دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

آموزش جامع عکاسی از آسمان

تکنیک و ترفند
آموزش جامع عکاسی از آسمان

به همین خاطر است که عکاس‌ها علاقه‌ی خیلی زیادی به غروب آفتاب دارند و یا صبح خیلی زود بیدار می‌شوند تا اولین اشعه‌های نور خورشید را به تصویر بکشند و دقیقا به همین خاطر است که هیچ ترسی از آب و هوای سرد و مرطوب ندارند. حتی اگر شانس این را داشته باشید که یک تصویر خارق‌العاده بگیرید باید از آن استقبال کنید ولی عکاسی از آسمان با چالش‌های زیادی همراه است.

در این مقاله با نحوه‌ی ثبت عکس‌های خارق‌العاده از آسمان آشنا خواهیم شد.

پیدا کردن آسمان دراماتیک

عکاسی از آسمان

این موضوع ممکن است خیلی ساده به نظر برسد. اما جالب است بدانید که اولین اصل مربوط به عکاسی از آسمان معمولا نادیده گرفته می‌شود. تمامی عکس‌هایی که در فضای باز گرفته می‌شوند وابسته به شرایط هستند. در صورتی که این شرایط مناسب نباشند، شما هم نمی‌توانید عکس خوبی بگیرید.

صرف نظر از اینکه صحنه‌ی پیش روی شما تا چه اندازه زیبا است، در صورتی که پوششی از ابرهای سفید و نور نیز خنثی باشد، عکس شما کاملا تخت به نظر می‌رسد و اصلا نمی‌توانید عکس جذابی بگیرید اما اگر مقدار ابر زیبا و یا آب و هوای طوفانی به صحنه اضافه کنید، شرایط به کلی تغییر خواهد کرد.

[relatedpost post=”178828″]

در صورتی که می‌خواهید عکس‌های خوبی بگیرید، نقطه‌ی شروع شما برای عکاسی از آسمان باید تحقیق و صبر باشد. پیش‌بینی‌های وضع آب و هوا را بررسی کنید و منتظر شرایط مناسب بمانید. فقط با انجام این کارهاست که می‌توانید به عکس موردنظر خودتان برسید.

بهترین زمان برای عکاسی از آسمان

نور یکی از مهم‌ترین اجزای هر عکسی است. عکس‌های آسمان خوب معمولا یک نور فوق‌العاده هم دارند. این نور اغلب اوقات در اوایل صبح و اواخر روز، در زمان غروب آفتاب مشاهده خواهد شد. نور نرم و طلائی‌تری که در طول این ساعات مشاهده خواهد شد، می‌تواند باعث شود که هر صحنه‌ای زیبا به نظر برسد. به دلیل زاویه پائین خورشید در زمان طلوع و غروب آفتاب، تاثیر آن روی ابرها هم کمتر است. در طول این ساعات است که می‌توانید آسمان را به شکل آبی و نارنجی و حتی قرمز به تصویر بکشید.

عکاسی جامع

چرا باز هم به تعدادی ابر نیاز دارید؟

عکاسی از آسمان

ابر یکی از اجزای خیلی ضروری برای ثبت عکس‌های خوب از آسمان است. اما باید نوع مناسب ابر را برای عکسی که می‌خواهید ثبت کنید پیدا کند. برای عکاسی از آسمان آبی در طول روز به ابرهای سفید نرم نیاز دارید. این ابرها می‌توانند باعث زیباتر شدن چیزی شوند که در حالت عادی فقط یک فضای آبی وسیع است. در صورتی هم که هوا طوفانی است کمی ابر خاکستری تیره می‌تواند یک عکس کاملا متفاوت برای شما خلق کند.

برای عکاسی در زمان طلوع و غروب آفتاب، در صورتی که پوشش ابری در ارتفاع پائین قرار داشته باشد، ممکن است نور خورشید نتواند از میان ابرها عبور کند. اما پوشش ابری در ارتفاع بالا به شما کمک می‌کنند عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید. سعی کنید با انواع ابرهایی که برای کسب نتایج مناسب به آن‌ها نیاز دارید آشنا شوید و تاثیر آن‌ها را درک کنید تا بتوانید عکس‌های بهتری از آسمان بگیرید.

افزودن نقطه‌ی توجه برای جلب توجه مخاطب

با وجود اینکه یک آسمان دراماتیک به تنهایی می‌تواند کافی به نظر برسد، افزودن یک نقطه‌ی توجه ممکن است عکس شما را به یک سطح جدید برساند. اغلب اوقات حتی بهترین عکس‌های آسمان هم برای جلب توجه مخاطب به یک نقطه‌ی تمرکز نیاز دارند.

عکاسی از آسمان

این نقطه‌ی تمرکز می‌تواند یک کشتی داخل دریاچه باشد و یا یک تکه تخته روی ساحل. حتی می‌توانید از یک انسان که داخل پیش زمینه ایستاده است و منظره را تحسین می‌کند نیز استفاده کنید. اضافه کردن یک نقطه‌ی توجه به عکس‌هایی که می‌گیرید علاوه بر اینکه داستان بیشتری به آن‌ها می‌دهد بلکه باعث خواهد شد فردی که به عکس نگاه می‌کند هم چشم خودش را در تمام سطح عکس بچرخاند و تمامی اجزای آن را مشاهده کند.

استفاده از قانون یک سوم برای تاکید روی آسمان

اکثر افرادی که با عکاسی سر و کار دارند، به احتمال زیاد با قانون یک سوم آشنایی دارند. این قانون یک راهنمای ترکیب‌بندی است که به عکاس در کادربندی صحنه کمک می‌کند. با قرار دادن نقاط توجه روی محل تلاقی خطوط، یک ظاهر و تعادل جذاب‌تر به عکس بخشیده خواهد شد.

عکاسی از آسمان

این موضوع برای خط افق هم صدق می‌کند. با قرار دادن خط افق روی خطوط افقی پائین یا بالای تصویر می‌توانید قدرت آسمان در عکس خودتان را تغییر دهید. در صورتی که آسمان زیبایی در اختیار دارید، سعی کنید خط افق را در بخش پائینی عکس قرار دهید تا تاکید بیشتری روی آسمان داشته باشید.

سعی کنید تا جای ممکن از قرار دادن خط افق در مرکز تصویر جلوگیری کنید. همچنین لازم به ذکر هم نیست که خط افق باید همیشه صاف باشد.

استفاده از فیلتر ND برای نوردهی صحیح

سخت‌ترین بخش عکاسی از آسمان این است که بدانید چگونه باید نوردهی را به درستی اجرا کنید. بزرگترین مشکل در این نوع عکاسی نوردهی بیش از اندازه‌ی تصویر و به خصوص آسمان است. در صورتی که تصویر بیش از اندازه نوردهی شده باشد، در صورتی که بخشی از تصویر بیش از اندازه نوردهی شده باشد، به عنوان یک قطعه‌ی کاملا سفید دیده خواهد شد. این قسمت از عکس هیچگونه جزئیات پیکسلی نخواهد داشت و تحت عنوان برش جزئیات (clipping) شناخته خواهد شد. چند روش وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

[relatedpost post=”178481″]

شما می‌توانید نوردهی عکس خودتان را کمی پائین‌تر بیاورید تا مطمئن شوید که هیچ بخشی از تصویر شما به دلیل نوردهی بیش از اندازه، فاقد جزئیات نخواهد بود. اما این کار باعث خواهد شد که قسمت‌های تیره‌ی عکس (سایه‌ها) نیز تیره‌تر دیده شوند و نیاز باشد در زمان ادیت عکس این قسمت‌ها را روشن‌تر کنید. این کار نیز در نهایت منجر به افزایش نویز در این قسمت‌ها خواهد شد.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در اختیار دارید، استفاده از یک تکنیک با نام براکتینگ یا HDR است. برای این تکنیک باید چند عکس بگیرید که در هر کدام از آن‌ها بخش مشخصی از تصویر نوردهی شده است. سپس در زمان ادیت می‌توانید این عکس‌ها را با هم ادغام کنید و تمامی آن‌ها را به یک عکس جامع تبدیل کنید.

گزینه سوم در بین عکاس‌ها متداول‌تر است و برای اجرای آن باید از یک فیلتر ND تدریجی استفاده کنید. بخشی از این فیلترهای شیشه‌ای تاریک‌تر است و هرچقدر که به سمت بخش دیگر می‌رویم روشن‌تر می‌شوند. در صورتی که فیلتر را به شکلی قرار دهید که بخش تیره‌تر آسمان را بپوشاند، می‌توانید تصویر را متعادل‌تر کنید و یک عکس یکدست داشته باشید.

استفاده از سه پایه برای افزایش خلاقیت

عکاسی از آسمان

سه پایه ممکن است یک بار اضافی به نظر برسد اما برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده از آسمان، داشتن این وسیله ضروری است. در صورتی که می‌خواهید در زمان صبح زود و اواخر غروب آفتاب که نور کمتر است، با سرعت شاترهای آهسته عکاسی کنید، حتما به سه پایه نیاز خواهید داشت.

در صورتی که از سه پایه استفاده نکنید و علاقه‌ای هم به افزایش ایزو نداشته باشید، تصاویر شما تار خواهند شد. همانطور که می‌دانید افزایش ایزو هم باعث افزایش نویز در سطح تصویر خواهد شد. داشتن سه پایه انتخاب‌های خلاقانه بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال می‌توانید با سرعت شاترهای خیلی آهسته از ابرها عکاسی کنید. این کار باعث ایجاد رگه‌هایی در سطح آسمان خواهد شد و عکس شما نیز پویاتر به نظر می‌رسد.

با وجود اینکه حمل سه پایه ممکن است خیلی دردسرساز به نظر برسد اما وقتی که نتایج را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که این کار ارزش دردسر را دارد.

جشنواره عکس نورنگار

شکستن قوانین عکاسی برای داشتن انتخاب‌های خلاقانه‌تر

برخی اوقات اگر در عکاسی به انتخاب‌های خارق‌العاده‌تری نیاز دارید، باید ریسک کنید. البته این موضوع بدین معنی نیست که باید خودتان را از یک صخره آویزان کنید. بلکه فقط کافیست چند قانون عکاسی را بشکنید و یا کاری را انجام دهید که در حالت عادی انجام نمی‌دهید.

در صورتی که دوربین را به زمین نزدیک کنید، یک پرسپکتیو کاملا متفاوت خواهید داشت؛ یا می‌توانید رو به خورشید عکاسی کنید و اجازه دهید ابرها پس زمینه‌ی عکس ضد نور شما باشند. به دنبال اشعه‌های خورشید بگردید یا از وایت بالانس‌های مختلف در زمان عکاسی و ادیت استفاده کنید.

[relatedpost post=”182548″]

عکاسی یعنی به تصویر کشیدن برداشت خلاقانه‌ی خودتان از صحنه‌ای که مقابلتان قرار دارد بنابراین اصلا از غیرمعمولی بودن نترسید.

عکاسی از آسمان می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای برای شما به دنبال داشته باشد. مهم‌ترین نقطه ضعف برای عکاس‌های تازه کار در این بخش این است که صبر کافی ندارند و نمی‌توانند منتظر لحظه‌ی مناسب بمانند. اما در صورتی که نکته‌های ذکر شده را به یاد داشته باشید و صبر و تحمل کافی هم داشته باشید، نتایج فوق‌العاده‌ای به دست خواهید آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط