دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

استفاده از فضای منفی در عکاسی

تکنیک و ترفند
استفاده از فضای منفی در عکاسی

فضای منفی مفهومی که در هنر و معماری و طراحی و مجسمه سازی از آن استفاده میشود؛ این مفهوم در عکاسی بسیار مهم است و میتواند برای تبدیل یک عکس متوسط به عکس عالی از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید شما میتوانید با کمی تمرین به شیوه ای جدید به عکس های خود نگاه کنید و نتایج فوق العاده جذابی به دست بیاورید.

برخی اوقات ما دوست داریم ترکیب خودمان را با اشیا و رنگ‌ها پر کنیم. اما وقتی از فضای منفی صحبت می‌کنیم این قانون برعکس می‌شود. معمولا بخش زیادی از تصویر نهایی را فضای خالی و یا خنثی تشکیل می‌دهد و فقط در بخش کوچکی از ترکیب یک جسم وجود دارد.

این نوع ترکیب‌بندی روی سوژه تاکید می‌کند و ارزش منحصر به فردی به آن می‌دهد. این ترکیب خیلی قدرتمند است و در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید می‌توانید تصاویر واقعا تاثیر‌گذاری بگیرید.

استفاده از فضای منفی در عکاسی

هنگامی که شروع به استفاده از فضای منفی در عکس‌های خودتان می‌کنید این کار ممکن است کمی سخت به نظر برسد و تمام تلاش‌های شما موفقیت‌آمیز نباشد. اما می‌توانید از فضای منفی برای گرفتن هر نوع عکسی استفاده کنید. شما باید یاد بگیرید که چطور ببینید و از چند تکنیک استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از این فضا تصاویر فوق‌العاده‌ای خلق کنید.

فضای مثبت و منفی چیست؟

فضای مثبت

این فضا بخشی از تصویر است که توجه مخاطب را به خودش جلب می‌کند. سوژه اصلی تصویر در اینجا قرار می‌گیرد و توجه بیننده را به خودش جلب می‌کند. این بخش از تصویر معمولا قسمتی است که چشم شما اول آن را می‌بیند.

فضای مثب و منفی

فضای منفی

هنگامی شما قصد دارید از سوژه مورد نظر خود عکاسی کنید، به غیر از سوژه مدنظر یک یا چند چیز دیگر در کادر شما مشاهده میشود؛ به این ترتیب فضای منفی هر چیزی به جز سوژه است. در واقع هر چیزی که در پشت سر یا اطراف سوژه دیده میشود را فضای منفی میگویند.

این فضا در ترکیب‌بندی معمولا پس زمینه یک عکس است. این قسمت از عکس معمولا توجه زیادی به خودش جلب نمی‌کند و اکثر مواقع هم عکاس همین موضوع را می‌خواهد. از این فضا برای تعریف و یا برجسته کردن فضای مثبت استفاده می‌شود.

فضای منفی درعکس

در این سبک عکاسی، عکاس از فضایی استفاده می‌کند که معمولا تمرکز اصلی عکس نیست و از آن برای پرکردن قسمت زیادی از تصویر استفاده می‌کند. این فضا کنترل بیشتری روی توجه مخاطب دارد و یک پرسپکتیو منحصر به فرد می‌سازد.

فضای منفی و احساسات

این سبک عکاسی می‌تواند احساس شگفتی، رمزآلود بودن و آرام‌بخش بودن را در بیننده زنده کند. اگر تصویر هیچ حواس‌پرتی بصری، درهم ریختگی و یا رنگ‌های زیادی نداشته باشد مخاطب ارتباط قوی‌تری با سوژه برقرار می‌کند.

بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید فرصت عکاسی با فضای منفی را خواهید داشت و فقط باید چشم خودتان را عادت دهید تا اطرافتان را متفاوت‌تر ببینید.

برای مثال من چند سال پیش در شرق کانادا در حال مشاهده یک صخره در اقیانوس اطلس بودم. صبح خیلی زود بود و مه نیز اطراف صخره را پوشانده بود. زنی که کنارم ایستاده بود رو به من کرد و گفت: “خیلی ناراحت‌کننده است، ما امروز از اینجا می‌رویم، می‌خواستم از این صخره عکس بگیریم ولی فکر نکنم ممکن باشد.”

او با ناامیدی آن‌جا را ترک کرد.

من پس از او مدت زیادی آن‌جا ماندم و به مشاهده مه و اینکه چطور آن صخره را مانند یک پتوی سنگین پوشانده است پرداختم. به نظر من این یکی از شگفت‌انگیزترین اتفاق‌هایی بود که آن روز برای من افتاده بود و احساس خوشبختی می‌کردم که در آن لحظه آنجا بوده‌ام.

[relatedpost post=”8932″]

فضای منفی در عکاسی

برخی اوقات یک تغییر کوچک در زاویه دید باعث تفاوت بزرگی خواهد شد.

متعادل‌سازی تصویر

فضای منفی مطمئنا فضای خالی نیست. اگر این‌طور فکر کنید برای دیدن فرصت‌هایی که خواهید داشت دچار مشکل خواهید شد. شما می‌خواهید فضای منفی فوکوس تصویر شما باشد و باعث برانگیخته شدن احساسات قوی‌ای در کاربر شود.

قبلا به شما گفته شده است که برخی قوانین ترکیب‌بندی پایه مانند قانون یک سوم را دنبال کنید اما برای عکاسی از فضای منفی اکثر این قوانین اعمال نمی‌شوند. تخیل شما چیزی است که قوانین ترکیب‌بندی را در این سبک عکاسی مشخص می‌کند. با اینحال اگر می‌خواهید به این سبک عکاسی روی بیاورید چند قانون وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

[relatedpost post=”104800″]

هر چه کمتر بهتر

ترکیب خودتان را با فضای منفی پر کنید. سعی کنید کوچک‌ترین عنصر حواس پرت‌کننده‌ای در تصویر شما وجود نداشته باشد. بافت و یا رنگ‌های یکدست عناصر فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانید از آن‌ها در عکاسی با استفاده از فضای منفی استفاده کنید. از بافت یا رنگ برای پرکردن قسمت زیادی از تصویر استفاده کنید.

موقعیت

سوژه باید اولویت دوم شما باشد و در جایی از تصویر قرار بگیرد که در نگاه اول توجه بیننده را به خودش جلب نکند. قرار دادن سوژه در گوشه‌های تصویر باعث می‌شود نتایج خوبی بگیرید.

استفاده مناسب از فضای منفی

ضرب در دو

یکی از قوانین خوب این سبک عکاسی این است که باید از فضای منفی دو برابر بیشتر از فضای مثبت استفاده کنید.

دیافراگم

سعی کنید از عمق میدان پائین دوری کنید و سعی کنید نه سوژه و نه فضای اطراف آن تار نباشد.

بررسی موقعیت های مختلف

هنگامی که متفاوت‌تر به چیزی نگاه می‌کنید و سعی می‌کنید خلاف قوانین سنتی که داشته‌اید عمل کنید، فرصت‌های خوبی می‌بینید که می‌توانید با استفاده از آن‌ها عکس‌های خوبی بگیرید. به صحنه نگاه کنید و سعی کنید داستان خودتان را خلق کنید. این سبک عکاسی فرصت خوبی برای گسترش مهارت‌ها و چشم عکاسانه خودتان است. به همین خاطر به یاد داشته باشید که برخی اوقات کمتر بهتر است.

فضای منفی در عکاسی

کد تخفیف نورنگار

نتیجه گیری

به طور کلی، وقتی شما از فضای منفی در عکاسی استفاده میکنید به راحتی میتوانید توجه بیننده را به سمت سوژه مدنظر خود جلب کنید و همچنین میتوانید موقیت ها و مکان ها را به شکل جذابی به بیننده نشان دهید. فضای منفی همچنین به ایجاد تنوع در عکستان به شما کمک خواهد کرد؛ عکاسی با فضای منفی هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت و شما همین حالا هم میتوانید از این تکنیک استفاده کنید. فضای منفی به بیننده اندازه واقعی سوژه شما را نشان میدهد ؛ به طور مثال هنگام عکاسی از حشرات اگر شما فضای منفی را در عکس خود ثبت کرده باشید بیننده به راحتی میتواند اندازه حشره را تشخیص بدهد.

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *