دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی از ماشین؛ جامع‌ترین راهنمای عکاسی از خودرو

ایده عکاسی
آموزش عکاسی از ماشین؛ جامع‌ترین راهنمای عکاسی از خودرو

عکاسی از ماشین یکی از جذاب‌ترین ژانرهای عکاسی است که با کمی خلاقیت می‌تواند تبدیل به یک اثر هنری بکر یا پیام تبلیغاتی شود. تفاوتی ندارد که شما یک تولیدکننده بزرگ خودرو باشید یا یک نمایشگاه فروش ماشین داشته باشید. در هر حالتی، اگر بلد باشید که به درستی از ماشین عکاسی کنید، از این طریق به سود زیادی دست پیدا خواهید کرد. اگراز عاشقان و طرفداران اخبار خودروهای مختلف یا علاقه‌مند به عکاسی از آن‌ها باشید، باید نکاتی آسان اما کاربردی را برای عکس گرفتن از ماشین فرا بگیرید. ما در جهان ماشین‌ها زندگی می‌کنیم؛ از این رو نمایش دادن متریال به‌کاررفته در بدنه خودرو در یک قاب عکس جذاب می‌تواند آن را برای آیندگان ثبت کند. اگر به عکاسی از دنیای ماشین‌ها علاقه دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چرا باید از ماشین عکاسی کنیم؟

اهمیت عکاسی از خودرو را تولیدکنندگان بزرگ یا حتی فروشندگان آن که کسب‌وکار کوچکی دارند، مدت‌ها است دریافته‌اند. اما اجاره استودیو برای عکاسی از خودرو و حتی پیدا کردن یک عکاس متخصص در این زمینه، هزینه و زمان زیادی از شما خواهد گرفت. شاید به استفاده از هوش مصنوعی فکر کنید که البته ایده جالبی است، اما در مراحل نهایی کار به کمک شما خواهد آمد.

عکاسی از ماشین نیز مانند سایر ژانرها در عکاسی، یک هنر است که یک استراتژی خاص را دنبال می‌کند. به هر حال خودرویی که قرار است سوژه شما باشد، حسی به شما منتقل می‌کند که با دیگر ماشین‌ها متفاوت است.

بنابراین دوربین را برمی‌دارید و از زوایای مختلف از ماشین عکس می‌گیرید تا احساستان را به دیگران انتقال دهید. این یک ایده شخصی‌سازی شده برای عکاسی از ماشین است. اما اکثر برندهای خودروسازی به چیزی فراتر فکر می‌کنند. هر یک از آن‌ها حین طراحی و ساخت یک خودروی خاص، پیام تبلیغاتی خاصی دارند.

حال اگر قرار باشد از ماشین عکاسی کنید، باید بتوانید این پیام تبلیغاتی بزرگ را به مخاطب، در عکس نشان دهید، بدون اینکه کلامی حرف بزنید! ما با ثبت عکس‌های یک خودرو، کاتالوگی تهیه می‌کنیم که قرار است به تاریخ پیشرفت بشریت اضافه شود. گاهی اوقات عکس گرفتن از ماشین، ویژگی‌های آن را به خریداران نشان می‌دهد تا بدانند قرار است چه خودرویی بخرند. شاید هم قرار است از ماشین لوکسی عکس بگیرید که هر کسی توان خریدنش را ندارد، اما عکس آن تبدیل به پوستری روی دیوار اتاق یک نوجوان علاقه‌مند به ماشین می‌شود. برای رسیدن به این نقطه باید با آموزش عکاسی از خودرو جلو بروید تا همه چیز را در این باره فرا بگیرید.

از ماشین لوکسی عکس بگیرید که هر کسی توان خریدنش را ندارد.

اصول عکاسی از ماشین

پیش از انتخاب ایده‌های خلاقانه برای عکاسی از خودرو، بهتر است اصول عکس گرفتن از ماشین را بیاموزید. عکاسی کردن، مثل هر فن و هنر دیگری اصول خاص خود را دارد، اگر دوست داشته باشید حتی پا را از اصول و فرم اصلی فراتر بگذارید و کمی آوانگارد باشید نیز باید ابتدا اصول کلی عکاسی ماشین را فرا بگیرید. این اصول، به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند که یکی مربوط به دوربین و تنظیمات آن و دیگری مربوط به قاب‌بندی و خلاقیت‌های عکاس است. در ادامه اصول عکاسی از خودرو و ایده‌هایی برای این کار آمده‌اند.

از زوایای متفاوت عکس بگیرید

ممکن است شما به‌عنوان عکاس از رخِ جلویی خودرو خوشتان آمده باشد، اما عکاسی از ماشین، آن هم فقط از همان زاویه‌ای که ما به آن علاقه داریم، عملی اصولی و حرفه‌ای در عکاسی نیست. بنابراین باید با دیدگاه‌های متفاوتی به خودرو نگاه کنید و سوژه را در زوایای مختلفی ببندید. این مساله باعث می‌شود که شما فراتر از مرزها پیش بروید و جلوه‌هایی از یک خودرو را ثبت کنید که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

عکاسی از ماشین قدیمی
با دیدگاه‌های متفاوتی به خودرو نگاه کنید و سوژه را در زوایای مختلفی ببندید.

به زاویه دید توجه کنید

زاویه دید به دو چیز بستگی دارد، اول موقعیت یا پوزیشنی که مورد توجه شما برای عکاسی از ماشین است و بعد درجه‌ای که فاصله کانونی انتخابی شما را تعیین می‌کند. به عنوان مثال ممکن است شما بخواهید با لنزی که میدان دید وسیعی دارد، پس‌زمینه بزرگتری داشته باشید و منظره و خودرو را در تقابل با یکدیگر به تصویر بکشید، این انتخاب دقیقا بستگی به نقطه‌نظر شما دارد.

به جزئیات توجه کنید

وقتی از توجه به جزئیات حرف می‌زنیم، ممکن است تصور کنید که قرار است تک تک خطوط و ریزه‌کاری‌های خودرو را به تصویر بکشید. بله! این یک اصل مهم در عکاسی ماشین‌های لوکس است؛ اما جزئیات دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. به‌عنوان مثال لباس مدلی که کنار خودرو ایستاده، جنس زمینی که خودرو روی آن قرار گرفته‌است (آسفالت، سرامیک، خاک و غیره) و حتی لوازمی که پیرامون ماشین وجود دارند، از اکسسوری‌های صحنه گرفته تا برچسبی که کارخانه به دفترچه راهنمای خودرو چسبانده‌است. چرا که هر کدام می‌توانند حامل معنایی باشند و اگر معنا با پیام اصلی سوژه عکاسی متناقض باشد، یعنی بازی را باخته‌اید!

در عکاسی از ماشین به ریزه‌کاری‌های خودرو دقت کنید.

لنز مناسب انتخاب کنید

انتخاب لنز مناسب برای عکاسی در هر ژانری بسیار مهم است، اما این انتخاب برای عکاسی از اتومبیل، اهمیت بیشتری دارد. برای این انتخاب مهم ابتدا باید فاصله کانونی را مدنظر قرار دهید. چشم ما انسان‌ها در حالت طبیعی به اندازه یک لنز 50 میلی‌متری می‌بیند، بنابراین همین لنز می‌تواند یک انتخاب درست برای فاصله کانونی باشد تا فرم کلی و اصلی ماشین را حفظ کند. هر چه لنز عریض‌تر باشد، شکل و فرم ماشین از طبیعت خود فاصله بیشتری می‌گیرد و این مسئله روی کیفیت عکس تأثیر منفی می‌گذارد.

پس‌زمینه مناسب انتخاب کنید

هرچه‌قدر هم که قدرت، زیبایی و امکانات یک ماشین زیاد باشد، می‌توانید با قرار دادن یک پس‌زمینه یا بک گراند مناسب، ویژگی‌های آن را بیشتر به معرض نمایش بگذارید. انتخاب پس‌زمینه مناسب کاملا بستگی به ویژگی‌های خودرو دارد. اینکه از چه ماشینی عکس می‌گیرید؟ آیا سوژه یک ماشین مسابقه‌ای است؟ شاید در ابتدا به یاد پیست اتوموبیل‌رانی به عنوان پس‌زمینه عکاسی از ماشین بیافتید، اما با کمی فکر کردن ایده‌های جذاب‌تر و متفاوت‌تری نیز برای یک بک‌گراند مناسب پیدا خواهید کرد.

به ترکیب‌بندی توجه ویژه داشته باشید

یک عکس خوب، هدفمند و موفق، عکسی است که یک ترکیب‌بندی عالی ارائه دهد. اگر بخواهید کلید این قفل را پیدا کنید باید چشم مخاطب را در نظر بگیرید و بدانید که وقتی مخاطب عکس را می‌بیند، کدام نقطه از ماشین توجهش را جلب می‌کند؟ حال اگر شات‌های زیادی از کل ماشین در اختیار دارید، بهتر است بخشی از سوژه را بیش از پیش مورد توجه قرار دهید؛ مثلا لاستیک ماشین، یا حتی اجزای داخلی مثل دنده در برابر کلیت ماشین. در واقع این جزء از ماشین، انگار از کلیت ماشین جدا شده‌است، در حالی که دقیقا بخشی از آن است. این ترکیب‌بندی با توجه به مرکزیت یافتن یک جز خاص، می‌تواند پیام اصلی ماشین را نیز به همراه داشته باشد. مثلا، می‌گویند که فرمان این خودرو هیدرولیک است؛ پس حد اعلای هیدرولیک بودن آن را در یک ترکیب‌بندی جذاب نمایش دهید.

یک عکس خوب، هدفمند و موفق، عکسی است که یک ترکیب‌بندی عالی ارائه دهد.

عمق میدان را در نظر بگیرید

یکی دیگر از اصولی که باید در عکاسی از ماشین به آن توجهی ویژه داشته باشید و بر آن تمرکز کنید، عمق میدان است. بسته به اینکه دیافراگم دوربین شما چطور تنظیم شده باشد، عمق میدان تغییر خواهد کرد. اینکه در نظر دارید ماشین از پس زمینه جدا باشد (بوکه) یا متمرکز، بسته به انتخابتان بین این دو، می‌توانید دیافراگم باز (مثلاً f/2.8) یا دیافراگم باریک (مثلاً f/11) داشته باشید که اولی خودرو را ایزوله می‌کند و دومی تمرکز بیشتری روی سوژه به وجود می‌آورد.

بهترین نورپردازی ممکن را در نظر بگیرید

نورپردازی مهم‌ترین اصلی است که باید به آن در هنگام عکس گرفتن از ماشین دقت کنید. رنگ خودرو همواره مورد توجه هر علاقه‌مند یا خریداری قرار می‌گیرد. بنابراین اگر نتوانید نورپردازی مناسبی داشته باشید، عملا رنگ اصلی خودرو را حفظ نکرده‌اید. این مساله می‌تواند موجب عدم اطمینان مخاطبان شود. بهترین چیزی که می‌توانید از آن استفاده کنید، نور طبیعی است. بنابراین زمانی از طول روز را در نظر بگیرید که به بالاترین حد نور طبیعی دسترسی دارید. بهترین زمان عکاسی از خودرو در طبیعت بعد از طلوع خورشید و پیش از غروب آن است. اما اگر در تلاشید تا درخشندگی خودرو در شب را نمایان کنید، بهتر است از تجهیزات نورپردازی مناسب برای طبیعت استفاده کنید.

ایده‌های خلاقانه برای عکس گرفتن از ماشین

در ادامه چند ایده منحصربه‌فرد برای ثبت شات‌هایی حرفه‌ای از ماشین آمده‌اند:

عکاسی از ماشین در لوکیشن خاص

لوکیشن‌های خاص و جذاب را برای پس‌زمینه ماشین در نظر بگیرید. مثلاً می‌توانید از فضای شهری با جزئیات مدرن و زیبا از طبیعت با لطافت‌های خاص آن به عنوان پس‌زمینه یا از سوژه‌های انسانی در کنار ماشین استفاده کنید.

لوکیشن‌های خاص و جذاب را برای پس‌زمینه ماشین در نظر بگیرید.

عکاسی از زاویه آینه بغل

یک ایده خلاقانه زیبا برای عکاسی از اتومبیل این است که تصویر بخش انتهایی خودرو که در آینه بغل آن مشخص می‌شود را ثبت کنید. در عین ظرافت، این کار یک جلوه هنری منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد.

یک ایده خلاقانه زیبا برای عکاسی از اتومبیل عکاسی از زاویه آینه بغل است.

تمرکز بر برند ماشین

برای عکاسی از اتومبیل‌های لوکس می‌توانید زوم دوربین خود را روی برند و لوگوی آن‌ها قرار دهید. البته عکس گرفتن از چنین ماشین‌هایی در فضاهای مدرن شهری یا در کنار سایر خودروها در نمایشگاه ماشین نیز بسیار جالب است و آن‌ها را متمایزتر نشان می‌دهد.

برای عکاسی از اتومبیل‌های لوکس می‌توانید زوم دوربین خود را روی برند و لوگوی آن‌ها قرار دهید.( عکاس : ایلیا بهرامی دوست )

ژست گرفتن در کنار ماشین

اگر از سوژه انسانی در کنار عکس‌های خود استفاده می‌کنید بهتر است چند ژست عکاسی مردانه یا زنانه را به سوژه آموزش دهید تا عکس شما شیک و هنری باشد. انتخاب لباس، مدل مو یا آرایش، نحوه ایستادن و هارمونی ظاهر سوژه با رنگ و مدل ماشین بسیار مهم است.

از سوژه انسانی در کنار عکس‌های خود استفاده می‌کنید

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی ماشین

وقتی قصد عکس گرفتن از ماشین را دارید، حتی پیش از فراگرفتن اصول عکاسی ماشین باید به فکر تجهیزاتی باشید که برای این کار نیاز دارید. اگر تجهیزات شما تکمیل نباشند، ممکن است حین عکاسی احساس سردرگمی پیدا کنید. بنابراین بخشی از آموزش عکاسی از ماشین را به تجهیزاتی اختصاص داده‌ایم که برای این کار به آن‌ها نیاز دارید. این ملزومات عبارتند از:

  • دوربین عکاسی : عکاس بدون دوربین معنایی ندارد، اما این روزها از دوربین برخی از گوشی‌ها نیز می‌توان برای گرفتن عکس‌های زیبا از ماشین استفاده کرد. اگر از دوربین گوشی فاکتور بگیرید باید به سراغ دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای بروید. بهترین دوربین برای عکاسی از خودرو، دوربینی با وضوح بالا است که امکانات کنترل دستی دارد. اگر بخواهید عکسی ایده‌آل بگیرید، بهتر است دوربینتان فول فریم بوده و بالاترین شماره مگاپیکسل را داشته باشد.
  • لنز دوربین: اگر بخواهید به عکس‌های بی‌شمار با عمق میدان‌های متفاوت برای عکاسی از ماشین فکر کنید، بهتر است لنز‌های متفاوتی تهیه کنید که زاویه دیدهای متفاوتی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال لنزهای زاویه باز (مثلاً 16-35 میلی‌متر) می‌توانند کلیت خودرو را در یک قاب جنجالی به تصویر بکشند و لنزهای پرایم (مثلاً 50 میلی‌متر) می‌توانند برای شات‌هایی که قرار است بر جزئیات متمرکز باشند، استفاده شوند.
  • سه‌پایه دوربین: به غیر از لحظاتی که تصمیم دارید از تکنیک دوربین روی دست استفاده کنید تا انقلابِ شتابِ خودرو را به تصویر بکشید، بهتر است سه‌پایه دوربین تهیه کنید تا عکس‌هایی متمرکزتر بگیرید. علاوه بر بحث لرزش دست، باید به لحظاتی فکر کنید که سه‌پایه‌های حرفه‌ای می‌توانند مانند یک دستیار برای شما عمل کنند. این سه‌پایه‌ها حتی برای نگه داشتن فلاش نیز مفید هستند.
  • فیلتر: شاید دوست داشته باشید که همواره عکس‌هایی طبیعی بگیرید و بر واقع‌گرایی متمرکز باشید. اما فیلترها گاهی می‌توانند مکمل خوبی برای ایده‌های جنجالی شما باشند. مثلا وقتی در دل طبیعت باشید و بخواهید سرعت رودخانه را با سرعت خودرو مقایسه کنید، یک لنز مناسب می‌تواند مه‌های موجود بر سطح رودخانه را از بین ببرد و عکس باکیفیت‌تری به نمایش بگذارد.
  • تجهیزات نورپردازی: همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نورپردازی یکی از مهم‌ترین اصول برای عکاسی از اتومبیل است. حال بهتر است اگر در استودیو یا طبیعت هستید، تجهیزات نورپردازی مناسب آن را نیز به همراه داشته باشید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی از ماشین

اینکه دوربین خود را برای عکاسی از خودرو به چه صورت تنظیم کنید، به نوع عکسی که می‌گیرید و زمان و مکان عکاسی شما بستگی دارد. مثلاً تنظیماتی که برای عکاسی در روز استفاده می‌کنید، کاملاً با تنظیمات مخصوص عکاسی در شب متفاوت هستند. همچنین عکاسی در طبیعت با عکاسی از یک ماشین پارک شده در نمایشگاه فرق دارد. اما یک قاعده کلی برای این کار وجود دارد به این صورت که می‌توانید دیافراگم f/2.8 را روی سرعت شاتر ۱.۸٠ ثانیه و ایزوی ۱٠٠ قرار دهید تا بتوانید به کمک این تنظیمات، عکس‌های زیبایی از ماشینی که سوژه اصلی عکاسی شما است، بگیرید.

کد تخفیف نورنگار

نکات کاربردی برای عکس گرفتن از ماشین

در کنار رعایت اصول عکاسی از ماشین و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز آن، برای ثبت عکس‌هایی جذاب و زیبا از انواع ماشین‌های لوکس، به نکاتی که در ادامه آمده‌اند توجه کنید:

  • ادیت کردن عکس‌هایی که از ماشین گرفته‌اید را در مرحله آخر قرار دهید.
  • برای پس‌زمینه عکس‌ها می‌توانید از هوش مصنوعی کمک بگیرید.
  • جزئیات مهندسی، طراحی، ایده‌ها، ویژگی‌ها و امکانات ماشین را بررسی کنید تا ذهنتان پر از ایده‌های خلاقانه شود.
  • ماشین را در حد اعلا تمیز کنید و اجازه ندهید حتی یک نقطه خاک روی آن بنشیند.
  • به نوری که از ماشین بازتاب می‌شود توجه کنید و روی آن وقت بگذارید.
  • از ماشین در حین حرکت هم عکس بگیرید.
  • امکانات ماشین را بررسی کنید و بر مبنای آن ژانر مشخصی برای عکس در نظر بگیرید (مثلا اگر از ماشین‌های قدیمی عکس می‌گیرید، به ژانر وینتیج وارد شده‌اید.)

سخن پایانی

در این مطلب جامع‌ترین راهنمای آموزش عکاسی از ماشین برای علاقه‌مندان به این هنر زیبا ارائه شد. اگر عاشق ثبت زیبایی در کنار تکنولوژی روز هستید، می‌توانید برای ثبت عکس‌های ناب از ماشین محبوبتان از این نکات طلایی کمک بگیرید. به عنوان عکاس حرفه‌ای یا علاقه‌مند به حوزه ماشین، نظرات ارزشمند خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا سایر دوست‌داران عکاسی ماشین نیز از تجربیات شما استفاده کنند.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *