- 1-تجهیزات دوربین خیلی مهم نیست
- 2-روی ترکیببندی کار کنید
- 3-تنظیمات مهم را یاد بگیرید
- 4-هایلایتها را بیش از اندازه نوردهی نکنید
- 5-توجه به نور
- 6-صبور باشید
- 7-حرکت کنید
- 8-زمان استفاده از سه پایه را بشناسید
- 9-زمان استفاده از فلاش را بشناسید
- 10-پاک کردن لنز دوربین
- 11-از فیلترهای ارزان استفاده نکنید
- 12-تکنیکهای ادیت مبتدی را یاد بگیرید
- 13-پشتیبانگیری از عکسها
- 14-مرتب باشید
- 15-کارهای جدید را امتحان کنید
- 16-ملاقات با عکاسهای دیگر
- 17-نقاط ضعف خودتان را رفع کنید
- 18-بررسی عکسهای قدیمی
- 19-لذت ببرید
- 20-عکسهای زیادی بگیرید و تجربه کنید
- سخن نهایی
1-تجهیزات دوربین خیلی مهم نیست
اولین نکته از مهمترین نکات عکاسی برای عکاس های تازه کار این است که تجهیزات دوربین اهمیت زیادی ندارند. در حال حاضر تعداد بیشماری لنز، دوربین و تجهیزات دیگر در سطح بازار وجود دارد. اینکه برخی از این تجهیزات نسبت به برخی دیگر برتری دارند و یا برای کار خاصی مناسبتر هستند واقعیت دارد ولی در صورتی که تعداد زیادی از آنها را تست کنید متوجه خواهید شد که امروزه تمامی تجهیزات موجود در بازار با کیفیت هستند. تفاوتها تقریبا کوچک هستند، به خصوص در یک محدوده قیمتی خاص تقریبا هیچگونه تفاوتی وجود ندارد.
بنابراین بهتر است از دوربینی که در حال حاضر در اختیار دارید استفاده کنید و اصلا به گزینههای دیگر فکر نکنید. به هر شکلی که فکر کنید دوربینهای DSLR مبتدی امروزی خیلی بهتر از هر دوربین SLR ردهبالای قدیمی هستند. با این وجود، عکاسهای قدیمی که به صورت آنالوگ هم عکاسی میکردند، موفق شدند که عکسهای خوب و تاثیرگذاری ثبت کنند.
مهمتر از تجهیزات، مهارتهای خلاقانه و آشنایی شما با تنظیمات دوربین است که اهمیت دارد. تمام تمرکز خودتان را روی این دو مورد منعطف کنید، نه جمعآوری تجهیزات دوربین!
2-روی ترکیببندی کار کنید
برای ثبت تصاویر درگیرکننده، باید با کاری که انجام میدهید تعامل کافی را داشته باشید. فقط مثل یک ربات عکاسی نکنید؛ به ترکیببندی خودتان فکر کنید و تلاش کنید عکسهایی که میگیرید تا جای ممکن خوب باشند.
این کار با یادگیری اصول ترکیببندی درست آغاز خواهد شد. اجزای مهم سوژهی خودتان را با لبههای کادر حذف نکنید. خط افق را به صورت صاف نگه دارید و سعی کنید با ترکیببندی مناسب هرگونه عنصری که باعث حواسپرتی مخاطب میشود را حذف کنید. بررسی کنید که آیا عکس شما احساس تعادل و سادگی دارد یا خیر. در صورتی هم که یک عکس در تلاش اول خیلی خوب به نظر نمیرسد به اندازهای به امتحان کردن ادامه دهید تا بتوانید یک عکس خوب ثبت کنید.
3-تنظیمات مهم را یاد بگیرید
تنظیمات خیلی زیادی داخل دوربین وجود دارد و یادگیری آنها هم، به خصوص به عنوان یک عکاس مبتدی مدتی زمان نیاز دارد. حتی پیشرفتهترین عکاسها هم نمیتوانند تمامی موارد را به صورت کامل یاد بگیرند ولی یادگیری اینکه چگونه دوربین خودتان را به درستی تنظیم کنید و کدام تنظیمات دوربین از همه مهمتر هستند ارزشش را دارد. با این کار بیشترین شانس را برای ثبت عکسهایی که میخواهید دارید.
اول از همه سعی کنید از حالتهایی به جز حالت Auto برای عکاسی استفاده کنید. در صورتی که دوربین تمامی تصمیمات مهم را برای شما بگیرد، چیز خاصی یاد نمیگیرید. در ابتدا ممکن است کمی گیج شوید اما با کمی مطالعه متوجه خواهید شد که باید هر گزینه را به چه شکلی تنظیم کنید. مقالات نورنگار در مورد ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم نقطه شروع خیلی خوبی برای شما خواهد بود. این سه مورد، مهمترین تنظیمات در عکاسی هستند.
به جز دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو، نحوهی فوکوس صحیح را هم با استفاده از حالتهای فوکوس مختلف امتحان کنید. به احتمال زیاد برای سوژههای ثابت حالت Single-Servo یا One-Shot AF را ترجیح بدهید و برای سوژههای متحرک هم بهتر باشد از حالت Continues-servo یا AI Servo استفاده کنید. در صورتی هم که محیط به اندازهی کافی روشن است و فوکوس خودکار میتواند کار خودش را به خوبی انجام دهد، نیازی به استفاده از فوکوس دستی نخواهید داشت.
آخر از همه در صورتی که میخواهید عکسهای خودتان را ادیت کنید و یا احتمال میدهید که در آینده قرار است آنها را ادیت کنید، با فرمت Raw عکاسی کنید. عکسهای JPEG به محض خروج از دوربین خوب به نظر میرسند اما این فایلهای آزادی عمل کمتری در زمان ادیت به شما میدهند. در صورتی که مطمئن نیستید کدام فرمت را انتخاب کنید، گزینهی Raw+JPEG را انتخاب کنید و فایلهای Raw را برای آینده نگه دارید.
4-هایلایتها را بیش از اندازه نوردهی نکنید
زمانی که تنظیمات دوربین خودتان را انتخاب میکنید، باید تا جای ممکن از نوردهی زیاد هایلایتها جلوگیری کنید. دلیل این امر هم این است که بازیابی جزئیات از قسمتهای سفید تصویر غیرممکن است. به شخصه ترجیح میدهم که آسمان داخل عکسهای من تا جای ممکن بافت و رنگ داشته باشد و یک جسم سفید و بدون جزئیات نباشد.
دست نخورده نگه داشتن هایلایتها خیلی آسان است ولی اینجاست که سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو اهمیت خودشان را نشان میدهند. این سه مورد تنها تنظیماتی هستند که به صورت موثر روی روشنایی تصویر شما تاثیر میگذارند. حتی جبران نوردهی هم که به تنهایی یک قابلیت خیلی مهم است، به دوربین شما دستور میدهد که یکی از این سه متغیر یا هر سه آنها را تغییر دهد.
زمانی که عکاسی میکنید، صفحه نمایش را نگاه کنید تا متوجه هرگونه نوردهی بیش از اندازه در تصویر خودتان شوید. در صورتی که چنین چیزی وجود دارد، باید ایزو را روی مقدار پایه (معمولا 100) قرار دهید. در صورتی که ایزو از قبل روی این مقدار تنظیم شده است، از سرعت شاترهای سریعتر استفاده کنید. این کار باعث رفع مشکل خواهد شد. در مورد دیافراگم هم مطمئن شوید که دیافراگم روی مقادیر خیلی شدیدی مثل f/32، f/45 و… قرار نگرفته باشد.
5-توجه به نور
احتمالا مهمترین بخش عکاسی نور است. در صورتی که یک عکس با نور خوب بگیرید، قدم خیلی بزرگی به سمت گرفتن یک عکس خوب برداشتهاید. اما نور خوب چه نوع نوری است؟ مطمئنا چنین چیزی فقط نور غروب نیست.
اغلب اوقات در این بخش هدف این است که شدت نور بین سوژه و پس زمینه را متعادل کند. در صورتی که در حال عکاسی از یک غروب خارقالعاده هستید، عکس شما ممکن است به سادگی توسط یک پس زمینهی ضد نور خراب شود.
راحتترین روش برای انجام این کار توجه به جهت و نرمی نور است. در صورتی که نور خیلی سخت است، ممکن است با سایههای خیلی بدی مواجه شوید که روی سوژهی شما میافتند. این موضوع یک مشکل خیلی بزرگ برای عکاسی پرتره است. در صورتی که نور از یک زاویه نامناسب به سوژه میتابد، راههای ممکن برای جابجا کردن منبع نور یا سوژه را بررسی کنید یا صبر کنید تا شرایط نوری مناسبتر باشد.
در صورتی هم که روی دست عکاسی میکنید، مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد. در غیر این صورت از فلاش استفاده کنید و یا به یک مکان روشنتر مراجعه کنید. سادهترین روش برای ثبت عکسهای رنگ و رو رفته و نامطلوب عکاسی در محیطهایی است که نور کافی ندارند.
6-صبور باشید
در صورتی که محتاط نباشید، اشتباه کردن در عکاسی خیلی آسان است. بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل این است که صبور باشید و تا جای ممکن از زمان خودتان استفاده کنید. به خصوص اگر در حال یادگیری عکاسی هستید.
اول از همه تنظیمات دوربین خودتان را بررسی کنید. در صورتی که در یک روز آفتابی در حال عکاسی پرتره هستید اما از تنظیمات شب گذشته که برای عکاسی از راه شیری انجام داده بودید استفاده میکنید، مطمئنا اشتباه میکنید. صبر داشته باشید و زمان کافی را برای اصلاح این تنظیمات صرف کنید. سپس همین طرز فکر را هم برای تنظیمات مهم دیگر داشته باشید. آیا اتوفوکوس به درستی انجام شده است. آیا تمام کارهای لازم برای بهبود شرایط نوردهی را انجام دادهاید؟
همچنین به افرادی که میگویند عکسها را در زمان عکاسی بررسی نکنید هم گوش نکنید. مطمئنا بررسی کردن عکسها زمانی که یک اتفاق شگفتانگیز در حال رخ دادن است عادت خوبی نیست ولی همیشه بین عکسها کمی وقت برای استراحت دارید. بهتر است مشکلات یک عکس را در زمان عکاسی بفهمید تا زمان ادیت آنها.
7-حرکت کنید
ایستادن در یک مکان و عکاسی کردن کار راحتی است. ولی مراقب باشید که داخل این تله نیافتید. بلکه سعی کنید تا جای ممکن جابجا شوید. ارتفاع دوربین را تغییر دهید، جلو و عقب بروید؛ هرکاری که لازم است را انجام دهید فقط یک جا نایستید.
در صورتی که بدون حرکت کردن و جابجا شدن، دهها عکس با یک ارتفاع ثابت و به سمت یک نقطه ثابت بگیرید حدس بزنید چه اتفاقی میافتد؟ عکسهای شما تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. در صورتی که تمام عکسهای شما از یک ارتفاع ثابت باشند و هیچ تغییری در آنها داده نشود، امکان ثبت عکسهای فوقالعادهای را از خودتان خواهید گرفت.
جابجا شدن تنها روشی است که میتوانید ابعاد و موقعیت نسبی اجسام داخل عکس خودتان را تغییر دهید. اینکه سوژهی شما خیلی بزرگ است و منظرهی پشت سر او خیلی کوچک است را دوست ندارید؟ عقب بایستید و با لنز خودتان زوم کنید. میخواهید صخرهای که به نظر منحرفکننده میرسد را حذف کنید؟ به اندازهای بچرخید که از ترکیببندی شما خارج شود و یا به اندازهای کوچک شود که اهمیت چندانی نداشته باشد.
8-زمان استفاده از سه پایه را بشناسید
سه پایه یکی از بزرگترین اختراعات در زمینه عکاسی است. این وسیله میتوانید یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه عکاسی یعنی کمبود نور را از بین ببرد. در زمان استفاده از سه پایه شما میتوانید تصاویری با مدت زمان نوردهی چند دقیقهای داشته باشید و جزئیاتی که ثبت آنها حتی برای چشم انسان قابل انجام نیست را هم ثبت کنید. حتی در صحنههای روشنتر، سه پایه باعث افزایش ثبات تصویر شما خواهد شد و کمک میکند تصاویر واضحتری بگیرید.
اما سوال اینجاست که چه زمانی باید از سه پایه استفاده کنید؟ اگر سوژهی شما ثابت است، جواب همیشه است. این بدین معنی است که عکاسهای منظره، معماری و اشیاء ثابت باید همیشه از این وسیله استفاده کنند، مگر اینکه دلیل موجهی برای آن داشته باشند.
عکاسی رویداد و اکشن کمی متفاوتتر هستند زیرا سه پایه ممکن است سرعت شما را پائین بیاورد. همین موضوع برای عکاسی مسافرتی هم صدق میکند. با وجود اینکه به همراه داشتن سه پایه کمک زیادی به شما میکند اما دردسرهای ناشی از همراه داشتن سه پایه ممکن است ارزشش را نداشته باشد.
این موضوع صحیح است اما به یاد داشته باشید که همراه نداشتن سه پایه باعث خواهد شد که برخی تصاویر خاص را از دست بدهید. خود من در صورتی که بین سه پایه و دوربین مبتدی و یا دوربین و لنز حرفهای حق انتخاب داشته باشم، مطمئنا کیت سه پایه را انتخاب خواهم کرد.
9-زمان استفاده از فلاش را بشناسید
فلاش فقط برای محیطهای تیره طراحی نشده است. فلاش علاوه بر اینکه برای استفاده در فضاهای داخلی و سبکهایی مثل عکاسی رویداد مناسب است، برای عکاسی در فضاهای باز و حتی میانههای روز نیز مناسب است. احتمالا تابحال عبارت فلاش پرکننده (Fill-Flash) را شنیدهاید و دلیل اهمیت فلاش هم همین است. شما میتوانید با استفاده از نور نرم فلاش سایههای خیلی شدید موجود در تصاویر خودتان را از بین ببرید و اکثر افرادی هم که تصویر شما را میبینند اصلا متوجه این موضوع نخواهند شد.
خیلی خندهدار است ولی من معمولا به مردم میگویم که فلاش داخلی دوربین آنها بیش از اینکه در محیطهای تاریک کاربرد داشته باشد در روز روشن کاربرد دارد. این نکته در اینجا هم کاربرد دارد.
10-پاک کردن لنز دوربین
خیلی اوقات عکاسهایی را میبینم که با یک لنز لکهدار و گرد و خاک گرفته عکاسی میکنند. این کار سادهترین روش برای تار کردن عکسهایی است که میگیرید. البته کمی گرد و خاک آسیب زیادی به شما نمیزند و حتی داخل عکسها هم مشخص نخواهد بود. ذرات خیلی کوچکی از گرد و خاک داخل تمام لنزها وجود دارند که پاک کردن آنها بدون باز کردن لنز ممکن نیست و این ذرات هم هیچ تاثیری روی تصاویر شما نخواهند داشت.
در اینجا منظور ما لنزهایی است که اصلا پاک نشدهاند و روی آنها لکههایی وجود دارد که نشان میدهد چندین سال است این لنزها پاک نشدهاند. همیشه یک پارچه میکروفایبر و محلول پاک کنندهی لنز به همراه داشته باشید و حداقل هفتهای یکبار با کمک آنها لنز خودتان را پاک کنید.
11-از فیلترهای ارزان استفاده نکنید
دومین روش راحت برای خراب کردن عکسهای خودتان و تار کردن آنها استفاده از فیلترهای ارزان در مقابل لنز است. من زمانی که عکاسی را آغاز کرده بودم از پدربزرگم یک فیلتر قدیمی و تمیز گرفتم که روی دوربین آنالوگ خودش از آن استفاده میکرد. من همیشه از این فیلتر استفاده میکردم و اصلا نگران این نبودم که آیا کیفیت آن با استانداردهای امروزی تطبیقپذیر است یا خیر. اما پس از مدتی مشخص شد که این فیلتربراساس استانداردهای امروزی از کیفیت کافی برخوردار نیست. گوشههای تمام تصاویر من تار بودند و هر ناحیهی روشنی که در وسط تصویر قرار داشت (مثل آسمان) به فلر تبدیل میشد.
به هیچ عنوان چنین اشتباهی را مرتکب نشوید. درست است که این فیلتر یک محصول قدیمی بود ولی فیلترهای ارزان امروزی هم دقیقا چنین تاثیری دارند. به شخصه من هیچوقت از فیلترهای محافظ روی لنز خودم استفاده نمیکنم مگر اینکه مجبور باشم در محیطهایی عکاسی کنم که خودم نیاز به عینک محافظ داشته باشم.
12-تکنیکهای ادیت مبتدی را یاد بگیرید
معمولا ادیت عکس اولویت زیادی در برنامههای عکاسهای معمولی ندارد ولی بهتر است که به این موضوع اهمیت بدهید. برخی اوقات با تکنیکهای ادیت مناسب میتوانید یک عکس خوب را به یک عکس فوقالعاده استثنایی تبدیل کنید.
البته زیاده روی در ادیت نیز خیلی ساده است، به همین خاطر باید مطمئن شوید که هیچکدام از ادیتهای شما دائمی نیستند و از روشهای غیرمخرب برای ادیت استفاده کنید. برای مثال میتوانید عکسهای ادیت شده را به صورت Save As ادیت کنید تا فایل اصلی باقی بماند و یا از نرمافزارهایی استفاده کنید که ادیتهای شما را داخل یک فایل جداگانه نگهداری میکند.
ادیت کردن یعنی القاء یک احساس خاص و هدایت مخاطب در سطح عکس. با گذشت زمان بهتر و بهتر میتوانید این کار را انجام دهید و توصیه من به شما این است که در این زمینه زیادهروی نکنید و تا جای ممکن ادیتهای خودتان را نامحسوس انجام دهید.
13-پشتیبانگیری از عکسها
تقریبا تمام عکاسهایی که من میشناسم حداقل یکبار عکسهای مهم خودشان را از دست دادهاند. اجازه ندهید این اتفاق برای شما رخ بدهد.
برای شروع بهتر است از تک تک عکسهای خودتان یک بکاپ داشته باشید. به هیچ عنوان عکسهای شما نباید فقط داخل یک هارد درایو نگهداری شوند زیرا در نهایت یک روز هارد شما از بین خواهد رفت. این موضوع اصلا قابل جلوگیری نیست و فقط ممکن است که زمان آن فرق کند.
شما حداقل باید سه نسخه از تمامی تصاویر خودتان داشته باشید. این کپیها باید حداقل روی دو نوع رسانهی مختلف مثل یک هارد داخلی و یک هارد اکسترنال نگهداری شوند و حداقل یکی از آنها نیز در کنار دو مورد دیگر نباشد. این کار با عنوان قانون 3-2-1 شناخته میشود و بهترین روش برای از دست نرفتن عکسهایتان است.
به شخصه عکسهای من مهمترین دارائی من هستند و دوست ندارم تحت هر شرایطی آنها را از دست بدهم. از هارد درایو من به صورت بلادرنگ و آنلاین بکاپ گرفته میشود و چند عدد هارد درایو اکسترنال با بکاپ کامل هم دارم. ممکن است این کار به نظر شما زیادهروی باشد ولی نکتهی امر نیز دقیقا همین است.
14-مرتب باشید
صرفنظر از اینکه خودتان فرد مرتبی هستید یا خیر، اینکه بتوانید عکسهای خودتان را به سادگی پیدا کنید خیلی مهم است. این کار علاوه بر سرعت بخشیدن به جریان کار شما، از پاک شدن اتفاقی تصاویرتان هم جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که فراموش کنید تصاویر خودتان را چگونه سازماندهی کردهاید، ممکن است پوشهای که حاوی فایلهای مهمی بوده است را بدون اینکه متوجه شوید پاک کنید.
متد من برای مرتب سازی عکس ها به این شکل است که برای هر سال یک پوشهی جدید ایجاد میکنم و سپس هر سال را به صورت ماه به ماه دستهبندی خواهم کرد (01 فروردین، 02 اردیبهشت و… برای حفظ کردن ترتیب الفبایی). سپس داخل نرمافزار ادیت خودم نیز عکسها را داخل کلکسیونهای مختلفی قرار میدهم. با این کار میتوانم عکسهایی که در یک لوکیشن خاص و یا پروژهی خاص گرفتهشدهاند را به راحتی شناسایی کنم.
البته این فقط یکی از هزاران متد موجود است. برخی عکاسها ترجیح میدهند تصاویر خودشان را به صورت سالیانه سازماندهی کنند و سپس به جای استفاده از ماههای مختلف از رویدادهای مختلف برای تقسیم کردن سال مورد نظر استفاده میکنند. اینکه چه متدی را انتخاب میکنید خیلی مهم نیست و میتوانید از هر متدی که دوست دارید استفاده کنید. ولی مطمئن شوید که از همان ابتدا با یک عادت خوب شروع میکنید وگرنه با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.
15-کارهای جدید را امتحان کنید
هر چقدر که بیشتر با عکاسی سر و کار داشته باشید، برای شما جذابتر خواهد شد. افتادن داخل یک روتین و ثبت عکسهای مشابه خیلی ساده است و این کار هیچ مشکلی هم ندارد اما بهتر است که هر چند وقت یکبار کارهای جدیدی را امتحان کنید.
برای مثال عکاسی ماکرو را امتحان کنید و یا از تکنیکهای نورپردازی جدید استفاده کنید. از مهارتهای ادیت مختلف استفاده کنید. روشهای خیلی زیادی برای امتحان کارهای جدید در عکاسی وجود دارد و در صورتی هم که این کارها را امتحان کنید به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.
معمولا با این کار چیزهای جدید را کشف خواهید کرد (برای مثال تکنیکهای جدید یا علایق جدید) که میتوانید با کمک آنها عکسهای عادی که میگیرید را به عکسهایی فوقالعاده تبدیل کنید.
16-ملاقات با عکاسهای دیگر
ملاقات عکاسهای دیگر یکی از بهترین روشها برای یادگیری و پیشرفت است. شما میتوانید از آنها الهام بگیرید و یا از راهنماییهای آنها استفاده کنید. شگفتزده خواهید شد اگر بدانید که افراد دیگر تا چه اندازه دوست دارند تکنیکها و نکاتی که یاد گرفتهاند را با شما به اشتراک بگذارند. شما به ندرت با افرادی روبرو خواهید شد که چنین حسی ندارند. حتی فردی مثل آنسل آدامز مشهور هم چندین کتاب نوشته است که در آنها تکنیکهای عکاسی خودش را شرح داده است.
اگر از آن دسته افرادی هستید که یادگیری عکاسی را به صورت خودآموز ترجیح میدهید نیز این کار به شما کمک میکند. در انجمنها آنلاین سوال بپرسید، به عکاسهایی که کارهایشان را تحسین میکنید ایمیل بزنید و یا منابعی که فکر میکنید برای شما مفید هستند را ذخیره کنید. صرف نظر از هر اتفاقی که رخ میدهد، یادگیری را فراموش نکنید. همیشه برای یادگیری وقت هست.
17-نقاط ضعف خودتان را رفع کنید
در صورتی که هنوز نتوانستهاید سرعت شاتر، ایزو و دیافراگم را یاد بگیرید، برگشتن به حالت خودکار ممکن است خیلی وسوسهبرانگیزتر از این باشد که چیزهایی که نمیفهمید را یاد بگیرید. البته این کار یک اشتباه خیلی بزرگ است.
هیچوقت سعی نکنید نقاط ضعف خودتان را دور بزنید بلکه تلاش کنید آنها را برطرف نمائید. بهترین روش برای بهبود تصاویر خودتان این است که چیزهایی که نمیفهمید را آنالیز کنید و سپس زمان کافی را برای یادگیری آنها صرف نمائید. این نکته از سری نکات عکاسی بیشتر برای عکاس های تازه کار کاربرد دارد ولی حتی عکاسهای حرفهای هم باید از آن پیروی کنند.
18-بررسی عکسهای قدیمی
من متوجه شدهام که خیلی از عکاسها دوست دارند عکس بگیرند و بهترین عکسهایی که گرفتهاند را جدا کنند ولی هیچوقت به سراغ عکسهای دیگری که گرفتهاند نمیروند. اما دلایل خیلی زیادی برای این موضوع وجود دارد که عکسهای قدیمی و استفاده نشده با ارزشترین تصاویر داخل آلبوم کارهای شما هستند.
اول از همه این تصاویر به شما کمک میکنند نقاط ضعف خودتان را برطرف کنید. فقط کافیست که از خودتان بپرسید که چرا این عکسها ضعیف هستند. ممکن است این موضوع به دلیل فوکوس نادرست باشد یا نوردهی تصویر خیلی تاریک یا روشن بوده است. همچنین ممکن است ترکیببندی تصاویر خیلی ضعیف باشد و…. تمامی این اطلاعات، برای شما کاربرد دارند زیرا کمک میکنند مرتبهی بعدی مشکل موردنظر را برطرف کنید.
علاوه بر این ممکن است عکسهای خیلی خوبی داخل آنها وجود داشته باشد که در ابتدا شما متوجه نشده آنها نشدهاید. این اتفاق هر چند وقت یکبار برای من رخ میدهد و پیدا کردن این عکسها برای من احساس بسیار خوبی دارد.
19-لذت ببرید
عکاسی باید لذتبخش باشد. حتی عکاسهای حرفهای نیز این حرفه را انتخاب میکنند زیرا از عکاسی لذت میبرند. اجازه ندهید که چنین حسی از شما گرفته شود.
بخشی از این امر منوط به امتحان کردن کارهای جدید و همینطور ادامه دادن به یادگیری است. همچنین نباید عکاسی را هم خیلی جدی بگیرید و یا خرید تجهیزات عکاسی جدید را فدای لذت بردن از عکاسی کنید. خیلی اوقات متوجه میشوم که افراد در شبکههای اجتماعی وارد بحثهای شدیدی در مورد برند دوربین میشوند. اما این کارها فقط باعث میشوند درگیر چیزی شوید که از آن فرار میکنید. عکاسی نباید به یک درگیری جدید در زندگی شما تبدیل شود بلکه باید منبع خوشحالی یا لذت شما باشد.
به جای این کارها به این فکر کنید که چرا عکس گرفتن را دوست دارید. عکاسی روشی برای دیدن منظرههای جدید و ملاقات با افراد خلاق و درخشان است. جای تعجب نیست که بهترین عکاسهایی که من میشناسم، همیشه افرادی هستند که روشی برای لذت بردن از عکاسی پیدا میکنند.
20-عکسهای زیادی بگیرید و تجربه کنید
تمرین، تمرین، تمرین. تمرین کردن چیزی است که شما را در هر مهارتی و نه تنها عکاسی جلو میاندازد. دوربینها پیچیده هستند. نرمافزارهای عکاسی هم همینطور. حتی جنبهی خلاقانهی عکاسی هم خیلی پیچیده است. هرچقدر که شما بیشتر تمرین کنید و هرچقدر که عکسهای بیشتری بگیرید، عکسهای شما هم بهتر خواهند بود. فقط کیفیت مهم نیست بلکه کمیت نیز از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. احتمالا متوجه خواهید شد که عکسهایی که اخیرا گرفتهاید، خیلی بهتر از عکسهایی هستند که در شروع کار ثبت کردهاید.
البته این بدین معنی نیست که عکسهای اولیه شما همیشه عکسهای بدی خواهند بود. عکاس مشهور هنری کارتیه برسون ذکر میکند که 10 هزار عکس اول شما بدترین عکسهایی هستند که ثبت کردهاید. این نقل قول بیش از حد دراماتیک است اما باید اذعان کرد که تا حدودی هم به واقعیت نزدیک است. زمانی که تازه عکاسی را شروع کردهاید هم ممکن است عکسهای خیلی خوبی بگیرید اما به کمی شانس نیاز دارید و هرچقدر هم که عکسهای بیشتری میگیرید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.
به صورت خلاصه هرچقدر وقت بیشتری را صرف عکاسی کنید، گرفتن عکسهایی که داخل ذهن خودتان برای آنها برنامهریزی کردهاید هم راحتتر خواهد بود. هدف نهایی تمام این کارها نیز همین است. انتقال تصویری که داخل ذهنتان قرار دارد و احساساتی که دارید به داخل عکس و وادار کردن مردم به تجربهی همان احساسات و تصورات.
سخن نهایی
در این مقاله نکات عکاسی برای عکاس های تازه کار را مورد بررسی قرار دادیم و 20 نکته که ممکن است به هر عکاس آماتوری کمک کند را برای شما بازگو کردیم. در صورتی که سوالی در این مورد دارید از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید. کارشناسان نورنگار در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.