021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

عکاسی بازتابی چیست و چطور می‌توان آن را اجرا کرد؟

عکاسی بازتابی چیست و چطور می‌توان آن را اجرا کرد؟

به همین خاطر ما در این مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد که کمک می‌کنند تصاویر بازتابی خیلی زیبایی بگیرید و بتوانید راحت‌تر از بازتاب استفاده کنید.

گام اول: اصول اولیه

بازتاب‌ها در چند فرم مختلف ایجاد می‌شوند و از مناظر زیبا تا تصاویر ماکرو می‌توانید از آن استفاده کنید اما چند تکنیک ابتدایی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند کار با تصاویر بازتابی به نتایج خیلی بهتری برسید.

برای عمق میدان تلاش کنید از یک دیافراگم بالا، مثل F/11 یا بیشتر استفاده کنید، این کار کمک می‌کند سوژه به شکلی ثبت شود که چشم شما آن را در فاصله نزدیک‌تری ببیند و افکت بازتاب به صورت خیلی بهتری دیده شود. اما فوکوس به فاصله بین سوژه و بازتاب آن بستگی دارد. سعی کنید یک بار روی سوژه فوکوس کنید و سپس نقطه فوکوس را روی بازتاب آن انتقال دهید. با این وجود این موضوع بسته به نیازهای شما و اینکه می‌خواهید چه میزان توجهی به سمت بازتاب جلب شود می‌تواند متفاوت باشد.

در نهایت به زاویه نور و تاثیر آن روی بازتاب فکر کنید. در محیط استودیویی شما می‌توانید نور را تغییر دهید تا تاکید خیلی بیشتری روی بازتاب وجود داشته باشد اما در فضاهای باز و هنگام کار با نور طبیعی، ممکن است نیاز باشد از نقاط مختلفی به عکاسی بپردازید تا نقطه‌ای که بازتاب بیشتر مشخص است را پیدا کنید.

گام دوم: عکاسی از آب و منظره

شکوه، رنگ‌ها و الگوهایی که در طبیعت دیده می‌شوند نفس‌گیر هستند. برای من این عظمت در عکس بازتابی یک کوه پوشیده از برف که بازتاب آن در آب افتاده است قابل دیدن است. این صحنه رویای هر عکاسی است اما شما چطور می‌توانید از تمام پتانسیل آن استفاده کنید تا یک تصویر فوق‌العاده زیبا بگیرید؟

[relatedpost post = “73481”]

اولین کاری که باید انجام دهید این است که زمانی که نور در بهترین حالت خودش است به عکاسی بپردازید. این زمان می‌تواند صبح خیلی زود و یا هنگامی باشد که آفتاب در حال غروب کردن است. برای اینکه بتوانید یک عکس کاملا واضح بگیرید بهتر است از سه پایه استفاده کنید و با فیلترهای مختلف هم می‌توانید نور را به شکل خیلی بهتری ثبت کنید. فیلتر پلاریزه به شما کمک می‌کند مقدار بازتاب سطح آب را کنترل کنید. یک فیلتر ND تدریجی هم باعث می‌شود مطمئن شوید که آسمان بیش از اندازه روشن نیست.

عکاسی بازتابی چیست؟

برای نرم کردن آب سعی کنید از سرعت شاترهای طولانی‌تر نسبت به حالت معمولی استفاده کنید. همچنین همانطور که قبلا اشاره کردیم، عمق میدان و زاویه نور را هم بررسی کنید و برای دستیابی به زیبایی بیشتر هم سعی کنید روی آب فوکوس کنید.

گام سوم: عکاسی از اشیا براق

تصاویر بازتابی فقط محدود به مناظر کنار آب نیستند و سطوح بازتابی خیلی زیادی وجود دارند که ما هر روزه با آن‌ها روبرو می‌شویم و می‌توانیم با کمک آن‌ها عکس‌های خیلی زیادی بگیریم. برای مثال می‌توانید از آینه، شیشه، فلز، سرامیک و حتی چوب لاک خورده نیز برای گرفتن تصاویر بازتابی استفاده کنید.

[relatedpost post=”117100″]

به یاد داشته باشید که این سطوح براق نور را به خودشان جذب نمی‌کنند و به همین دلیل در صورتی که قصد دارید از نور مصنوعی استفاده کنید به مقدار و زاویه آن نسبت به سطح مورد نظر خودتان هم فکر کنید. ممکن است نیاز باشد که نور را از بالا یا پشت به آن بتابانید. این موضوع در مورد فلاش نیز صدق می‌کند و ممکن است نور آن به صورت کامل به شما برگردد. برای عکاسی از این اشیا مطمئن شوید که سطح آن کاملا خالی از خط و خش و اثر انگشت است. این امر زمانی که قصد دارید روی جزئیات شئ مورد نظر فوکوس کنید از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار خواهد بود.

عکاسی از بازتاب

برای انتخاب اشیاء بازتابی هم بهتر است اشیائی که تخت‌تر هستند را انتخاب کنید. زیرا این اجسام بازتاب خیلی کامل‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. پس از اینکه جسم موردنظر خودتان را پیدا کردید، سوژه‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید بازتاب آن‌ها به چه صورت است. شما می‌توانید از هر سوژه‌ای استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که سوژه هرچقدر جذاب‌تر باشد، می‌توانید تصاویر بازتابی خیلی بهتری هم بگیرید.

گام چهارم: تمرین

تصاویر بازتابی

عکاسی بازتابی معمولا به عنوان یکی از شاخه‌های عکاسی انتزاعی شناخته می‌شود که به نظر من هم دسته‌بندی درستی است اما زمانی که شما از بازتاب استفاده می‌کنید نوع تصاویری که می‌توانید خلق کنید کاملا به خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید از سطوح بازتابی برای جذاب کردن یک صحنه کاملا معمولی استفاده کنید و یا از زوایای متفاوت برای ایجاد عکس‌های هنری انتزاعی استفاده نمائید.

[relatedpost post=”77870″]

چند ایده برای عکاسی بازتابی

تقارن

تقارن یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی در زمان گرفتن عکس‌های بازتابی است. برای ایجاد تقارن شما باید به گونه‌ای کادربندی را انجام دهید که بازتاب نیمی از کادر را اشغال کند و صحنه بالای آن را به صورت کامل بازتاب دهد. این تکنیک بهترین نتیجه را در زمان عکاسی از منظره دارد اما شما می‌توانید از آن برای عکاسی از هر صحنه‌ای که یک سطح بازتابی خیلی بزرگ را شامل می‌شود استفاده کنید.

ضد نور

با اینکه تقارن یکی از تکنیک‌های خیلی خوب برای عکاسی بازتابی است اما همیشه بهترین نتیجه را ندارد. برای مثال اگر صحنه مدنظر شما خیلی شلوغ باشد، استفاده از تقارن فقط باعث می‌شود که صحنه‌ی شما شلوغ‌تر شود.

عکاسی بازتابی

یکی از روش‌هایی که می‌توانید این حواس‌پرتی بصری را حذف کنید، استفاده از تکنیک ضد نور است. به خاطر اینکه عکس‌های ضد نور رنگ و جزئیات را ثبت نمی‌کنند، فضای بصری صحنه را تخلیه می‌کنند و بیننده راحت‌تر می‌تواند صحنه را ببیند. عکس‌های بازتابی ضد نور، بهترین عملکرد را در زمان طلوع و غروب آفتاب دارند زیرا آسمان رنگ کافی را دارد و باعث می‌شود عکس شما جذاب‌تر باشد.

چاله‌ی آب

چاله‌های آب یکی از آسان‌ترین سوژه‌ها برای عکاسان مبتدی هستند. از آنجایی که ابعاد چاله‌‎ی آب خیلی کوچک‌تر است، شما راحت‌تر از یک دریاچه بزرگ می‌توانید زاویه مناسب را پیدا کنید. سخت‌ترین موضوع برای عکاسی از چاله‌ها پیدا کردن یک بازتاب منحصر به فرد است. اما حتی در صورتی که نتوانستید سوژه مناسب را هم پیدا کنید، می‌توانید با گرفتن یک سلف پرتره از خودتان شروع کنید.

خطوط راهنما

خط راهنما، خطی است که چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی عکس هدایت می‌کند. ایجاد یک خط راهنما در زمان عکاسی از یک مسیر یا جاده کار خیلی آسانی است اما می‌توانید این افکت را با خطوط راهنما هم ایجاد کنید. بازتاب می‌تواند خط را تقویت کند و دیده شدن آن را برای بیننده خیلی آسان‌تر کند.

عکاسی سیاه و سفید

تصاویر بازتابی رنگی ممکن است باعث شوند که بازتاب تصویر دیده نشود. برای اینکه بازتاب را برجسته‌تر کنید می‌توانید رنگ‌هایی که باعث حواس‌پرتی بیننده می‌شوند را حذف کنید. این تکنیک زمانی که کنتراست تصویر بین نقاط سایه و روشن زیاد است عملکرد بهتری دارد و باعث می‌شود بازتاب تصویر به خوبی دیده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *