021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

لامپ مناسب سافت باکس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

لامپ مناسب سافت باکس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

کاربرد سافت باکس در ایجاد نور نرم و سخت

تفاوت نور سخت و نرم را بیشتر باید در سایه‌ها جستجو کرد، تا خود نور!

نور سخت (Hard light) سایه‌هایی تیز (sharp) ایجاد می‌کند. سایه‌هایی که بر اثر منبع نور سخت ایجاد می‌شوند، به یکباره قطع می‌شوند و خیلی امتداد پیدا نمی‌کنند. سایه‌های ایجاد شده از برخورد نور سخت با سوژه، کاملا تیره هستند و در این حالت، کنتراست و اختلاف زیادی را بین نقاط تاریک و روشن تصویر حس می‌کنیم.

در مقابل منبع نور نرم (Soft light)، سایه‌هایی با حاشیه نرم ایجاد می‌کند. سایه‌های ایجاد شده از منبع نور نرم با شیب کندی خاتمه پیدا می‌کنند و حاشیه‌های تیزی ندارند. کنتراست تصاویر در نورپردازی با منبع نور نرم، کم است و نقاط روشن و تاریک تصویر از نظر میزان نور نزدیک به هم هستند. برای درک تفاوت نور سخت و نرم، بهتر است به تصویر زیر توجه کنید!

دو عامل مهم در سخت و نرم بودن نور تاثیرگذار هستند؛ سایز منبع نور و فاصله سوژه.

هر چه ابعاد منبع نور بزرگ‌تر شود، نور نرم‌تری به سوژه تابیده می‌شود. همینطور هر چه فاصله سوژه از منبع نور بیشتر باشد، نور نرم‌تر خواهد شد. توجه به این دو عامل به ویژه در هنگام خرید لامپ مناسب برای سافت باکس، اهمیت پیدا می‌کند.

چه زمانی باید از نور سخت یا نور نرم استفاده کرد؟

همانطور که در تصاویر قبلی هم دیدیم، نور سخت و نرم حالت‌های بصری مختلفی ایجاد می‌کنند و احساس متفاوتی به تصاویر شما می‌بخشند. پس باید در انتخاب میزان سختی و نرمی نور، به موضوع ویدئو یا تصویر خود توجه کنید.

نور سخت ابعاد، عمق و پیچیدگی سوژه شما را بیشتر نمایان می‌کند. کنتراست بالای نور سخت، حس جدیت ایجاد می‌کند و به عکس‌های شما ظاهری تند و نسبتا خشن می‌دهد.

عکاسان حرفه‌ای از منبع نور سخت برای ایجاد حالتی جدی و حتی خشن در سوژه‌ها استفاده می‌کنند. نور سخت در فیلم‌های درام و اکشن هم استفاده می‌شود تا حسی خشن و جدی به این صحنه‌ها اضافه کند.

نور نرم، جذابیت و صمیمیت بیشتری در تصاویر و فیلم‌ها ایجاد می‌کند. استفاده از سافت باکس برای ایجاد نور نرم، ظاهر طبیعی‌تری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سوژه شما گرم، دلپذیر و دوستانه به نظر برسد.

در ثبت تصاویر پرتره، استفاده از نور نرم به صاف کردن چین و چروک ها، پنهان کردن آکنه و روشن کردن نور در چشمان افراد کمک می‌کند.

نور نرم معمولا در عکاسی پرتره، عکاسی مد، عکاسی در سفر و عکاسی از خوراکی‌ها استفاده می‌شود. آموزش استفاده از سافت باکس را قبلا در ویدئویی از نورنگار منتشر کرده‌ایم که برای خلق تصاویر جذاب، بد نیست آن را تماشا کنید.

[relatedpost post=”123405″]

معرفی انواع لامپ مناسب سافت باکس

سافت باکس به تنهایی نوری تولید نمی‌کند و نور آن، از طریق لامپ‌های کوچکی که درون آن نصب می‌شود، پس از نرم شدن توسط بدنه سافت باکس، به سوژه تابیده می‌شود.

قبل از آشنایی با انواع لامپ سافت باکس بهتر است مقاله زیر درمورد انواع سافت باکس را بخوانید تا دیدی کلی درباره انواع سافت باکس و کاربرد هر کدام بدست بیاورید.

[relatedpost post=”284699″]

برای خرید سافت باکس مناسب، می‌توانید نگاهی به محصولات نورنگار داشته باشید و سافت باکس مناسب را در صورت نیاز خریداری کنید.

بیشتر منابع نوری معمول در عکاسی مانند لامپ‌های فلورسنت، لامپ LED (لامپ‌های SMD و لامپ‌های COB و…)، فلاش‌های استودیویی و…‌ به عنوان منابع نور سافت باکس قابل استفاده هستند. در ادامه هر کدام از این لامپ‌های سافت باکس را دقیق‌‌تر بررسی می‌کنیم.

1. لامپ‌های فلورسنت

لامپ‌های فلورسنت نوع متداولی از منابع نور سافت باکس هستند که از نظر قیمت نسبت به سایر انواع به صرفه‌ترند. عمر لامپ‌های فلورسنت معمولا کمتر از سایر لامپ‌هاست و به طور کلی گزینه‌ای اقتصادی و با قابلیت تنظیم‌پذیری کمتر در شدت نور، دمای رنگ و… هستند.

2. فلاش‌های استودیویی

فلاش استودیویی به عنوان یکی از رایج‌ترین منابع نور در عکاسی، قابلیت هماهنگ شدن و نصب در سافت باکس را هم ارائه می‌دهند. با خرید فلاش استودیویی از نورنگار، می‌توانید منبع نوری با قابلیت کنترل‌پذیری بالا را در سافت باکس خود داشته باشید.

قیمت فلاش‌های استودیویی معمولا بالاست، اما گزینه‌ای حرفه‌ای هستند. نور فلاش استودیویی نسبت به سایر لامپ‌ها کمتر پخش می‌شود و تمرکز بیشتری دارد.

3. لامپ‌های LED (COB و SMD)

لامپ‌های SMD و COB قیمت مناسب‌تری را نسبت به فلاش‌های استودیویی ارائه می‌دهند. منابع نور SMD و COB تنوع زیادی را در شکل، رنگ و شدت نور ارائه می‌دهند و به همین دلیل به دسته‌ای از محبوب‌ترین لامپ های سافت باکس تبدیل شده‌اند. بهتر است نگاهی دقیق‌‌تر به هر کدام از این لامپ‌ها داشته باشیم.

تفاوت ساختار لامپ‌های SMD و COB، عملکرد مختلفی را در سافت باکس نشان می‌دهد. لامپ‌های SMD به صورت مجموعه‌ای از چندین LED هستند که روی یک بورد به صورت یکنواخت پراکنده شده‌اند. در صورتی که در لامپ‌های COB، ال ای دی‌ها به صورت متمرکز در یک نقطه قرار گرفته اند و به صورت یک پنل LED یکپارچه عمل می‌کنند.

در لامپ‌های SMD، تعداد زیادی از دیودهای منتشرکننده نور، به صورت پراکنده بر روی بورد نصب شده اند و همین امر سبب می‌شود تا نور پراکنده‌ای داشته باشیم. پراکندگی زیاد نور در لامپ‌های SMD، به نرم‌‌تر شدن نور در سافت باکس کمک می‌کند. اگر به دنبال نوری یکنواخت و نرم برای سافت باکس هستید،‌ لامپ‌های SMD گزینه‌ای عالی به شمار می‌آیند.

تمرکز دیودها و در نتیجه تمرکز نور در لامپ‌های COB نسبت به لامپ‌های SMD‌ بیشتر است و به همین دلیل در صورت استفاده از لامپ‌های COB، نسبت به لامپ‌های SMD نور سخت‌تری تولید می‌شود. لامپ‌های MCOB نسل جدید لامپ‌های COB هستند که از چند قطعه COB به صورت مجتمع بر روی یک بورد تشکیل شده‌اند.

پراکندگی نور در لامپ‌های MCOB جدید، نسبت به لامپ‌های COB بیشتر است. در تصویر زیر تفاوت ساختار همه انواع لامپ‌های LED مناسب برای سافت باکس آورده شده است.

4. فلاش اکسترنال

فلاش‌های اکسترنال هم دسته‌ای دیگری از لامپ‌ یا منابع نوری سافت باکس است. سافت باکس فلاش اکسترنال، روی فلاش اکسترنال نصب می‌شوند. سایز و ساختار این نوع سافت باکس متناسب با فلاش اکسترنال طراحی شده است تا قابلیت جا‌به‌جایی به همراه دوربین را داشته باشند.

دمای رنگ لامپ مناسب سافت باکس

انتخاب دمای رنگ لامپ سافت باکس بیشتر به سوژه و موضوع عکس شما مربوط می‌شود. این شما هستید که باید بر اساس موضوع عکس خود تصمیم بگیرید که دمای رنگ لامپ سافت باکس گرم‌تر (مایل به قرمز) یا سرد‌تر (مایل به آبی) باشد.

اطلاعات بیشتر درباره دمای رنگ و شیوه اندازه گیری آن را در مقاله دمای رنگ  که قبلا منتشر کردیم پیدا می‌کنید. دمای رنگ نور سافت باکس،‌ به طور مستقیم به لامپی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

[relatedpost post=”94240″]

معمولا در لامپ‌های SMD و بسیاری از لامپ‌های COB امکان کنترل دمای رنگ وجود دارد و این لامپ‌ها طیفی از دمای رنگ سرد تا گرم را در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از لامپ‌های SMD و COB،‌ می‌توانید دمای رنگ مختلفی را در سافت باکس خود در اختیار داشته باشید و تنوع رنگی بیشتری را برای ثبت تصاویر ایجاد کنید.

با خرید نور ثابت Answer TS-020 SMD که یک نمونه از لامپ های SMD عرضه شده در نورنگار است، امکان تغییر میزان دمای رنگ را خواهید داشت.

در مقابل لامپ‌های فلورسنت،‌ با دمای رنگ ثابت تولید می‌شوند و در صورت استفاده از لامپ فلورسنت برای سافت باکس، امکان تغییر دمای رنگ برای شما وجود نخواهد داشت.

بسیاری از فلاش‌های استودیویی نیز با دمای رنگ ثابت عرضه می‌شوند و به همین دلیل، اگر نیاز به نور گرم و سرد در سافت باکس خود دارید، بهتر است از این نوع لامپ‌ها استفاده نکنید.

سایز لامپ مناسب برای سافت باکس

سایز لامپ سافت باکس به چند دلیل در انتخاب لامپ مناسب برای سافت باکس اهمیت دارد.

اول اینکه اندازه لامپ سافت باکس به طور مستقیم در میزان نرم و سخت بودن نور موثر است؛ دوم اینکه سافت باکس فضای محدودی دارد و استفاده از هر لامپ با هر ابعادی در سافت باکس مناسب نیست. پس در زمان خرید لامپ سافت باکس، به سایز آن توجه داشته باشید.

سوم اینکه توجه به هماهنگی مانت سافت باکس (مانت بوئنز در اکثر سافت باکس‌ها) با منبع نور هم مهم است. پس با توجه به این سه نکته باید اندازه مناسب برای لامپ سافت باکس را انتخاب کنید.

البته سافت باکس‌های لامپی که اخیرا به بازار عرضه شده اند، دارای مانت اختصاصی هستند که در کیت سافت باکس عرضه می‌شود. برای مشاهده و مقایسه و اطلاع از  قیمت انواع سافت باکس همراه با نور، می‌توانید به بخش سافت باکس در فروشگاه نورنگار سری بزنید.

شدت نور لامپ سافت باکس

شدت نور لامپ‌های عکاسی بر اساس واحد کندلا ‌(شمع) اندازه‌گیری می‌شود، اما این واحد برای بسیاری از کاربران قابل اندازه‌گیری نیست و کمتر به عنوان واحدی تجاری شناخته می‌شود. برخی از عکاسان در هنگام خرید لامپ سافت باکس سعی می‌کنند با واحد وات (واحد استاندارد توان الکتریکی) میزان شدت نور لامپ‌ها را مقایسه کنند.

رابطه مستقیمی بین شدت نور یک لامپ و توان مصرفی آن وجود دارد و معمولا هر چه میزان توان مصرفی یک لامپ بیشتر باشد، نور بیشتری را منتشر می‌کند. ژول (واحد انرژی) نیز یکی دیگر از معیارهای بیان میزان قدرت لامپ سافت باکس (به ویژه در فلاش‌های استودیویی) است.

استفاده از نورسنج یا فلاش‌متر یکی دیگر از روش‌های کاربردی اندازه‌گیری نور لامپ‌هاست. فلاش‌متر علاوه بر اینکه شدت نور را برای شما اندازه‌گیری می‌کند، میزان سرعت شاتر و میزان گشودگی دیافراگم را متناسب با نور محیط برای شما مشخص می‌کند. می‌توانید برای خرید انواع نورسنج و فلاش‌متر، سری به بخش مربوطه در نورنگار بزنید.

فلاش های استودیویی و نورهای SMD معمولا امکان تنظیم شدت نور در سافت باکس را دارند. برای مثال با خرید نور ثابت Cob YG0818، امکان تغییر میزان شدت نور را خواهید داشت.

[relatedpost post=”315486″]

علت سوسو زدن نور در فیلم‌ها چیست؟

یکی از چالش‌های اصلی بسیاری از عکاسان در هنگام فیلمبرداری سوسو زدن نور یا فلیکر است. اگرچه این مشکل در هنگام فیلمبرداری زیر نور طبیعی (خورشید) بسیار کمتر دیده می‌شود، اما اگر با نور منابع نوری مصنوعی فیلمبرداری کرده باشید، احتمالا این مشکل را دیده‌اید.

سوسو زدن (پدیده فلیکر: flicker)، به صورت خاموش و روشن شدن سریع منبع نور در دوربین نمایان می‌شود و به دلیل اختلاف فرکانس منبع نور (Hz) با فریم‌ریت ویدئوی دوربین (FPS) ایجاد می‌شود. به این ترتیب به سادگی متوجه می‌شویم که این مشکل، معمولا در منابع نوری که از برق متناوب (AC) استفاده می‌کنند، ایجاد می‌شود.

لامپ‌های LED معمولا با استفاده از برق مستقیم (DC) کار می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که این مشکل را در لامپ‌های LED کمتر ببینیم. در صورت استفاده از منابع نوری با نور متناوب، هماهنگ کردن فریم‌ریت ویدئوی دوربین (50 یا 60 فریم بر ثانیه) با فرکانس برق شهری‌ (50 یا 60 هرتز) می‌تواند در کاهش سوسو زدن موثر باشد.

جمع بندی

استفاده از منبع نور مناسب در سافت باکس، امکان ثبت تصاویر طبیعی و صمیمی را فراهم می‌کند. اگر قصد ثبت تصاویر پرتره با فضایی دوستانه و جذاب را دارید، حتما نور صحنه خود را با استفاده از سافت باکس امتحان کنید تا تاثیر عالی آن را در نرم کردن نور ببینید.

در کل در بین لامپ های معرفی شده،‌لامپ های SMD و COB را می‌توان گزینه‌هایی اقتصادی و در عین حال، با کنترل‌پذیری بالا و تنوع زیاد به شمار آورد. اما فلاش‌های استودیویی هم با توجه به قیمت بالاتر، انتخابی پرهزینه اما حرفه‌ای هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *