دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

این مشخصات دوربین موبایل کیفیت آن را تعیین می‌کند!

تکنیک و ترفند
این مشخصات دوربین موبایل کیفیت آن را تعیین می‌کند!

اول از همه بدانیم مگاپیکسل چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مشخصات دوربین موبایل، تعداد عناصر کوچک تصویر در یک عکس است که به آن می‌گوینند «پیکسل».

پیکسل همان نقاط یا مربع‌های ریزی است که یک تصویر دیجیتالی کامل را تشکیل می‌دهند. مثل پازلی که کنار هم چیده می‌شود تا تصویری بسازد.

یک میلیون پیکسل به عنوان مگاپیکسل شناخته می‌شوند.این بلوک‌ها در ردیف‌ها و ستون‌هایی شبیه صفحه شطرنج اما در مقیاس بسیار بسیار کوچکتر قرار گرفته‌اند.

تعریف و مفهموم مگاپیکسل در دوربین

یک عکس 12 مگاپیکسلی از دوازده میلیون پیکسل ساخته شده است. هرچه عدد مگاپیکسل یک دوربین گوشی هوشمند بیشتر باشد، می‌توان گفت وضوح عکس‌ها نیز بالاتر است.

امروزه در مشخصات دوربین موبایل شاهد تعداد مگاپیکسل بالا، حتی تا 108 مگاپیکسل هستیم.

با این وجود بهتر است با مگاپیکسل‌های بسیار بالا گمراه نشوید. عدد مگاپیکسل به تنهایی نشان‌دهنده این نیست که یک محصول بهترین دوربین موبایل را دارد. عوامل بسیاری دیگری نیز وجود دارند که بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارند.

پس درست است که هرچه مگاپیکسل دوربینی بالاتر باشد بهتر است اما فریب آن را نخورید چون مشخصات دیگری هست که باید بدانید.

پس ادامه مقاله را بخوانید.

اندازه سنسور

سنسور دوربین موبایل دستگاهی است که نوری وارد شده به دوربین را می‌گیرد و از آن یک تصویر دیجیتالی تولید می‌کند.

می‌توان گفت که جایگزین حلقه فیلم عکاسی در دوربین‌های قدیمی است. اندازه سنسور مهم است، زیرا هرچه سنسور بزرگتر باشد، به طور بالقوه می‌تواند نور بیشتری دریافت کند. هرچه نور بیشتری دریافت کند، کیفیت تصویر بهتر است. این امر به ویژه در مشخصات دوربین‌ موبایل به دلیل محدودیت‌های اندازه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سنسورهای تلفن‌های هوشمند بسیار کوچکتر از سنسورهای موجود در دوربین های حرفه‌ای هستند.

مقایسه سایز سنسور دوربین ها

اندازه سنسور به اندازه فیزیکی آن اشاره دارد، اما وقتی صحبت از تعداد واقعی آن می‌شود، همه چیز کمی گیج‌کننده می‌شود. تولیدکنندگان مختلف تمایل به استفاده یا اظهار دارند از روش‌های مختلف اندازه گیری برای سنسور دارند.

اندازه سنسور تلفن هوشمند معمولاً با استفاده از اینچ (”) یا کسرهای اینچ بیان می‌شود. تا به امروز، هیچ دوربین گوشی هوشمند سنسوری بزرگتر از 1 اینچ اندازه نداشته است. حسگر دوربین اصلی Samsung Galaxy S20 Ultra با اندازه 1 / 1.33 اینچ یکی از بزرگترین سنسورهای دوربین گوشی‌های هوشمند در بازار امروز است.

مقایسه سایز سنسور دوربین موبایل پرچمدار

آنچه شما باید در مورد مشخصات دوربین موبایل درک کنید این است که هرچه به یک اینچ کامل (1 اینچ) نزدیک شوید، سنسور بزرگتر است. چرا این مهم است؟ زیرا اندازه سنسور در اندازه پیکسل‌ها تأثیر دارد. همانطور که قبلاً اشاره شد، سطح یک سنسور حاوی میلیونها عکس سایت است که به عنوان پیکسل نیز شناخته می‌شوند و وظیفه ضبط نور را دارند.

اندازه پیکسل عکس دوربین موبایل

در این مقاله چند بار در مورد پیکسل و مگاپیکسل صحبت کرده‌ایم. حالا می‌رسیم به اندازه هر پیکسل موجود در سنسور.

این اندازه با میکرومتر اندازه گیری می‌شود، که اغلب به آنها میکرون هم می‌گویند. یک میلی متر (1 میلی متر) برابر با 1000 میکرومتر (1 000 میکرومتر) است..

دوربینی با سنسور که پیکسل‌های بزرگ دارد، مطلوب‌تر است؛ زیرا هرچه پیکسل‌ها بزرگتر باشند، به احتمال زیاد کیفیت تصویر عالی خواهید داشت.

یک سنسور دوربین موبایل با اندازه پیکسل 2.4 میکرومتر (مانند آنچه در Huawei’s P40 Pro وجود دارد) به مراتب برتر از حسگری است که اندازه پیکسل کوچک آن فقط 0.8 میکرومتر است. پیکسل‌های بزرگ روی سنسور نور بیشتری جمع می‌کنند و نویز دیجیتالی کمتری هنگام ثبت تصویر تولید می‌کنند.

مقایسه سایز پیکسل دوربین موبایل

اندازه پیکسل بزرگتر به ویژه برای گرفتن عکس در نور کم ایده‌آل است. یک دوربین موبایل با پیکسل‌های بزرگتر به احتمال زیاد در شب عکس‌های واضح‌تری نسبت به دوربین با پیکسل های کوچک می‌گیرد.

در واقع به دلیل اینکه پیکسل‌های بزرگتر می‌توانند جزئیات نوری با ارزش‌تری دریافت کنند پس در نهایت در نور کم می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

به عبارت دیگر، یک سنسور دوربین تلفن هوشمند 1 / 2.5 اینچی با 12 میلیون پیکسل (12 مگاپیکسل) دارای پیکسل بزرگتر از سنسور مشابه با 20 میلیون پیکسل (20 مگاپیکسل) ولی اندازه کوچکتر است.

در این حالت، سنسور 12 مگاپیکسلی می‌تواند در نور کم از سنسور 20 مگاپیکسلی بهتر باشد. با این حال، دوربین 20  مگاپیکسلی وضوح بیشتری خواهد داشت.

دیافراگم دوربین گوشی‌های موبایل چقدر تاثیرگذار است؟

دیافراگم یکی دیگر از مشخصات دوربین موبایل است که هنگام خرید یک گوشی باید به آن توجه داشته باشید.

دیافراگم در واقع، دهانه قابل تنظیم بین لنز و سنسور است که ورود میزان نور را به سنسور کنترل می‌کند.

اینکه دیافراگم چقدر پهن یا باریک است با عدد f بیان می شود. به عنوان مثال f / 2 به معنای دیافراگم گسترده‌تر ازf / 16  است. هرچه دهانه یک دوربین در موبایل گسترده‌تر باشد، نور بیشتری نیز از خود عبور می‌دهد. هرچه دهانه کوچکتر باشد، نور کمتری وارد می‌شود.

میزان گشودگی دیافراگم دوربین موبایل

در دوربین گوشی‌های هوشمند که گرفتن حداکثر نور از اهمیت بالاتری برخوردار است، داشتن بیشترین دیافراگم گسترده‌تر بسیار ایده‌آل است. هرچه f-stop پایین‌تر باشد، دوربین گوشی هوشمند شما می‌تواند نور بیشتری را ضبط کند و بدیهی است که نور بیشتر به معنای تصاویر بهتر است.

گرچه این مورد از مشخصات دوربین موبایل یعنی همان دیافراگم قابل تنظیم است، اما این نکته را فراموش نکنید که در اکثر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، دیافراگم ثابت است و تعداد f از یک مدل به مدل دیگر متفاوت است.

دیافراگم ثابت برخی از گوشی‌ها f / 2.0، برخی دیگر f / 1.7 یا حتی پایین f / 1.4 است.

نکته جالب توجه این  است که دیافراگم متغیری در برخی از تلفن های هوشمند متغییر است.

به لنزها و فاصله کانونی دقت کنید

اصطلاح «فاصله کانونی» که با واحد میلی‌متر اندازه گیری می‌شود، به فاصله بین سنسور تصویر دوربین و جایی که نور همگرا است و تصویر را در داخل لنز متمرکز می‌کند، اشاره دارد.

دیافراگم یکی از مشخصات اصلی است که در سایت‌های مرجعی چون دگزومارک برای مشخص کردن بهترین دوربین موبایل در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اندازه ارائه شده در اکثر مشخصات دوربین موبایل مانند معادل فریم کامل و نه فاصله کانونی واقعی دوربین گوشی هوشمند است، که بسیار کوچکتر است.

فاصله کانونی کوتاه برای عکاسی از مناظر با تلفن عالی است، زیرا به شما زاویه دید گسترده‌ای می‌دهد که بیشتر صحنه را ثبت کنید.

هرچه فاصله کانونی یک لنز بیشتر باشد، سوژه شما بزرگتر نشان داده می‌شود و صحنه‌ای که در قاب مشاهده می‌کنید، کمتر است. این مساله برای عکاسی پرتره، جایی که توجه به شخص است و نه مناظر، بسیار مناسب است. در بسیاری از موارد، دوربین‌های عقب در تلفن‌های هوشمند با چندین دوربین دارای لنزهایی با فاصله کانونی متفاوت هستند.

 

فاصله کانونی بزرگتر به معنای کاهش زاویه دید و بزرگنمایی بیشتر است. این ویژگی به صورت ملموس در مورد لنز تله فوتو موبایل قابل درک است.

 

زاویه دید لنز واید موبایل حتی نسبت به لنزهای زاویه دید گسترده‌تر است، زیرا فاصله کانونی آنها کمتر است مانند لنزهای ultrawide 16 میلی متری که در X2 Pro وجود دارد.

تلفن های هوشمند با دوربین دوگانه معمولاً دارای یک لنز زاویه دید عریض و یک لنز تله فوتو هستند اما ترکیبات دیگری از این لنزها وجود دارد. فاصله کانونی و زاویه دید این لنزها با توجه به سازنده موبایل، متفاوت است.

عدسی‌های لنز در دوبین موبایل

در یک لنز دوربین موبایل، معمولاً بیش از یک عدسی نوری شیشه‌ای منفرد وجود دارد. در واقع شیشه‌ها یا عدسی‌هایی که یک لنز را تشکیل می‌دهند روی کیفیت عکسی که ثبت می‌شود تاثیر دارند.

از هر لنز به عنوان «عنصر» یا lens element یاد می‌شود.

تعداد عنصر های لنز دوربین موبایل

به طور مثال در مشخصات دوربین موبایل Xiaomi Mi Note 10  7 لنز وجود دارد. به طور کلی اعتقاد بر این است که تعداد عدسی لنز بیشتر به معنای کیفیت بهتر تصویر است. البته حواستان باشد که این فاکتور به تنهایی فایده زیادی ندارد.

 تثبیت‌کننده تصویر یا OIS

OIS از دیگر مشخصات دوربین موبایل است که در خرید یک گوشی هوشمند و پیدا کردن بهترین دوربین موبایل باید به آن توجه ویژه داشت.

OIS یا همان تثبیت‌کننده تصویر به روشی اشاره دارد که دوربین موبایل لرزش را هنگام ثبت عکس یا ویدیو کاهش می‌دهد.

این کار برای جلوگیری از تاری عکس است.

تثبیت‌کننده تصویر می‌تواند به صورت مکانیکی (OIS) ، دیجیتالی  (EIS) یا از طریق ترکیبی از هر دو (AIS)  باشد.

تثبیت‌کننده نوری تصویر (OIS) با حرکت دادن حسگر تصویر یا لنزها با استفاده از ژیروسکوپ، حرکت جزئی و لرزش دوربین را تا حد زیادی خنثی می‌کند. این ضدحرکت به کاهش میزان تاری تصاویر شما که بی‌ثبات گرفته می‌شود، کمک می‌کند.

لرزشگیر دوربین موبایل

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی(EIS)  بیشتر از آنکه یک عملکرد مکانیکی باشد، یک اثر پردازشی پس از گرفتن عکس و متکی به نرم افزار است. به دلیل نحوه کار به صورت دیجیتالی، بهترین گزینه برای ضبط ویدیوی پایدار با گوشی هوشمند است.

. AIS مخفف Artificial Intelligence Stabilization است و تفاوت چندانی با EIS ندارد.

اگرچه تثبیت کننده تصویر برای ثابت و واضح نگه داشتن عکس های شما به خوبی کار می‌کند، اما اگر دستانتان بسیار لرزان است یا با سرعت کم شاتر عکس می‌گیرید، بهتر است با خرید گیمبال از همان ابتدا ویدیوهای بدون لرزش ضبط کنید.

زوم یا بزرگنمایی در دوربین موبایل

تا مدت‌ها گوشی‌های موبایل فقط زوم دیجیتالی داشتند. یعنی تصویر را می‌کشیدند و شما هم تصور می‌کردید دوربین در حال زوم کردن است. در صورتی که این نوع زوم فقط کیفیت تصویر را خراب می‌کرد.

حالا دوربین‌های موبایل توانایی زوم اپتیکال را هم دارند.

بزرگنمایی اپتیکال به مراتب بهتر از بزرگنمایی دیجیتال است؛ زیرا از لنز برای بزرگنمایی استفاده می‌شود وکیفیت تصویر حفظ می‌شود. این قابلیت بیشتر در گوشی سه دوربینه یا گوشی چهار دوربینه وجود دارد.

بزرگنمایی و زوم دوربین موبایل

اینکه چقدر می‌توانید بزرگنمایی کنید، بستگی به فاصله کانونی لنز تله موبایل دارد.

همانطور که گفتیم، در یک تلفن هوشمند با چند دوربین، ممکن است دوربین هایی با لنزهایی داشته باشید که فاصله کانونی آنها متفاوت باشد و زاویه دید متفاوت شما را ارائه دهند. اگر فاصله کانونی لنز تله فوتو موبایل را بدانید و آن را بر فاصله کانونی لنز اصلی یا همان زوایه دید تقسیم کنید، به شما محدوده بزرگنمایی دوربین موبایل به صورت دقیق را می‌دهد.

بسیاری از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند با زوم اپتیکال معمولاً دارای بزرگنمایی نوری 2 برابر هستند، زیرا معمولاً لنزهای تله تلفن هوشمند فاصله کانونی آنها حدود 50 میلی متر است و لنزهای زاویه باز نیز تقریباً نیمی از آن هستند.

البته برخی از مدل‌ها مانند Honor 30S دارای بزرگنمایی نوری 3 برابر هستند. به این دلیل که فاصله کانونی لنز تله فوتو موبایل مذکور سه برابر دوربین اصلی با زاویه دید عریض است.

بزرگنمایی دیجیتال در واقع یکی از دلایلی است که برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند دوربین‌های خود را با عدد بالای مگاپیکسل عرضه می‌کنند.

هرچه یک دوربین مگاپیکسل بیشتری داشته باشد، می‌توان تصویر را بیشتر بزرگنمایی کرد، بدون اینکه نگرانی خاصی وجود داشته باشد.

 پریسکوپ چه نقشی در دوربین موبایل دارد؟

پریسکوپ ابزاری نوری است که به هر کسی اجازه می‌دهد اطراف مانعی را ببیند بدون اینکه قابل مشاهده باشد.

پریسکوپ چندین دهه است که در وسایل نقلیه زرهی مانند تانک یا زیردریایی استفاده می‌شود.

پریسکوپ در زیر دریایی

این مورد از مشخصات دوربین موبایل تفاوت چندانی با مثال ذکر شده ندارد. برخلاف لنز تله فوتو استاندارد که زوم اپتیکال 2X یا 3X را ارائه می‌دهند، دوربین‌های پریسکوپی معمولاً با استفاده از بیش از یک لنز در کنار سنسور دوربین، بزرگنمایی 5X یا 10X را ارائه می‌دهند. نقش پریسکوپ در واقع کمک به قرار گرفتن مجموعه‌ای از لنزها بدون افزایش شدید ضخامت گوشی‌های هوشمند است.

دوربین پریسکوپ در واقع منشور یا سیستم آینه‌ای که در ماژول دوربین نصب شده است.

روش عملکرد پریسکوپ در دوربین موبایل

نوری را که به دوربین وارد می‌شود را با زاویه‌ای منعکس می‌کند که نور را از طریق گروهی از لنزها عبور داده شده تا در نهایت به سنسور برسد.

 

دوربین‌های تله تلفن هوشمند بدون لنزهای بزرگنمایی پریسکوپ فقط به بزرگنمایی نوری 2 برابر یا 3 برابر می‌رسند. البته برای بزرگنمایی بیشتر از این، گوشی‌های هوشمند به بزرگنمایی دیجیتال متکی هستند.

HDR چیست؟

HDR مخفف High Dynamic Range است.

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تصاویری بگیرید که تعادل زیادی بین مناطق تاریک عکس (معروف به سایه) و نقاط روشن‌تر برسد.

به این ترتیب، تصویر حاصل نه بیش از حد تار خواهد بود و نه آنچنان روشن.

در واقع در بهترین دوربین موبایل برای ایجاد یک محدوده دینامیکی بالا (HDR) ، یک عکس کم نور با یک عکس با نور زیاد ترکیب می‌شود. در اصل، هنگامی که HDR فعال است، دوربین چندین عکس در سطوح مختلف نوردهی می‌گیرد. سپس، با استفاده از نرم افزار، عکس‌ها با نور کم و زیاد در عکس کامپوزیت نهایی ترکیب می‌شوند.

 

گستره دینامیکی زیاد HDR در دوربین موبایل

Auto-HDR به این معنی است که دوربین می‌تواند به تنهایی صحنه را تجزیه و تحلیل کند و تشخیص دهد که در همان عکس دارای مناطق بسیار تاریک و بسیار روشن است. اگر اینگونه باشد، هنگام گرفتن عکس HDR به طور خودکار فعال می‌شود.

اگر مشخصات دوربین موبایل نشان می‌دهد که فقط دارای HDR است و از نوع HDR خودکار نیست، به این معنی است که هر زمان بخواهید از آن برای عکسبرداری استفاده کنید، باید خودتان دستی آن را فعال و غیرفعال کنید.

فلاش چه تاثیری روی کیفیت عکس دوربین موبایل دارد؟

انواع مختلفی از فلاش در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند وجود دارد که مشهورترین آنها LED است و وجود آن در مشخصات دوربین موبایل ذکر می‌شود.

در این نوع فلاش از لامپ‌های ساطع‌کننده نور کوچکی استفاده می‌شود. این LED ها از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی عالی هستند و هم می‌توانند روشنایی مداوم ایجاد کنند.

مشخصات دوربین اغلب مشخص می‌کند که چراغ‌های فلش دارای چند LED است. این مورد می‌تواند یک LED تک، LED دوگانه یا حتی چهار LED باشد، همانطور که در گوشی iPhone iPhone 11 وجود دارد.

نکته دیگر اینکه فلاش LED دو رنگ دارد که با استفاده از LED های دارای دو درجه حرارت رنگی متفاوت گرم و سرد کار می‌کند.

نوع دیگری از فلاش‌ها،فلاش زنون است.

این روزها تعداد زیادی از مدل‌ها از این نوع فلاش استفاده نمی‌کنند، زیرا گران قیمت است و مصرف باتری زیادی هم دارد.

فلاش در دوربین موبایل

در نهایت اینکه استفاده از فلاش ممکن است هنگام عکاسی در نور کم راه حل خوبی به نظر برسد، اما فلاش گوشی‌های هوشمند چیزی شبیه به عکاسی با فلش حرفه‌ای نیست. اگر شما علاقه مند به انجام نوعی عکاسی با فلش با تلفن هوشمند خود هستید، توصیه می کنم از یک فلاش خارجی به جای خود فلاش دوربین تلفن همراه خود استفاده کنید.

سنسور عمق تصویر

سنسور عمق تصویر از آن مشخصاتی است که شاید به آن توجه زیادی نکنید اما بعضی وقت‌ها داشتن یک سنسور عمق قوی می‌تواند تصاویر خیره‌کننده برای شما صبت کند.

این حسگر، در واقع دوربینی است که تنها وظیفه تجزیه و تحلیل صحنه و ایجاد نقشه عمق سه بعدی را از داده‌های جمع آوری شده بر عهده دارد. خیلی پیچیده شد نه؟

این نقشه‌ها برای کارهایی مانند واقعیت مجازی و برنامه‌های واقعیت افزوده مفید هستند.

همچنین برای عکاسی با تلفن همراه در ایجاد جلوه بوکه در عمق میدان کم عمق محبوب هستند، به ویژه در عکس های عمودی که از نقشه‌های عمق برای جدا کردن پیش زمینه از پس زمینه استفاده می‌شود.

به زبان ساده،  این لنز در موبایل‌ها کمک می‌کند سوژه‌ها و اشیاء در تصویر تشخیص داده شوند.

بوکه در دوربین گوشی

 

در بیشتر موارد، دوربین‌های تشخیص عمق عکس را ضبط و ذخیره نمی‌کنند، آنها فقط عمق تصویر را بررسی می‌کنند. در نتیجه، این نوع دوربین ها معمولاً مگاپیکسل زیادی ندارند. یک نوع سنسور تشخیص عمق که به طور فزاینده‌ای محبوب شده و در اغلب مدل‌های مدعی دارای بهترین دوربین موبایل، دوربین ToF است که تقریباً مانند فوکوس خودکار عمل کرده و از نور مادون قرمز برای جمع آوری داده‌های عمق استفاده می‌کند.

کد تخفیف نورنگار

آخرین سوال، بهترین دوربین موبایل کدام است؟

با توجه به مواردی که اشاره شد و تنوع محصولات موجود در بازار چون گوشی‌های دو دوربینه، گوشی سه دوربینه و گوشی چهار دوربینه، آخرین سوال این است که بهترین مشخصات دوربین موبایل متعلق به کدام برند یا مدل است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نیاز شما بهترین دوربین را مشخص خواهد کرد. اگر به دنبال عکاسی با موبایل و در طبیعت هستید بهتر است به نوع تثبیت‌کننده تصاویر توجه کنید، یا اگر به دنبال عکس‌های پرتره خوبی هستید، عدد مگاپیکسل و داشتن سنسور عمق دارای اهمیت بسیار زیادی است.

نویسنده : حسین بابائی

6 دیدگاه

  • فرساد گفت:

    مطالب خیلی سطحی بود و کمک چندانی در تشخیص نمیکنه . باید جزئیات بیشتری رو میگفتید . خیلی کلی شرح دادید .

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سپاس از ثبت نظرتون دوست عزیز حتما توسط تیم نورنگار بررسی کرده و با مطالب جدید مقاله آپدیت خواهد شد

  • mehdi گفت:

    خیلی روان توضیح داده شده بود. ممنون از مطلب مفیدتان.

    • ASV گفت:

      سلام
      مطالب خیلی آموزنده و مفید بود اما من سوالاتی دارم که هیچوقت حل نشدن:

      اول اینکه با باز شدن دریچه دیافراگم فقط نور زیادی وارد دوربین میشه وعدسی ها جابه جا نمیشن پس چرا تصویر پشت سوژه تار یا محو میشه؟

      دوم اینکه در دوربین های اپتیکال مانند دوربین دوچشمی با کوچک شدن عدسی شیئی از 50 میلیمتر به 20 میلیمتر تصویر تاریکتر میشه اما در تلفنهای همراه عدسی شیئی فقط 2 میلیمتر قطر دارد اما باز هم تصویر روشن هست

      سوم اینکه چطوری میتونم بفهمم تعداد واقعی پیکسل بر روس سنسور دوربین گوشی خودم چقدر هست

      و چندتا سوال دیگه …

  • یاشار حسینی گفت:

    خیلی مفید و اموزنده بود ما همه ادعا داریم خیلی اگاهی داریم ولی تازه بعد از خواندن این مطالب متوجه شدم بنده اطلاعاتم خیلی ابتدایی بود و الان می توانم گوشی مورد نظرم را خودم با توجه به مشخصات انتخاب کنم و معنی و مفهوم آنها را بهتر درک کنم لطفا از نوع مطالب زیاد بنویسید تا اگاهی تخصصی عموم مردم بالا بره هر چند اخر سر برای خرید گوشی خوب پول خوب نیاز هست ولی با این اطلاعات هم می شود با حداقل هزینه بهترین نتیجه را گرفت

  • امیر قویدل گفت:

    واقعن مطلب مفیدی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *