021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی از جواهرات با خیمه مخروطی دست‌ساز

عکاسی از جواهرات با خیمه مخروطی دست‌ساز

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از جواهرات

برای شروع احتمالاً به جز گوشی موبایل برای آپلود کردن عکس‌ها روی اینترنت! به تجهیزات دیگری نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه شروع کنید باید ببینید که آیا همه تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارید:

  • یک دوربین dslr همراه با لنز (این دوربین می‌تواند یکی از دوربین‌های DSLR ارزان قیمت مانند کانن EOS 750D یا حتی یک دوربین کامپکت مانند نیکون D5300 باشد). در این مورد نمی‌توانید از دوربین‌های کامپکت استفاده کنید، زیرا لازم است که از فلاش‌های اکسترنال استفاده کنید که نیاز است دوربین و فلاش با هم ارتباط برقرار کنند.
  • یک تکه بزرگ کاغذ کالک (کاغذ طراحی) با امکان ملایم کردن و عبور نور
  • یک یا دو فلاش اکسترنال همراه با یک تریگر مانند Hahnel Captur
  • یک لنز ماکرو مانند Nikon AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED برای دوربین نیکون (پیشنهاد می‌کنم حتماً یک لنز ماکرو باشد تا بتوانید از فاصله نزدیک‌تر نسبت به جواهرات عکس بگیرید. اگر لنزی که استفاده می‌کنید ماکرو نباشد، احتمالاً مجبورید از فاصله دور‌تر عکس بگیرید. در این صورت عکس از دور ثبت شده و مجبور خواهید شد تا بعداً در فتوشاپ، بخشی از کادر تصویر را ببرید که منجر به پایین آمدن کیفیت عکس خواهد شد)
  • فتوشاپ یا بر برنامه ویرایش عکس دیگر

اندازه سوژه در عکاسی

گام اول: محاسبه اندازه ها در عکاسی

برای شروع عکاسی از جواهرات اول باید فکر کنید که حداکثر اندازه کادر تصویرتان چند سانتی‌متر خواهد بود. ابتدا سوژه‌ای که می‌خواهید عکاسی کنید را اندازه بگیرید و به همان اندازه از اطراف سوژه را فاصله دهید و به عنوان کادر در نظر بگیرید. یعنی مثلاً اگر سوژه شما 3 سانتی‌متر است، کادر تصویر را حدوداً 9 سانتی‌متر در نظر بگیرید. این اندازه قطر دهانه مخروط خواهد بود.

عکاسی از جواهرات

گام دوم: استفاده از حداقل فاصله فوکوس لنز

حداقل فاصله فوکوس لنزتان را پیدا کنید. این اندازه خیلی مهم است. چون باید بلندی مخروط را تا اندازه‌ای در نظر بگیرید که وقتی روی لنز قرار گرفت، فاصله نوک محل قرار‌گیری لنز حدوداً یک سانتی‌متر بیشتر از حداقل فاصله فوکوس لنز باشد. مثلاً فرض کنید در حال عکاسی با لنز کیت کانن EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM هستید. حداقل فاصله فوکوس برای این لنز 25 سانتی‌متر است، بنابراین می‌توانید مخروط را طوری طراحی کنید که فاصله نوک لنز تا لبه مخروط حداقل 26 سانتی‌متر باشد تا مطمئن شوید که لنز از داخل مخروط به راحتی فوکوس می‌کند.

قطر لنزی که با آن عکاسی می‌کنید را نیز به دست آورید. پیدا کردن این قطر به شما کمک می‌کند تا انتهای مخروط را به خوبی روی لنز محکم کنید تا در حین کار جابجا نشود.

گام سوم: ساخت خیمه نور مخروطی

با یک تکه کاغذ مربعی شکل شروع می‌کنیم. ابتدا مرکز کاغذ را پیدا کنید (دو بار کاغذ را در هر دو قطر تا کنید تا مرکز آن مشخص شود) حالا با یک پرگار یا یک تکه نخ، یک دایره بزرگ به مرکز همین نقطه بکشید. شعاعی که می‌کشید باید حداقل 10 سانتی‌متر بلند‌تر از حداقل فاصله فوکوس باشد. مثلاً در اینجا این فاصله حدود 35 سانتی‌متر است. بعد دور تا دور این دایره را ببرید و از دور دایره رو به سمت مرکز آن یک برش بزنید. حالا می‌توانید دو لبه برش خورده را به هم بچسبانید تا یک مخروط با ارتفاع حدود 10 سانتی‌متر بلند‌تر از حداقل فاصله فوکوس که اندازه گرفتید ایجاد شود. یعنی الان می‌توانید حدود 10 سانتی متر از مخروط را ببرید. با بریدن این قسمت، می‌توانید لنز را در داخل مخروط فرو کنید.

گام چهارم: نوردهی

اکنون یک خیمه نور عکاسی کوچک برای عکاسی از جواهرات در اختیار دارید که اگرچه کاربرد آن با یک خیمه نور واقعی عکاسی مانند LiteIgloo 60*60cm نیست اما نتیجه کار برای اجسام کوچک بسیار نزدیک به نتیجه استفاده از خیمه نور خواهد بود. فقط باید نوردهی درستی داشته باشید. نورهای جانبی با عبور از کاغذ کالک کاملاً نرم و دیفیوز می‌شوند و انعکاس نور از محیط دایره‌ای شکل اطراف سوژه، تقریباً تمامی سایه‌هایی که در هنگام عکاسی ماکرو پیش می‌آید را از بین می‌برند. به همین دلیل است که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از فلاش‌های رینگی مخصوص عکاسی ماکرو مانند Nissin MF18 Macro Flash استفاده می‌کنند. اگرچه استفاده از فلاش‌های رینگی گران‌قیمت نتیجه فوق‌العاده‌ای دارد، اما تنظیم نور و دیفیوز کردن با این فلاش‌ها برای عکاسی از جواهرات کمی مشکل است و اگر مهارت کافی برای استفاده از آنها را نداشته باشید، احتمالاً نتیجه کار برایتان چندان خوشایند نخواهد بود.

در زیر می‌توانید نتیجه عکس از سوژه بدون خیمه نور مخروطی شکلی که ساختیم را ببینید:

عکاسی از جواهرات بدون خیمه مخروطی

و همین‌طور می‌توانید ببینید که استفاده از این مخروط نوردهی چقدر روی نرم کردن سایه‌های تصویر مؤثر است و تصویر بهتری ثبت می‌شود. این تصویر با نور روز و بدون فلاش گرفته شده است.

عکاسی از جواهرات با خیمه مخروطی

برای رسیدن به نتیجه بهتر و همچنین برای عکاسی از جواهرات در موقعیت‌های مختلف، می‌توانید از فلاش‌های اکسترنال نیز استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید در محیط استودیو یا در فضای تاریک نیز نور مورد نیاز برای عکاسی را تامین کرده و طبیعتاً نوردهی بهتر و بدون ته‌رنگ اضافی نور روی، انجام دهید.

فلاش اکسترنال برای عکاسی از جواهرات

از آنجا که این خیمه نور کوچک روی لنز شما قرار دارد، می‌توانید در صورت تامین نور کافی، در هر موقعیتی، حتی از گوشواره‌ای که روی گوش یک شخص هست نیز عکس‌های ماکرو فوق‌العاده‌ای بگیرید.

عکاسی از گوشواره با خیمه نور مخروطی

گام پنجم: تنظیم وایت بالانس دوربین

شاید مهم‌ترین نکته کار برای عکاسی از جواهرات که به این شیوه می‌گیرید، تنظیم وایت‌بالانس دوربین باشد. معمولاً وقتی از یک خیمه نور با کیفیت و نورهای مصنوعی مانند فلاش‌های آتلیه ای استفاده می‌کنید، ته‌مایه‌های رنگی به ندرت روی تصاویر دیده می‌شوند. اما استفاده از روشی که در اینجا توضیح دادیم، به دلیل ایجاد ته‌مایه رنگی حاصل از عبور نور از کاغذ کالک، می‌تواند روی رنگ اشیائی که می‌گیرید تاثیر بگذارد. وایت‌بالانس دوربین را روی حالت Custom قرار داده و سعی کنید آنقدر مقدار دمای کلوین دوربین را تغییر دهید تا عکسی که از یک کاغذ سفید می‌گیرید، کاملاً سفید و بدون رنگ به نظر برسد.

تنظیم وایت بالانس دوربین برای عکاسی از جواهرات

همچنین برای اینکه نور عکس‌هایی که می‌گیرید به طور پیوسته تغییر نکند، دوربین را روی حالت دستی یا Manual بگذارید و با کم و زیاد کردن دیافراگم و حساسیت یا ISO سعی کنید مقدار نور ورودی را تنظیم کنید. فراموش نکنید در حال عکاسی روی دست هستید و کمی لرزش دست می‌تواند موجب محو شدن تصویر شود. خصوصاً اینکه وقتی نور را با پوشش کاغذ کالک می‌پوشانید، احتمالاً مقدار نور موجود در داخل خیمه مخروطی خیلی کم می‌شود و مجبورید سرعت شاتر را حسابی کند کنید. اما از آنجا که برای نمایش عکس در اینستاگرام و وب‌سایت‌ها، نویز‌های تصاویر خیلی به چشم نمی‌آید، می‌توانید به جای کاهش سرعت، با افزایش حساسیت، نور کم محیط را جبران کنید.

تنظیم ایزو دوربی برای عکاسی از جواهرات

اگر هم از نورسنجی خودکار و مد‌های نیمه خودکار S یا P می‌خواهید استفاده کنید (دور مد A را خط بکشید)، حتماً مقدار EV یا جبران نوردهی را برابر +1 قرار دهید. زیرا زمینه روشن داخل مخروط معمولاً باعث می‌شود که فضای نورانی داخل کادر، نورسنجی دوربین را به اشتباه بیندازد و تصویر را تاریک‌تر ثبت کند.

کاربرد خیمه مخروطی برای عکاسی از جواهرات

گام ششم: ویرایش عکس با فتوشاپ

عکس را در فتوشاپ باز کنید. حالا وقت ویرایش عکس است. روی منوی window کلیک کنید و پنل Adjustment را کلیک کنید تا باز شود. در این پنل روی دکمه Levels کلیک کنید. سعی کنید با جابجا کردن اسلایدر‌های زیر هیستوگرامی که پدیدار می‌شود مقدار رنگ‌های سفید و سیاه را تنظیم کنید تا نور عکس تصحیح شود.

ویرایش عکس جواهرات با فتوشاپ

پس از تنظیم رنگ، حتماً عکس‌ها را شارپ کنید. منوی Filter> Sharpen> Smart Sharpen برای شارپ کردن عکس‌ها به شما کمک می‌کند. فراموش نکنید که تاثیر منفی این شارپنس تنها در چاپ‌های بزرگ به چشم می‌آید و برای اندازه‌های کوچک مانند عکس‌های اینستاگرام، این تاثیر منفی را به سختی دیده می‌شود اما وضوح عکس را بسیار بالا می‌برد. این فیلتر را باز کنید و مقدار یا Amount را روی 200% قرار دهید. بهتر است مقدار Radius را بیشتر از 1.5 نکنید، زیرا تاثیر آن روی نویز‌های تصویر بیشتر از لبه‌های سوژه خواهد شد و کیفیت عکس را پایین می‌آورد.

اکنون شما یک خیمه نور پرتابل برای عکاسی ماکرو یا عکاسی از جواهرات در اختیار دارید که می‌توانید در هر کجا از آن استفاده کنید. طبیعتاً می‌توانید با سلیقه بیشتری که به خرج می‌دهید، خیمه نور مقاوم‌تر و ماندگارتری را بسازید که بتوانید مدت‌های زیادی از آن استفاده کنید. این خیمه نور علاوه بر عکاسی از جواهرات، برای عکاسی گل‌ها، حشرات و اشیا الکترونیکی با سطوح براق نیز بسیار مناسب است. اگرچه عکاسی ماکرو، یکی از شاخه‌های عکاسی بسیار پیچیده است که نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارد، اما تجربه‌های ساده‌ای مانند آنچه که در اینجا یاد گرفتید به شما کمک می‌کند تا هم علاقه‌مندی‌های خود را بسنجید و هم با شاخه‌های مختلف عکاسی آشنا شوید و احتمالاً برای تهیه لوازم پیشرفته عکاسی با قیمت مناسب با نورنگار تماس بگیرید. برای آموزش‌های عکاسی بیشتر، مجله نورنگار را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *