021-7356

آموزش عکاسی طبیعت در خانه

آموزش عکاسی طبیعت در خانه

یکی از نقاط جالب در مورد عکاسی از طبیعت این است که کاملا در دسترس است. شما نیازی ندارید که فاصله خیلی زیادی را سفر کنید تا بتوانید در این ژانر عکاسی کنید زیرا در اطراف خودتان هم می‌توانید طبیعت را مشاهده کنید. باغچه‌ی خانه‌ی شما جای خیلی خوبی برای عکاسی از طبیعت در خانه است زیرا هر روز و هر فصل چیز جدیدی برای عرضه به شما دارد.

البته ممکن است دقیقا داخل منزل خودتان یک باغچه نداشته باشید اما مطمئنا می‌توانید داخل خیابان محل زندگی خود یک باغچه‌ی نسبتا کوچک پیدا کنید. در ادامه ما ده ایده‌ی مختلف برای عکاسی از طبیعت در خانه را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مشخصات فنی: تمامی عکس‌های داخل این مقاله با استفاده از دوربین کانن 5D مارک III گرفته شده‌اند مگر اینکه اسم دوربین دیگری ذکر شده باشد. همچنین لنز مورد استفاده هم کانن ماکرو 100 میلیمتر f/2.8 است. اطلاعات مربوط به ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر هم زیر عکس نوشته شده است.

1- گل‌ها و برگ‌ها

گل‌ها و برگ‌ها معمولا اولین چیزی است که در مورد عکاسی از طبیعت در خانه به ذهن ما خطور می‌کند. این سوژه‌ها رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های بی‌نهایتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها عکاسی کنید. شما می‌توانید براساس یک تم رنگی خاص یک کلکسیون ایجاد کنید و یا سعی کنید تا جایی که می‌توانید برگ‌ها و گل‌های مختلفی را پیدا کنید.

عکاسی از طبیعت در خانه

ارکید سیمبیدیوم، ISO 640, f/4, 1/100th

عکاسی از طبیعت در خانه

برگ بنفشه، ISO 800, f/8, 1/30th

عکاسی از طبیعت در خانه

برگ شمعدانی، ISO 320, f/8, 1/40th

از نورها و شرایط مختلف استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از نور تابیده شده از پشت برای عکاسی از گل‌ها و برگ‌ها استفاده کنید زیرا یک افکت سه‌بعدی درخشان ایجاد می‌کند و شما می‌توانید جزئیاتی مثل رگ‌برگ‌ها را هم مشاهده کنید. برخی عکس‌ها نیز با نور جهت‌دار قوی بهتر به نظر می‌رسند.

[relatedpost post=”139794″]

عکاسی از طبیعت در خانه

گل داوودی ارلیکر با نور تابیده شده از پشت: ISO 100, f/4, 1/640th

عکاسی از طبیعت در خانه

همان گل قبلی با قرار گرفتن نور در پشت سر عکاس: ISO 100, f/4, 1/800th

عکاسی از طبیعت در خانه

استفاده از نور تابیده شده از پشت جزئیاتی را به شما نمایش می‌دهد که در حالت عادی مشخص نیستند: ISO 100 f/4, 1/250th

گل‌ها به صورت فصلی می‌رویند و در مناطق معتدل در فصل بهار و تابستان بیشترین تنوع گل‌ها را در اختیار خواهید داشت. در زمستان هم می‌توان برخی گل‌ها را پیدا کرد اما باید خیلی بیشتر به دنبال آن‌ها بگردید. برخی گیاه‌ها مثل قاصدک‌ها نیز خیلی زیبا هستند. در فصل پائیز هم بیشترین طیف رنگی را می‌توانید در برگ‌ها پیدا کنید.

عکاسی از طبیعت در خانه

برگ‌های پائیزی: ISO 640, f/4, 1/80th

عکاسی از طبیعت در خانه

یک عدد برگ در مقابل یک پس زمینه‌ی تیره: ISO 640, f/4, 1/30sec

2- میوه‌ها، توت‌ها و غلاف دانه

زمانی که گل‌های تابستانی از بین می‌رود، طبیعت میوه‌ها و توت‌ها را برای تغذیه پرنده‌ها و حیوانات در ماه‌های سرد سال عرضه می‌کند. خیلی از توت‌ها و غلاف‌های دانه‌ها اواخر پائیز می‌رسند و رنگ را به باغچه‌ی زمستانی شما اضافه می‌کنند.

درخت‌های مرکبات در فصل زمستان میوه می‌دهند و درخت‌های خرمالو برگ‌های خودشان را از دست می‌دهند تا شما بتوانید میوه‌های نارنجی رنگ‌ آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین نباید بلوط‌ها، مخروط‌های کاج و دانه‌ها را هم فراموش کرد.

[relatedpost post=”105408″]

عکاسی از طبیعت در خانه

میوه‌ی کومکت، ISO 2500, f/4.5, 1/50 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 800, f/8.0, 1/500th

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 500, f/5.0, 1/1250th

عکاسی از طبیعت در خانه

گل سرخ پرتقال: ISO 500, f/5.0, 1/160th

عکاسی از طبیعت در خانه

یک دسته تمشک قرمز، ISO 500, f/5.0, 1/100th.

3- پس از بارش باران

قطرات باران داخل لنز دوربین خیلی شگفت‌انگیز هستند بنابراین می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک سوژه برای عکاسی از طبیعت در منزل استفاده کرد.. سعی کنید از زوایا و تنظیمات نوری مختلف برای عکاسی از آن‌ها استفاده کنید. زمانی که از یک قطره آب و یا یک رشته از آن‌ها عکاسی می‌کنید، با استفاده از پس زمینه‌های منظم آن‌ها را از بقیه تصویر جدا کنید.

شما می‌توانید با ایجاد فاصله بین پس زمینه و سوژه و همچنین استفاده از دیافراگم‌های خیلی باز این کار را انجام دهید. همچنین در صورتی که دقت کنید متوجه خواهید شد که قطرات آب روی برخی برگ‌ها به شکل کاملا دایره‌ای قرار می‌گیرد اما روی برخی برگ‌های دیگر متراکم خواهد شد.

[relatedpost post=”109054″]

عکاسی از طبیعت در خانه

برگ‌ها پس از باران: ISO 800, f/4.5, 1/80 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

قطرات باران آویزان شده از پشت صندلی باغچه، ISO 1000, f/4, 1/125 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 640, f/4, 1/125 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 1000, f/4, 1/125 sec

4- قارچ‌ها

قارچ‌ها در فصل پائیز و زمستان از همیشه بیشتر می‌رویند اما برخی از آن‌ها در تمام طول سال پس از باران رشد خواهند کرد. در محیط‌های باتلاقی و مرطوب دقیقا کنار درخت‌ها و کنده‌های درخت‌ها به دنبال این قارچ‌ها بگردید.

محبوب‌ترین نوع قارچ برای عکاسی قارچ‌های سمی قرمز با لکه‌های سفید هستند که یادآور پری‌ها و جادو هستند و از لحاظ رنگ نیز دقیقا چیزی هستند که یک عکاس طبیعت ممکن است به دنبال آن بگردد.

عکاسی از طبیعت در خانه

قارچ سمی، ISO 1000, f/6.3, 1/250 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 1000, f/6.3, 1/160 sec

قارچ‌های بدون رنگ و کوچک را هم فراموش نکنید. چیزی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، داخل یک شکاف در کنار باغچه روئیده است. در مقایسه با خورده چوب‌ها شما می‌توانید دقیقا ببینید که این قارچ‌ها تا چه اندازه کوچک هستند.

در صورتی که بخواهید از زاویه بالا از این قارچ‌ها عکاسی کنید، چیز زیادی از آن‌ها مشخص نیست اما زمانی که روی زمین و با تابش نور خورشید از زاویه پشت از آن‎ها عکاسی کنید، می‌توانید ساختار ظریف آن‌ها را مشاهده کنید.

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 800, f/8, 1/160 sec

5- نگاه به بالا…نگاه به پائین

ما یک درخت غول‌آسا در حیاط خلوت خودمان داریم. احتمالا این درخت زمانی کاشته شده است که منزل ما در سال 1920 ساخته شده است و سایبان آن به اندازه‌ی زیربنای خانه است. یکی از کارهایی که من دوست دارم انجام دهم این است که یک زیرانداز پای آن پهن می‌کنم و به پشت دراز می‌کشم و به شاخه‌های آن نگاه می‌کنم.

دیدن تغییر رنگ شاخه‌ها از سبز روشن در بهار به سبز تیره در تابستان، سرخ شدن برگ‌ها در پائیز و افتادن آن‌ها همیشه من را خشنود می‌سازد. من چندین بار در فصل‌های مختلف از این درخت عکاسی کرده‌ام. حتی در صورتی که روی زمین دراز بکشم و از لنز 35 میلیمتر خودم استفاده کنم هم قادر خواهم بود فقط بخش کوچکی از تاج درخت را ثبت کنم.

عکاسی از طبیعت در خانه

لنز سیگما 35 میلیمتر Art، ISO 160 f/11, 1/60 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

لنز سیگما 35 میلیمتر، ISO 160, f/11, 1/100 sec

در صورتی که شما هم به اندازه‌ای خوش شانس هستید که یک درخت داخل باغچه‌ی خودتان داشته باشید، می‌توانید سعی کنید کنار آن بایسیتید یا دقیقا زیرش دراز بکشید و از زاویه‌ی پائین از شاخه‌های آن عکاسی کنید.

به تغییر نور در طول روز از صبح زود تا بعد از ظهر دقت کنید. شاخه‌ها چه خشک باشند و چه پوشیده از برگ باشند، کنتراست خیلی خوبی در مقابل آسمان آبی خواهند داشت. این شاخه‌ها در زمان طلوع و غروب آفتاب و حتی زیر نور ماه خیلی زیبا هستند.

عکاسی از طبیعت در خانه

لنز سیگما 35 میلیمتر Art، ISO 200, f/11, 1/200

در صورتی هم که داخل حیاط خودتان درخت ندارید، می‌توانید دنبال ساختارهای زیبای ابر بگردید و از آن‌ها عکاسی کنید. شما می‌توانید یک کلکسیون از آسمان‌های مختلف جمع‌آوری کنید تا به عنوان پس زمینه در فتوشاپ از آن‌ها استفاده کنید و به تصاویر دیگری که در فضای باز می‌گیرید جذابیت ببخشید.

به دنبال ساختارهای عمودی ابر که سفید و نرم هستند و رنگ‌های نرم دوست داشتنی در اطراف لبه‌های ابرها در زمان طلوع و غروب آفتاب بگردید.

روی زمین و داخل خزه‌ها، گیاهان، بین سنگفرش‌ها و شاخ و برگ درختان نیز هزاران جهان کوچک قرار دارد. شما تا زمانی که در سطح زمین قرار نگیرید قادر نخواهید بود این جهان‌‎های کوچک را مشاهده کنید؛ بنابراین روی سینه‌ی خود دراز بکشید و به دنبال دنیاهای دیگر بگردید.

عکاسی از طبیعت در خانه

دنیای ماکرو، خزه‌های روی تنه‌ی درخت، ISO 640, f/4, 1/40 sec

6- زیبایی‌های سیاه و سفید

ما هر وقت به عکاسی از طبیعت در خانه یا بیرون از خانه فکر می‌کنیم، معمولا دنیا را به شکل رنگی می‌بینیم اما نباید ایده‌ی عکاسی سیاه و سفید از طبیعت در خانه را هم نادیده گرفت. طبیعت شکل‌های مجسمه‌ای و بافت‌های متضاد خیلی زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد که سوژه‌های خیلی خوبی برای عکاسی سیاه و سفید هستند. در صورتی که در باغچه‌ی خودتان ساکولنت یا کاکتوس دارید، به صورت سیاه و سفید خیلی جذاب‌تر از حالت رنگی هستند.

همچنین گل‌های سفید در مقابل پس زمینه‌ی مشکی هم چنین تاثیری دارند. سنگریزه‌های صاف، پوست سخت درخت‌ها، پوسته‌ی حلزون‌ها، مخروط‌ها و دانه‌های بلوط نیز همگی به صورت سیاه و سفید خیلی خوب به نظر خواهند رسید. از نور قوی و جهت‌دار برای عکاسی استفاده کنید و در زمان ادیت هم سعی کنید کنتراست تصویر را افزایش دهید.

[relatedpost post=”138456″]

عکاسی از طبیعت در خانه

من برای تبدیل این عکس به سیاه و سفید در لایتروم از اسلایدرهای HSL استفاده کردم. در عکس سمت چپ اسلایدر آبی به صورت کامل به سمت چپ کشیده شده است و روی -100 قرار دارد. در عکس سمت راست نیز این اسلایدر روی 0 قرار گرفته است.

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 100, f/8, 1/100th، تبدیل به سیاه و سفید در لایتروم

[relatedpost post=”145303″]

7- تجربه‌ی مه و فلر در عکاسی از طبیعت در منزل

باغچه‌ی خانه‌ی شما بهترین جا برای تمرین افکت‌ها و تکنیک‌های جدید است. اول اینکه شما به صورت کامل می‌دانید که وسایل مختلف در طول ساعات مختلف روز و در طول فصل چگونه به نظر می‌رسند.

دوم اینکه نیازی ندارید به فواصل دوری از منزل مراجعه کنید و می‌توانید در کسری از ثانیه به اتفاقات واکنش نشان دهید. در صورتی که در حال خوردن قهوه‌ی صبحگاهی خودتان متوجه چیز جالبی شوید، نیازی نیست برای عکاسی از آن حتی لباس‌های راحتی خودتان را هم عوض کنید.

سوژه‌ی عکس‌های زیر از روی میز کار من قابل دیدن هستند. تابستان سال گذشته، من متوجه تابش این ستون نور خورشید روی ساکولنت‌ها شدم، به همین خاطر دقیقا می‌دانستم که چه زمانی می‌توانم از آن‌ها در بهترین حالت خودشان عکاسی کنم. همچنین روی میز خودم نشسته بودم که متوجه تابش نور پس از بارش باران روی ارکیده‌ها شدم و با عجله دوربین خودم را برداشتم و به داخل حیاط رفتم.

عکاسی از طبیعت در خانه

Canon 85mm lens, ISO 100, f/4, 1/800th.

عکاسی از طبیعت در خانه

گرفته شده به همراه بازتاب نور خورشید و بدون هود لنز، ISO 100, f/4, 1/1000 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

برای مقایسه، این عکس همان صحنه‌ی قبلی است که به منظور حذف فلر از هود لنز در آن استفاده شده است. ISO 100, f/4, 1/320sec

9- حلزون‌ها، حشرات و عنکبوت‌ها

در 9 ماه سال هزاران خزنده‌ داخل حیاط خلوت من زندگی می‌کنند. پروانه، ملخ، جیرجیرک، آخوندک، کرم ابریشم، زنبور عسل، زنبور وحشی و عنکبوت فقط برخی از نمونه‌های این حشرات هستند.

10- پرنده‌ها و دیگر حیوانات وحشی

قبل از نوشتن این پاراگراف باید به یک نکته اشاره کنم؛ شما برای عکاسی از حیات وحش به هر شکلی به صبر بیشتر و یک لنز با فاصله کانونی طولانی‌تر نسبت به چیزی که من دارم استفاده کنید.

نوع پرنده‌ها و حیواناتی که شما ممکن است داخل حیاط خلوت خودتان ببینید مطمئنا به این بستگی دارد که در کدام قسمت از دنیا زندگی می‌کنید و ساختمان‌های محله‌ی شما تا چه اندازه‌ای زیاد هستند.

شما احتمالا می‌دانید که چه حیواناتی به باغچه‌ی شما مراجعه می‌کنند و چه عاداتی دارند. با در نظر داشتن این موضوع نقطه‌ای را پیدا کنید که خیلی معلوم نباشید و آماده باشید که مدت زمان زیادی آنجا بمانید.

در صورتی که از یک لنز با فاصله کانونی طولانی برای عکاسی استفاده می‌کنید ممکن است نیاز باشد برای جلوگیری از لرزش دوربین از یک سه پایه یا تک پایه استفاده کنید. ایزو و دیافراگم دوربین را تنظیم کنید و یک سرعت شاتر سریع انتخاب کنید تا بتوانید حرکات را فریز کنید. در صورتی که چندین روز رفتار پرنده‌ها و حیوانات باغچه‌ی خودتان را بررسی کرده باشید احتمالا بتوانید به صورت تقریبی روی جایی که قرار است بنشینند فوکوس کنید.

11- عکاسی پرتره در طبیعت در خانه

طبیعت یک بوم فوق‌العاده برای عکاسی پرتره در اختیار ما قرار می‌دهد. به دنبال یک بستر گل و یا برگ‌های پائیزی بگردید و یا فقط از یک پرچین سبز استفاده کنید. رنگ‌های موجود در طبیعت هیچوقت با هم در تضاد نخواهند بود.

من برای عکاسی از کودکان و حیوانات خانگی معمولا محیط باز را به استودیو ترجیح می‌دهم. دختر بزرگ من معمولا هر وقت دوربین می‌بیند از من چند متر فاصله می‌گیرد اما شانس بازی با سگ‌مان داخل این برگ‌های با شکوه به اندازه‌ای برای او وسوسه‌انگیز بود که نتوانست در مقابل آن مقاومت کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، طیف نرم برگ‌ها باعث زیباتر شدن تون پوست او هم شده است. در صورتی که در فضای باز با رنگ‌های زیادی مثل گل‌ها و برگ‌های پائیزی عکاسی می‌کنید، مراقب پوشش سوژه‌ی خودتان باشید. در صورتی که دخترم یک لباس با الگوی شلوغ می‌پوشید، این عکس‌ها هم خیلی شلوغ می‌شدند.

عکاسی از طبیعت در خانه

حتی دخترهای نوجوان هم نمی‌توانند در مقابل این برگ‌ها مقاومت کنند. ISO 320, f/4, 1/400 sec

عکاسی از طبیعت در خانه

ISO 320, f/4, 1/320 sec

سخن نهایی

شما اکنون چندین ایده برای عکاسی طبیعت داخل خانه در اختیار دارید. اکنون زمان آن رسیده است که خواندن را تمام کنید و با دوربینتان به داخل باغچه بروید. در صورتی که هرگونه سوالی در اینباره دارید، لطفا سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *