021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

فتوشاپ یا لایتروم؟

فتوشاپ یا لایتروم؟

برای این که به شما کمک کنیم برای پروژه‌ی بعدی خود، نرم افزار صحیح را انتخاب کنید، این راهنما را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. این مطلب به شما کمک می‌کند بتوانید تشخیص دهید چه زمانی و چرا از لایت روم یا فتوشاپ استفاده کنید.

فتوشاپ چیست؟

فتوشاپفتوشاپ یک نرم‌افزار ویرایش عکس است و ادوبی ابتدا این برنامه را برای ویرایش ساده‌ی عکس‌های دیجیتال ساخت. از آن زمان روزهای زیادی می‌گذرد و حالا عملکرد این برنامه به‌طرز شگفت‌آوری گسترش یافته است. طراحان گرافیک، معماران، ناشران و عکاسان همه از فتوشاپ استفاده می‌کنند.

در مجموع فتوشاپ کاربردهای زیادی و مختلفی دارد و هرکسی که کارهای گرافیکی و کامپیوتری انجام میدهد قطعا به این نرم افزار نیازپیدا خواهد کرد؛ از کاربردهای فتوشاپ میتوان به استفاده از آن در چاپخانه ها، طراحی دیجیتال، متحرک سازی و طراحی وب و تمامی کارهایی که به نحوی به گرافیک مربوط میشود، نام برد.

به طور خلاصه، فتوشاپ برنامه‌ی بسیار فوق‌العاده‌ای است که به شما قدرت خلق کردن می‌دهد. در واقع نام دیگر فتوشاپ، استودیوی طراحی دیجیتال و گرافیک است، اما این اسم کمی سخت است.

همچنین، فتوشاپ یک ویرایشگر در سطح پیکسل است؛ یعنی می‌توانید تک‌تکِ نقاطی که عکس دیجیتال شما را می‌سازند، شخصی‌سازی کنید.

فتوشاپ

لایت روم چیست؟

لایت‌روم یک نرم‌افزار ویرایشگر عکس است و مجموعه‌ای از امکانات فتوشاپ که برای عکاسان لازم است در آن گردآوری شده است. لایت روم تقریبا تمام ابزارهای ویرایش عکسی که به آن‌ها نیاز دارید را در خود دارد.

لایت رومبا این وجود، لایت روم بسیار بیشتر از یک نرم‌افزار ویرایش عکس است. لایت روم به شما کمک می‌کند عکس‌های خود را وارد کنید، آن‌ها را با ترتیب دلخواه بچینید، مدیریت کنید و عکس‌های خود را پیدا کنید. در واقع، لایت روم ابزار ویرایش و مدیریت عکس را با هم ترکیب کرده است.

لایت روم یک برنامه قدرتمند برای ذخیره و استخراج تصاویراست؛ اگر قصد دارید که تصاویر خود را در شبکه های اجتماعی بارگزاری کنید ویا میخواهید روی هارد دیسک ذخیره کنید، یا قصد ساخت گالری تحت وب و کتاب را دارید، این برنامه میتواند به شما کمک کند فایل های بزرگ و پرحجم RAW را به JPEG تبدیل نمایید.

برخلاف فتوشاپ، لایت روم یک ویرایشگر عکس غیرمخرب است؛ نیازی نیست نگران فشردن دکمه‌ی «save as» باشید. لایت روم اصلا دکمه‌ی «save» ندارد. تمام ویرایش‌ها به‌صورت اتوماتیک در کاتالوگ لایت روم نگه داشته می‌شوند و آنجا پایگاه داده‌ی ویرایش‌ها و تاریخچه‌ی کارهای شما است.

[relatedpost post=”87939″]

چرا از لایت روم استفاده کنم؟

اگر عکس‌های raw می‌گیرید، توصیه می‌کنم به عنوان اولین قدم مدیریت عکس، عکس‌های خود را در لایت روم وارد کنید. لایت روم یک ویرایشگر عکس raw است و با وجود آن به Adobe Camera Raw احتیاج پیدا نخواهید کرد. همچنین به‌واسطه‌ی توانایی‌هایی مدیریت عکس در لایت روم، می‌توانید هم‌زمان با وارد کردن عکس‌ها، آن ها را مرتب کنید.

ادیت عکس در لایت روملایت‌روم برای اکثر ویرایش‌های ساده‌ی عکس مانند بُریدن، اصلاح وایت بالانس، نوردهی، تنظیمات هیستوگرام، تنظیم منحنی‌های تونال، تبدیل سیاه و سفید، بالا بردن وضوح تصویر، کاهش نویز، تصحیحات پروفایل لنز، لرزش و اشباع مناسب است. اگر در برنامه‌ی Adobe Camera Raw احساس راحتی می‌کنید، با کار در محیط لایت روم نیز راحت خواهید بود. اگر یک عکاس تازه‌کار هستید، به احتمال زیاد با این گزینه‌ها تحت تاثیر قرار خواهید گرفت. استفاده از لایت روم از فتوشاپ بسیار آسان‌تر است و می‌توانید در مدت کوتاهی استفاده از آن را یاد بگیرید.

[relatedpost post=”93512″]

جریان کار در لایت روم:

جریان کار در لایت رومدر بحث جریان کار(workflow) لایت روم خیلی قوی‌تر از فتوشاپ است. در لایت‌روم می‌توانید کلکسیون بسازید، کلمه‌های کلیدی اضافه کنید، جای چند عکس یا چند فایل را در هارد خود عوض کنید، اسلایدشو درست کنید، کتاب چاپ کنید و عکس‌های خود را به‌راحتی مستقیما در فیسبوک به اشتراک بگذارید.

همچنین، می‌توانید ویرایش‌های مختلف عکس را روی عکس‌های دیگر کپی کنید. اگر فکر می‌کنید کار با اکشن‌ها در فتوشاپ آسان است، سخت در اشتباهید! چرا که قابل مقایسه با آسانی آن‌ها در لایت روم نیست. همچنین می‌توانید از پیش‌فرض‌های لایت روم برای اعمال تنظیمات متداول روی عکس‌های خود استفاده کنید.

درنتیجه، برای عکاسانی که عکس‌هایی با فرمت raw می‌گیرند و تعداد عکس‌های آن‌ها بالا است (برای مثال در عروسی‌ها، پرتره یا عکاسی از بچه‌ها)، لایت‌روم در وقت آن‌ها صرفه‌جویی خواهد کرد.

پس چه زمانی از فتوشاپ استفاده کنم؟

پاسخ آسان است: زمانی که نمی‌توانید از لایت‌روم استفاده کنید. بسته به نوع عکاسی‌ای که انجام می‌دهید، ممکن است بسیار زیاد یا خیلی کم از فتوشاپ استفاده کنید. با این وجود، حوزه‌های خاصی وجود دارند که اعمال و المان‌های فتوشاپ در آن بهتر از لایت روم عمل می‌کند.

این اعمال عبارتند از:

رتوش عکس تبلیغاتیروتوش پیشرفته: اگر می‌خواهید هنگام ویرایش عکس‌ها روی پیکسل‌ها کنترل داشته باشید، اگر می‌خواهید یک دست را لاغرتر کنید یا می‌خواهید قد یک نفر را بلندتر کنید، به فتوشاپ نیاز دارید.

HDR: با این که پلاگین‌های HDR فوق‌العاده‌ای برای لایت روم وجود دارد (مانند Photomatix)، اگر می‌خواهید چند عکس را با یکدیگر مخلوط کنید تا نورها و سایه‌ها را با چند افشای مختلف بیرون بکشید، فتوشاپ می‌تواند این کار را انجام دهد. نکته: لایت‌روم هم می‌تواند این کار را انجام دهد اما اثر آن متفاوت است.

پانوراما فتوشاپپانوراما: در فتوشاپ می‌توانید چندین عکس را به هم بچسبانید و پانوراماهای زیبایی درست کنید. نکته: لایت‌روم هم می‌تواند این کار را انجام دهد اما اثر آن متفاوت است.

Healing پیشرفته: در لایت روم، شما می‌توانید لکه‌ها و موهای شلخته را حذف کنید، می‌توانید دندان‌ها را سفید کنید و اشیای کوچک را حذف کنید اما این توانایی‌ها به‌اندازه‌ی توانایی‌های ابزارهای patch و healing brush‌ در فتوشاپ فوق‌العاده و جادویی نیستند.

[relatedpost post=”87939″]

بالاخره کدام یک، فتوشاپ یا لایت‌روم ؟

همانطور که گفته شد پاسخ مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. خبر خوب این است که می‌توانید از هر دو به همراه هم استفاده کنید؛ چرا که این دو نرم‌افزار به‌خوبی تجمیع می‌شوند (مخصوصا در Creative Cloud). اگر تازه شروع به عکاسی کرده‌اید، لایت روم محل خوبی برای شروع است. می‌توانید بعدها فتوشاپ را نیز به نرم‌افزار ویرایش عکس خود اضافه کنید.

هم لایت روم و هم فتوشاپ، نرم‌افزارهای فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند خلاقیت شما را در مراحل پس از پردازش به واقعیت تبدیل کنند. کافی‌ست برای هر پروژه ابزار و برنامه‌ی درست ویرایش عکس را بسته به نیازهای خود انتخاب کنید.

 

6 دیدگاه

  • Mahyar گفت:

    سلام
    Adobe Photoshop Lightroom بهتره یا Adobe Photoshop Express برای اندروید
    ممنون

  • Mahyar گفت:

    سلام
    Adobe Photoshop Lightroom بهتره یا Adobe Photoshop Express روی اندروید
    ممنون

  • مملی گفت:

    آیا لایتروم در وبایل هم مثل لایت روم در دسک تاب هست ؟
    فتوشاپ موبایل هم ایا مثل فتوشاپ کامپیوتر هست ؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر مطمئنا امکانات فتوشاپ در موبایل کمتر است

  • مریم گفت:

    تفاوت لایت روم و فتوشاپ در چیست؟ و شما برای کار عکاسی کدام نرم افزار را معرفی می کنید؟

    • محمد خزائی گفت:

      بیشتر قابلیت های لایت روم شامل ویژگی هایی هست که عکاس‌ها می‌تونن ازش استفاده کنند.
      برای مثال امکان کار با تصاویر RAW و یا امکان بایگانی تصاویر
      اما فتوشاپ حرفه‌ای تره و قابلیت‌هایی مثل HDR و روتوش رو در اختیار شما قرار می‌ده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *