021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

بهترین تکنیک‌های نورپردازی برای عکاسی از نوزاد

بهترین تکنیک‌های نورپردازی برای عکاسی از نوزاد

شما هیچ وقت نمی‌دانید که یک نوزاد چه زمانی قرار است غذا بخورد و یا بخوابد، به همین دلیل باید از قبل آماده باشید و شرایط نورپردازی مناسب را برای عکاسی از نوزاد آماده کنید.

انواع تکنیک‌های نورپردازی برای عکاسی از نوزاد

نورپردازی رامبرانت

عکاسی از نوزاد

این تکنیک با تاباندن نور به صورت سوژه از زاویه 90 درجه انجام می‌شود. من معمولا زمانی از آن استفاده می‌کنم که در حال عکاسی از زاویه بالا هستم و نتیجه‌ی آن هم این می‌شود که یک طرف صورت کاملا روشن است ولی فقط بخش‌هایی از طرف دیگر روشن خواهد بود. در زمان استفاده از این تکنیک نورپردازی یک مثلث نور کوچک روی قسمتی از صورت که در سایه قرار دارد خواهد افتاد.

[relatedpost post=”14972″]

در صورتی که می‌خواهید بدانید این تکنیک به صورت عملی چه نتایجی خواهد داشت، می‌تواند به آثار رامبرانت مراجعه کنید و از آن‌ها الهام بگیرید.

بکلایت

آموزش عکاسی از نوزاد

برای اجرای این تکنیک باید در جهت مخالف منبع نور بایستید و از نقطه‌ای که سایه‌ها تشکیل شده‌اند عکاسی کنید. شما یک نور نرم و زیبا خواهید داشت که جزئیات کوچک بدن سوژه را برجسته می‌کند.

سافت‌لایت

نورپردازی عکاسی از نوزاد

به منظور اجرای این تکنیک نورپردازی برای عکاسی از نوزاد شما به یک چتر و یک منبع نور نیاز خواهید داشت. چتر یکی از اصلاح‌کننده‌های نور است که شما می‌توانید از آن برای ایجاد نور نرم و یکدست استفاده کنید. در صورتی که بتوانید قسمت مشکی رنگ چتر را حذف کنید می‌توانید از آن به صورت Shoot-Through هم استفاده کنید.

نورپردازی Broad

آموزش عکاسی از نوزاد

نورپردازی Broad برای روشن کردن و نورپردازی قسمت زیادی از بدن سوژه کاربرد دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که جهت ایستادن سوژه مقدار کمی با جهت نور تفاوت دارد. شما می‌توانید این افکت را در عکس بالا ببینید. جهت صورت نوزاد کمی با جهت به سمت چپ است و منبع نور نیز به سمت چپ می‌تابد. نتیجه این نوع نورپردازی این است که بخش زیادی از صورت سوژه روشن شده است و فقط قسمت کمی از صورت سوژه در سایه است.

شما برای اینکه بتوانید تعادل نور را بدون آسیب رساندن به چشم‌های نوزاد حفظ کنید حتما به یک رفلکتور نیاز دارید. در کیت‌های رفلکتور موجود در بازار چند عدد رفلکتور با رنگ‌های مختلف وجود دارد که شما می‌توانید از تمام آن‌ها استفاده کنید اما در صورتی که از نور آفتاب استفاده می‌کنید، حتما توصیه می‌کنم از رفلکتور شفاف موجود در کیت استفاده کنید.

Short Light

تکنیک های عکاسی از نوزاد

یکی دیگر از تکنیک‌های نورپردازی برای عکاسی از نوزاد Short Light است. در صورتی که قسمت زیادی از تصویر در سایه قرار داشته باشد این نوع نورپردازی Short Light نام دارد. در مواقعی که نورپردازی به گونه‌ای باشد که بخش زیادی از صورت به سمت نور نباشد و در سایه باشد می‌توان گفت که نورپردازی از نوع Short Light می‌باشد.

عکاسی از نوزاد در منزل

ما تا به اینجا در مورد عکاسی از نوزاد در استودیو صحبت کردیم، اما اگر بخواهید داخل خانه از نوزاد خودتان عکاسی کنید چطور؟ در ادامه با روش‌های عکاسی از نوزاد در داخل خانه با استفاده از نور طبیعی صحبت خواهیم کرد

خورشید را پیدا کنید

احتمالا می‌دانید که نور طبیعی تضمین‌کننده‌ی موفقیت یک عکس است. بنابراین داخل منزل خودتان به دنبال نقطه‌ای بگردید که خورشید داخل آن قرار دارد. نحوه حرکت خورشید را به یاد داشته باشید و آماده باشید در حین پروسه لوکیشن خودتان را تغییر دهید.

برای تشخیص نحوه حرکت و زاویه خورشید می‌توانید از نرم‌افزارهای تخصصی مثل Sun Seeker استفاده کنید. با استفاده از این اپ شما می‌توانید پروسه عکاسی را برنامه‌ریزی کنید و بهترین ساعات خورشید، زمان طلوع، غروب، حرکات خورشید و جهت آن را برنامه‌ریزی کنید.

مطمئن شوید که اتاق موردنظر کاملا خنثی است

عکاسی از نوزاد در خانه

زمان عکاسی از نوزاد در منزل مراقب فضای داخلی اتاق هم باشید. رنگ‌های موجود در اتاق نباید خیلی زنده و شاد باشند زیرا ممکن است بازتاب آن‌ها روی سوژه بیافتد و تاثیر ناخوشایندی روی عکس شما داشته باشد.

به لباس‌هایی که زمان عکاسی و به خصوص نزدیک شدن به سوژه می‌پوشید هم دقت کنید. سعی کنید لباس‌هایی با رنگ خنثی بپوشید و حتی‌الامکان اتاقی را انتخاب کنید که دیوارهایش به رنگ سفید باشد. این کارها باعث می‌شود زمان کمتری را صرف ادیت عکس کنید.

قرار دادن نوزاد در نزدیکی پنجره

آموزش عکاسی از نوزاد

کودک را روی بالش مخصوص خودش قرار دهید و به همراه یک پرده پس زمینه او را در نزدیکی یک پنجره قرار دهید. در صورتی که احساس می‌کنید نیاز است نور عبوری از پنجره را دیفیوز کنید می‌توانید از یک پارچه سفید و چسب برای چسباندن آن به پنجره استفاده کنید.

[relatedpost post=”120117″]

استفاده از رفلکتور

راهنمای عکاسی از نوزاد

در صورتی که به هدایت نور به سمت سوژه و یا تنظیم افکت‌های نور و سایه در عکس نیاز دارید، رفلکتور وسیله بسیار خوبی است. من اکثر اوقات از رفلکتور استفاده می‌کنم و همیشه هم از نتایج به دست آمده رضایت دارم. رفلکتور علاوه بر عکاسی از نوزاد برای عکاس‌هایی هم که همیشه لوکیشن خودشان را تغییر می‌دهند نیز گزینه‌ی خوبی هستند و حمل و نقل آن‌ها خیلی آسان است.

زوایای مختلف را امتحان کنید

عکاسی از نوزاد در منزل

برخی اوقات ممکن است برای پیدا کردن بهترین زاویه ممکن نیاز باشد شرایط مختلف را امتحان کنید. در صورتی که نیاز دارید از زاویه بالا عکاسی کنید اما خیلی قدبلند نیستید می‌توانید از یک چهارپایه یا صندلی استفاده کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد برخی اوقات روی زمین بخوابید تا بتوانید جزئیات تصویر را ثبت کنید. حرکت کنید، نحوه ایستادن خودتان را تغییر دهید و اصلا نگران این نباشید که دیگران شما را چطور می‌بینند. از زوایا و جهات مختلف عکاسی کنید تا شانس بیشتری برای گرفتن عکس‌های بهتر از نوزاد خودتان داشته باشید

تنظیمات پایه دوربین برای عکاسی از نوزاد

نوردهی مناسب برای گرفتن یک عکس خوب ضروری است. روشنایی و تاریکی یک عکس باید متعادل باشد و به همین خاطر شما باید سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو دوربین را به درستی تنظیم نمائید

سرعت شاتر

عکاسی از نوزاد

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز است و سنسور را در معرض نور قرار می‌دهد. بسته به نوع عکاسی، سوژه و محیط شما می‌توانید از سرعت شاتر آهسته یا سریع استفاده کنید. سرعت شاتر آهسته برای مواقعی مناسب است که نور خیلی کمی در محیط وجود دارد و با بیشتر باز نگه داشتن شاتر می‌توانید نور بیشتری را به سنسور دوربین برسانید.

از شاتر سریع برای فریز کردن حرکت استفاده می‌شود. هرچقدر سرعت شاتر بیشتر باشد شما راحت‌تر می‌توانید از سوژه‌هایی که حرکات سریعی دارند عکاسی کنید اما ممکن است میزان نور ثبت شده توسط سنسور کافی نباشد.

دیافراگم

عکاسی از نوزاد

هرچقدر دیافراگم بازتر باشد نور بیشتری وارد دوربین می‌شود. علاوه بر این دیافراگم به صورت مستقیم روی عمق میدان که مسئول وضوح صحنه است هم تاثیرگذار است. مقدار گشودگی دیافراگم با میزان عمق میدان تصویر رابطه عکس دارد. در صورتی که به عمق میدان زیادی نیاز داشته باشید باید از دیافراگم کوچک‌تر استفاده کنید و بالعکس. دیافراگم با واحد F-Number اندازه‌گیری می‌شود و من به شدت توصیه می‌کنم از دیافراگم f/2.2 برای عکاسی از کودک استفاده کنید.

ایزو

عکاسی از نوزاد

در صورتی که به یک عکس با نور بیشتر نیاز داشته باشید ولی با تغییر دو مقدار بالا نتوانید به آن دست بیابید می‌توانید با کمک ایزو نور موجود در عکس را تا حدودی افزایش دهید. هرچقدر مقدار ایزو پائین‌تر باشد حساسیت سنسور به نور نیز کمتر است و در نتیجه عکس شما تاریک‌تر خواهد بود و بالعکس. البته مراقب باشید که مقدار ایزو را خیلی بالا نبرید زیرا باعث افزایش نویز و گرین در تصویر شما می‌شود.

ادیت و ویرایش عکس

شما می‌توانید با کمک لایتروم تمام نواقصی که روی پوست نوزاد شما وجود دارد را بپوشانید و کمک کنید پوست نوزاد نرم و صاف به نظر برسد. فتوشاپ هم می‎‌تواند در حذف اشیاء مزاحم و یا مشکلات پوستی به شما کمک زیادی کند.

استفاده از نور و سایه برای افزایش جذابیت بصری عکس

نور و سایه برای عکاسی از نوزاد به یک اندازه مهم هستند. بیننده اول به قسمت‌های روشن عکس توجه می‌کند و پس از چند ثانیه سعی می‌کند جزئیات قسمت‌هایی که در سایه قرار دارند را ببیند.

نورپردازی کامل صورت نوزاد

زمان عکاسی از نوزادها در استودیو منبع نور باید در جهتی قرار بگیرد که صورت نوزاد قرار دارد. صورت هم باید به سمت منبع نور قرار بگیرد و از بالای پیشانی تا پائین صورت سوژه نورپردازی شود.

[relatedpost post=”120355″]

سعی نکنید چانه نوزاد را بلند کنید زیرا باعث ایجاد افکت‌های ناخوشایند و سایه‌های شبه‌وار می‌شود. در صورتی که زیر چانه و بینی سوژه سایه وجود دارد، به این معنی است که نورپردازی به درستی انجام شده است.

پوز مناسب برای نوزاد

نورپردازی خوب به شدت به پوز درست وابسته است. برای عکاسی از نوزاد بهترین پوز قرار دادن کودک به شکل C است زیرا شکل‌های خمیده هم از نظر مغز و هم از نظر چشم انسان زیباتر هستند. با یک پوز خمیده به شکل C شما باید مطمئن شوید که تمام بدن به صورت طبیعی قرار گرفته است و خمیدگی‌ها نیز کاملا طبیعی دیده می‌شود. سر نیز باید در راستای بدن خمیده باشد و صورت نیز کاملا واضح دیده شود.

ساخت لایه‌های بصری با کمک نور و پوز

تقسیم کردن عکس به چند لایه کمک خیلی زیادی به شما می‌کند. شما در ابتدا باید معنادارترین اجسام را پیدا کنید و آن‌ها را در لایه پیش زمینه تصویر قرار دهید و سپس اجسام کم اهمیت‌تر را دورتر از تصویر و در پس زمینه قرار دهید. به این ترتیب کاملا جامع‌تر خواهد بود و تمام اجسام موجود تکمیل‌کننده یک دیگر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *