021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

توضیح اشباع رنگ در عکاسی

توضیح اشباع رنگ در عکاسی

در این مقاله عوامل مختلفی که در اشباع رنگ تاثیر دارند را بررسی خواهیم کرد، از جمله روش‌های مختلف برای به دست آوردن اشباع مطلوب در برنامه‌‌های ویرایش تصویر(مانند فتوشاپ و …) بدون اینکه تصویر ما غیر طبیعی به نظر برسد. اخیرا، به لطف فیلترها و برنامه‌های ویرایش تصویر،‌ اینترنت و رسانه‌های اجتماعی پر از تصاویر اشباع نشده است.

اشباع رنگ

1- اشباع چیست؟

در تعریف آن، اشباع بودن خلوص یک رنگ است. اشباع یک اصل خیلی مهم در عکاسی است، حتی شاید به مهمی ‌کنتراست باشد. علاوه بر اینکه چشمان ما به طور طبیعی جذب رنگ‌های پر جنب و جوش می‌شوند، رنگ‌ها روش منحصر به فرد خود را برای گفتن داستانی دارند که نقش مهمی ‌در تهیه عکس داشته‌اند.

ما از قبل می‌دانیم که هر رنگی که می‌بینیم از 0 تا 255 به یک مقدار صحیح تبدیل می‌شود. برای رنگی مانند قرمز خالص، مقدار آن به شکل دیجیتالی (255,0,0) است. برای سبز خالص  این مقدار (0,255,0) در حالی که آبی خالص (0,0,255) است. از آنجا که این رنگ‌ها هیچ مخلوطی ندارند و حداکثر مقدار RGB از رنگ مربوطه را دارند گفته می‌شود که آنها در حداکثر اشباع هستند. برای درک بهتر اشباع، اجازه بدهید نگاهی به تصویر زیر بیاندازیم.

اشباع رنگ

همانطور که می‎بینید،‌ این عکس دو بخش دارد. بخش بالایی از قرمز خالص شروع می‌شود به سوی رنگ سفید محو می‌شود، در حالی که بخش پایینی به سوی رنگ مشکی محو می‌شود.

در تعریف دیگر، در قسمت بالایی ما سفید را به قرمز اضافه می‌کنیم، ما‌ این کار را با افزایش مقادیر رنگ سبز و آبی به نسبت مساوی انجام می‌دهیم تا زمانی که هر سه مقدار در 255 باشد. اگر مقدار RGB از سمت چپ قسمت تصویر را بررسی کنید، می‌تواند (255، 0، 0) باشد. یک رنگ در وسط (255، 128، 128) و سمت راست آن (255، 255، 255) خواهد بود که رنگ سفید است.

همانطور که می‌بینید، وقتی ما سبز و آبی بیشتری به آن اضافه کردیم، رنگ قرمز به تدریج کمتر اشباع شد تا‌ اینکه نوار رنگ به طور کامل سفید شود.

به همین ترتیب، برای بخش پایین، از قرمز (255،0،0) شروع می‌شود. همانطور که به سمت راست حرکت می‌کنیم، در وسط به (128، 0، 0) می‌رسد و در آخر به (0، 0، 0) می‌رسیم که سیاه است.  این نیز اشباع رنگ را کاهش می‌دهد.

همچنین می‌توانید یک گرادیان را از خاکستری قرمز تا متوسط (128، 128، 128) تصور کنید، جایی که اشباع بسیار آشکار از چپ به راست کاهش می‌یابد. به طور خلاصه، اضافه کردن سایه‌های خاکستری اشباع رنگ را کم می‌کند، در حالی که از بین بردن خاکستری رنگ را اشباع می‌کند.

2- درک ما از رنگ

چرا تصاویر غیر اشباع بسیار مصنوعی و پلاستیکی به نظر می‌رسند؟ دلیل این است که، در طبیعت، دیدن رنگ‌های خالص بسیار نادر است.‌ این نور است که باعث می‌شود رنگ‌ها غیر اشباع به نظر برسند. برای مثال اگر یک کارت از قرمز خالص داشته باشیم و به آن نور بتابانیم به صورت قرمز اشباع به نظر می‌رسد. در مقابل، اگر ما نور کامپوزیت سفید را روی همان کارت قرمز بتابانیم، اشباع کمتری به نظر می‌رسد. از  این رو، اشباع نه تنها به رنگ موضوع، بلکه به طول موج نور نیز بستگی دارد. از آنجا که ما به ندرت می‌توانیم با چشمان غیر مسلح خود رنگ‌های کاملاً اشباع شده در طبیعت را ببینیم، وقتی رنگ‌ها در عکس بیش از حد قوی یا اشباع شده باشند، احساس غیر طبیعی می‌دهد. مشکل دیگر اشباع در یک عکس  این است که گرفتن اشباع یکنواخت در تصویر بسیار نادر است. به عبارت دیگر، برخی از تون‌های موجود در یک عکس در حال حاضر نسبت به سایر عکس‌های خارج از دوربین اشباع تر خواهند شد. بنابراین، هنگامی‌که ما سعی می‌کنیم اشباع را در زمان ویرایش اضافه کنیم، بخش‌هایی از عکس می‌توانند اشباع شوند در حالی که بقیه تصویر غیر اشباع باقی می‌مانند.  این نیز می‌تواند مصنوعی به نظر برسد.

اشباع رنگ

در ادامه، اجازه دهید نگاهی به عوامل مختلفی که بر اشباع تأثیر می‌گذارد، بیاندازیم.

3- تاثیر روشنایی بر اشباع

به صورت کلی، میدتون‌ها پتانسیل بیشتری برای اشباع نسبت به‌هایلایت‌ها یا سایه‌ها دارد.‌ این موضوع با نمودار قبلاً نشان داده شده ‌است، جایی که اشباع‌ترین نسخه یک رنگ نه خیلی روشن بود و نه خیلی تاریک.

رنگ‌ها همچنین در صورت داشتن نسبت نامتوازن قرمز، سبز و آبی از پتانسیل بیشتری برای اشباع برخوردار هستند، بخاطر این است که مقادیر RGB که به هم نزدیک هستند خیلی بیشتر و بیشتر خاکستری می‌باشند مانند (128,128,128) که در قبل به آن توجه شده بود. که خاکستری وسط است. اسلایدر ساتوریشن را باید تا حد ممکن افزایش دهید (129,128,128) که رنگ‌ها تا جای ممکن اشباع به نظر برسند.

بنابراین، رنگ‌ها با بیشترین پتانسیل برای اشباع بالا میدتون‌هایی هستند که عدم تمایل بین R و G و B دارد(به طور خاص، تفاوت زیادی بین بالاترین و کمترین مقدار R، G و B وجود دارد). برای درک بهتر آن، بگذارید نگاهی به تصویر زیر بیاندازیم:

اشباع رنگ

این عکس در اوخر غروب ثبت شده است، دقیقا قبل از گرگ و میش. اوج کوهستان یک رنگ قرمز واضح دارد، نشان دهنده عدم تعادل میان مقادیر RGB است(یک مثال خاص که من با آن مواجه شدم مقادیر RGB 185,88,72 بود). همانطور که می‌بینید، همچنین در آنجا سایه‌ها و‌هایلایت‌ها نیز در این تصویر قرار دارند. فکر می‌کنید اگر ساتوریشن را تا آخر افزایش دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این همان تصویر با اشباع صد در صد است:

اشباع رنگ

اگرچه، کل تصویر اشباع نشده است، بیشترین بخشی که اشباع شده است اوج قله است، به این دلیل که به عنوان یک میانه با RGB نامتوازن بیشترین پتانسیل را در افزایش اشباع داشته است.

با این حال، من می‌خواهم شما یک نکته را در نظر داشته باشید که یک بخش قابل توجه دیگر که در این تصویر رخ داده است، بخش روشن آسمان در سمت راست پایین تصویر است. اما همچنین بخش کوچکی از اشباع نیز تغییر کرده‌ است، بیشتر از بخش‌های تاریک آسمان در بالا. و دلیل این امر عدم تعادل قوی در مقادیر RGB است(دوباره، بخاطر تفاوت بین بیشترین و کمترین مقدار از بین این سه عامل است).

به طور خاص، نمونه ای از قسمت پایین آسمان دارای مقادیر (253، 244، 229) قبل از تنظیم اشباع است، در مقایسه با بخشی از آسمان بالاتر که دارای مقادیر (246، 235، 229) است. بله، قسمت پایین روشن تر است. اما تفاوت در مقادیر RGB بیشتر است، به این معنی که از قبل اشباع تر است و از پتانسیل بیشتری برای حداکثر اشباع برخوردار است. مقدار آبی در هر دو حالت 229 است، اما مقادیر قرمز و سبز هر دو در نزدیکی افق بالاتر هستند. به خاطر داشته باشید که نمونه ای از نمونه‌ها (255، 255، 0) – بدون رنگ آبی، حداکثر قرمز و سبز – حداکثر به رنگ زرد اشباع شده است. از این رو، قسمت پایین سمت راست آسمان با تنظیم اشباع +100 به رنگ زرد نسبتاً اشباع می‌شود.

4- تأثیر تن‌ها بر اشباع

در ابتدا توضیح دادم که وقتی ما خاکستری را به یک رنگ اضافه می‌کنیم، تصویر اشباع نشده می‌شود. به عبارت دیگر، رنگی که به خاکستری نزدیک باشند یا خاکستری بیشتری در آنها وجود داشته باشد، از رنگی که به رنگهای مطلق نزدیک تر باشند، کمتر اشباع می‌شوند.

برای نشان دادن بیشتر نتیجه تنظیم اشباع – این بار با تمرکز روی رنگ‌های خاکستری – در اینجا مثال دیگری با اشباع +100، قبل و بعد وجود دارد:

اشباع رنگ

اشباع رنگ

همانطور که می‌بینید، رنگ‌های خاکستری در اینجا تقریباً یکسان هستند. در عوض، این پس زمینه رنگارنگ است که اشباع شده است. دلیل این است که اشباع خاکستری امکان پذیر نیست، زیرا هیچ تفاوتی بین مقادیر RGB خاکستری خالص وجود ندارد. به همین دلیل افزایش اشباع روی عکس سیاه و سفید هیچ کاری نمی‌کند.

[relatedpost post=”156223″]

5- تاثیر وایت بالانس بر اشباع

تعادل رنگ سفید در بعضی از مواقع تا حدودی روی اشباع تأثیر می‌گذارد، زیرا باعث می‌شود رنگ‌ها بیشتر یا کمتر از قبل خالص شوند.

همه ما می‌دانیم که افزایش دمای رنگ یک تصویر، یعنی گرم تر ساختن آن، یک رنگ زرد / نارنجی / قرمز را به یک تصویر می‌افزاید. کاهش دمای رنگ باعث می‌شود یک تصویر سرد یا آبی به نظر برسد.

هنگامی‌که سوژه را گرمتر می‌کنید، می‌توانید قرمزها را در هیستوگرام خود حرکت دهید. به همین ترتیب، وقتی تصویر را خنک تر می‌کنید، قرمزها شروع به حرکت به سمت پایین می‌کنند و آبی‌ها شروع به افزایش می‌کند.

تعریف حداکثر اشباع زمانی است که یک مقدار RGB در حد صفر و دیگری 255 باشد (سومی‌می‌تواند در هر نقطه ای قرار داشته باشد، به سادگی تأثیر می‌گذارد که کدام رنگ در بیشترین اشباع باشد) بنابراین، از آنجایی تغییر وایت بالانس باعث نزدیک‌تر شدن یا دورتر شدن رنگهای آبی یا قرمز می‌شود احتمالاً شما می‌توانید متوجه شوید که چرا اشباع رنگ تغییر می‌کند.

اینجا یک نمونه از این مورد را برای شما آورده ایم:

اشباع رنگ

تصویر فوق تقریباً ظهر عکاسی شده است. من آن را در دمای رنگی در حدود 5700K ثبت کردم تا رنگ آبی را در آب نشان دهم. به طور معمول، عکس‌هایم را نزدیک به 6000K می‌گرفتم. از آنجا که من یک قطبش (و من باعث می‌شود تصویر کمی‌گرمتر از آنچه نور روز در دوربین بود) بود، مجبور شدم آن را کمی‌بیشتر کاهش دهم.  از آنجایی که من از یک فیلتر پولاریزه استفاده می‌کردم(و فیلتر من باعث می‌شود که تصویر کمی‌گرمتر از آنچه که نور روز در دوربین بود، باشد)، مجبور شدم آن را کمی‌بیشتر کاهش دهم. حالا بگذارید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد وقتی دما را در +25 افزایش می‌دهیم و سپس با همان مقدار کاهش می‌دهیم:

اشباع رنگ

اشباع رنگ

همانطور که می‌بینید، بسته به جهت تغییر دماگر تغییر دما، رنگهای نارنجی و سپس رنگهای آبی اشباع می‌شوند. در این موارد فقط به عکس نگاه نکنید بلکه به هیستوگرام نیز نگاه کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، رنگ‌های سرد در تصویر اول به سمت چپ و در تصویر دوم به سمت راست می‌رود. قرمزها برعکس عمل می‌کنند.

اشباع رنگ

6- ظرفیت داستان پردازی رنگ‌ها

هر رنگ احساس منحصر به فردی را برای ما بیان می‌کند. درست همانند رنگ خاص خودش، قدرت رنگ نیز در بیان احساسات تاثیر دارد. بسیاری از عکاسان تمایل دارند که تصاویر خود را در تمام شرایط برای ما اشباع کنند تا آنها را پر جنب و جوش جلوه دهند، اما این همیشه روش صحیح نیست بگذارید بفهمیم چطور اشباع خلق و خوی یک تصویر را تغییر می‌دهد.

اشباع رنگ

در تصویر بالا، از آنجایی که بخش اصلی تصویر مبتنی بر خاکستری است(کوهستان در مرکز تصویر و تشکیلات اطراف آن) من سبز موجود در دریاچه و آسمان را اشباع کرده ام. اگر اشباع نشده باشد، این تصویر بین مناطق نزدیک خاکستری و مناطق اشباع خراب شده و باعث می‌شود مصنوعی به نظر برسد.

برخلاف تصویر بالا، در شکل زیر، رنگ (صورتی) خلق و خوی غالب تصویر است. اگر به درستی اشباع نشده بود، به خصوص در مقایسه با سبزی‌های زنده در اطراف آن، این تصویر کاملاً کسل کننده و نگران کننده به نظر می‌رسید.

اشباع رنگ

بگذارید مثال دیگری ببینیم که چطور اشباع روی احساس دو تصویر متفاوت تأثیر می‌گذارد، این بار با یک سوژه مشابه.

اولین تصویر زیر درست بعد از باران‌های موسمی‌که جنگل سرسبز بود، عکاسی شد. . من سوژه که ببر است را اشباع کردم، برای غلبه بر اشباع سبز  ساخت یک پیاده روی قابل توجه نارنجی بین سبز سرسبز. در حالی که در تصویر دوم، ببر به نظر می‌رسید که در آرامش است (بعد از یک وعده غذایی سنگین، همانطور که روز گذشته لاشه را دیدیم)، و به نظر می‌رسید که در آرامش است. برای این تصویر، احساس کردم یک دید هوشیار به جای تن‌های قوی در اطراف، به روحیه تصویر می‌افزاید.

اشباع رنگ

اشباع رنگ

7- اشباع یا ارتعاش؟

حال که ما اشباع و عوامل تاثیر گذار آن در این زمینه را فهمیدیم، بیاید به رسیدگی به آن در نرم افزار‌های ویرایش تصویر بپردازیم. اغلب عکاسانی که من می‌شناسم از جمله خودم به ندرت اسلایدر ساتوریشن را استفاده می‌کنیم، حتی زمانی که نیاز بود‌ها است من به یاد نمی‌آورم که مقدار آن را از 10 بالاتر برده باشم.

بزرگترین مشکل در رابطه با اشباع این است که، به صورت برابر اشباع تمام تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین نهایتاً تون‌های نزدیک به خالص اشباع نمی‌شوند، در حالی که رنگ‌های ملایم آن به سختی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند تصویر مصنوعی به نظر برسد

. Adobe ACR و Lightroom – در کنار بیشتر نرم افزارهای دیگر پس از پردازش – راه حلی دارند که بیشتر اوقات کار می‌کند، بنام Vibrance. برخلاف اشباع، وقتی ارتعاش را افزایش می‌دهیم، الگوریتم ابتدا سعی در اشباع مناطق کم اشباع می‌کند. فقط هنگامی‌که تصویر به طور مساوی اشباع شده باشد اشباع همه چیز را افزایش می‌دهد.

[relatedpost post=”156698″]

اشباع رنگ

بگذارید تفاوت در آنچه که هنگام اضافه کردن اشباع و هنگام افزایش لرزش در تصویر بالا اتفاق می‌افتد را مشاهده کنیم. اول اشباع، سپس ارتعاش:

اشباع رنگ

اشباع رنگ

کوه زرد در مرکز قاب (با رنگ قرمز مشخص شده است) یکی از قسمت‌های بسیار اشباع شده عکس برای شروع است. برای مقایسه، آب در پیش زمینه تقریباً به اندازه اشباع ندارد.

واضح است، تفاوت زیادی در چگونگی تأثیرگذاری هر اسلایدر بر روی تصویر وجود دارد. اسلایدر اشباع باعث می‌شود کوه مرکزی به طور قابل ملاحظه ای اشباع شده باشد، در حالی که به سختی آب را اشباع می‌کند. از سوی دیگر، ارتعاش اشباع آب را به شدت افزایش می‌دهد بدون اینکه اشباع کوه کم شود.

بیشتر اوقات، Vibrance به طور خوب کار می‌کند اما ممکن است در برخی موارد اینگونه نباشد. این الگوریتم به نظر می‌رسد که بیشتر تصاویر را درک می‌کند، ولی نه همه آن‌ها را. برخی اوقات، ما مجبوریم از هردوی اشباع و ارتعاش استفاده کنیم تا نتیاج قابل قبولی بگیریم. برای مثال، برای به دست آوردن قسمت‌های اشباع نشده به نظر می‌رسد، برخی تصاویر به تنظیمات ارتعاش بسیار قوی نیاز دارند، در همچین سناریویی، ما اول سطح ارتعاش را تا جایی که نقاط اشباع نشده تصویر به صورت صحیح اشباع شوند، و بعد از آن اسلایدر ساتوریشن را به حدی پایین می‌آوریم که نقاطی که بیش از حد اشباع شده اند به حالت معمولی برگردند. تصویر پایین یک نمونه از این مورد است:

اشباع رنگ

در تصویر سمت چپ، پرنده به نظر من درست به نظر می‌رسد، اما آسمان به اندازه کافی برای سلیقه‌های من اشباع نشده است. در قسمت مختلف، مناطق زرد چمن و سر پرنده در حال حاضر بیشتر از چیزی است که من برای این تصویر می‌خواهم اشباع شده، برای رساندن تصویر به اشباع مطلوب، ابتدا Vibrance را به (+60) افزایش داده ام تا اشباع کافی در آسمان بدست آورم و سپس اشباع را پایین می‌آورم (-15). اکنون می‌توانید ببینید مناطق اشباع نشده به خوبی کنترل شده اند و اشباع در آسمان افزایش یافته است.

8- اشباع و کنتراست

بیشتر مراحل ویرایش ما در درجه اول به منظور افزایش کنتراست انجام می‌شود، سپس برای بدست آوردن رنگ‌های دقیق و اشباع بهینه در یک عکس. وقتی کنتراست یک تصویر را در لایت روم یا فتوشاپ تنظیم می‌کنیم، باید به یاد داشته باشیم که با انجام این کار می‌توانید رنگ‌های مختلفی را نیز تغییر دهید. حتی هنگام استفاده از حالت‌های ترکیبی مانند درخشندگی، قسمت‌هایی از عکس روشن تر و تیره تر می‌شوند و اشباع آنها را تغییر می‌دهد. بنابراین، هنگام کار با Levels یا Curves برای تقویت کنتراست، همیشه به سطح اشباع توجه کنید. ممکن است شما نیاز به تنظیم اسلایدر‌های ارتعاش و اشباع داشته باشید تا تغییرات ایجاد شده با تغییر کنتراست اصلاح شود، حتی تنظیم نوردهی یا سایر اسلایدر‌ها نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند. به همین دلیل، ممکن است بخواهید تنظیمات اشباع را در انتهای مرحله ویرایش ثبت کنید، یا حداقل تنظیمات اشباع را همزمان با ادامه کار حفظ کنید.

9- اشباع رنگ انتخابی

اکنون می‌دانیم که اشباع در طول عکس ناهموار است، و ما همچنین عواملی را می‌شناسیم که روی اشباع تأثیر می‌گذارد. در بخش‌های قبلی، نحوه تنظیم اشباع در سطح کلی را دیدیم. اما بعضی اوقات می‌خواهیم اشباع رنگ‌های خاص را افزایش دهیم و از تنظیم سایرین خودداری کنیم.

یک روش آسان برای انجام این کار استفاده از لایه HSL Adjustment در Photoshop است. می‌توان با کلیک بر روی نماد Hue / Saturation در صفحه “Add an Adjustment” (با رنگ قرمز در زیر) یا با انتخاب Hue / Saturation از “Create new Fill or Adjustment Layer” ایجاد کرد. همچنین یک تب HSL مربوطه در Lightroom و بسیاری از برنامه‌های اصلی نرم افزار اصلی وجود دارد.

اشباع رنگ

 

اکنون یک لایه تنظیم جدید Hue / Saturation در بالای لایه‌های فعلی خود خواهید داشت. روی منوی کشویی انتخاب کننده رنگ کلیک کنید (در رنگ سبز در زیر نشان داده شده است) و رنگ را انتخاب کنید.

در این تصویر، ما فقط دو رنگ غالب داریم: زرد و آبی. برای افزایش اشباع زردها به تنهایی، رنگ زرد را انتخاب کرده و اشباع را افزایش دهید.

می‌بینید که اشباع آبی‌ها بدون تغییر خواهد بود، در حالی که زردها به تنهایی اشباع می‌شوند. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید آبی‌ها را اشباع کنید، Blues را از پایین انتخاب کرده و اسلایدر را بکشید.

اشباع رنگ

اشباع رنگ

با انتخاب Master، که گزینه پیش فرض است، افزایش یا کاهش اشباع منجر به تنظیم میزان اشباع کلی تصویر خواهد شد. این دقیقاً همان نتایج تنظیم اشباع را با استفاده از کشویی اشباع خام Adobe Camera Raw به همراه خواهد داشت.

خلاصه

در این مقاله، ما درک کردیم که اشباع چیست و عواملی که بر اشباع در یک تصویر تأثیر می‌گذارند. سپس ما به نحوه چگونگی تنظیم آن در سطح کلی و تکی در ویرایش پرداختیم. اگر سؤال دیگری دارید، لطفاً آنها را در بخش نظرات بگذارید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *