دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تفاوت دوربین SLR با DSLR

راهنمای انتخاب
تفاوت دوربین SLR با DSLR

 

عکاسی هرگز هنر گمشده‌ای نخواهد بود، به خصوص با فناوری‌های تصویربرداری که به سرعت در حال پیشرفت هستند و سیستم‌های کاملاً جدید – از دوربین‌های کامپکت سطح ابتدایی گرفته تا سیستم‌های حرفه‌ای سطح بالا – تقریباً هر سال توسط سازندگان دوربین عرضه می‌شوند. در حالی که این خبر خوبی برای علاقه مندان به آموزش عکاسی است، اما براحتی می‌تواند باعث سردرگمی شود.

 

 

تفاوت دوربین SLR با DSLR

 

همچنین انتخاب دوربین مناسب برای مبتدیان بسیار سخت تر می‌شود، به خصوص زمانی که تازه شروع به عکاسی کرده‌اند.

 

دو مورد از رایج ترین اصطلاحات اشتباه در دنیای عکاسی، اصطلاح SLR (دوربین رفلکس تک لنز) و DSLR (دوربین رفلکس تک لنز دیجیتال) هستند.

 

تفاوت دوربین SLR با DSLR

 

با توجه به این واقعیت که بسیاری از عکاسان امروزی با دوربین DSLR عکاسی می‌کنند، احتمالاً از قبل با این نوع آشنا هستید، چه از نظر نام یا ظاهر.

 

از طرف دیگر، دوربین‌های SLR، زمانی که عکاسی دیجیتالی با دوربین‌های کامپکت تبدیل به یک موفقیت پیشگام شد تقریباً به اقلام کلکسیونی تبدیل شدند، اما هم اکنون به عنوان ابزاری شیک برای عکاسان تفریحی و حرفه‌ای به دنیای عکاسی بازگشته‌اند.

 

مقایسه SLR با DSLR

 

در مقایسه دوربین‌های SLR در مقابل DSLR، تعجب آور است که چگونه یک حرف می‌تواند چنین تفاوت بزرگی را ایجاد کند. اما در عین حال، توجه به این نکته نیز جالب است که با توجه به تفاوت‌های اصلی آن‌ها از نظر فناوری و سخت افزار، چقدر شبیه به هم هستند.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

تفاوت اصلی بین دوربین‌های SLR و DSLR این است که دوربین‌های SLR از فیلم برای ضبط تصاویر استفاده می‌کنند در حالی که دوربین‌های DSLR از سنسور دیجیتال استفاده می‌کنند. دوربین‌های DSLR معمولاً سریع‌تر‌هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به دوربین‌های SLR دارند.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

 

 

دوربین تک لنز انعکاسی، که اغلب به اختصار دوربین SLR نامیده می‌شود، مبتنی بر سیستم آینه و منشور است که به عکاس اجازه می‌دهد از طریق لنز سوژه را دیده و دکمه شاتر را فشار دهد و عکسی واضح ثبت کند.

 

نگاهی گذرا به نحوه عملکرد دوربین‌های SLR

 

یک دوربین SLR دارای یک آینه است که در یک موقعیت زاویه دار بین لنز و شاتر نصب شده است. در بالای آن دو جزء مهم دیگر وجود دارد: یک صفحه نمایش شفاف و یک منشور.

 

عملکرد دوربین‌های SLR

 

هنگامی که از طریق لنز نگاه می‌کنید، تصویر واقعی از آینه شیبدار به صفحه نیمه شفاف رسیده و سپس آن را به منشور منعکس می‌کند.

توجه داشته باشید تصویری که به منشور می‌رسد معکوس است. بنابراین، منشور تصویری را که از صفحه نمایش دریافت کرده است، قبل از نمایش آن از طریق پنجره منظره‌یاب برای تماشای شما، معکوس می‌کند.

 

عملکرد دوربین‌های SLR

 

لحظه ای که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، همه چیز فوراً به حرکت در می‌آید. ابتدا، دوربین آینه شیبدار را از مسیر خارج می‌کند، به طوری که اکنون تصویر مستقیماً روی فیلم در معرض نوردهی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید، منظره‌یاب برای یک لحظه تاریک می‌شود.

فیلم جایی است که تصویر شکل می‌گیرد که بعداً از دوربین خارج شده و برای ایجاد عکس‌های واضح رنگی یا سیاه و سفید پردازش می‌شود.

 

 

 

 

یک دوربین dslr یا یک دوربین انعکاسی تک لنز دیجیتال (Digital SLR)، بر اساس همان اصول دوربین SLR کار می‌کند. با توجه به این که، تفاوت‌های زیادی در مورد جنبه‌های تکنولوژیکی یا عملکرد اصلی این دوربین‌ها وجود ندارد. یک DSLR فقط یک نسخه پیچیده‌تر و از نظر فنی برتر از یک دوربین SLR معمولی است.

با این حال، چند تفاوت کلیدی وجود دارد که یک دوربین DSLR را از یک دوربین SLR متمایز می‌کند.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

 

 

تفاوت دوربین SLR با DSLR در ثبت تصاویر

همانطور که قبلا ذکر شد، عملکرد یک دوربین SLR کم و بیش مانند دوربین DSLR است. اما تفاوت در نحوه ثبت تصاویر این دو دوربین است.

یک دوربین SLR حاوی فیلم (معمولاً 35 میلی‌متری) است که در آن تصویر ضبط شده و بعداً برای ظهور و چاپ از دوربین خارج می‌شود ، یعنی عکس‌های واقعی و واضحی که فیلم ضبط کرده است ایجاد می‌شوند.

 

از سوی دیگر، یک دوربین DSLR، به جای فیلم، دارای یک سنسور دیجیتال است که تصاویر یا فیلم‌های گرفته شده را روی کارت حافظه ثبت می‌کند.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

 

 

تفاوت دوربین SLR با DSLR در سرعت شاتر

سرعت شاتر کل زمانی است که شاتر دوربین باز است. سرعت شاتر کمتر برای گرفتن عکس مطلوب‌تر است. سرعت شاتر دوربین‌های SLR ابتدایی می‌تواند از 1 ثانیه تا یک هزارم ثانیه متغیر باشد، در حالی که دوربین‌های DSLR سرعت شاتر بسیار کوتاه‌تری دارند، گاهی اوقات در محدوده 1/4000 تا 1/8000 ثانیه.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

 

ظرفیت ذخیره‌سازی تصاویر

در یک رول معمولی فیلم برای یک دوربین SLR، می‌توانید حداکثر 36 عکس را قبل از تعویض آن با یک رول جدید ذخیره کنید، در حالی که در یک دوربین DSLR، بسته به نوع کارت حافظه و ظرفیت آن، می‌توانید هزاران تصویر را ذخیره کنید.

 

فرق دوربین‌های SLR و DSLR

 

 

تفاوت دوربین SLR با DSLR در عملکرد

از آنجایی که دوربین‌های DSLR مبتنی بر فناوری جدیدتر هستند، بدیهی است که طیف وسیعی از عملکردها را ارائه می‌کنند که نمی‌توانید از دوربین‌های SLR انتظار داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید پس از ثبت  یک تصویر، پیش‌نمایش آن را مشاهده کنید و در صورتی که آن را دوست ندارید، آن را حذف کنید.این به شما کمک می‌کند بهترین عکس را از میان مجموعه‌ای از عکس‌ها انتخاب کرده و بقیه را حذف کنید. در این مرحله، شما همچنین می‌توانید برخی از ویرایش‌های اولیه را درون دوربین انجام دهید، یا به سادگی تصاویر را برای ویرایش حرفه‌ای تصاویر ذخیره شده به کامپیوتر منتقل کنید.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

 

در مجموع، دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های SLR از نظر سرعت، انعطاف‌پذیری و ظرفیت ذخیره‌سازی مزایای آشکاری دارند.

با این حال، به دلیل ظاهر قدیمی، رنگ‌های کمتر اشباع‌شده در برخی فیلم‌ها، و این واقعیت که عکاسان از زمانی که دکمه شاتر را فشار می‌دهند، کنترل کامل بر کل فرآیند را تا زمانی که در اتاق تاریک، تصاویر شکل می‌گیرند، در دست دارند.

 

تفاوت اصلی دوربین‌های SLR و DSLR

 

 

با وجود این  تفاوت های دوربین SLR با DSLR ، عکاسان حرفه‌ای که دوربین‌های SLR را ترجیح می‌دهند، کم نیستند.

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که به شیوه عکاسی با دوربین‌های SLR علاقه‌مند هستید؟ نقطه نظرات خود را از طریق همین صفحه با ما درمیان بگذارید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *