021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه از صاعقه عکاسی کنیم و نتایج شگفت انگیزی به دست بیاوریم؟

چگونه از صاعقه عکاسی کنیم و نتایج شگفت انگیزی به دست بیاوریم؟

در همین حال، عکاسی از صاعقه می‌تواند بسیار با ارزش باشد، مخصوصا اگر الگوی صاعقه بسیار خاص باشد یا عکس در یک مکان خارق العاده ثبت شده باشد.

1- اول ایمنی

قبل از هرچیزی، یک جای ایمن برای عکاسی از صاعقه پیدا کنید. بهترین کار این است که درون یک ساختمان، ماشین یا هر چیز دیگری که می‌تواند شما را در مقابل اصابت صاعقه محافظت کند بایستید. اگر می‌توانید صاعقه را ببینید به اندازه کافی نزدیک هستید که رعد و برق به شما اصابت کند. من شدیداً توصیه می‌کنم که در محیط بیرونی عکاسی از صاعقه را امتحان نکنید، مخصوصا اگر در آن نزدیکی آب و درختان بلند وجود دارد. حداقل 15 متر از آب، درختان بلند و مکان های در معرض اصابت صاعقه دوری کنید.

[relatedpost post=”128636″]

2- از چه تجهیزاتی باید استفاده کنیم

اگر یک عکس خیلی خوب از صاعقه می‌خواهید، یک دوربین dslr یا بدون آینه به همراه یک سه پایه تقریبا ضروری است. اگر یک دوربین کامپکت دارید، مطمئن شوید که دوربین اجازه تغییر تنظیماتی مانند سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو را به صورت دستی به شما می‌دهد. همچنین مطمئن شوید که دوربین قابلیت عکاسی به صورت RAW را داشته باشد.

عکاسی از صاعقه

[relatedpost post=”146968″]

یکی دیگر از تجهیزات مهم، یک سه پایه است. بعضی از افراد به اندازه کافی خوش شانس هستند که بدون استفاده از سه پایه یک عکس خارق‌العاده از رعد و برق ثبت کنند، ولی من شدیداً توصیه می‌کنم که از یک سه پایه استفاده کنید. نیاز است که از یک سرعت شاتر طولانی برای عکاسی از صاعقه استفاده کنید که عکس خوبی ثبت کنید. استفاده نکردن از سه پایه ممکن است باعث خراب شدن تصاویر شما شود.

از نظر لنزها، همه لنزها برای این کار مناسب هستند. من لنزهای زوم را به لنزهای پرایم ترجیح می‌دهم، دلیل این امر این است که لنزهای زوم کارایی بیشتری هنگام عکاسی از صاعقه در فواصل مختلف دارند. اگر می‌خواهید یک صحنه عظیم با ابرهای بزرگ را ثبت کنید، یک لنز واید بهتر از یک لنز تله فوتو است. لنزهای واید همچنین عکاسی از صاعقه را آسان می‌کنند، زیرا نیازی نیست بر اساس حدس و گمان عکاسی کنید. این بدین معنا نیست که لنزهای تله فوتو برای عکاسی از صاعقه مناسب نیستند، کاملا مناسب هستند، ولی به شانس بیشتری نیاز دارید.

همچنین برخی از تجهیزات هستند که ممکن است برای عکاسی از رعد و برق به کار بیایند.

اول، ممکن است شما بخواهید به منظور لمس نکردن دوربین از یک ریموت کنترل کابلی یا مادون قرمز استفاده کنید. حتی روی سه پایه ممکن است لمس دوربین باعث لرزش در تصویر شود.

دوم، یک چراغ قوه قوی به همراه داشته باشید، با استفاده از این چراغ قوه علاوه بر این که می‌توانید جلوی خودتان را ببینید، می‌توانید به نقاشی با نور نیز بپردازید.

عکاسی از صاعقه

سوم، یک پارچه تمیز کننده لنز همراه داشته باشید، اگر هوا بارانی باشد زمانی که شما عکاسی می‌کنید، یک قطره کوچک باران ممکن است عکس شما را خراب کند.

و در آخر، برخی محصولات تخصصی مانند تریگر MIOPS در بازار وجود دارند که به دوربین شما سیگنال هایی می‌فرستند که نشان دهنده اصابت رعد و برق است. این کار باعث می‌شود از عکاسی با حدس و گمان دور شوید. به این صورت زمانی که رعد و برق اتفاق بیافتد دوربین به صورت خودکار عکس می‌گیرد. این امر کمک می‌کند از دوربین دور شده و به یک مکان امن بروید.

3- یافتن مکان مناسب برای عکاسی از صاعقه

بسته به مکانی که زندگی می‌کنید، معمولا پیدا کردن صاعقه بسیار آسان است. طوفان‌ها تقریبا در همه‌جا اتفاق می‌افتند و در برخی زمان های سال ممکن است هر روز اتفاق بیافتند، این قسمت دشوار ماجرا نیست، اگرچه، چیزی که دشوار است پیدا کردن یک مکان مناسب برای عکاسی است. همچنین ممکن است بخواهید یک پیش‌زمینه جذاب به عکستان اضافه کنید، که قطعا نمای پنجره منزلتان نیست.

برای پیدا کردن یک مکان مناسب برای عکاسی از صاعقه، شما باید از قبل برنامه ریزی کنید.

عکاسی از صاعقه

شما دوست ندارید زمانی که وسط طوفان رعد و برق هستید دنبال یک مکان مناسب بگردید. از آنجا که هم خطرناک است و هم اتلاف وقت است. برخی از مکان های خوب را در ذهنتان داشته باشید که زمانی که مناسب بود به آن‌جا بروید و شروع به عکاسی کنید. و اگر در مسافرت هستید، به مکان های خوبی که عکاسی از صاعقه در آنجا مرسوم است فکر کنید. نکته مهم این است که یک مکان مناسب با یک دید خوب از مقدار زیادی از آسمان پیدا کنید، ولی در نظر داشته باشید که برخی جزئیات پیش‌زمینه زیر نور تاریک می‌تواند جالب به نظر برسند.

دوباره تکرار می‌کنم، مطمئن شوید که یک مکان ایمن برای عکاسی انتخاب کنید. من توصیه می‌کنم از دوربینتان به وسیله یک پارچه یا یک کیسه پلاستیکی در مقابل قطرات باران محافظت کنید.

4- تنظیمات دوربین توصیه شده برای عکاسی از صاعقه

زمان مورد نیاز: 30 دقیقه

زمانی که در موقعیت قرار گرفتید، دوربینتان را روی سه پایه قرار دهید و تنظیمات زیر را اعمال کنید:

1) به دست آوردن فوکوس

لنزتان را روی فوکوس دستی تنظیم کنید و روی بی نهایت فوکوس کنید(در افق دور). یک عکس آزمایشی ثبت کنید تا مطمئن شوید که عکستان وضوح لازم را دارد. در نظر داشته باشید که دوربین های دیجیتال همیشه نمی‌توانند فوکوس لازم را در شرایط تاریک داشته باشند. به این دلیل است که ما تنظیمات فوکوس دستی را به سیستم فوکوس خودکار دوربین ترجیح می‌دهیم

[relatedpost post=”76432″]

2) تنظیم ایزوی دوربین

ایزوی دوربینتان را روی کمترین سطح قرار دهید. روی بیشتر دوربین ها، کمترین ایزوی ممکن، چیزی حدود 64 تا 200 است. بیشتر دوربین های نیکون و کنون امروزه کف عدد ایزوی آن‌ها 100 است.

3) تنظیم دوربین روی حالت دستی

دوربینتان را روی حالت دستی قرار دهید. من به هیچ کدام از تنظیمات اتوماتیک دوربین اعتماد نمی‌کنم، زیرا اصابت های متناوب صاعقه منطقه را روشن تر می‌کند، و دوربینتان ممکن است نوردهی مناسبی نداشته باشد.

4) تنظیم سرعت شاتر

عکاسی از صاعقه

سرعت شاتر طولانی تر( برای مثال 5 تا 30 ثانیه) به شما شانس بهتری در ثبت صاعقه ها می‌دهد، و ممکن است بتوانید بیشتر از یک صاعقه در تصویرتان داشته باشید، این کار پیش زمینه را روشن می‌کند و ممکن است نتوانید به عکس ضد نوری که مد نظرتان قرار داشت برسید. سرعت شاتر کمتر(برای مثال 1 تا 3 ثانیه) به معنی این است که پیش زمینه بسیار تاریک تر می‌ماند، ولی ثبت رعد و برق از مکان اول را بسیار سخت تر می‌کند.

5) دیافراگم لنز را تنظیم کنید

اگر چیز نزدیکی در پیش زمینه ندارید، با دیافراگم f/5.6 شروع کنید. اگر دیافراگم زیاد باز باشد تصویر شما بیش از حد نوردهی شده به نظر می‌رسد، شما می‌توانید دیافراگم دوربین خودتان را روی f/8 یا کوچک تر قرار دهید. اگر چه، اگر بیش از حد درخشان باشد که مجبور شوید از دیافراگم‌های بسیار کوچک مانند f/16 استفاده کنید، بهترین شانس شما استفاده از فیلتر ND است که مقدار زیادی از نوری که به دوربین شما می‌رسد را کاهش دهید. در موقعیت هایی که شما پیش زمینه دارید، ممکن است نیاز به یک دیافراگم کوچک برای عمق میدان بیشتر داشته باشید

6) از یک تریگر صاعقه یا فاصله سنج استفاده کنید

اگر یک تریگر صاعقه دارید، به آسانی روند عکاسی از صاعقه را انجام می‌دهید، به این روش که دستگاه به صورت خودکار نوردهی را قبل از اصابت صاعقه شروع می‌کند. اگر یک تریگر صاعقه ندارید ممکن است ترجیح دهید فاصله سنج دوربین را شروع کرده و به طور مداوم عکس بگیرید.

7) تصاویرتان را بررسی کنید.

زمانی که از صاعقه عکاسی کردید. تصاویر خود را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که به درستی عکاسی کرده اید. سرعت شاتر، دیافراگم و ایزوی دوربین خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که تصویر شما و همچنین پیچ و تاب های صاعقه به درستی در معرض نور قرار دارند. این ممکن است زمان‌بر باشد اما تمرین خوبی است

5- استفاده کردن یا استفاده نکردن از حالت شاتر باز

زمان عکاسی از صاعقه، شما می‌توانید سرعت شاتر خود را به صورت دستی تا چند ثانیه تنظیم کنید و نگرانی از بابت خراب شدن عکس نداشته باشید، زیرا تا زمانی که صاعقه اصابت نکند، شما نور کافی برای ثبت اطلاعات مهم روی سنسور را خواهید داشت.

همچنین، اگر در پیش زمینه یا پس زمینه اشیاء روشن وجود داشته باشند، ممکن است نیاز باشد سرعت شاتر را نسبت به این اشیاء تنظیم کنید تا یک عکس دراماتیک از اصابت صاعقه ثبت کنید. با این وجود، اگر تعداد زیادی رعد و برق هنگام ثبت یک عکس داشته باشید، ممکن است نور بیش از حد باشد و تصویرتان را خراب کند. اگر نور کمی داشته باشید نیز ممکن است تصویرتان کمتر از حد لازم روشن باشد و بلااستفاده شود درست مانند تصاویر زیر:

عکاسی از صاعقه

نوردهی بیشتر از حد لازم

عکاسی از صاعقه

نوردهی کمتر از حد لازم

حالت شاتر باز به شما این امکان را می‌دهد که تصویری را که دوست داشتید در هر زمان ذخیره کنید و عکاسی از یک صحنه جدید را فوراً آغاز کنید.

این بهترین راه حل برای مواقعی است که به صورت همزمان تعداد زیادی صاعقه به زمین اصابت می‌کند، به این ترتیب شما می‌توانید انتخاب کنید که چند عدد از آن‌هارا که می‌خواهید در عکس ثبت کنید، و نور را به صورت متعادل ثبت کنید نه بیشتر و نه کمتر. همچنین در صورتی که اطراف شما صاعقه‌های زیادی اتفاق می‌افتد، می‌توانید بعد از هر صاعقه تصویر خودتان را دوباره کادربندی کنید و سعی کنید برخوردهای صاعقه بیشتری را داخل یک عکس به تصویر بکشید.

تنها نکته منفی این روش این است که اگر مدت زمان نوردهی زیاد باشد ممکن است انگشتتان از پایین نگه داشتن کلید شاتر خسته شود، ولی مطمئناً یک تصویر خوب ارزشش را دارد.

6- نکات ترکیب بندی

زمان ترکیب بندی تصاویرتان، مطمئن شوید که آسمان را بیشتر از پس زمینه/پیش زمینه داخل تصویر می‌گنجانید. ممکن است در نگاه اول بسیار جذاب به نظر نرسد، ولی زمانی که صاعقه به زمین اصابت کند، سوژه اصلی شما رعد و برق خواهد بود.

در زمان طوفان های رعد و برق شدید، صاعقه اکثر تصویر را پوشش می‌دهد که این دقیقا همان چیزی است که شما می‌خواهید. من ترجیح می‌دهم 60-80 درصد تصویرم را آسمان و 20-40 درصد از آن را زمین تشکیل دهد.

شما هرگز کاملاً نمی‌دانید چه جایی از تصویرتان صاعقه نمایان می‌شود، پس بهتر است ترکیب تصویر خودتان را واید‌تر از حالت معمول ثبت کنید که بتوانید بعداً با کراپ کردن آن  به ترکیب بندی بهتری برسید. زمانی که یک عکس خیلی خوب با یک صاعقه خیلی خوب ثبت می‌کنید ولی متوجه می‌شوید که صاعقه به صورت کامل در تصویر ثبت نشده است حس خیلی بدی است. ترکیب بندی تصاویرتان را با یک لنز واید تر و اضافه کردن مقدار زیادی آسمان امتحان کنید.

شما باید سعی کنید از اجسامی که کمتر دیده می‌شوند در پیش زمینه/پس زمینه کادر تصویر استفاده نکنید، مگر این‌که از این کار هدفی داشته باشید. بعضی از اشیاء که در اول نامرئی هستند، می‌توانند زمان اصابت صاعقه به زمین آن را خراب کنند و ترکیب بندی شما را به هم بریزند.

[relatedpost post=”114214″]

7- آزمایش کردن

اگر طوفان دورتر است و به شما نزدیک نیست برای بزرگنمایی بیشتر روی اصابت رعد و برق به زمین از لنزی با فاصله کانونی طولانی استفاده کنید، شما همچنین ‌می‌توانید برای کمی بامزه کردن تصویر از لنز فیش‌آی استفاده کنید، دوربینتان را روی یک سه پایه قرار دهید، دوربین را به سمت سوژه هدف بگیرید و تعداد زیادی صاعقه در یک عکس ثبت کنید.

عکاسی از صاعقه

از هر تجهیزاتی که به آن دسترسی دارید استفاده کنید و آزمایش کنید همچنین در صورتی که دوربین کامپکتتان تنظیمات دستی دارد می‌توانید به خوبی دوربین های DSLR عکاسی از صاعقه را امتحان کنید.

فقط مقدار ایزو را روی کمترین حد ممکن قرار دهید، دیافراگم را بین f/5.6 تا f/11 قرار دهید، روی یک نقطه در دور دست فوکوس کنید(دستیار فوکوس خودکار را خاموش کنید، یا فقط کلید شاتر را تا نصفه فشار دهید). در نظر داشته باشید که سنسور یک دوربین کامپکت کوچک عمق میدان زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. سپس در حالت دستی عکاسی کنید.

8- سوالات متداول

  1. بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از صاعقه؟

در حالت ایده آل، شما باید به صورت دستی عکاسی کنید تا قادر باشید روی تمام نوردهی کنترل داشته باشید. با ایزو 100 شروع کنید، دیافراگم را روی f/5.6 تنظیم کنید و سرعت شاترتان را بسته به روشنایی بیرون و روشنایی که هنگام اصابت رعد و برق اتفاق می‌افتد تنظیم کنید. نورسنجی ماتریکس اغلب عملکرد خوبی دارد، ولی شما باید نوردهیتان را نسبت به روشنایی و تاریکی عکس‌هایتان تنظیم کنید. مطمئن شوید که فوکوس را به درستی انجام داده‌اید و دستیار فوکوس خودکار را خاموش کرده‌اید، به این صورت دوربینتان هر موقع که بخواهید عکس جدیدی بگیرید عملیات فوکوس را دوباره انجام نمی‌دهد.

  1. آیا عکاسی از صاعقه ایمن است؟

عکاسی از صاعقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد، مخصوصاً اگر طوفان مستقیماً بالای سر باشد. مطمئن شوید که در یک مکان سرپوشیده ایستاده‌اید، یا از طوفان و رعد و برق دوری کنید و از یک لنز تله فوتو استفاده کنید تا از فاصله دور عکاسی کنید.

  1. چگونه با استفاده از گوشی هوشمندم از صاعقه عکاسی کنم؟

به صورت ایده آل، شما باید دوربینتان را روی یک سطح صاف یا روی سه پایه قرار دهید تا از لرزش جلوگیری کنید، بعد از انجام این کار، از یک اپلیکیشن که به شما اجازه تغییر تنظیماتی مانند ایزو و سرعت شاتر را به شما می‌دهد استفاده کنید، بعد، ایزو را روی کمترین مقدار قرار دهید، ترکیب‌بندی تصویر را درست کنید و شروع به عکاسی کنید. اگر تصویر بیش از حد تاریک بود، سرعت شاتر را تغییر دهید.

9- صبور باشید و عکس های زیادی بگیرید

عکاسی از صاعقه نیازمند این است که تعداد زیادی عکس ثبت شود. لنزتان را به سمت یک نقطه هدف بگیرید، فقط امیدوار باشید که صاعقه دقیقاً در آن مکان رخ بدهد. حتی در صورتی که از یک ریموت تریگر خودکار صاعقه استفاده کنید هم ممکن است ده ها عکس مشابه با ترکیب بندی مشابه بگیرید.

بعضی اوقات، شما ممکن است با دست خالی به خانه برگردید فقط به این دلیل که بدشانس بوده اید، اگرچه، گرفتن یک عکس خوب بسیار آسان است، ولی سرانجام اتفاق می‌افتد. فقط باید کمی صبور باشید و تعدادی زیادی عکس از یک صحنه ثبت کنید. شما هرگز نمی‌دانید کدام عکس بهترین از آب در میاید.

امیدواریم این راهنما به شما آموزش داده باشد که چگونه عکاسی از صاعقه را انجام دهید و زمان عکاسی ایمن بمانید. با آرزوی خوش شانسی برای شما

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *