021-7356

آموزش عکاسی از اشیاء بی جان برای مبتدی‌ها

آموزش عکاسی از اشیاء بی جان برای مبتدی‌ها

این بدین معنی است که برای موفقیت در عکاسی از اشیا بی جان شما باید کاری کنید که سوژه‌هایی که دارید جذاب به نظر برسند. به همین خاطر این سبک عکاسی برای یادگیری مهارت‌های جدید، سبک فوق‌العاده‌ای است. اگر به تازگی می‌خواهید این سبک را یاد بگیرید، ما تمام چیزهایی که برای شروع نیاز دارید را به شما یاد خواهیم داد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

عکاسی از اشیا بی جان چیست؟

احتمالا از قبل با اشیا بی جان در هنر آشنا هستید. نقاشی‌هایی که یک ظرف میوه و یا یک گلدان را نشان می‌دهد. این نقاشی‌ها، نمونه‌هایی کلاسیک از اشیا بی جان هستند. اما حتی در صورتی که با اشیا بی جان هم آشنا باشید، ممکن است باز هم ندانید چه چیزی باعث ایجاد چنین تصاویری می‌شود.

عکاسی از طبیعت بی جان

به صورت خلاصه، عکاسی یا نقاشی از اشیا بی جان، نوعی از هنر است که روی اجسام بی جان تمرکز دارد. معمولا سوژه‌ها نیز اشیا متداول هستند و می‌توانید هم از اشیا ساخته دست انسان (مانند گلدان، انواع لباس و محصولات مصرفی) و هم اجسام طبیعی (مانند گل، غذا، سنگ و صدف) استفاده کنید.

بزرگترین مزیت این سبک این است که می‌توانید عناصر تصویر را به هر شکلی که مایل باشید بچینید. عکاسی از اشیاء بی جان نیز به همین صورت است و تاکید زیادی روی نحوه قرارگیری، نورپردازی و کادربندی وجود دارد. به همین دلیل این سبک برای کسب و تجربه و گسترش مهارت عکاسی کاربرد زیادی دارد.

بهبود مهارت‌های عکاسی با عکاسی از اشیاء بی جان

کسب تجربه با عکاسی از اشیا بی جان کار ساده‌ای است. برخلاف سبک‌هایی مانند پرتره و منظره، در این سبک شما مجبور نیستید با مدل زنده کار کنید و نیازی هم نیست یک لوکیشن خیلی جذاب پیدا کنید. در مقابل می‌توانید با اشیا متداولی که در اطراف خودتان وجود دارد، ترکیب‌های خیلی زیبایی بسازید.

ایده عکاسی از اشیا بی جان

در عکاسی از اشیا بی جان به دلیل داشتن کنترل کامل روی تمامی اجزای صحنه، می‌توانید کادربندی‌ها و نورپردازی‌های متفاوتی را تجربه کنید و به صورت دقیق ببینید کدام یک از آن‌ها قابل استفاده هستند و کدام یک قابل استفاده نیستند. بنابراین با یادگیری این سبک می‌توانید در هر شرایطی عکس‌های خیلی خوبی بگیرید.

همچنین عکاسی از اشیاء بی جان روش خیلی خوبی برای نشان دادن مهارت‌ها و دیدگاه هنری خودتان است و می‌توانید نمونه کارهای خیلی خوبی به آلبوم تصاویر خودتان اضافه کنید. عکاسی از اشیا بی جان یک روش فوق‌العاده برای نشان دادن قابلیت‌های خودتان به مشتریان بالقوه است.

[relatedpost post=”115371″]

انواع مختلف عکاسی از اشیا بی جان

عکاسی از اشیا بی جان در دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در این مقاله فقط می‌توانیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم:

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

آموزش عکاسی از اشیا بی جان

عکاسی روی میز

عکاسی روی میز متداول‌ترین نوع عکاسی از اشیا بی جان است. خیلی از افراد وقتی اسم عکاسی از اشیا بی جان را می‌شنوند به همین سبک فکر می‌کنند. این سبک در مورد عکاسی از اشیایی است که به راحتی روی میز قرار می‌گیرند. سوژه می‌تواند هر چیزی که شما انتخاب می‌کنید باشد اما فقط باید در نظر داشت که یک جسم بی جان باشد.

عکاسی از محصول

یکی دیگر از مثال‌های عکاسی از اشیاء بی جان عکاسی از محصول است. از آنجایی که این سبک روی عکاسی از اشیاء بی جان تمرکز دارد، می‌توان آن را یکی از شاخه‌های عکاسی از اشیا بی جان دانست. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که در عکاسی از محصول هدف اصلی نشان دادن مزایای یک محصول است.

عکاسی اشیاء بی جان

تنظیمات دوربین برای عکاسی از اشیا بی جان

در این سبک تمرکز روی نشان دادن یک تصویر واضح از سوژه است اما در عکاسی از اشیا بی جان بیشتر تمرکز روی جنبه خلاقانه کار و نشان دادن خلاقیت است.

عکاسی از غذا

عکاسی از غذا هم یکی دیگر از زیر شاخه‌های عکاسی از اجسام بی جان است که ارتباط خیلی نزدیکی با عکاسی از محصول دارد و در اغلب اوقات هدف اصلی آن نشان دادن غذا به روشی جذاب است اما در عکاسی از غذا بیشتر باید روی تنظیم صحنه و قرار دادن دیگر اشیا مربوط به غذا روی صحنه توجه کرد.

تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از اشیاء بی جان

یکی دیگر از مزایای این سبک عکاسی این است که به تجهیزات خیلی زیادی برای شروع نیاز ندارید. اگر قصد دارید این سبک عکاسی را شروع کنید، تنها چیزی که نیاز دارید یک میز کنار پنجره است. از آن‌جایی که نحوه قرارگیری اشیا یکی از بخش‌های مهم عکاسی از اشیا بی جان است، می‌توانید با تجهیزاتی که در اختیار دارید، ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید و برای این کار به تجهیزات حرفه‌ای خاصی نیاز ندارید.

اما اگر می‌خواهید این سبک را به صورت حرفه‌ای آغاز کنید، به تجهیزات حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. مهم‌ترین وسیله‌ای که نیاز دارید هم، تجهیزات نورپردازی است.

نورپردازی

نور در عکاسی از اشیاء بی جان از اهمیت خاصی برخوردار است. زمانی که سوژه شما یک شی معمولی است با نور می‌توانید آن را به شکل خلاقانه‌تری نمایش دهید

رفلکتور

استفاده از رفلکتور یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای گرفتن عکس‌ها بهتر است. شما با استفاده از یک رفلکتور ساده می‌توانید رفتار نور طبیعی را بدون نیاز به تجهیزات نورپردازی حرفه‌ای تغییر دهید. شما می‌توانید از رفلکتور برای نرم کردن سایه‌ها، نورپردازی بهتر سوژه، هایلایت کردن بافت‌های موجود در ترکیب و… استفاده کنید.

اسپیدلایت و فلاش استودیویی

اسپیدلایت و فلاش استودیویی یکی دیگر از تجهیزاتی است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. با داشتن یک فلاش اکسترنال یا فلاش استودیویی جداگانه برای نورپردازی صحنه، دیگر نیاز نیست فقط به نور طبیعی تکیه کنید. با استفاده از این وسایل شما آزادی بیشتری برای نورپردازی صحنه دارید و می‌توانید نور را از هر جهتی که مایل باشید به سوژه خودتان بتابانید. همچنین یک منبع نور قوی مانند اسپیدلایت یا فلاش استودیویی ظاهر حرفه‌ای‌تری به تصاویر شما می‌دهد و اجازه می‌دهد، افکت‌های خلاقانه‌تری ایجاد کنید.

  • اسپیدلایت (فلاش‌گان یا فلاش رو دوربینی) برای شروع کاملا مناسب است. این نوع فلاش نسبت به فلاش استودیویی ارزان‌تر است و می‌تواند اکثر نیازهای یک عکاس اشیا بی جان را برطرف نماید.
  • فلاش استودیویی گران‌قیمت‌تر است اما قابلیت‌های بیشتری دارد. شما می‌توانید حساسیت نور را تنظیم کنید و یک نور مدلینگ داخلی هم دارد که به شما اجازه می‌دهد محل قرارگیری نور را به درستی تنظیم کنید.

سافت‌باکس

عکاسی از اشیا بی جان

ترکیب بندی در عکاسی از اشیا بی جان

سافت باکس یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی خیلی مهمی است که باید در اختیار داشته باشید. شما حتی در صورتی که از فلاش استودیویی یا اسپیدلایت استفاده کنید هم برای نرم کردن نور به سافت باکس نیاز خواهید داشت. همچنین با سافت‌باکس می‌توانید به خوبی نور را هدایت کنید و دقیقا به شکلی که خودتان می‌خواهید آن را هدایت کنید.

لنزهای مناسب برای عکاسی از اشیا بی جان

شما برای اینکه عکس‌های خوبی بگیرید به لنزهای زیادی نیاز ندارید اما بهتر است چند لنز با کیفیت داشته باشید. چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که شما به لنز واید نیاز ندارید، زیرا در این سبک سوژه‌ها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. به همین دلیل در صورتی که از لنز واید استفاده کنید، در عکس نهایی فضای خالی خیلی زیادی خواهید داشت که در انتها باید آن را کراپ کنید.

لنزهای کلوزآپ و ماکرو به شما کمک می‌کنند پرسپکتیوهای خلاقانه‌تری در عکس‌های خودتان داشته باشید. این لنزها با داشتن حداقل فاصله فوکوس خیلی کم به شما این اجازه را می‌دهند تا جایی که ممکن است به سوژه خودتان نزدیک شوید و ترکیب‌های خلاقانه‌تری داشته باشید.

لنزهای تله‌فوتو نیز برای عکاسی از اشیاء بی جان کاربرد زیادی دارند. برای مثال زاویه دید کم این لنزها به شما کمک می‌کند راحت‌تر بتوانید کادر را با سوژه‌های خودتان پر کنید.

دوربین موردنیاز برای عکاسی از اشیاء بی جان

شما برای عکاسی از اشیا بی جان می‌توانید از هر دوربینی که مدنظرتان است استفاده کنید. در مقایسه با دیگر سبک‌های عکاسی، در این سبک شما کنترل بیشتری روی صحنه دارید. برای مثال شما به احتمال زیاد در یک محیط بسته عکاسی می‌کنید و وقت کافی برای تنظیم صحنه و انجام نورپردازی دارید.

این بدین معنی است که نیازی نیست هزینه زیادی برای یک دوربین رده بالا با قابلیت‌های زیادی مانند ضدآب بودن و عکاسی پیاپی کنید و می‌توانید با یک دوربین معمولی هم این کار را انجام دهید.

انتخاب پس زمینه

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ چیزی حواس بیننده را از سوژه‌های شما پرت نمی‌کند، می‌توانید از یک پارچه یا مقوای سفید برای پس زمینه استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید کمی خلاق‌تر باشید، انتخاب‌های زیادی در اختیار شما قرار دارد.

برای مثال استفاده از یک بوم نقاشی شده به عنوان پس زمینه می‌تواند بافت و رنگ بیشتری به تصاویر شما بدهد. اما باید مواظب باشید که پس زمینه حواس کاربر را پرت نکند. به همین خاطر باید از رنگ‌های خنثی یا نرمی استفاده کنید که خیلی حواس بیننده را پرت نمی‌کند. برای مثال رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی و قهوه‌ای بهترین عملکرد را دارند.

2 دیدگاه

  • یک کاربر google گفت:

    سلام! مطلب شما خیلی مفید بود.اگر بخواهم از اجسام عکاسی کنم، میتوانم از دوربین گوشی استفاده کنم؟
    بدون وسایل نور پردازی مانند رفلکتور و… میتونم عکس های خوبی بگیرم؟

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. قاعدتا عکس هایی که با دوربین گوشی و بدون تجهیزات می‌گیرید در حد عالی نیستند اما می‌تونید با کمی سرچ در اینترنت و یادگرفتن ترفندهای عکاسی از اجسام، تا حد ممکن عکس های خوبی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *