کم‌ترین حد ممکن قرار داد. اما ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که محور نور نشان بدهد که نور کم است و کاری به غیر از افزایش ایزو نتوانید انجام دهید. در آن مورد، باید به افزایش ایزو تکیه کنید.

اندازه‌ی دیافراگم لنز میزان نور و عمق میدان را کنترل می‌کند. اندازه‌ی دیافراگم بزرگ باعث می‌شود نور بیشتری وارد شود اما عمق میدان کمی به‌دست می‌دهد و فقط نقطه‌ی مورد نظر فوکوس خواهد بود. پس‌زمینه و پیش‌زمینه فوکوس نخواهند بود. اندازه‌ی دیافراگم کم، نور کم‌تری وارد می‌کند اما عمق میدان بیشتری به دست می‌دهد و تمام اشیا فوکوس خواهند بود.

هنگام عکس‌برداری در شرایط کم‌نور، ممکن است تصورات خاصی نسبت به یک عکس و تنظیمات عمق میدان و ثبت حرکت در آن داشته باشیم و نخواهیم آن تنظیمات را برای نور ورودی بیشتر فدا کنیم.

تاثیر ایزو بر عکسی که ثبت میکنیمبیایید فرض کنیم که می‌خواهیم یک عکس منظره در شب بیندازیم. اندازه‌ی دیافراگم را کوچک در نظر گرفته‌ایم تا تمام المان‌های موجود در قاب فوکوس باشند. فرض کنیم

تنظیمات دوربین شما از این قرار است: دیافراگم f/11، سرعت شاتر 1/100th ثانیه و ایزو 200.

با این تنظیمات متر نور -1 ev را نشان خواهد داد. سه‌پایه هم در دسترس ندارید و به‌همین خاطر، قادر نیستید سرعت شاتر را کم‌تر کنید؛ چرا که آن‌وقت خطر لرزش دوربین وجود خواهد داشت. نمی‌خواهید اندازه‌ی دیافراگم را افزایش دهید چرا که با f/11 می‌خواهید جزئیات دقیقی را ثبت کنید. در این حالت، آخرین سنگر ایزو است.

با ایزوی 200، متر نور -1 ev را نشان خواهد داد؛ برای این که آن را به اندازه بی‌نقصی که 0ev است برسانید، باید نور خود را یک واحد افزایش دهید. پس ایزوی جدید من باید نور را دو برابر افزایش دهد؛ و ایزوی جدید من باید 400 باشد.

فرض کنیم در ایزوی 400 متر نور +2ev را نشان می‌دهد. حالا باید نور ورودی را دو واحد کاهش دهم تا آن را به 0 برسانیم. کاهش دو واحدی به معنای آن است که باید نور را به اندازه‌ی 1/4th کم کنیم. بدین معنی که ایزوی جدید باید ISO 100 باشد.

[relatedpost post=”91244″]

نتیجه‌گیری

ایزو در عکاسی در واقع همان مداخله‌ی الکترونیکی است. ایزو مانند دیافراگم و سرعت شاتر به شدت و طول نور و فیزیک نور ربطی ندارد. یک بسط دیجیتالی است که دوربین‌ها با استفاده از آن در شرایط کم‌نور بتوانند به فعالیت ادامه دهند و عکس‌های خوبی بگیرند. دوربین‌های گران‌قیمت، حسگرهای قوی دارند و در ایزوهای بالا هم نویز بسیار کمی دارند. و برای تشخیص نویز عکس‌هایی که این دوربین‌ها می‌گیرند باید دقت بسیار بالایی به خرج دهید. اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و می‌خواهید در محیط‌های کم‌نور عکاسی کنید، باید به فکر خریدن چنین دوربین‌هایی باشید.

اگر سوالی  در مورد ایزو دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است در زیر همین مطلب بیان کنید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

11 دیدگاه

  • najmehzakeri گفت:

    من باگوشی هونورمیخوام عکاسی کنم ایزو باید چند باشه و چه تغییراتی بدم که درغروب یا شب عکاسی کنم

  • رضا گفت:

    ایزو معقول برای عکاسی پرتره تا چ حد هست؟
    میشه روی ۸۰۰ برد؟

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      تنظیم ایزو بستگی به نورتون داره ، بهتر هست که نور مناسب باشه تا زیاد مجبور نشیم ایزو رو بالا ببریم و کیفیت عکس کم نه

  • عزیزی گفت:

    سلام دوربین من 2000D هستش بنظر شما بهترین اعداد برای سرعت شاتر ، دیافراگم و ایزو چقد هستش ؟ لطفا راهنمایی کنین

  • زریر نجمی گفت:

    درود
    این مقاله نکاتی را داشت که با قوانین فیزیک و زیست شناسی مغایرت دارد. در اینجا دو مورد از آن را عنوان میکنم:
    ۱- اندازه شبکیه تغییر نمیکند بلکه در نور کم سلولهای استوانه ای شبکیه به جای سلولهای مخروطی وارد عمل میشوند.
    ۲- با افزایش ایزو شدت یا مقدار نور تغییر نمیکند. مقدار نور وروردی به سنسور به عوامل خارجی مثل سرعت شاتر، قطر دیافراگم و کیفیت و فاصله کانونی لنز و فیلترهای جلوی لنز و عوامل دیگر بستگی دارد.

    در پایان من به عنوان خواننده مقاله های شما درخواستم این است که مطالب خلاصه تر باشد.
    سپاس از انتشار علم و هنر و فن

    • امیر گفت:

      و البته ما گفته نماند که اندازه مردمک چشم در اثر تغییر شدت نور تغییر می‌کنه که عملکردی مشابه دیافراگم دوربین عکاسی داره

  • فرامرز گفت:

    سلام و تشکر برای این مقاله مفید.نکته ای که در مورد ایزو باید دقت داشته باشیم علاوه بر مطالبی که اشاره شد این هستش که با افزایش ایزو داینامیک رنج سنسور نیز کاهش پیدا میکند و کیفیت رنگها هم افت میکند.شاید بتوان عکسهای نویز دار را توسط فیلتر های رفع نویز تا حدودی از نظر نویز اصلاح کرد ولی رنگهای کدر و مرده رو کاری نمیشه کرد.پس تا حد ممکن از ایزوهای بالا نباید استفاده کرد.متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *