021-7356

چگونه از مناظر شهری عکاسی کنیم؟

چگونه از مناظر شهری عکاسی کنیم؟

1- خطوط را صاف نگه دارید

اینکه اجازه دهید خطوط مربوط به معماری کج شوند، یکی از بزرگترین اشتباهات مربوط به عکاسی از مناظر شهری است. خطوط نامناسب به دو شکل دیده خواهند شد. افق کج شده و طاق‌های کج شده (Keystoning). خط افق کج شده به دلیل عدم تراز بودن افقی دوربین رخ می‌دهد و در زمان ادیت عکس به راحتی قابل تصحیح است. اما Keystoning به دلیل نگاه کردن از بالا یا پائین به سوژه و بیشتر با لنزهای واید رخ می‌دهد. این مشکل را هم می‌توان در زمان ادیت اصلاح کرد اما تصویر شما با افت کیفیت خیلی زیادی مواجه خواهد شد. بهترین راه حل این است که از یک لنز تیلت شیفت استفاده کنید و یا نقطه‌ای را برای عکاسی انتخاب کنید که به صورت همسطح با سوژه قرار بگیرید.

2- استفاده از لنز واید

عکاسی از مناظر شهری

وقتی که مردم به عکاسی از مناظر شهری فکر می‌کنند، معمولا نظرشان به لنزهای واید جلب خواهد شد. یک لنز واید به عکاس این امکان را می‌دهد که بخش بیشتری از سوژه را داخل کادر تصویر جای دهد و در نتیجه حس عمق بیشتری داخل صحنه دیده شود. در محیط‌های شهری، سازه‌ها خیلی بزرگ هستند و فضا نیز کمتر است و به همین خاطر ممکن است تنها روش برای ثبت عکس استفاده از لنز واید باشد. به جز این یک مورد لنزهایی که فاصله کانونی کمتری دارند از افکت نزدیک-دور هم بهره می‌برند. عکس‌هایی که یک سوژه دارند خیلی کسل‌کننده هستند اما در صورتی که یک سوژه را داخل پیش زمینه و یک سوژه دیگر را داخل پس زمینه داشته باشید، عکس بسیار جذاب‌تر و زیباتری خواهید داشت.

3- استفاده از لنز تله

لنزهای تله فوتو یکی از موثرترین ابزارها برای عکاسی از مناظر شهری و خلق تصاویر زیبا هستند. لنزهای واید به تصویر شما عمق اضافه می‌کنند اما لنزهای تله عمق تصویر را از بین می‌برند. استفاده از لنزهایی که فاصله کانونی طولانی دارند روش خوبی برای فشرده‌سازی سوژه‌ها و قرار دادن آن‌ها داخل یک عکس کلی است. علاوه بر این لنزهای تله فوتو به عکاس این امکان را می‌دهند که از فاصله‌ی خیلی دور از یک صحنه عکاسی کند. این قابلیت برای عکاسی از شهرها روی کوه‌ها و نقاط دید خیلی مناسب است.

[relatedpost post=”131014″]

4- عکاسی در طول ساعت آبی

عکاسی از مناظر شهری

ساعت آبی به مدت زمان بین غروب آفتاب و تاریکی کامل هوا گفته می‌شود که حدودا 45 دقیقه طول می‌کشد. در طول این مدت نور به سرعت تغییر خواهد کرد و از روشنایی روز به سمت تاریکی کامل می‌رود و بهترین زمان برای عکاسی از نورهای شهری است. در طول روز نورهای شهری نسبت به نور خورشید خیلی ضعیف هستند و دیده نمی‌شوند و در طول شب هم تنها چیز قابل دیدن نورهای مصنوعی است. در طول ساعت آبی نور به شکلی است که عکاس می‌تواند درخشش نورهای مصنوعی را به تصویر بکشد و در عین حال جزئیات ساختمان‌ها نیز به خوبی قابل دیدن است.

5- استفاده از خطوط راهنما

مفهوم خطوط راهنما فقط مختص عکاسی از مناظر شهری نیست اما ابزار بسیار قدرتمندی است که باید به آن اشاره شود. چشم انسان تمایلی به ثابت ماندن روی یک نقطه به مدت طولانی ندارد و در سطح تصویر جابجا خواهد شد تا اطلاعات جدیدی را به دست بیاورد. با این وجود وقتی خطوط به یک سوژه اشاره می‌کنند، چشم انسان هم آن‌ها را دنبال خواهد کرد. جلب توجه مخاطب به سمت سوژه باعث خواهد شد که شما یک عکس قوی داشته باشید. چراغ ماشین‌ها یک نمونه‌ی خیلی خوب از خطوط راهنما است.

6- حذف عناصر مزاحم

عکاسی از مناظر شهری

[relatedpost post=”143143″]

مناظر شهری اغلب خیلی متراکم و شلوغ هستند و به همین خاطر ثبت یک عکس واضح از سوژه کار خیلی سختی است. به همین خاطر یادگیری نحوه‌ی حذف موثر عناصر مزاحم نشاندهنده‌ی این است که شما یک عکاس با تجربه هستید. برخی مواردی که می‌توانند به شما کمک کنند عبارتند از:

  • یک پل، راه پله و یا نقطه‌ی مرتفع دیگر پیدا کنید
  • از یک لنز تله برای ایزوله کردن سوژه استفاده کنید
  • از عکاسی با نوردهی طولانی برای تار کردن عناصر متحرک استفاده کنید
  • جزئیات غیرضروری را حذف کنید
  • مراقب ابرهای مزاحم باشید

7- پشت به خورشید بایستید

در زمان کار با اشکال هندسی مثل ساختمان‌ها، در نظر گرفتن جهت ساختمان‌ها نیز خیلی مهم است. خورشید از شرق طلوع می‌کند و در غرب غروب می‌کند. زاویه آن نیز در طول روز و سال تغییر خواهد کرد. در صورتی که رو به آفتاب عکاسی کنید، باعث خواهید شد ساختمان‌ها خیلی تاریک و بدون جزئیات به نظر برسند. به همین خاطر باید تا جای ممکن از ارتکاب این اشتباه خودداری کنید.

8- عکاسی از ارتفاع بالا

خیلی از مردم به دیدن دنیا از سطح خیابان عادت دارند و به همین خاطر داشتن یک پرسپکتیو جدید و با ارتفاع بالا برای عکاسی از مناظر شهری خیلی هیجان انگیز است. برخی از برج‌های معروف عرشه‌هایی برای مشاهده دارند که توریست‌ها با پرداخت مبالغی می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. در صورتی که قصد دارید این کار را انجام دهید، توصیه می‌کنیم از قبل برنامه ریزی داشته باشید تا از برخورد با جمعیت مردم خودداری کنید و بهترین نور ممکن را در اختیار داشته باشید. یک گزینه دیگر نیز استفاده از کوه‌ها و نقاط دید طبیعی در اطراف شهر است.

9- به دنبال منابع آب بگردید

عکاسی از مناظر شهری

آب عصاره‌ی حیات تمدن‌های بشری است و خیلی از شهرها نیز در اطراف منابع آب ساخته شده‌اند برخی از مزایای عکاسی از مناظر شهری در کنار منابع آبی عبارتند از:

  1. احساس حرکت و پویایی
  2. امکان استفاده از بازتاب‌ها
  3. افکت‌های نوردهی طولانی
  4. کاهش حواس‌پرتی‌های پیش زمینه

10- برنامه ریزی داشته باشید

عکاس‌ها معمولا کمال‌گرا هستند و یک عکس خوب هم به ندرت به شکل اتفاقی گرفته می‌شود. برای مثال تصور کنید که یک سوژه در ذهن خودتان دارید. چگونه می‌توانید بهترین تصویر ممکن برای نشان دادن سوژه را ثبت کنید؟ شما می‌توانید هر روز بیرون بروید و عکاسی کنید تا به عکسی که دوست دارید برسید و یا می‌توانید برای داشتن لوکیشن، زمان، تجهیزات دوربین و آب و هوای مناسب برنامه‌ریزی کنید تا به تصویر موردنظر خودتان برسید. در صورتی که صبر بی‌نهایت نداشته باشید، برنامه‌ریزی بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید.

[relatedpost post=”146968″]

11- استفاده از فیلتر پلاریزه

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش کیفیت تصاویر در نور روز استفاده از فیلتر پلاریزه دایره‌ای است. قرار دادن فیلتر پلاریزه در جلوی لنز دوربین مثل قرار دادن یک عینک پلاریزه روی چشم‌های خودتان است. فیلتر پلاریزه از عبور طول موج‌های تصادفی نور جلوگیری می‌کند و باعث خواهد شد عکس واضح‌تری داشته باشید. استفاده از این فیلتر در زمان عکاسی با نوردهی طولانی در لوکیشن‌های شرجی و یا مه‌آلود توصیه می‌شود.

سخن نهایی

مناظر شهری چالش‌های منحصر به فردی را برای عکاس‌های خیابانی به همراه دارند. در این پست ما تکنیک‌هایی که ممکن است در خلق تصاویر موفق از این مناظر به شما کمک کنند را برای شما شرح دادیم. این لیست به هیچ عنوان جامع و کامل نیست اما خیلی از شرایطی که یک عکاس ممکن است با آن‌ها روبرو شود را پوشش داده است. در صورتی هم که سوال یا نکته‌ی دیگری مدنظرتان قرار دارد، لطفا آن‌ها را از قسمت نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *