021-7356

چگونه در برف بهترین عکس ها را بگیریم؟ + تنظیمات دوربین

چگونه در برف بهترین عکس ها را بگیریم؟ + تنظیمات دوربین

از تنظیم دستی یا اولویت دیافراگم استفاده کنید

از آنجایی که عکاسی در هوای برفی نیازمند تنظیمات دقیق می‌باشد استفاده از حالت تنظیم دستی (Manual Mode) بهترین انتخاب است اما گاهی ممکن است بدلیل سرمای زیاد لازم باشد با کمترین تنظیمات ممکن عکاسی کنید. در این حالت می‌توانید از وضعیت اولویت دیافراگم (Av) نیز استفاده کنید. با انتخاب این حالت عکاسی، می‌توانید تمرکز بیشتری بر عمق میدان وضوح داشته باشید. پس از اینکه میزان دیافراگم را تنظیم کردید، دوربین بطور اتوماتیک سرعت شاتر و میزان حساسیت (ISO) را تنظیم می‌کند.

عکاسی در روز برفی

[relatedpost post=”145250″]

با فرمت RAW عکاسی کنید

اگرچه عکاسی با فرمت RAW برای اکثر موارد عکاسی توصیه می‌شود اما در عکاسی از مناظر برفی اهمیت استفاده از این فرمت دو چندان می‌گردد. هنگامی که تمام صحنه با برف سفید و منعکس کننده پوشانده شده است انتخاب نوردهی و دمای رنگ صحیح آسان نیست. فرمت RAW فرمتی بدون افت و بدون فشرده شدن است. این امر باعث می‌شود که تمام جزئیات درون فایل‌های RAW حفظ شود. هنگام پردازش تصاویر با فرمت RAW در نرم افزارهای ویرایشی، می‌توانید تمام جزئیات نواحی خیلی روشن را بخوبی احیاء کنید.

آموزش عکاسی در برف

از منحنی هیستوگرام استفاده کنید

مشاهده تصاویر در یک روز برفی با روشنایی محیطی زیاد بر روی مانیتور دوربین آسان نیست و نمی‌توانید قضاوت صحیحی درباره نوردهی عکس‌های گرفته شده داشته باشید.

اینجاست که اهمیت استفاده از منحنی هیستوگرام آشکار می‌شود. منحنی هیستوگرام بصورت علمی میزان روشنایی عکس‌های گرفته شده را نشان داده و می‌توانید با توجه با آن‌ها میزان نوردهی را اصلاح کنید. به عنوان یک عکاس لازم است شیوه استفاده از منحنی‌های هیستوگرام را فرا بگیرید.

تنظیمات دوربین در عکاسی در برف

وایت بالانس را تنظیم کنید

همانند نوردهی، وایت بالانس صحیح در عکاسی برفی نیز می‌تواند مشکل باشد. بطور معمول اگر هوا صاف باشد سطوج برفی دارای سایه‌ای آبی رنگ (بدلیل انعکاس آسمان) هستند. اگر می‌خواهید وایت بالانس را درون دوربین تنظیم کنید از گزینه از پیش آماده وایت بالانس در حالت سایه (Shade) یا گزینه فلاش استفاده کنید تا سایه آبی رنگ کاهش یابد.

همچنین می‌توانید با اضافه کردن جبران نوردهی به میزان یک یا دو گام میزان سفیدی را افزایش دهید اما توجه داشته باشید با این کار میزان نوردهی کل عکس نیز افزایش می‌یابد که می‌توانید در مرحله ویرایش آن را متعادل کنید.

تنظیم وایت بالانس در عکاسی در برف

از هود لنز و فیلتر پلاریزه استفاده کنید

سطوح برفی بخصوص در هوای آفتابی نور را بشدت منعکس می کنند. این انعکاس‌های ناخواسته می‌توانند باعث محوشدگی و در نهایت افت کیفیت تصاویر شوند. درخشش‌های درون لنز که به آن‌ها فلر (Flare) گفته می‌شود را می توانید با استفاده از هود لنز کاهش دهید. همچنین هود لنز می‌تواند بطور فیزیکی از لنز دوربین در قبال بارش برف نیز تا حدی محافظت کند.

درخشش ناشی از تابش نور بر روی سطوح برفی منجر به ایجاد نورهای پلاریزه می‌شود. این درخشش و انعکاس‌های مزاحم را می توانید با فیلترهای پلاریزه کاهش داده یا برطرف کنید. همچنین از فیلتر پلاریزه می توانید برای تیره‌تر نمودن آسمان بدون ابر نیز استفاده کنید تا آسمان آبی‌تری در تصویر ثبت کنید.

تجهیزات مناسب عکاسی در برف

از طلوع آفتاب عکاسی کنید

روزهای برفی همیشه آفتابی نیستند اما این روزهای آفتابی را می‌توان روزهای جادویی نامید. تلاُلو برف در زیر نور خورشید جلوه‌ای خارق العاده ایجاد می‌کند. درخشش برف هنگام طلوع آفتاب نیز جلوه‌ای فراواقعی به عکس‌های شما می‌بخشد.

برای عکاسی هنگام طلوع آفتاب یا همان ساعت طلایی فرصت زیادی نخواهید داشت بنابر این باید قبل از طلوع برخیزید. در مکان مورد نظر مستقر شده و با تابش اولین شعاع‌های نور، عکاسی کنید. برای ثبت بهترین عکس‌های طلوع آفتاب لازم است وضعیت پیش بینی آب و هو را دنبال کنید.

آموزش عکاسی در روز برفی

از بوکه‌های برفی عکاسی کنید

بوکه‌ها می‌توانند به زیبایی عکس‌ها در هر ژانری بیافزایند و عکاسی در هوای برفی هم از این امر مستثنی نیست. برای ایجاد بوکه‌های زیبا به لنزهایی سریع با دیافراگم باز در محدوده F/1.2 تا F/1.8 نیاز دارید. هنگامی بارش برف بر روی سوژه فوکوس کنید.

اگر فاصله شما تا سوژه زیاد باشد بوکه ایجاد شده از دانه‌های برف بر روی پیش زمینه ظاهر می‌شود و اگر سوژه خیلی نزدیک باشد، بوکه در پس زمینه اتفاق می‌افتد.

اگر از فلاش استفاده کنید دانه‌های برف در پیش زمینه واضح‌تر خواهند بود. برای فریز نمودن دانه‌های برف نیز از شاترهای سریع استفاده نمایید.

از دانه‌های برف عکاسی کنید

هنگامی که عکاسی در برف صحبت می‌کنیم معمولاً مناظر پوشیده از برف مجسم می‌شوند اما می توانید با ورود به دنیای ماکروگرافی از زیبایی دانه‌های برف نیز عکاسی کنید. برای این نوع عکاسی به تجهیزات عکسبرداری ماکرو نیاز دارید. پس زمینه‌های تیره برای نشان دادن جزئیات دانه‌های برف مناسب‌تر هستند. نورپردازی مناسب را بخوبی تمرین کنید تا قبل از ذوب شدن دانه برف بتوانید عکس‌های دقیقی ثبت کنید.

از دوربین خود مراقبت کنید

هنگامی که در فضای باز هستید و عکاسی نمی‌کنید، از درپوش لنز استفاده کنید. دانه‌های برف می توانند با ذوب شدن به درون دوربین و لنز نفوذ کرده و به آن‌ها آسیب برسانند. هنگامی که در فضای سرد عکاسی می‌کنید و سپس به درون محیطی گرم وارد می‌شوید، رطوبت درون دوربین تشکیل می‌شود.

برای جلوگیری از این امر قبل از ورود به محیط گرم دوربین را درون کیسه‌های زیپ دار خشک قرار دهید. این عمل باعث می شود که رطوبت بجای اینکه درون دوربین تشکیل شود بر روی کیسه ایجاد گردد.

همچنین هنگام عکاسی در زیر بارش برف باید از کاورهای باران استفاده کنید.

این کاورها به وفور و در اندازه های مختلف قابل تهیه هستند. عملکرد باتری‌ها در هوای سرد بشدت کاهش می‌یابد. اگر قرار است به مدت طولانی در هوای برفی عکاسی کنید حتماً یک یا دو باتری یدک فول شارژ همراه داشته باشید. اکیداً توصیه می‌شود باتری‌های یدک را در جای گرم مانند جیب‌های درونی پالتو خود نگه‌داری کنید.

تسلیم آب و هوا نشوید

یک توصیه اساسی در عکاسی هوای برفی این است که برای تغییرات آب و هوایی کاملاً آماده باشید. در برخی مناطق به ندرت برف می‌بارد بنابراین مناظر برفی را از دست ندهید. عکاسی خیابانی در هوای برفی نیز می‌تواند چالش خوبی برای یک عکاس باشد.

رفتار مردم در آب و هوای خاص می‌تواند سوژه خوبی برای عکاسی باشد. مشکلات قدم زدن در برف یا ساخت آدم برفی‌ها و بازی کودکان در برف و بطور کلی رفتارهای غیر معمول دست‌مایه بسیار خوبی برای بیان یک داستان تصویری هستند.

برای ثبت این لحظات باید لباس گرم بپوشید. از کلاه، روسری و دستکش‌هایی که بتوانید دکمه‌های دوربین را فشار دهید استفاده کنید. در هوای آفتابی سطوح برفی می‌توانند بسیار درخشنده باشند بنابراین استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.

سخن نهایی

عکاسی در برف کار آسانی نیست اما توجه به نکان بیان شده در بالا می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین دردسر زیبایی‌های مناظر برفی را به تصویر بکشید. برای ثبت بهترین تصاویر بایستی هم به نکات فنی توجه داشته باشید و هم از خلاقیت و ذوق بصری استفاده کنید. مسلماً با کمی تمرین و پشتکار می توانید بهترین تصاویر برفی را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *