021-7356

تکنیک‌های عکاسی خیابانی برای تازه‌کارها

تکنیک‌های عکاسی خیابانی برای تازه‌کارها

همچنین میزان موفقیت در عکاسی خیابانی هم خیلی کم است زیرا ممکن است زمانی که به منزل بر می‌گردید و می‌خواهید تصاویر خودتان را ادیت کنید با عکس‌های ضعیف زیادی روبرو شوید. فاکتورهای زیادی در این نوع عکاسی دخیل هستند و رعایت نکردن یکی از آن‌ها ممکن است باعث خراب شدن عکس‌های شما شود. شما ممکن است با فوکوس اشتباه، حواس‌پرتی در پس زمینه، خراب کردن عکس توسط افراد ناشناس روبرو شوید و یا ممکن است با افراد عصبانی که نگران امنیت خودشان هستند هم روبرو شوید. اما دقیقا به همین خاطر است که عکاسی خیابانی خیلی رضایت‌بخش است. زیرا وقتی که پس از تلاش‌های زیاد عکس موردنظر خودتان را می‌گیرید متوجه خواهید شد که ارزش وقت و انرژی که صرف کرده‌اید را داشته است. مانند زمینه‌های دیگر عکاسی، در این زمینه هم در صورتی که به دقت مشکلات را بررسی کنید، راه حل‌هایی پیدا می‌کنید که می‌توانند بهترین نتایج ممکن را با کمترین شانس اشتباه برای شما تولید کنند. ما در طول زمان توانسته‌ایم لیستی از تکنیک های عکاسی خیابانی تهیه کنیم که در اکثر موارد کاربرد دارند.

به دنبال احساسات و صورت‌های جالب باشید

تکنیک های عکاسی خیابانی

این تکنیک یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای گرفتن عکس‌های خیابانی جالب است. به دنبال افراد مسن یا کودکان بگردید. حالات چهره‌ی آن‌ها خیلی رسا است. همچنین افرادی که لباس‌ها و حالات احساسی منحصر به فردی دارند هم می‌توانند به دلیل ظاهر و حالات غیرمعمولی که دارند، باعث زیبا‌تر شدن عکس‌های شما شوند.

به دنبال پس زمینه‌های مرتبط یا با کنتراست بگردید

عکاسی خیابانی کاملا در مورد محیط اطراف است. شما باید تلاش کنید بیننده را از سوژه به سمت پس زمینه هدایت کنید و برای اینکه این کار را درست انجام دهید باید پس زمینه‌ی شما به سوژه و تصویر مرتبط باشد. همچنین با استفاده از یک پس زمینه‌ی معنادار و ساده هم می‌توانید روی سوژه تاکید کنید. البته نباید تلاش کنید از پس زمینه‌های خیلی ساده استفاده کنید زیرا ممکن است باعث شود داستان عکس تکمیل نشود. برخی اوقات یک پس زمینه با تضاد خیلی زیاد هم می‌تواند یک شرح بصری قوی باشد.

[relatedpost post=”141040″]

به دنبال ترکیب‌های هندسی زیبا بگردید

تکنیک های عکاسی خیابانی

اینجاست که عکاسی خیابانی از لحاظ بصری خیلی جالب خواهد شد. البته در عین حال کادربندی چنین تصاویری هم خیلی سخت است زیرا شما باید زوایای درست را ببینید و نحوه‌ی ترکیب‌بندی تصاویر را هم یاد بگیرید تا عکس‌هایی که می‌گیرید برای مخاطب هم زیبا و دلنشین باشد. در صورتی که یاد بگیرید از چنین موقعیت‌هایی استفاده کنید می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی هم بگیرید. به یاد داشته باشید که کادربندی درست همیشه کلید داشتن یک تصویر موفق است.

از شرایط آزموده شده استفاده کنید

تکنیک های عکاسی خیابانی

یکی دیگر از تکنیک های عکاسی خیابانی استفاده از شرایطی است که قبلا امتحان شده‌اند. به دنبال بازتاب‌های خوب روی شیشه یا داخل آب‌های راکد خیابان بگردید. شرایط نوری متضاد هم در طول روز و هم در طول شب می‌توانند خیلی دراماتیک و زیبا باشند. تقارن و تکرار هم به چشم خیلی از بیننده‌ها زیبا است.

هم به صورت رنگی و هم سیاه و سفید عکاسی کنید

تکنیک های عکاسی خیابانی

عکاسی سیاه و سفید به دلیل ظاهر کلاسیکی که دارد و همچنین توانایی آن در سرکوب خیلی از حواس‌پرتی‌های پس زمینه خیلی وسوسه کننده است. اما صرف نظر از این دلایل شما باید زوایای دیگر عکاسی سیاه و سفید مثل سایه‌ها، بافت‌ها و کنتراست را هم یاد بگیرید.

عکاسی سیاه و سفید ظاهر واضح‌تری هم به تصاویر می‌دهد اما عکاسی رنگی هم مزایای خودش را دارد. برخی اوقات یک عکس رنگی خیلی جذاب‌تر از یک عکس سیاه و سفید است زیرا ما عادت کرده‌ایم دنیای اطراف خودمان را به شکل رنگی ببینیم.

بهترین لنز خودتان را انتخاب کنید

تکنیک های عکاسی خیابانی

تصمیم در مورد اینکه باید از کدام لنز خودتان استفاده کنید همیشه یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای عکاسی خیابانی است. ممکن است تصمیم بگیرید که از یک لنز تله فوتو استفاده کنید اما این کار اصلا فکر خوبی نیست. مطمئنا دوست ندارید فرد ترسناکی باشید که از فاصله‌ی دور یک لنز بزرگ را به سمت مردم می‌گیرد. در صورتی که می‌خواهید دیده نشوید باید نزدیک شوید و در دل عمل قرار بگیرید. از یک لنز واید استفاده کنید و داخل جمعیت مخفی شوید. خیلی از عکاس‌های خیابانی از یک دوربین کامپکت استفاده می‌کنند که خیلی کوچک‌تر از دوربین‌های DSLR است.

به سوژه نزدیک شوید

استفاده از یک لنز واید به شما این امکان را می‌دهد که به سوژه نزدیک شوید. مزیت لنزهای واید این است که بیننده احساس می‌کند خودش هم داخل صحنه ایستاده است. همچنین در این حالت با جمعیت ترکیب خواهید شد و دیده نمی‌شوید.

خیلی از عکس‌های خیابانی خیلی خوب از فاصله چند متری و در برخی مواقع چند سانتی‌متری گرفته شده‌اند. قدم زدن داخل یک خیابان یا بازار شلوغ در صورتی که چشم‌های خودتان را کاملا باز کنید و اطراف را ببینید می‌تواند به خلق عکس‌های بسیار جالبی منتهی شود. در صورتی که عکس‌های گرفته شده با چیزی که تصور می‌کردید تفاوت دارند، ممکن است نیاز باشد به سوژه نزدیک‌تر شوید. از پاهای خودتان به جای قابلیت زوم لنز استفاده کنید تا مطمئن شوید در زمان درست در محل درست هستید.

[relatedpost post=”130304″]

صدای داخل ذهن خودتان را نادیده بگیرید

تکنیک های عکاسی خیابانی

خیلی از افراد ممکن است با ایده عکاسی خیابانی درگیر باشند. برای مثال ممکن است نگران باشید که سوژه از اینکه از او عکاسی کرده‌اید عصبانی شود، شما را با خشونت فیزیکی تهدید کند یا حتی به پلیس زنگ بزند. ترس موضوع دروغینی است که واقعی به نظر می‌رسد. این موارد همگی ترس‌های مشترک هستند اما با تمرین و به همراه داشتن دوربین در مواقعی که بیرون هستید می‌توانید بر آن‌ها غلبه کنید. روش‌های زیادی برای غلبه بر ترس وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یک نقطه جالب پیدا کنید و در حالی که دوربین خود را در دست دارید آن‌جا بنشینید. خیلی از عکاس‌ها زمان زیادی را در سفر در کافه‌ها و رستوران‌ها می‌گذرانند. دوربین شما باید همیشه برای هر موقعیتی که رخ می‌دهد آماده باشد و منتظر باشید تا یک موقعیت عکاسی خوب برای شما رخ دهد. در حالی که بیرون یک کافه با دوربین خودتان نشسته‌اید نسبت به مواقعی که کنار خیابان دوربین به دست نشسته‌اید کمتر قابل تشخیص خواهید بود.

در مواقعی هم که در حال قدم زدن هستید به موسیقی گوش دهید. موسیقی به نوعی یک حواس‌پرتی است که می‌تواند به شما کمک کند آرامش داشته باشید و خلاقیت خودتان را بروز دهید. ممکن است این پیشنهاد منطقی به نظر نرسد اما به شدت کاربردی است. البته توصیه می‌شود در شب و محیط‌های خلوت از این تکنیک برای عکاسی خیابانی استفاده نکنید زیرا در این مواقع همیشه باید از محیط اطراف خودتان آگاه باشید.

عکاسی از زاویه لگن

تکنیک های عکاسی خیابانی

به عنوان یک قانون کلی همیشه در صورتی که بتوانید دوربین را هم راستا با چشم خودتان قرار دهید، می‌توانید عکس‌های بهتری هم بگیرید اما مواقعی وجود دارد که نمی‌توانید دوربین را بلند کنید و در مقابل چشم خودتان قرار دهید. در این مواقع عکاسی از زاویه هم راستا با لگن یک تکنیک خیلی خوب برای عکاسی خیابانی خواهد بود.

زمانی که تازه عکاسی خیابانی را شروع می‌کنید، ممکن است برای شما سخت باشد که دوربین را مقابل چشم خودتان قرار دهید و آن را به سمت افراد غریبه بگیرید. در این مواقع می‌توانید دوربین را هم راستا با کمر خودتان بگیرید تا تصاویر صادقانه‌تری بگیرید. ممکن است در ابتدا این روش خیلی موفقیت‌آمیز نباشد اما هرچقدر که بیشتر با دوربین خودتان و فاصله کانونی آن بیشتر آشنا شوید، عکس‌های بهتری هم می‌توانید بگیرید.

عکاسی در شب

عکاسی خیابانی در طول شب در فضاهای شهری می‌تواند روش فوق‌العاده‌ای برای گرفتن عکس‌های منحصر به فرد باشد. این کار به اندازه عکاسی در روز ساده نیست. شما باید مراقب سرعت شاترهای پائین باشید تا از تار شدن تصویر جلوگیری کنید و از ایزو و دیافراگم برای جبران نور کم استفاده کنید.

در صورتی که قصد دارید از عکاسی با نوردهی طولانی استفاده کنید، یک سه پایه به همراه داشته باشید. استفاده از یک لنز با دیافراگم باز به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های خوبی در نور کم بگیرید و در عین حال بتوانید حرکت را هم فریز کنید. برای عکاسی در شب سعی کنید خطوط، سایه‌ها و ترکیب‌های زیبایی را پیدا کنید تا عکس شما بیان بصری قوی‌تری داشته باشد. عناصر ضد نور خیلی جالب هستند و با کمک سایه‌های پیش زمینه می‌توانند ترکیب‌‎های خیلی خوبی ایجاد کنند.

[relatedpost post=”133381″]

همیشه منتظر لحظه‌ی قاطع بمانید

تکنیک های عکاسی خیابانی

این موضوع مهم‌ترین تکنیک عکاسی خیابانی است. قبل از اینکه شاتر را فشار دهید به این فکر کنید که آیا اکنون زمان مناسبی برای گرفتن عکس است؟ آیا نباید بیشتر صبر کنید تا یک سوژه جذاب‌تر پیدا کنید و یا نور زیباتری به صحنه بتابد؟ مهم‌ترین تکنیک در عکاسی خیابانی زمانبندی است. زمانبندی درست است که داستان را خلق می‌کند.

در ادامه چند نکته اضافی وجود دارد که باید علاوه بر تکنیک های عکاسی خیابانی به یاد داشته باشید و ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشید.

  • نسبت به سوژه همیشه مودب باشید. سعی نکنید از او استفاده کنید. در صورتی که سوژه دوست ندارد از او عکاسی کنید، به این تصمیم احترام بگذارید. مطمئنا هزاران فرصت دیگر برای عکاسی دارید. آماده باشید که لبخند بزنید و عذرخواهی کنید. هیچوقت هم با مردم محلی درگیر نشوید.
  • با مکانی که در آن عکاسی می‌کنید آشنا شوید. کمی برنامه‌ریزی هیچوقت به شما آسیب نمی‌زند. سعی کنید چند وقت بعد دوباره از نقطه‌ای که قبلا مراجعه کرده‌اید بازدید کنید. در این صورت با محیط و قابلیت‌های آن آشنا خواهید بود و می‌توانید برای عکس خودتان برنامه‌ریزی کنید.
  • پس از اینکه از افراد عکاسی کردید، با آن‌ها صحبت کنید. کارت خودتان را به آن‌ها بدهید و به آن‌ها بگوئید که در صورت نیاز می‌توانید عکس‌ها را بعدا برایشان بفرستید. با سوژه مثل دوستان خودتان رفتار کنید. در این صورت عکاسی لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

زمانی که با هدف انجام عکاسی خیابانی بیرون می‌روید، انتظار نداشته باشید که هر عکسی که می‌گیرید یک اثر هنری باشد. عکاسی خیابانی خیلی سخت است بنابراین صبور باشید و سعی کنید از تمام پروسه عکاسی لذت ببرید نه فقط نتیجه نهایی. سعی کنید علاوه بر استفاده از تکنیک های عکاسی خیابانی ارائه شده در این مقاله، در زمان یادگیری به صورت بداهه عمل کنید.

این تکنیک‌ها مواردی هستند که به نظر ما برای عکاسی خیابانی کاربرد دارند. در طول زمان شما هم تکنیک های خاص خودتان را برای عکاسی خیابانی پیدا خواهید کرد. خیلی از مردم ممکن است نسبت به دوربین و کسانی که قصد دارند از آن‌ها عکاسی کنند مشکوک باشند اما در صورتی که یک لبخند دوستانه روی لب داشته باشید و تلاش نکنید به فضای شخصی آن‌ها تجاوز کنید مطمئنا پروسه عکاسی لذت‌بخش‌تری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *