دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت؛ 12 روش فوق سریع

تکنیک و ترفند
كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت؛ 12 روش فوق سریع

برای كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت می‌توانید از راه‌های مختلف مانند سایت‌های آنلاین کم کردن حجم عکس، نرم افزارهای کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل اقدام کنید. از 12 روش فوق سریع برای کاهش حجم عکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت Shortpixel
  • سایت TinyPNG
  • سایت JPEG Optimizer
  • سایت Optimizilla
  • سایت io
  • سایت Imagify

ممکن است به دلایل مختلف بخواهید حجم عکس‌های خود را کم کنید. شاید هدفتان آپلود عکس در سایت باشد که با کم کردن آن می‌توانید سرعت بارگذاری را افزایش دهید که در سئوی سایت تاثیر مثتبی دارد؛ ممکن است بخواهید عکس خود را از طریق تلگرام یا ایمیل به فرد دیگری ارسال کنید که برای افزایش سرعت کار مجبور به کم کردن حجم عکس هستید. از طرفی هم دوست ندارید کیفیت تصاویرتان کاهش پیدا کند. برای این کار هر دلیلی که داشته باشید، ما در این بررسی به راه‌های كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت می‌پردازیم تا مشکلتان را حل کنیم.

رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر

رایج‌ترین فرمت‌های تصاویر
فرمت‌های مختلف تصاویر، کاربردهای خاص خود را دارند و هر کدام برای نوع خاصی از تصاویر مناسب هستند.

قبل از اینکه رایج‌ترین فرمت‌های تصویر مورد استفاده در وب را با هم مقایسه کنیم، اجازه دهید کمی تفاوت بین فرمت‌های فایل تصویری شطرنجی (پیکسلی) و برداری را بشناسیم. دو دسته اصلی از فرمت‌های عکس وجود دارند که هر کدام از آنها تصاویر را به روش‌های بسیار متفاوتی نشان می‌دهند. فرمت شطرنجی متشکل از پیکسل‌ها است. پیکسل‌ها مربع‌های رنگی ریز هستند که یک شبکه را ایجاد می‌کنند. هر پیکسل ویژگی‌هایی مانند وضوح تصویر، رنگ و غیره را دارد. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، پیکسل‌های بیشتری در عکس وجود دارند و کیفیت تصویر بالاتر است. با این حال، فرمت‌های رایج تصویر شطرنجی عبارتند از:

  • JPEG
  • PNG
  • GIF
  • WebP
  • AVIF

فرمت برداری تصاویر را با استفاده از معادلات، خطوط و منحنی‌های ریاضی نمایش می‌دهد. هیچ پیکسلی در فرمت فایل تصویر برداری وجود ندارد. از آنجایی که گرافیک‌های برداری داده‌های تصویر را به عنوان مسیر ذخیره می‌کنند، پس می‌توان آنها را بدون از دست دادن کیفیت بزرگنمایی کرد. رایج‌ترین فرمت‌های تصویر برداری هستند:

  • SVG
  • EPS
  • AI
  • PDF
  • SVGZ

ما در این مقاله بیشتر روی فرمت‌های شطرنجی تمرکز می‌کنیم، زیرا آنها متداول‌ترین فرمت‌های مورد استفاده برای استفاده در فضای آنلاین هستند.

چگونه حجم عکس را کم کنیم؟

كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت فرآیندی است که روی یک فایل گرافیکی اعمال می‌شود تا اندازه آن بر حسب بایت به حداقل برسد، بدون اینکه کیفیت تصویر به خطر بیفتد. برای این کار می‌توانید از راه‌های مختلف مانند سایت‌های آنلاین کم کردن حجم عکس، نرم افزارهای کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کنید.

12 سایت آنلاین كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت

مفیدترین کاری که می‌توانید برای کم کردن حجم عکس تصاویر خود استفاده کنید، سایت‌های آنلاین هستند. اکثر این ابزارها یک رابط ساده ارائه می‌دهند و نیازی به پرداخت هزینه ندارند. در ادامه به بهترین سایت‌ها برای کم کردن حجم عکس اشاره می‌کنیم:

1- سایت Shortpixel

سایت Shortpixel
برای کاربرانی که به دنبال یک ابزار ساده و کاربرپسند با کیفیت تصویر بالا هستند، ShortPixel می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سایت Shortpixel مفیدترین ابزار کاهش حجم عکس آنلاین است. این سایت از یک الگوریتم کم کردن حجم تصویر هوشمند استفاده می‌کند. سایت Shortpixel سه روش کاهش حجم عکس از جمله Lossy، Glossy و Lossless را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از هر یک از این سه الگوریتم استفاده کنید؛ حتی با Shortpixel می‌توانید تمام فرمت‌های تصویری محبوب مانند PNG، JPG/JPEG و GIF را کاهش دهید. این سایت امکان کاهش حجم حداکثر 50 تصویر با اندازه 10 مگابایت را ارائه می‌دهد.

2- سایت TinyPNG

سایت TinyPNG
TinyPNG از الگوریتم‌های فشرده‌سازی هوشمندانه‌ای استفاده می‌کند که می‌تواند حجم تصاویر را به طور قابل توجهی کاهش دهد بدون اینکه کیفیت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

سایت TinyPNG یکی از محبوب‌ترین و قابل اعتمادترین ابزارهای كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت است. این سایت فرمت‌های تصاویر JPEG، PNG و WebP پشتیبانی می‌کند و حجم 20 تصویر را به طور همزمان با اندازه فایل تا 5 مگابایت کاهش می‌دهد. شما می‌توانید تصاویر را در کامپیوتر خود دانلود کرده یا در دراپباکس ذخیره کنید. TinyPNG همچنین پلاگین‌هایی را برای سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف از جمله وردپرس و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند Prestashop ارائه می‌دهد. افزونه وردپرس این سایت یک روش آسان برای کم کردن حجم عکس است.

3- سایت JPEG Optimizer

سایت JPEG Optimizer
شما می‌توانید کیفیت تصویر را در حین فشرده‌سازی کنترل کنید تا تعادلی بین حجم و کیفیت پیدا کنید.

سایت JPEG Optimizer یک ابزار هوشمند برای کم کردن حجم عکس آنلاین است. با استفاده از این برنامه می‌توانید حجم تصاویر را به 100 کیلوبایت، 50 کیلوبایت، 20 کیلوبایت، 10 کیلوبایت و یک کیلوبایت کاهش دهید. پس شما این امکان را دارید حجم عکس را به صورت پیش فرض تا 80 درصد و حتی تا 99 درصد کم کنید. با بهینه سازی عکس با فرمت JPEG می‌توانید کیفیت تصویر را کنترل کنید.

4- سایت Optimizilla

سایت Optimizilla
شما می‌توانید تمام تصاویر را در یک نوار مشاهده کرده و کیفیت و حجم آنها را به طور همزمان مقایسه کنید.

سایت Optimizilla یک ابزار ساده و کاربرپسند برای كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت است. این سایت از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های بهینه ‌سازی پیشرفته برای کاهش اندازه فایل‌های تصویری استفاده می‌کند. شما می‌توانید تمام تصاویر را در یک نوار لغزنده مشاهده کرده و برای کم کردن حجم آنها اقدام کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های مفید Optimizilla امکان سفارشی کردن درصد کم کردن حجم عکس برای هر تصویر به صورت جداگانه است. شما می‌توانید روی یک عکس در نوار لغزنده کلیک کنید، برای پیش ‌نمایش به پایین بروید و کیفیت تصویر را مطابق میل خود تنظیم کنید.

5- سایت Compressor.io

سایت Compressor.io
این سایت استفاده آسان، دو روش فشرده‌سازی، کنترل کیفیت، پشتیبانی از فرمت‌های مختلف و طرح رایگان را ارائه می‌دهد.

سایت Compressor.io یکی از کارآمدترین ابزارهای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت است. این سایت از هر دو روش کم کردن اندازه تصویر با Lossy و Lossless استفاده می‌کند. الگوریتم کم کردن حجم عکس با Lossy می‌تواند اندازه فایل‌های تصویری شما را تا 95 درصد کاهش دهد، در حالی که روش Lossless کاهش حجم بین 5 تا 20 درصد را ارائه می‌دهد. این سایت به شما امکان می‌دهد حجم فرمت‌های مختلف عکس از جمله JPEG، PNG، SVG، GIF و WEBP را کم کنید. شما همچنین می‌توانید حداکثر حجم 10 تصویر را همزمان با حداکثر حجم فایل 10 مگابایت کاهش دهید.

6- سایت JPEG.io

سایت JPEG.io
JPEG.io از فرمت های مختلف تصویری از جمله JPG، PNG، GIF، SVG، BMP، EPS، PSD، TIFF و WEBP پشتیبانی می کند.

سایت JPEG.io یک ابزار کاربردی برای کم کردن حجم عکس آنلاین است که هر تصویر را قبل از کاهش حجم آن به JPEG تبدیل می‌کند. این نرم افزار از فرمت‌های تصویری بیشتری نسبت به سایر ابزارهای این لیست از جمله JPG، PNG، GIF، SVG، BMP، EPS، PSD، TIFF و WEBP پشتیبانی می‌کند. شما تصویر خود را در JPEG.io آپلود می‌کنید، فرمت مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید و سایت بعد چند ثانیه حجم تصاویر را کم می‌کند. همچنین می‌توانید تصاویر خود را برای کم کردن حجم از دراپباکس یا گوگل درایو وارد سایت کنید تا حجم آنها کاهش پیدا کند.

7- سایت Imagify

سایت Imagify
Imagify یک افزونه وردپرس دارد که استفاده از آن بسیار ساده است. با نصب این افزونه، تصاویر سایت شما به طور خودکار فشرده می‌شوند.

سایت Imagify یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت است. این سایت به طور خاص برای افزایش سرعت وبسایت‌های وردپرسی کاربرد دارد. Imagify از سه سطح کاهش حجم از جمله کم، متوسط و خیلی زیاد استفاده می‌کند. این سایت به شما امکان می‌دهد تا حجم حداکثر 6 تصویر را همزمان با محدودیت حجم فایل 2 مگابایت کم کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید و نیاز به کاهش حجم تصاویر سایت خود دارید، از افزونه Imagify استفاده کنید. استفاده از این پلاگین بسیار ساده است و شما تنها باید آن را فعال کنید. با این کار تصاویر سایت به طور خودکار کم می‌شوند.

8- سایت Compressnow

سایت Compressnow
Compressnow سرعت پردازش بالایی دارد و می‌تواند تصاویر شما را به سرعت فشرده کند.

سایت Compressnow یک ابزار کم کردن حجم عکس رایگان بسیار ساده و با قابلیت استفاده بالاست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وبسایت Compressnow را باز کرده و عکس‌های مورد نظر خود را آپلود کنید. سپس با درصد کاهش حجم را مشخص کنید. سپس با کلیک کردن روی دکمه Compress، فایل‌های جدید یک پوشه ZIP به شما تحویل داده می‌شوند. اگر می‌خواهید حجم عکس‌های خود خیلی کم کنید، درصد کاهش اندازه را روی 10 درصد تنظیم کنید. برعکس، برای کاهش حجم به مقدار خیلی کم، 90 درصد را در نظر بگیرید.

9- سایت CompressJPEG

سایت CompressJPEG
CompressJPEG یک ابزار رایگان است و شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های ساده برای کم کردن حجم عکس JPEG به صورت آنلاین، استفاده از ابزار آنلاین CompressJPEG است. این سایت اندازه عکس JPG شما را بدون تأثیر بر کیفیت اصلی تصویر کم می‌کند. این سایت از فرمت‌های عکاسی دیجیتال مانند JPG، PNG، JPEG، Heif، Webp و BMP پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید حداکثر 20 تصویر JPG یا JPEG از کامپیوتر یا لپ تاپ خود انتخاب کنید یا فایل‌ها را به بخش مورد نظر بکشید. سپس صبر کنید تا کاهش حجم تمام شود. سپس همه تصاویر شما به صورت فایل ZIP قابل دانلود خواهند بود.

10- سایت ImageRecycle

سایت ImageRecycle
حداکثر اندازه فایل مجاز برای هر تصویر 30 مگابایت است که بسیار بیشتر از سایر سایت‌های مشابه است.

سایت ImageRecycle خیلی شناخته شده نیست، اما یک ابزار عالی برای كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت است. این سایت از فرمت‌های JPG، PNG، GIF و PDF پشتیبانی می‌کند. شما در صفحه پیش فرض این سایت می‌توانید تنها یک فایل را پردازش کنید. اگر می‌خواهید بیش از یک فایل را همزمان آپلود کنید، باید از نسخه پولی استفاده کنید. حداکثر اندازه فایل مجاز برای هر تصویر 30 مگابایت خواهد بود که بسیار بیشتر از سایر سایت‌هایی است که در این مقاله معرفی کردیم. همچنین می‌توانید از افزونه وردپرس ImageRecycle بهره مند شوید.

11- سایت TinyImage

سایت TinyImage
این سایت استفاده آسان، سرعت بالا، پشتیبانی از فرمت‌های PNG و JPEG، قابلیت فشرده‌سازی به صورت دسته‌ای و طرح رایگان را ارائه می‌دهد.

سایت TinyImage یکی از بهترین ابزارهای بهینه سازی تصویر و کم کردن حجم عکس آنلاین است. استفاده از این سایت رایگان است و می‌توانید از آن برای کاهش حجم فایل‌های تصویری PNG و JPEG بدون به خطر انداختن کیفیت تصویر استفاده کنید. این ابزار به‌ صورت آنلاین کار می‌کند و نیازی به دانلود و نصب نرم ‌افزارهای کاربردی در کامپیوتر ندارد.

12- سایت iLoveIMG

سایت iLoveIMG

سایت iLoveIMG از انواع فایل‌های JPG، PNG، SVG و GIF پشتیبانی می‌کند تا امکان كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت را آسان‌تر کند. این سایت به شما اجازه می‌دهد چندین تصویر را همزمان فشرده کنید تا در وقت و تلاش شما صرفه جویی شود. شما می‌توانید حجم 50 تصویر را به صورت همزمان کم کنید. سایت iLoveIMG به طور هوشمند حجم تصاویر شما را کاهش می‌دهد. از طرفی، این سایت باعث افت کیفیت عکس‌ها نمی‌شود، اما باید توجه کنید درصد کاهش حجم را خیلی زیادی نکنید، وگرنه مقداری افت کیفیت ایجاد می‌شود.

كم كردن حجم عکس از طریق روش‌های مختلف قابل انجام است؛ اما روش مناسب باید کیفیت عکس را حفظ کند. به همین خاطر، با افزایش درصد کاهش حجم تصویر، عکس مورد نظر اغلب بی‌کیفیت می‌شود. بهترین راه این است که بگذارید سایت، نرم افزار یا اپلیکیشن ه طور خودکار خودش حجم را بدون افت کیفیت کاهش دهد.

نرم افزارهای کاهش کیفیت حجم عکس jpg

روش دیگر برای كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت، استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ و GIMP است. این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند نسبت کم کردن حجم عکس و رزولوشن آنها را طوری تنظیم کنید که کیفیت تصویر به خطر نیفتد. در ادامه به نحوه استفاده از نرم افزارهای برای کاهش حجم عکس اشاره می‌کنیم:

نرم افزار فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ
فتوشاپ ابزاری قدرتمند برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت قابل توجه است.

فتوشاپ یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای ویرایش تصویر است. اکثر عکاسان و طراحان گرافیک از این نرم افزار برای انجام کارهای گرافیکی حرفه‌ای استفاده می‌کنند. این برنامه به شما امکان می‌دهد هر فرمت فایل تصویری را ویرایش کنید. در ادامه به نحوه استفاده از فتوشاپ برای کاهش حجم عکس اشاره می‌کنیم:

  1. ابتدا تصویر خود را انتخاب کنید.
  2. به ترتیب گزینه file، Export و Save for the web (legacy) را منوی انتخاب کنید.
  3. در قسمت سمت راست پنجره، روی دکمه JPG کلیک کنید.
  4. شما می‌توانید کیفیت تصویر را تغییر دهید تا نیازهای شما را برآورده کند.
  5. هنگام استفاده از فتوشاپ، تصاویر با رنگ‌های زیاد در فایل JPG خوب به نظر می‌رسند. در مقایسه، رنگ عکس‌ها با فرمت‌های PNG-24 یا PNG-8 با کاهش حجم کمرنگ‌تر می‌شوند.
  6. شما می‌توانید قبل از اینکه عکس نهایی خود را در کامپیوتر ذخیره کنید، پیش نمایش عکس را ببینید.
  7. اگر اندازه و کیفیت تصویر جدید نیاز شما را برآورده می‌کند، آن را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

نرم افزار GIMP

نرم افزار GIMP
GIMP یک جایگزین رایگان و متن‌باز برای فتوشاپ است که می‌توانید از آن برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت قابل توجه استفاده کنید.

نرم افزار GIMP یک برنامه رایگان و متن باز است که می‌توانید به جای فتوشاپ از آن استفاده شود. این برنامه می‌تواند به شما کمک کند تا تصاویر خود را برای انتشار در وب بهینه کنید. در ادامه به نحوه استفاده از GIMP برای کمک کردن حجم عکس بدون افت کیفیت اشاره می‌کنیم:

  1. تصاویری را که می‌خواهید کوچک شوند انتخاب کنید. برای باز کردن تصاویر از نرم افزار GIMP در کامپیوتر خود استفاده کنید.
  2. تب File را باز کرده و گزینه Export را انتخاب کنید.
  3. روی دکمه Export کلیک کنید و پنجره جدیدی روی صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود.
  4. شما می‌توانید اندازه و کیفیت تصویر را از این پنجره پاپ آپ تغییر دهید تا خواسته‌های خود را برآورده کنید.
  5. پس از انتخاب اندازه و کیفیت تصویر، روی Show Preview on the Image Window کلیک کنید تا پیش نمایش آن نشان داده شود. سپس آن را ذخیره کنید.

آموزش کم کردن حجم عکس در اندروید

گوگل استور معمولاً اپلیکیشن زیادی بر ای کاهش حجم عکس دارد؛ اما ما یک اپ ساده به نام Image Compressor پیدا کردیم که در عرض چند ثانیه حجم تصاویر شما کمک می‌کند. در ادامه به نحوه استفاده از این اپ اشاره می‌کنیم:

  1. وارد اپلیکیشن شوید و عکس مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. درصد تغییر حجم را مشخص کنید، سپس روی COMPRESS کلیک کنید.
  3. در نهایت می‌توانید عکس جدید را در گوشی اندرویدی خود ذخیره کنید.

آموزش کم کردن حجم عکس در آیفون

اپلیکیشن Resize Image به طور خاص برای کاهش حجم عکس در آیفون استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید فرمت تصویر را در حین کم کردن اندازه تصویر تغییر دهید تا کیفیت عکس را بررسی کنید. علاوه بر این، این نرم افزار رایگان است و پنجره‌های تبلیغاتی پاپ آپ یا واترمارک ندارد. در ادامه به نحوه استفاده از این اپ اشاره می‌کنیم:

  1. وارد اپلیکیشن شوید و عکس مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. گزینه Quality را تنظیم کرده و روی Download All کلیک کنید.
  3. اگر می‌خواهید اندازه یک فایل را تنظیم کنید، روی دکمه تغییر در کنار فایل کلیک کنید. در نهایت گزینه Download را لمس کنید.

کلام آخر

کار با عکس‌های حجیم برای ارسال، دریافت و حتی ذخیره سازی دشوار است. بدین دلیل که زمان زیادی را باید برای آنها صرف کنیم و در دنیای امروز که حتی یک دقیقه هم با ارزش است، انتظار برای ارسال یک عکس حجیم تنها اتلاف وقت است. اگر هم یک سایت را مدیریت می‌کنید، حجم زیاد عکس باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری صفحات پایین بیایید و این موضوع در سئو تاثیر منفی می‌گذارد؛ اما با كم كردن حجم عکس بدون افت كيفيت از طریق سایت، نرم افزار و اپلیکیشن می‌توانید این مشکلات را به کلی حل کنید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

منابع : wpbeginner
15 دیدگاه
  • ابوالفضل گفت:

    عالی بود خدا براتون بسازه ❤️❤️❤️❤️

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز
      خوشحالم که مقاله مورد توجه شما قرار گرفته سوالی بود در خدمتم 🌹🙏

  • کشوری گفت:

    با سلام اگر تصاویر حساسی دارید و قصد آپلود آن‌ها به اینترنت را دارید، حتماً از ابزارهایی که کیفیت را به حداقل می‌رسانند و حفظ کیفیت را به یک اندازه قابل قبول انجام می‌دهند، استفاده کنید .

  • وحدانی گفت:

    سلام برای تصاویر PNG، می‌توانید از OptiPNG استفاده کنید که یک ابزار بهینه‌سازی تصاویر PNG در خط فرمان است

  • طاهری گفت:

    درود برای علاقه‌مندان به خط فرمان، از ابزاری به نام JPEGoptim می‌توانید استفاده کنید. این ابزار برای بهینه‌سازی تصاویر JPEG در سطح خط فرمان استفاده می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *