021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

5 نکته مهم برای چاپ عکس

5 نکته مهم برای چاپ عکس

در گذشته چاپ عکس توسط افراد حرفه‌ای که عکس را ظاهر می‌کردند انجام می‌شد اما امروزه ما معمولا عکس‌های خودمان را در خانه و با تجهیزاتی که در اختیار داریم چاپ می‌کنیم. با این وجود در صورتی که در طول پروسه چاپ، دقت کافی نداشته باشیم، ممکن است تمام زحماتی که کشیده‌ایم بر باد برود. به همین خاطر برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در زمان چاپ، باید چاپ عکس را به خوبی یاد بگیرید. در ادامه 5 نکته مهم برای چاپ عکس که باید رعایت کنید را با هم بررسی خواهیم کرد:

1- انتخاب ابعاد چاپ مناسب

شما می‌توانید هر ابعادی که می‌خواهید را به کامپیوتر خود بدهید، تا عکس موردنظر را با همان ابعاد چاپ کند اما این به هیچ عنوان به این معنی نیست که حتما نتایج خیلی خوبی به دست خواهید آورد. شما باید ابعاد موردنظر خود را بسته به تعداد پیکسل‌های آن انتخاب کنید تا عکس نهایی از وضوح کافی برخوردار باشد. فاکتورهای زیادی در کیفیت چاپ دخیل هستند اما برای اینکه عکس شما کیفیت قابل قبولی داشته باشد باید رزولوشن آن حداقل 200dpi و برای اینکه کیفیت خیلی خوبی داشته باشد باید حداقل 300dpi رزولوشن داشته باشد. اما این به چه معنی است و شما چطور می‌توانید بهترین ابعاد را برای چاپ عکس پیدا کنید؟

ابعاد چاپ عکس

برای پیدا کردن بزرگترین ابعادی پیشنهادی که می‌توانید عکس خود را چاپ کنید تعداد پیکسل‌های عکس خود را در عدد 200 (برای کیفیت چاپ بالاتر بر عدد 300) تقسیم کنید.

برای پیدا کردن تعداد پیکسل‌های یک عکس روی فایل عکس راست کلیک کنید و پس از انتخاب Properties وارد سربرگ  Details شوید. در این قسمت می‌تونید طول و عرض تصویر را به صورت پیکسلی مشاهده کنید. برای مثال تصور کنید ابعاد عکس شما 2000 در 3400 پیکسل است. در صورتی که این مقادیر را در 300 تقسیم کنید، اعداد به دست آمده 6.6 و 11.3 خواهد بود. این بدین معنی است که می‌توانید عکس خودتان را نهایتا با ابعاد 6.6 * 11.3 اینچ پرینت کنید و نتایج خیلی خوبی به دست بیاورید. در صورتی که به کیفیت کمتری نیاز دارید، می‌توانید این تعداد پیکسل‌های تصویر را در 200 تقسیم کنید. در این صورت می‌توانید عکس خودتان را با ابعاد 10 * 17 اینچ چاپ کنید.

البته این مقادیر تقریبی هستند و فاکتورهای خیلی زیادی در تعیین کیفیت عکس دخالت دارند. اما با این تکنیک می‌توانید به صورت تقریبی ابعاد مناسب برای چاپ عکس موردنظر خودتان را پیدا کنید. ( هر اینچ معادل 2.55 سانتیمتر است )

2- انتخاب کاغذ مناسب

یکی دیگر از موارد مهم برای چاپ عکس انتخاب کاغذ است. با پرینترهای جوهرافشان امروزی می‌توانید عکس‌های خیلی با کیفیتی چاپ کنید، اما نوع کاغذ هم در تعیین کیفیت چاپ سهیم است. برای مثال کاغذ معمولی جوهر را به خودش جذب می‌کند و باعث از بین رفتن رنگ‌ها و جزئیات ریز تصویر می‌شود. همچنین وضوح کلی تصویر را هم از بین می‌برد. این نوع کاغذ برای چاپ متن مناسب است و می‌توانید از آن برای چاپ آزمایشی عکس خودتان هم استفاده کنید. اما برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن بهتر است از کاغذ مخصوص عکس پیشنهادی توسط سازنده پرینتر خودتان استفاده کنید.

[relatedpost post=”130592″]

البته به جز کاغذی که تولیدکننده پرینتر توصیه می‌کند، گزینه‌های دیگری هم برای چاپ عکس در اختیار دارید. متداول ترین نوع کاغذ، کاغذهای گلاسه و نیمه گلاسه هستند. کاغذ گلاسه یک کاغذ براق است و زیبایی بسیار زیادی به تصاویر شما می‌بخشد. این نوع کاغذ براق، می‌تواند در برابر نور مستقیم خورشید تابش خیره‌کننده‌ای داشته باشد. همچنین این کاغذ به سادگی لکه می‌گیرد. در صورتی که کاغذی می‌خواهید که کمتر براق باشد و دیرتر لکه بگیرد، پیشنهاد ما به شما استفاده از کاغذ نیمه گلاسه یا مات است. وضوح عکس‌هایی که روی این نوع کاغذ چاپ می‌کنید، به اندازه کاغذ گلاسه زیاد نیست و بخشی از جزئیات نیز در سطح کاغذ از بین می‌رود.

3- از کارتریج اصلی پرینتر استفاده کنید

این کار طرفداران زیادی ندارد اما به شدت توصیه می‌شود برای اینکه عکس‌های شما کیفیت لازم را داشته باشند، فقط از کارتریجی استفاده کنید که توسط سازنده پرینتر تولید و عرضه می‌شود.

5 نکته مهم برای چاپ عکس

5 نکته مهم برای چاپ عکس

پرینترها برخلاف ماشین‌ها که با هر نوع بنزینی کار می‌کنند، به شکلی ساخته شده‌اند که فقط با یک فرمول اختصاصی کارتریج کار کنند و استفاده از کارتریج‌های متنوع موجود در بازار باعث افت کیفیت عکس‌های چاپ شده‌ی‌ شما خواهد شد. این موضوع در زمان چاپ عکس به خوبی مشهود است.

4- تائید تنظیمات چاپ

زمانی که می‌خواهید یک عکس را چاپ کنید، یک بار دیگر تمامی تنظیمات را بررسی کنید. این کار به نظر خیلی ابتدایی می‌رسد اما در اکثر مواقع فقط به دلیل عدم انجام تنظیمات درست عکس‌های شما از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود.

چاپ عکس

شما باید مواردی مثل نحوه قرار گرفتن کاغذ و اینکه آیا کاغذها به درستی داخل پرینتر قرار گرفته‌اند را بررسی کنید. در صورتی که کاغذ را به صورت برعکس داخل پرینتر قرار داده باشید، جوهر را به خوبی جذب نمی‌کند و عکس شما کیفیت خیلی خوبی نخواهد داشت.

[relatedpost post=”126978″]

همچنین باید مطمئن شوید که نوع کاغذ و پرینتر نیز در بخش تنظیمات به درستی وارد شده است یا خیر. اینکه یک عکس را با تنظیمات خیلی بالا روی کاغذ معمولی چاپ کنید اشکالی ندارد اما در صورتی که بخواهید عکس خودتان را روی یک کاغذ با کیفیت چاپ کنید، باید حتما مطمئن شوید که تنظیمات را روی کاغذ معمولی یا Draft قرار نداده‌اید.

5- نگهداری از پرینتر

پنجمین ( 5 ) نکته مهم برای چاپ عکس : همیشه مراقب پرینتر خودتان باشید. اکثر پرینترهای جوهر افشان نازل‌های خیلی کوچکی دارند که برخی اوقات مسدود می‌شوند و باید آن‌ها را تمیز کنید. بهتر است هر یک ماه یا دو ماه یکبار هد چاپ پرینتر خودتان را تمیز کنید و هد پرینتر را از طریق مراجعه به مسیر Control Panel > Printer Options تنظیم کنید. همچنین نباید پرینتر خود را برای چندین هفته بلااستفاده بگذارید. حتی در صورتی که از پرینتر فقط برای چاپ عکس استفاده می‌کنید هم توصیه می‌کنیم حداقل هفته‌ای یکبار از آن برای چاپ عکس استفاده کنید. این کار از مسدود شدن نازل‌های پرینتر جلوگیری خواهد کرد.

جمع‌بندی از نکات مهم چاپ عکس

در چاپ عکس باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید. علاوه بر تمامی موارد مذکور باید بگوییم انتخاب مرکز چاپ عکس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در زمانی که شما تجهیزات مورد نیاز چاپ را ندارید، باید از مراکز کمک بگیرید. هزینه‌ی خرید تجهیزات چاپ در بسیاری از مواقع منطقی نیست و بهتر است برای انجام کارهای چاپی خود نظیر تقویم، فتوبوک، مگنت و … به مرکزی معتبر مراجعه کنید. چاپ نورنگار با هدف ارائه‌ی بهترین خدمات در کنار مناسب‌ترین قیمت‌ها ایجاد شد تا نیاز شما عزیزان در زمینه ی چاپ را نیز مرتفع سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه