021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

12 پروژه‌ی عکاسی که در دوران کرونا می‌ توانید در منزل انجام دهید

12 پروژه‌ی عکاسی که در دوران کرونا می‌ توانید در منزل انجام دهید

خیلی از عکاس­ ها معتقدند که برای پیدا کردن سوژه­‌ مناسب عکاسی باید سفرهای طولانی به مکان­ های دوردست داشته باشند؛ اما درحال حاضر چنین امکانی وجود ندارد . پس عکاس ­ها باید داخل خانه­ سوژه ­های مناسب خود را پیدا کنند. باتوجه به شرایط لیستی از پروژه ­‌های ساده­ عکاسیِ مبتنی بر خانه را در ادامه برای شما تعریف کردیم تا در اوقاتِ فراغت خود در روزهای قرنطینه­‌ خانگی به شما کمک کند تا عکاس بهتری بشوید.

عکاسی خانگی

این پروژه‌­ ها قرار نیست مثل مابقی پروژه‌­ های عکاسیِ خانگی باشند، بلکه قرار است به ما، به ­‌عنوان یک عکاس، کمک کنند تا فراتر از چارچوب ذهنی خودمان فکر کنیم تا خلاقیت و مهارت ­های خودمان را ارتقاء بدهیم. پس به شما پیشنهاد می ­کنیم هر تعداد از این موارد را که دوست دارید انجام بدهید یا حتی خودتان را به چالش بکشید و همه‌­ دوازده مورد را انجام بدهید؛ چون مطمئن هستیم که سوژه­‌ های زیادی اطراف شما هستتد که با آن­ها می­ توانید عکاسی خودتان را بهبود ببخشید.

تجهیزات عکاسی خانگی

1) عکاسی از موادغذایی

به راحتی می ­شود با تلفنِ هوشمند از غذا عکس گرفت. اما هدف این پروژه این است که از غذا و یا مواد مورد استفاده برای تهیه‌­ غذا یک عکس هنری بگیرید. فرقی نمی­ کند که از تکه­‌های سیب و هویج عکس بگیرید یا از ادویه ­‌ها، فقط کافی است مستقیم از بالا قاب­ بندی کنید، به کمک صفحه­‌ نمایش دوربین با دقت فوکوس کنید و عکس بگیرید؛ تنها چیزی که مهم است نوردهی کافی به سوژه­ است تا بتوانید سایه ­‌ها را به حداقل برسانید.

آموزش عکاسی خانگی غذا

[relatedpost post=”132717″]

2) عکاسی از الف تا ی، پروژه­ ای عالی برای خانه

هیچ­ چیز بهتر از شکار موضوعی که منطبق بر یک حرف الفبا باشد، نمی­ تواند خلاقیت شما را به چالش بکشد، یک چالش بسیار سرگرم ­کننده‌ برای مثال وقتی از یک اسب که چهار نعل در یک دشت حرکت می‌­ کند عکس بگیرید، مفهوم عکس شما سریع یا سرعت خواهد بود و مفهوم سریع یا سرعت با حرف سین شروع می­ شود؛ به همین شکل تک­ تک حروف را عکاسی کنید. البته برای خیلی از حروف، مثل ژ به ­راحتی مفهومِ مناسبی برای عکاسی پیدا نمی­ کنید، خب سختی کار همین­ جاست ولی ایرادی ندارد الفبا حروف دیگری هم دارد که بتوانید مفاهیمی جدید از آن­ها استخراج کنید. این فرآیند نگاه عکاسی شما را تقویت می­کند.

عکاسی خانگی خلاقانه

بخشی از یادگیریِ هنر و تکنیک عکاسی، پیدا کرده سوژه­ هایی است که ارزش عکاسی دارند ولی بقیه افراد به آن­ها توجه نمی­ کنند، این پروژه تمرینی در جهت بهبود نگاه عکاسیِ شماست. بعلاوه پروژه­ عکاسی خانگی مناسبی است برای منزل و روزهای قرنطینه، چون زمانِ زیادی، شما را مشغول نگه ­می­ مدارد و متوجه گذشت زمان نخواهید شد.

3) عکاسی سیاه و سفید

یکی دیگه از پروژه ­های پیشنهادیِ ما، عکاسی سیاه و سفید است، که رویکردی موثر در جهت ارتقاء نگاه خلاقانه شماست. عکس سیاه و سفید به­ دلیل عدم وجود رنگ، به عواملی مثلِ خطوط، الگوها، بافت­ها، اشکال و مهمتر از بقیه به نور و سایه بستگی دارد تا بتواند نگاه مخاطب را به خودش جلب کند. برایِ همین مهارت سیاه و سفید دیدن، نه فقط برای عکاسی سیاه و سفید بلکه برای عکاسی رنگی هم مفید است. از این گذشته، اغلب همین جزئیات کوچک هستند که یک عکس خوب را به یک عکس عالی تبدیل می­ کنند. پس، یک یا دو هفته چالش سیاه و سفید را امتحان کنید. راستی عناصری که بالاتر به آنها اشاره کردیم را یادتان نرود که رعایت کنید.

ایده عکاسی خانگی

4) عکاسی از آب و روغن

با عکاسی خانگی از مخلوط آب و روغن توانایی خودتان را در زمینه­ عکاسی آبستره و انتزاعی محک بزنید. برای این پروژه کافی است که یک تکه پارچه یا کاغذ رنگی را روی یک سطح صاف مثل میز بگذارید، سپس مقداری آب را درون یک ظرف شیشه­ ای بریزید و مقداری روغن آشپزی به آب اضافه کنید و ظرف شیشه­ ای را روی پارچه یا کاغذ قرار بدید. حالا کافی است که منبع نورتان را به ظرف بتابانید و از تعامل چشم­گیر آب و روغن عکاسی کنید. نتیجه­ ی این کار خیره کننده­ است. این کار به شما کمک می­کند که مهارت عکاسی کلوزآپ شما به مراتب بهتر شود.

آموزش عکاسی خانگی

5) عکاسی گروهی، موضوعی یا شکاری

اگر می­ خواهید که مهارت ­های عکاسی خودتان را گسترش بدهید، عکاسی شکاری یکی از بهترین روش­ ها برای رسیدن به این هدف است. این پروژه یکی از بهترین فعالیت ­ها برای پر کردن وقتِ افرادی ا­ست که تصمیم گرفته اند بخاطر کرونا فاصله­ اجتماعی را رعایت کنند. پس اگر شما و خانواده تصمیم دارید که از اجتماع دوری کنید، افراد خانواده را به گروه­های متناسب با تعداد تقسیم کنید؛ موضوعات موردنظر برای عکاسی را روی کاغذ یادداشت کنید و کاغذها را داخل ظرفی بریزید و به قید قرعه به هرگروه موضوعی برای عکاسی اختصاص بدهید و شکار عکس را آغاز کنید. اگر هم تنها زندگی می­ کنید می توانید این چالش را بصورت آنلاین با دوستان خود به اشتراک بگذارید و همراه آن­ ها این پروژه را انجام بدهید. درنهایت پیشنهاد می­کنیم که عکس­ هایتان را باهم به اشتراک بگذارید تا بتوانید معایب و مزایای همدیگر را شناسایی کنید.

خلاقیت در عکاسی خانگی

6) عکاسی با آب

چیزهایی که برای این پروژه نیاز دارید یک ظرف آب با سوراخی کوچک که اجازه بدهد آب بصورت قطره قطره از آن خارج شود، منبع نور (حتی نور طبیعی که از پنجره به خانه بتابد نیز کافی است) و یک پس­زمینه­ ساده است؛ حالا کافیست که دوربین را در جای مناسبی قرار بدهید تا بتوانید قطرات آب را روی هوا عکاسی کنید. این ایده بسیار ساده­ است، اما فرآیند نوردهی و زمان­بندی اهمیت زیادی دارد و کمی هم پیچیده­ است، اما این پیچیدگی به نفع شماست. هرچه بیشتر با تنظیمات نوردهی دوربین تمرین کنید، خیلی سریع­تر می­توانید این تنظیمات را برای عکاسی در شرایط نوری متفاوت تغییر بدید.

ترفتد عکاسی خانگی

7) عکاسی مبتنی بر خانه: تمرین عمق میدانِ کم

تسلط بر عمق میدان یکی از مهم ­ترین مفاهیم عکاسی­ است که می­ تواند به شما کمک کند تا عکس­ های بهتری را ثبت کنید. استفاده از عمق میدانِ کم، یک روش معمول در تصویربرداری است، چون به شما امکان می­ دهد چشم بیننده را به سمت موضوعِ اصلی جلب کنید، یعنی با عمقِ میدانِ کم، پس­زمینه مبهم می­ شود و به موضوعِ عکس اجازه می­دهد تا بیشتر خودنمایی کند. خوش­بختانه ، شما می­ توانید این مهارت را به راحتی در خانه تمرین کنید. فقط کافیست که دیافراگم را تا جایی که لنز به شما امکان می­­ دهد باز کنید، سوژه­ عکاسی خانگی را در فاصله­ مناسبی از پس ­زمینه قرار بدهید و دوربین را به سوژه نزدیک کنید؛ و تمام، شما عکسی با پس­ زمینه­ محو دارید که نمای پرتره­ شما را از این ­رو به آن­ رو خواهد کرد.

عکاسی خانگی پرتره

[relatedpost post=”86127″]

8) استفاده از لنز اشتباه

بعضی اوقات استفاده­ مدام از یک لنز بخصوص و تنظیمات روتین می­ تواند خلاقیت شما را کاهش بدهد. یکی از راه­ های نجات شما از این موقعیت، این است که از لنزهایی استفاده کنید که به­ طور معمول برای برخی موقعیت­ ها مناسب نیست. برای مثال وقتی قرار است که از بچه­ ام عکاسی کنم، بجای استفاده از لنز کانن 85 میلی­متری با دیافراگرم 1.2، از لنز واید 35-18 با دیافراگم 2.8 استفاده می­ کنم تا یک پرتره­ محیطی جذاب خلق کنم. یا از لنز تله­ فتو 200-70 با دیافراگم 2.8 استفاده کنید تا از سگ یا گربه­ خود عکاسی کنید. یا حتی اگر در طبیعت هستید بجای استفاده از لنز ماکرو، از لنزهای واید استفاده کنید تا از جزییات ریز مثل حشرات عکاسی کنید. با انجام این کار، شما قادر خواهید بود موضوعات روزمره را با یک نور کاملاً جدید مشاهده کنید و نگاه عکاسی خانگی خودتان را خیلی بیشتر پرورش بدهید.

لتز عکاسی خانگی

9) نگاه به پایین

موقع عکاسی طبیعی­ است که بیشتر به موضوعاتی دقت کنیم که هم­ سطح زاویه­ دید ما هستند، اما اگر همه­ عکس­ های شما از این زاویه باشند، خیلی زود همه­ آنها یک شکل از آب در می­ آیند. با تغییر پرسپکتیو و نگاه کردن به زیر پاهایتان، و عکاسی از سوژ­ه ­های ارزشمند می­توانید در عکاسی خانگی خودتان تغییرات خوبی ایجاد کنید. این پروژه تمرینی برای نگاه کردن به پایین نیست بلکه قرار است به شما کمک کند تا جزییاتی را پیدا کنید که می­تواند تاثیر زیادی روی عکاسی شما بگذارد. همچنین به شما کمک می­ کند تا در تسلط بر زاویه­ ها و دیدگاه ­ها مهارت بیشتری پیدا کنید. ممکنه از یک سوژه مستقیماً از بالا عکس بگیرید یا ممکنه مجبور بشوید خودتان را روی زمین قرار بدهید تا از نظرگاه یک کرم عکس بگیرید. در هر صورت، هرچه بیشتر به اطراف نگاه کنید و دیدگاه­ های جدیدی پیدا کنید، تصاویر شما جالب ­تر می­شود.

10) عکاسی مینی­مال

شاید یکی از سخت ­ترین کارهایی که باید به عنوانِ یک عکاس انجام بدهید، این است که بتوانید از مناظر و سوژه ­هایی با کمترین اِلمان­ ها و عناصر عکس بگیرید. سختی عکاسی مینیمال اینجاست که بطور طبیعی چشم های ما جزییات زیادی را می­ بینند یا بهتر بگم ما نمی­ توانیم مینیمال ببینیم، حالا سوژه هرچی که باشد. چشم های ما تحت تاثیر محرک­ های زیادی قرار دارند، پس طبیعی­ است که عکس­ های ما پر از محرک­ ها و اِلمان ­های مختلف باشد. اما، به جای اینکه تلاش کنید همه ­جور اِلمان را  در یک تصویر واحد بگنجانید، سعی کنید پیچید­گی را کنار بزارید و روی یک موضوع واحد و قوی متمرکز بشوید؛ این طوری عکس­ هایی که می­ گیرید از یک موضوعِ منحصر به فرد می ­شوند. این پروژه درنهایت منجر یه خلق عکس­ هایی متفاوت ­تر و بهتر می­ شود حالا چه مینیمال باشند یا نباشند.

پروژه عکاسی خانگی

11) عکاسی در نور کم

گرفتن عکس در نور کم یک پیشنهاد ترسناک برای بسیاری از عکاس ­ها است زیرا با نور کم، شما مجبورید بیشتر با تنظیمات دوربین مشغول بشوید تا بتوانید عکس خوبی بگیرید. اما این مشغولیتِ اضافی در پایان برای شما فایده­ های زیادی دارد. تسلط روی تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر و ISO نه تنها به شما کمک می­ کند تا از صحنه ­هایی با نور کم عکس بگیرید، بلکه به شما در عکسبرداری از صحنه­ ها در تمامیِ سطوح روشنایی نیز کمک می­ کند. تکرار می­ کنیم هرچقدر بیشتر با تنظیماتِ دوربین کلنجار بروید، راحت­ تر و طبیعی­ تر می­ توانید از آن­ها استفاده کنید و دیگر برایتان اهمیت نخواهد داشت که موقع غروب عکس­برداری می­ کنید یا شب، شما اعتماد به ­نفسِ کافی برای عکاسی در هر شرایط نوری را خواهید داشت.

نورپردازی عکاسی خانگی

[relatedpost post=”34930″]

12) از زندگی عکاسی کنید

شاید مهم ­ترینِ چالش عکاسی خانگی این باشد که یک عکس زیبا  از زندگی روزمره و اشیاء بگیرید. چرا؟ چون خلق تصویری چشم­ نواز بدون داشتن موضوعی خاص یا نورپردازی حرفه ­ای، قطعاً به شما کمک می­ کند تا مهارت عکاسی­ تان را بیش از پیش ارتقاء بدهید. به­ جای تکیه بر رنگ ­های پرطراوت و یا موضوع منحصر به ­فرد، شما باید به مهارت­های ترکیب­بندیِ خودتان اعتماد کنید تا بتوانید عکسی بگیرید که بیننده را به وجد بیارورد.

عکاسی خانگی

با استفاده از مهارت ­هایی که در پروژه ­های قبلی ذکر شد، شما شانس بیشتری دارید که بتوانید زیبایی­ های ذاتی اتفاقات روزمره را ثبت کنید. به­ علاوه با توجه به همه­ گیری بیماریِ کرونا خیلی هم بد نیست که قدر لحظه ­های گذرا و اتفاقات روزمره را بدانیم و از آن­ها عکاسی کنیم. راستی وقتی که دارید این پروژه­ ها­ی عکاسی خانگی را انجام می­ دهید یادتان باشد که شما، دوستان و خانوادتان در سلامت کامل هستید، و شکرگذار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *