دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی فاین آرت خیابانی چیست؟

تکنیک و ترفند
عکاسی فاین آرت خیابانی چیست؟

آیا دوست دارید که عکس‌های هنری‌تری خلق کنید؟ پس ممکن است عکاسی فاین آرت خیابانی سبک مورد علاقه‌ی شما باشد. ما با همراه باشید تا بیشتر در مورد این سبک عکاسی بخوانیم.

عکاسی فاین آرت خیابانی چیست؟

در عکاسی فاین آرت خیابانی عناصر هنر سنتی، عکاسی و تکنیک‌های ادیت به همراه روایات خیابانی با یکدیگر تلفیق خواهند شد. کیفیت بالا مهم‌ترین بخش عکاسی فاین آرت خیابانی است. این موضوع ممکن است خیلی چالش برانگیز به نظر برسد اما یک روش قوی و برای بازگو کردن داستان افراد و مکان‌های اطراف شما است.

[relatedpost post=”141389″]

عکاسی خیابانی چیست؟

به زبان ساده هدف عکاسی خیابانی ثبت زندگی روزمره در مناطق عمومی و به خصوص در مناطق شهری است. معمولا این سبک عکاسی یک نوع عکاسی صادقانه است و فرد مورد نظر معمولا از اینکه از او عکاسی می‌شود خبر ندارد و همین موضوع باعث خواهد شد یک عکس قوی و واقع‌گرایانه داشته باشید. سوژه‌ی این سبک عکاسی معمولا عناصر انسانی هستند و بیشتر روی حالت‌های چهره‌ی مردم معمولی تمرکز دارد. همچنین زمانی هم که از لحظه‌ی قاطع عکاسی می‌کنید، یک عنصر غافل‌گیری هم در عکس‌های شما وجود دارد که در عکس‌های تاریخی و فتوژورنالیسم مشترک است.

معمولا عکاسی خیابانی با عکاسی مستند که یکی دیگر از فرم‌های عکاسی صادقانه است اشتباه گرفته می‌شود. با اینکه این دو سبک مشترکات خیلی زیادی با یکدیگر دارند در عکاسی مستند برنامه‌ریزی و ساختار بیشتری وجود دارد ولی عکاسی خیابانی بیشتر روی خودانگیختگی و الهامی که در لحظه به عکاس می‌شود متمرکز است.

عکاسی فاین آرت خیابانی

عکاسی فاین آرت خیابانی از کجا نشات گرفت؟

اولین عکاس‌های خیابانی از فرم‌های هنری سنتی مثل نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی الهام می‌گرفتند. یکی از مشهورترین عکاس‌های خیابانی برسای است که با تصاویر خودش از پاریس در شب، مرز بین فاین آرت و عکاسی خیابانی را به صورت کامل از بین برده است. عکس‌های او داستان‌های کاملا واضحی را بیان می‌کنند و شخصیت این شهر و ساکنان آن را به خوبی به نمایش می‌گذارند. این عکس‌ها دید حساس او به ترکیب‌بندی را نمایش می‌دهند.

هنری کارتیه برسون، رابرت دوانو و آلفرد اشتیگلیتز هم در اوایل شروع عکاسی روش فاین آرت را در پیش گرفتند. اینترنت روش خیلی خوبی برای الهام گرفتن از هنر است. برای دیدن عکس‌های خیابانی مشهور هم لزوما نیازی نیست به سراغ مردم قدیمی و پیرمردهای ریش‌دار بروید. آثار عکاس‌های فاین آرت خیابانی مدرن مثل استیو جان ایربی، پائولا فرانکی، ویتالی و النا واسیلیوا را مورد بررسی قرار دهید. با این کار اطلاعات خیلی زیادی در مورد استفاده از رنگ و تکنیک‌های ادیت عکس پیشرفته کسب خواهید کرد.

کد تخفیف نورنگار

نکاتی برای عکاسی فاین آرت خیابانی

صبور باشید

مهم‌ترین چیزی که در مورد عکاسی فاین آرت خیابانی یاد گرفتم صبر است. عکاسی خیابانی معمولا با آدرنالین، عکاسی از لحظه‌ی قاطع و سریع حرکت کردن مرتبط است. اما زمانی که می‌خواهم خلاق باشم همه کارها را آهسته انجام خواهم داد و به دقت نقاط دید خودم را برنامه‌ریزی خواهم کرد. تا زمانی که نور مناسب باشد منتظر خواهم ماند. این موضوع معمولا بدین معنی است که اکثر عکس‌های من در طول ساعت طلائی ثبت می‌شوند. ممکن است نیاز باشد از سه پایه و ریموت تریگر کابلی استفاده کنید. این موضوع باعث بهبود کیفیت تصاویر شما خواهد شد و یکی از موضوعات ضروری در عکاسی فاین آرت خیابانی است.

مشکل پسند باشید

کمال‌گرای داخل خودتان را آزاد کنید و فقط بهترین عکس‌های خودتان را انتخاب کنید. در زمان ادیت وقتی زیادی برای درست کردن یک عکس متوسط صرف نکنید. زمانی که کلید شاتر را فشار می‌دهید نور و وضوح تصویر باید کاملا مناسب باشد. در صورتی که این موارد مناسب نیستند، صحنه را بررسی کنید و دوباره امتحان کنید. من بارها خودم را برای گرفتن یک عکس تار از صحنه‌های فوق‌العاده سرزنش کرده‌ام اما این تصاویر تجربه‌ی خیلی خوبی برای من بوده‌اند.

عکاسی فاین آرت خیابانی

از تمامی حس‌های خودتان کمک بگیرید

یکی از بخش‌های خیلی مهم عکاسی خیابانی درک محیط و داستانی است که می‌خواهید منتقل کنید. در عکاسی فاین آرت خیابانی می‌توانید این موارد را با توجه کردن به تمامی حس‌های خودتان یک مرحله بالاتر ببرید. سعی کنید مخاطب را به صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید منتقل کنید. اینجاست که اهمیت صبوری را متوجه خواهید شد. من در خیلی از عکس‌های خودم توجه زیادی به صداهای و بوهای محیط می‌کنم. این موضوع تاثیر زیادی روی نحوه‌ی استفاده از فضای منفی و تون‌ها دارد. برای مثال زمان عکاسی از یک ماشین غذا باید به مزه‌ی غذاهای مختلف توجه کنید. این موضوع می‌تواند روی نحوه‌ی کراپ تصویر، رنگ‌ها و تون‌های مورد استفاده و حتی نحوه‌ی ترکیب‌بندی صحنه نیز تاثیرگذار باشد.

امتحان عکاسی سیاه و سفید و رنگی

من خودم عاشق عکاسی سیاه و سفید هستم و معمولا این موضوع در عکس‌های فاین آرت خیابانی من هم دیده خواهد شد. البته هیچ قانونی برای استفاده نکردن از رنگ نیز وجود ندارد. دیدن عکس‌های خودتان هم به صورت رنگی و هم به صورت سیاه و سفید روی صفحه نمایش کامپیوتر کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. برخی اوقات من به خاطر رنگ‌های یک صحنه عاشق آن می‌شوم اما پس از مدتی متوجه خواهم شد که در حال ادیت عکس موردنظر به صورت سیاه و سفید هستم. اینجاست که متوجه می‌شوم چیزی درست است. مبارزه با تکنیک‌های قابل پیش‌بینی خودم چیزی است که همیشه در حال مبارزه با آن هستم.

فراتر رفتن از عکاسی خیابانی شهری

عکاسی خیابانی لزوما به عکس‌هایی که در خیابان‌های شهری و در زاویه هم راستا با چشم خلق شده‌اند گفته نمی‌شود. تفسیر شما از عکاسی خیابانی به جوامعی که با آن‌ها آشنایی دارید بستگی دارد. این موضوع گزینه‌های جذاب و متنوعی را برای عکاسی خیابانی در اختیار شما قرار می‌دهد.

خیابانی که شما انتخاب می‌کنید ممکن است یک اقامت‌گاه کنار دریا با یک جاده و یک اسکله باشد و یا یک محله‌ی کوچک با خانه‌های جدید. متخصص شدن در بخشی از عکاسی خیابانی که بیشترین علاقه را به آن دارید را یاد بگیرید. موضوع مورد علاقه‌ی مارتا کوپر در نیویورک دهه‌ی 80 همان فضای شهری بود و او روی گرافیتی‌های این شهر تمرکز داشت. مارتی فردلندر نیوزلندی روش عکاسی مستند و خیابانی را در پیش گرفت. او مشکلات مورد بحث در فضاهای روستایی، شهری و حومه‌‎ی شهر را با دوربین خودش به تصویر می‌کشید.

هر دو نفر عکس‌هایی را خلق کردند که در تمام سطح جهان و گالری‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند و تصاویر آن‌ها به عنوان عکاسی فاین آرت خیابانی مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

عکاسی فاین آرت خیابانی

از تغییرات ریز تا تخریب مفهوم خیابان شهری در هنر

در ابتدای مقاله ذکر شد که نمی‌توان در عکاسی فاین آرت خیابانی از عکس‌های بی کیفیت استفاده کرد. زمانی که بتوانید این عکس کامل را ثبت کنید، دنیا کاملا در اختیار شما خواهد بود. توانایی‌های ادیت عکس خودتان را تقویت کنید تا بتوانید یک برتری منحصر به فرد به تصاویر خودتان ببخشید. ابتدا کار خود را با مبانی لایتروم شروع کنید و پس از یادگیری این مبحث نیز می‌توانید به سراغ نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر مثل فتوشاپ و… بروید.

روش‌های بسیار خوبی برای ترکیب تصاویر و استفاده از پس زمینه برای بازگو کردن داستان وجود دارد. قبل از اینکه از منزل خارج شوید به صورت کامل برنامه‌ریزی کنید و مشخص کنید که می‌خواهید با چه عکس‌هایی به منزل برگردید. می‌توانید ترندهای فعلی دنیا مثل مفهوم شهر آخرالزمانی، تغییرات اجتماعی و آینده‌نگری را هم در تصاویر خودتان مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب دقیقا متوجه خواهید شد که چه داستانی بیشتر برای شما مناسب است.

سخن نهایی

در صورتی که در عکاسی خیابانی احساس راحتی می‌کنید، زمان آن رسیده است که شجاع و خلاق باشید. کارهای اساتید قدیمی و جدید این سبک را مورد بررسی قرار دهید و دقیقا داستانی که می‌خواهید با تصاویر خودتان بازگو کنید را برنامه‌ریزی کنید. روی موضوعات پایه تمرکز کنید و به اندازه‌ای تمرین کنید که بتوانید یک عکس کامل با پیام قوی داشته باشید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *