دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی دنباله نور؛ آموزش صفر تا صد عکاسی از رد نور چراغ ماشین

تکنیک و ترفند
عکاسی دنباله نور؛ آموزش صفر تا صد عکاسی از رد نور چراغ ماشین

عکاسی دنباله نور و عکاسی از رد نور چراغ ماشین و دیگر نورهای شهری، یکی از راه‌های یادگیری قوانین اصلی تکنیک‌های عکاسی کم‌نور و دستی است. در این مطلب، ما اصول اولیه عکاسی دنباله نور را بررسی می‌کنیم.

در برخی مواقع، عکاسان برای عکاسی از ترافیک خیابان‌ها در شب، از این تکنیک استفاده می‌کنند. دستیابی به چنین لوکیشن‌هایی معمولاً کار سختی نیست، چرا که اکثر ما در مناطق مسکونی شهری زندگی می‌کنیم. مسیرهای ترافیکی به خودی خود سوژه مناسبی برای عکاسی دنباله نور هستند، اما فایده دیگر عکاسی از این مسیرها آشنا کردن شما با حالت دستی دوربین و آموزش عکاسی در نور کم است.

عکاسی دنباله نور یک تکنیک ساده و سرگرم‌کننده است که در تمام فصول سال می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه، ما چند نکته سریع و آسان برای این نوع عکاسی مطرح می‌کنیم و نمونه تصاویر زیبا با استفاده از تکنیک عکاسی دنباله نور را می‌بینیم.

عکاسی دنباله نور یک تکنیک ساده و سرگرم‌کننده است که در تمام فصول سال می‌توان از آن استفاده کرد
عکاسی دنباله نور یک تکنیک ساده و سرگرم‌کننده است که در تمام فصول سال می‌توان از آن استفاده کرد

لوازم ضروری عکاسی را آماده کنید

با داشتن تجهیزات عکاسی، احتمال ثبت تصاویر باکیفیت را بیشتر می‌کنید. لوازم ضروری عکاسی دنباله نور، شامل موارد زیر هستند:

  • سه‌پایه: داشتن سه‌پایه دوربین برای عکاسی دنباله نور و رد نور چراغ ماشین، ضروری است. عکاسی دستی با سرعت شاتر بالا، نویزهای ناشی از لرزش دوربین را وارد عکس‌های شما می‌کند و از کیفیت آن‌ها می‌کاهد.
  • کابل ریلیز یا ریموت وایرلس: از تماس مستقیم با دوربین خودداری کنید و با استفاده از کابل ریلیز یا ریموت وایرلس، ریسک لرزش دوربین را کاهش دهید. اگر از Bulb Mode استفاده می‌کنید، این موضوع مهم‌تر می‌شود. به این معنی که باید شاتر را به صورت دستی فشار دهید.
  • هود لنز: هود لنز معمولاً یک قطعه ضروری نیست، اما می‌تواند به کنترل نور اضافی محیط که وارد لنز می‌شود، کمک کند. این موضوع در مناطق شهری یک مشکل واقعی است.
  • کفش‌های راحت: پوشیدن کفش‌های راحت برای هر نوع از عکاسی شهری، از جمله عکاسی دنباله نور ضروری است. چرا که احتمالاً باید مسیری را قدم بزنید تا لوکیشن مناسب پیدا کنید. بنابراین مطمئن شوید که یک جفت بوت یا کتانی خوب بر پای دارید.
  • لباس گرم: علاوه بر کفش‌های راحت، بهتر است مطمئن شوید که لباس گرم به همراه دارید. مخصوصاً اگر در فصل‌های پاییز و زمستان عکاسی می‌کنید.
  • مشعل یا چراغ قوه: همچنین باید یک مشعل یا چراغ قوه به همراه داشته باشید تا راه خود را در محیط‌های تاریک پیدا کنید. شاید هم بتوانید از هدلامپ و هد تورچ برای روشن کردن مسیر، و در عین حال آزاد نگه داشتن دست‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از چراغ قوه گوشی خود استفاده کنید.

بعد از غروب آفتاب عکاسی کنید

بیشتر اوقات عکاسی دنباله نور را به عنوان یک ژانر مبتنی بر شب درنظر می‌گیریم، اما بهتر است گاهی اوقات این کار را در عصر و غروب انجام دهیم. عکاسی دنباله نور در نیمه شب به این معناست که احتمالاً ترافیک کمتری خواهید داشت. اگر درست بعد از غروب آفتاب عکاسی کنید، رد نور چراغ ماشین‌هایی را خواهید داشت که از سر کار برمی‌گردند. به خصوص اگر در مناطق شهری زندگی می‌کنید.

عکاسی در غروب به این معناست که اگر بخواهید، می‌توانید به جای آسمان سیاه استانداردی که در بسیاری از این تصاویر می‌بینیم، کمی نور محیط را هم در آسمان بگنجانید.

عکاس: Kavin Koon | تنظیمات دوربین: Canon EOS 6D, 11-16mm, 30secs at f/16, ISO 100
عکاس: Kavin Koon | تنظیمات دوربین: Canon EOS 6D, 11-16mm, 30secs at f/16, ISO 100

یک لوکیشن مناسب برای عکاسی دنباله نور پیدا کنید

مناطق شهری اماکن خوبی برای یافتن زوایا و لوکیشن‌های منحصر به فرد هستند. یک روش رایج برای عکاسی دنباله نور این است که در کنار جاده بایستید و از رد نور چراغ ماشین‌هایی که به سمت شما می‌آیند عکس بگیرید. یا می‌توانید یک پل روگذر پیدا کنید و دوربین خود را در راستای یک بزرگراه شلوغ یا جاده اصلی قرار دهید.

یافتن موقعیتی که ارتفاع بیشتری داشته باشد، می‌تواند به خلق تصاویر خارق‌العاده‌ای بیانجامد. به عنوان مثل می‌توانید از پنجره برج‌ها، یا حتی پشت بام یک ساختمان بلند عکاسی دنباله نور انجام دهید.

همان‌طور که گفته شد، یک مسیر نوری که در یک منظره سیاه‌شده در حومه شهر می‌پیچد، می‌تواند به خلق تصویری واقعاً زیبا و اتمسفری خیره‌کننده منجر شود.

لوکیشن مناسب برای عکاسی دنباله نور
عکاس:  Mike Stucke| مشخصات دوربین:  Nikon D750, 20mm, 15secs at f/5.6, ISO 250

در هنگام عکاسی دنباله نور، از اصول اولیه کامپوزیشن غافل نشوید

یکی از ریسک‌های عکاسی دنباله نور، غفلت از اصول اولیه و غرق شدن در ماهیت زیبایی‌شناختی مسیرهای نور است. هر تصویر باید از اصول اولیه عکاسی مانند قانون یک سوم، تعادل کامپوزیشنال و نقاط مورد علاقه پیروی کند و بک‌گراند و فورگراند را به طور اصولی در خود جای دهد. از آن‌جایی که رد نور چراغ ماشین در مسیرهای ترافیکی بارزترین المان در تصاویر شما هستند، فراموش نکنید که به مهمترین عنصر ترکیب‌بندی عکس‌های شما تبدیل خواهند شد. حتی قبل از این‌که شاتر را فشار دهید، باید عکس خود را مشاهده کنید.

یکی از ریسک‌های عکاسی دنباله نور، غفلت از اصول اولیه و غرق شدن در ماهیت زیبایی‌شناختی مسیرهای نور است
عکاس: George Papapostolou | تنظیمات دوربین:Nikon D610, 16-35mm, 10secs at f/13, ISO 100

با حالت دستی کار کنید

عکاسی از مسیرهای ترافیکی مستلزم دستیابی به حداکثر کنترل بر روی شاتر، دیافراگم و ISO است. این بدان معناست که کار کردن با حالت دستی، بسیار مهم است. شما می‌توانید دوربین خود را روی Shutter priority تنظیم کنید (البته عکاسی دنباله نور از مسیرهای ترافیکی به سرعت شاتر بلند متکی هستند)؛ اما بهتر است کمی سخت بگیرید و وارد حالت دستی شوید. حالت Shutter priority  نوردهی مناسب را در فضای تاریک تضمین نمی‌کند و معمولاً به 30 ثانیه محدود می‌شود، که بسته به دیافراگم مورد استفاده، این زمان ممکن است کافی نباشد.

کار کردن با حالت دستی، بسیار مهم است
دوربین خود را روی Shutter priority تنظیم کنید

در عکاسی دنباله نور، سرعت شاتر بالا را تست کنید

از نظر فنی، سرعت شاتر درست یا غلط وجود ندارد. در عکاسی دنباله نور و رد چراغ ماشین، با نوردهی 5 ثانیه شروع کنید و 5 ثانیه، 5 ثانیه آن را افزایش دهید. هر چه سرعت شاتر شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به رگه‌های طولانی نور برسید. هر چیزی کمتر از 5 ثانیه، می‌تواند منجر به شکسته‌شدن مسیرهای نور شود. آن‌چه به دنبال آن هستید، جریان‌های طولانی و مداوم نور است. بسیاری از عکاسان دنباله نور تمایل دارند به سرعت شاتر 30 ثانیه‌ای پایبند باشند، که این منجر به نوردهی‌های طولانی‌مدت خواهد شد.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که با افزایش مدت‌زمان سرعت شاتر، تصویر شما روشن‌تر می‌شود. بنابراین برای حفظ نوردهی در لوکیشن عکاسی دنباله نور، می‌توانید دیافراگم را ببندید یا در صورت امکان ISO را پایین بیاورید.

عکاس: John Pow تنظیمات دوربین:  Nikon D810, 16-35mm, 25secs at f/11, ISO 64
عکاس: John Pow تنظیمات دوربین:  Nikon D810, 16-35mm, 25secs at f/11, ISO 64

برای نوردهی بیشتر از 30 ثانیه، از Bulb Mode استفاده کنید

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که نوردهی 30 ثانیه، برای رسیدن به رد نور چراغ ماشین مورد نظر شما کافی نباشد. در این شرایط می‌توانید دوربین خود را روی Bulb Mode تنظیم کنید. برای این کار ابتدا مطمئن شوید دوربینتان روی حالت دستی تنظیم شده‌است، و کلید شاتر را تا زمانی که به 30 ثانیه برسید نگه دارید. سپس دوباره آن را بچرخانید تا روی صفحه نمایش دوربین خود Bulb Mode را مشاهده کنید.

این حالت در بیشتر دوربین‌های بدون آینه (mirrorless cameras) و DSLR  و حتی در دوربین‌های آنالوگ SLR وجود دارد. با تنظیم این گزینه، می‌توانید به فشردن شاتر خود تا هر زمانی که می‌خواهید ادامه دهید. در صورت تمایل، می‌توانید به جای چند ثانیه، این کار را تا چند دقیقه ادامه دهید. اکنون تا زمانی که دکمه شاتر را فشار داده‌اید، شاتر شما باز می‌ماند. به همین دلیل است که حمل شاتر یا استفاده از ریموت کنترل بی‌سیم بسیار مهم است. در غیر این صورت، دست شما برای مدت طولانی روی دوربین خواهد بود و این موضوع به خصوص در عکاسی دنباله نور با شرایط جوی سرد، باعث لرزش دوربین می‌شود.

دیافراگم دوربین خود را در عکاسی دنباله نور ببندید

شما احتمالاً در هنگام عکاسی دنباله نور از رد نور چراغ ماشین‌ها، تصویر شما تا حد ممکن در حالت فوکوس باشد. به خصوص هنگامی که مناطق شهری دارای بک‌گراند و فورگراند قوی هستند. پس دیافراگم خود را تا حدود f/8 یا f/9 ببندید.

عکاس: David Queenan | تنظیمات دوربین: Fujifilm X-E2, 10-24mm, 15secs at f/22, ISO 200
عکاس: David Queenan | تنظیمات دوربین: Fujifilm X-E2, 10-24mm, 15secs at f/22, ISO 200

ISO خود را پایین بیاورید

از آن‌جایی که در هنگام عکاسی دنباله نور، با سرعت شاتر طولانی کار می‌کنید، بهتر است ISO دوربین خود را روی 100 یا 200 تنظیم کنید. این بدان معناست که سیاهی‌های تصویر شما آزاد و بدون نویز هستند. با این حال، بسیاری از دوربین‌های DSLR جدیدتر به دلیل توانایی خود در کنترل ISOهای noise-free بالا شناخته می‌شوند. در نتیجه، بهتر است قبل از رفتن به لوکیشن دوربین خود را تست کنید.

عکاس:  Chris Evans | تنظیمات دوربین: Canon EOS 70D, 10-22mm, 30secs at f/20, ISO 100
عکاس:  Chris Evans | تنظیمات دوربین: Canon EOS 70D, 10-22mm, 30secs at f/20, ISO 100

 استفاده از هیستوگرام در عکاسی دنباله نور را یاد بگیرید

اگر عکاسی دنباله نور را در یک منطقه شهری یا مسکونی انجام می‌دهید، تصویر شما احتمالاً تحت تأثیر منابع نوری رقیب قرار می‌گیرد. این اتفاق خطر سوختن برخی از جاهای تصویر شما را به همراه دارد و باعث حواس‌پرتی بیننده می‌شود.

مطمئن شوید که هیستوگرام دوربین خود را بررسی کرده‌اید. اگر بیشتر اطلاعات در سمت راست باشند، تصویر شما روشن خواهد بود. البته هیچ صفحه نمایش هیستوگرام ایده‌آلی وجود ندارد؛ فقط باید مطمئن شوید که تون‌ها در لبه چپ یا راست قرار ندارند و بریده نخواهند شد. اگر هم این اتفاق افتاد، کافیست دیافراگم یا اکسپوژر خود را تنظیم کنید.

از فوکوس دستی استفاده کنید

در هنگام عکاسی حرفه‌ای دنباله نور در شب، فوکوس خودکار دوربین شما احتمال دارد با شرایط کم‌نور سازگار شود. اما برای ثبت عکس رد نور در شب، باید لنز دوربین  خود را روی حالت ویژه فوکوس دستی تنظیم کنید تا تصویر باکیفیت‌تری از رد نور داشته باشید.

به جای تلاش برای فوکوس از طریق Viewfinder، از Live View استفاده کنید، روی تصویر زوم کنید و سپس روی نقطه‌ای که مسیرهای ترافیکی شما ظاهر می‌شوند تمرکز کنید. این به شما یک تصویر بسیار واضح‌تر می‌دهد و می‌توانید روی جزئیات صحنه تمرکز کنید.

در هنگام عکاسی دنباله نور، عکس‌های خود را در فرمت Raw ذخیره کنید

در صورت نیاز به رفع هرگونه مشکل White Balance یا اکسپوژر در عکاسی دنباله نور، استفاده از فرمت Raw به شما کنترل بسیار بیشتری می‌دهد. همچنین در صورت نیاز به بازیابی جزئیات از دست‌رفته در مناطق کم‌نور، کار شما بسیار آسان خواهد شد.

White Balance دوربین خود را روی Tungsten/Incandescent تنظیم کنید

اگر در شهر عکاسی می‌کنید، با مجموعه‌ای از نورهای مصنوعی روبرو خواهید شد که رنگ‌های عجیبی را بر روی تصویر شما می‌تابانند. به جای تکیه بر White Balance خودکار، دوربین خود را روی تنظیمات Tungsten یا Incandescent تنظیم کنید.

Verity Milligan | تنظیمات دوربین:Canon EOS 5D Mark IV, 24mm, 67secs at f/11, ISO 100
Verity Milligan | تنظیمات دوربین:Canon EOS 5D Mark IV, 24mm, 67secs at f/11, ISO 100

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

در این مقاله با 13 نکته و تکنیک کاربردی برای عکاسی دنباله نور و رد نور چراغ ماشین، از جمله تجهیزات لازم، تنظیمات مختلف دوربین اهم از زمان شاتر، اکسپوژر، فوکوس، هیستوگرام، ISO، دیافراگم و حالت‌های مختلف دوربین (حالت دستی و حالت Bulb) آشنا شدید. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تصاویر زیباتری از دنباله‌های نور زیبا در هنگام غروب یا نیمه‌شب ثبت کنید. همچنین توجه به این نکته مهم است که در هنگام استفاده از این تکنیک‌ها، نباید اصول اولیه عکاسی را فراموش کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه عکاسی دنباله نور و نکات ضروری آن دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین نورنگار آماده پاسخ دادن به سؤالات شما در زمینه عکاسی دنباله نور و دیگر مسائل مربوط به عکاسی است.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

4 دیدگاه

  • saberi7557 گفت:

    سلام و عرض ادب
    من عکاس خیابانی هستم عکس هاتون بسیار زیبا بود
    و خیلی مقاله برام کاربردی بود ممنون از نورنگار

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که مقاله براتون مفید بوده ممنون از حسن توجه شما 🙏🌹

  • soheil78 گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی رشته عکاسی هستم مطالبتون بسیار مفید و کاربردی بود
    ممنون از شما

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجه شما موفق باشید 🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *