دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

تکنیک و ترفند
تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دو نوع مهم از عکاسی هستند که هر دو برای اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما با هم تفاوت‌های مهمی هم دارند که باعث تغییرات بزرگی در ماهیت عکس‌های خروجی می‌شود. در ادامه، به بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و کاربردهای هر کدام می‌پردازیم. همچنین، ابزارهای مورد استفاده در هر کدام از آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی به نوعی از عکاسی می‌گویند که در آن عکاس، با تمرکز بر روی جزئیات خاص یک محصول از آن عکاسی می‌کند. این تصاویر در وب‌سایت‌های فروشگاه اینترنتی، صفحات اجتماعی فروشگاهی، بروشورها و تبلیغات کمپین‌های فروش مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما قطعاً در موارد مختلف با آن‌ها روبه‌رو شده‌اید. هدف از این نوع عکاسی، به تصویر کشیدن یک محصول با ماهیت خاص، ویژگی‌های ظاهری و فنی و تمام جزئیات آن است.

یکی از مواردی که باید برای درک تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بدانید این است که در عکاسی صنعتی، معمولاً از بک‌گراند ساده با رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود تا مخاطب به طور کامل روی محصول به عنوان سوژه تمرکز کند. کادربندی، نورپردازی و چیدمان صحنه نیز به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که توجه مخاطب از سوژه اصلی، که همان محصول است دور نشود.

تصاویر استوک ساختمان‌ها، محصولات، مدل‌های لباس و اکسسوری و کالاهای صنعتی، معمولاً با استفاده از تکنیک‌های عکاسی صنعتی گرفته می‌شوند. فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در این کاربرد، استفاده از استایل‌ها و رویکردهای مینیمالیستی است و خلاقیت نقش کمتری در آن ایفا می‌کند، چرا که محصول به هیچ عنوان نباید تحت تأثیر چیز دیگری قرار بگیرد.

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در خصوص قاب‌بندی این است که کادر در عکاسی صنعتی معمولاً ثابت است و نور، بک‌گراند و استایل، تمام تمرکز مخاطب را به سمت محصول جلب می‌کند. محصول در این نوع از عکاسی معمولاً در وسط کادر قرار می‌گیرد تا فوکوس بیشتری جذب کند.

فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
ایده عکاسی تبلیغاتی از عطر و ادکلن ( عکاس : محمد علی نظری )

کاربرد عکاسی صنعتی

مهم‌ترین کاربرد عکاسی صنعتی، عکاسی از ماشین آلات صنعتی، تجهیزات کارخانجات، محصولات عمده و تکی، عکاسی استودیویی و عکاسی از پرسنل تولیدی‌ها و روند تولید محصولات اشاره کرد. این عکس‌ها، در متریال تبلیغاتی مانند کاتالوگ‌ها، تبلیغات فروش، فروشگاه‌های اینترنتی، صفحات اجتماعی فروشگاهی و مجلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عکاسی صنعتی معمولاً توسط مدیران صنایع دسته کم گرفته می‌شود و گاهی اوقات به جای تصاویر حرفه‌ای عکاسی صنعتی، از تصاویر استوک ساده و غیرحرفه‌ای استفاده می‌شود و این کار منجر به دافعه و از دست دادن مشتری خواهد شد. یکی از موارد مهم تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، میزان توجه به جزئیات و کارایی محصول است. از این بابت، عکاسی غیر اصولی از محصولات باعث کاهش جذابیت و از دست دادن مشتری به نفع رقیب می‌شود.

با اطمینان می‌توانیم بگوییم که هر کسب و کار و تولیدی، برای معرفی برند و تبلیغ محصولات خود، به عکاسی صنعتی نیاز دارد. عکاسی صنعتی به جز عکاسی از محصولات کاربردهای دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عکاسی از معماری، پرتره‌های کسب و کار و عکاسی در محل تولید اشاره کرد.

  • عکاسی معماری: نوعی از عکاسی صنعتی است که سازندگان و مشاورین املاک از ساختمان‌های مسکونی و اداری تهیه می‌کنند. این تصاویر به منظور جذب مشتری برای بازدید از ملک، جهت خرید یا اجاره کاربرد دارند.
  • پرتره‌های کسب و کار: این عکس‌ها از کارکنان شرکت‌ها، تیم‌های استارت آپی و مدیران صنایع در حین کارهای روزمره شرکت گرفته می‌شود. این تصاویر باعث اعتمادسازی مشتری شده و حرفه‌ای بودن شرکت را نشان می‌دهد.
  • عکاسی در محل تولید: این تصاویر نوع دیگری از پرتره‌های کسب و کار هستند، با این تفاوت که بر فرآیند تولید محصولات تمرکز دارند و کیفیت محصول، بهداشت و ایمنی را به مشتری نشان می‌دهند.

ابزار مورد استفاده در عکاسی صنعتی

به جز موارد تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، شباهت‌هایی هم بین این دو وجود دارد که یکی از آن موارد، لزوم استفاده از تجهیزات حرفه‌ای است. با این حال، این دو نوع عکاسی گاهی اوقات به تجهیزات متفاوتی احتیاج دارند که در ادامه، به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اولین نیاز هر عکاس، دوربین عکاسی است. انتخاب دوربین مناسب برای عکاسی صنعتی، کاملاً بستگی به نیاز و بودجه شما برای خرید یا کرایه دوربین دارد. اگر تازه کار هستید و می‌خواهید برای عکاسی از محصولات خود، یک دوربین اقتصادی تهیه کنید، دوربین‌ها و لنزهای میان‌رده SLR گزینه مناسبی برای شما محصوب می‌شوند. امروزه دوربین‌های SLR3 برندهای Canon، Nikon و Sony از محبوبیت خاصی برای عکاسی صنعتی میان‌رده برخوردار هستند.

اما در صورتی که از بودجه مناسبی برخوردار هستید و می‌خواهید عکاسی حرفه‌ای‌تری داشته باشید، دوربین‌هایی مانند Nikon D850 و Sony A7RIII هم به شما توصیه می‌شوند. کمپانی‌های Hasselblad و Pentax نیز دوربین‌های صنعتی حرفه‌ای تولید می‌کنند که البته معمولاً از قیمت بالایی برخوردارند.

از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی صنعتی، می‌توان به لنز دوربین، میز عکاسی، سه‌پایه دوربین، تجهیزات نورپردازی ، میز عکاسی، فون و دکور مینیمال، لپ‌تاپ یا کامپیوتر حرفه‌ای برای ویرایش عکس و نرم افزارهای ادیت اشاره کرد. برای تهیه ابزار عکاسی صنعتی می‌توانید به سایت فروشگاه نورنگار سری بزنید.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی نوع دیگری از عکاسی است که هدف از آن، جذاب نشان دادن محصول و ایجاد حس نیاز به خرید در مخاطب است. یک فرق دیگر عکاسی تبلیغاتی و صنعتی این است که در عکاسی تبلیغاتی شیوه‌ای است که در آن زیبایی‌های بصری و جذابیت‌های تبلیغاتی، منجر به افزایش تعداد فروش شود. این نوع عکاسی بیینده را به این باور می‌رساند که به این محصول نیاز دارد و یا با خرید آن، لذت زیادی عایدش خواهد شد.

در عکاسی تبلیغاتی، دست عکاس باز است تا از انواع تکنیک‌های خلاقانه در زمینه نورپردازی، سایه، رنگ و سایزبندی استفاده کند. این عوامل همه دست به دست هم می‌دهند تا مخاطب از نظر ذهنی با سوژه عکس درگیر شود و با داستانی که در آن وجود دارد، خود را همراه کند. دیگر تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، این است که در تصاویر تبلیغاتی جزئیات محصول چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بلکه تمرکز بر صحنه‌پردازی است و محصول طوری در کادر قرار می‌گیرد که از نظر حسی توجه بیشتری دریافت کند.

کاربرد عکاسی تبلیغاتی

تصاویر تبلیغاتی نیز مانند تصاویر صنعتی جزو دسته عکاسی تجاری هستند و در بروشورها، وب‌سایت‌های فروشگاه اینترنتی و صفحات اجتماعی فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از نظر کاربردی در محل قرارگیری این تصاویر است. اگر بخواهید تصویری برای صفحه محصول خود تهیه کنید، احتمالاً به عکاسی صنعتی نیاز دارید، اما اگر بخواهید این تصویر در صفحه اول وب‌سایت، یا روی بیلبوردهای تبلیغاتی جاده‌ها قرار بگیرد، تصاویر تبلیغاتی توجه بیشتری را از مخاطب دریافت می‌کنند.

یک فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی این است که عکاسی تبلیغاتی، دارای تم و حال و هوای خاص خود است که می‌بایست با حال و هوای مصرف‌کننده بالقوه آن تناسب داشته باشد، اما عکاسی صنعتی بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که مصرف‌کننده به کاربرد و مصرف کالا اهمیت می‌دهد نه جوانب ظاهری و جذابیت‌های آن.

به طور مثال، عکاسی تبلیغاتی معمولاً برای تبلیغ لباس‌‌، اکسسوری، لوازم بهداشتی و آرایشی، مواد خوراکی، ماشین و موتور و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نقطه مقابل، عکاسی صنعتی برای ابزارآلات صنعتی، قطعات خودرو، کتاب و مجله و غیره کاربرد دارد.

عکاسی از جواهرات
ایده عکاسی تبلیغاتی از جواهرات ( عکاس : محمد علی نظری )

ابزار مورد استفاده در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی نیز مانند عکاسی صنعتی، نیازمند تجهیزاتی است که مهم‌ترین آن‌ها، دوربین عکاسی متناسب با نیاز و بودجه عکاس است. اما در این نوع از عکاسی، اکسسوری عکاسی و تجهیزات نورپردازی بیشتر و نرم افزارهای ادیت پیشرفته‌تری مورد نیاز است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی عکاسی تبلیغاتی شامل سه‌پایه نور ، رادیو فلاش، رفلکتور، نورسنج، سافت‌باکس، بک‌گراند نور، خیمه یا چادر عکاسی، اسنوت، کاسه استاندارد و حداقل 2 شاخه فلاش استودیویی 250 ژول است. به جز این موارد، بسته به تم و حال و هوای عکس تبلیغاتی، عکاس نیاز به اکسسوار و وسایل اضافه‌ای خواهد داشت که برای تأکید یا جلب توجه، در کنار محصول قرار دهد.

مقایسه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در یک نگاه

در این مطلب، به بیان تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از نظر کاربرد، هدف و تکنیک‌های عکاسی پرداختیم. در ادامه، این دو نوع عکاسی را به طور اجمالی با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

عکاسی صنعتی

  • به طور مستقیم به سوژه و جزئیات آن پرداخته می‌شود.
  • بک‌گراند این تصاویر رنگ خنثی دارند و از حداقل اکسسوری و موارد تزئینی استفاده می‌شود.
  • عکاسی صنعتی شامل تصویربرداری از محصول، خط تولید، مدیران و کارمندان شرکت می‌شود.
  • نور، بک‌گراند و استایل در خدمت این هستند که محصول همانطور که هست نشان داده شود.

عکاسی تبلیغاتی

  • اکسسوری، بک‌گراند، تم و حس و حال همه در خدمت سوژه هستند، ولی خود نیز فوکوس می‌شوند و مخاطب را به خرید محصول ترغیب می‌کنند.
  • بک‌گراند تصاویر تبلیغاتی دارای جزئیات مختلفی است.
  • عکاسی تبلیغاتی می‌تواند بسیار خلاقانه باشد و حتی از قواعد واقع‌گرایانه پیروی نکند.
  • این تصاویر در صفحات اولیه وب‌سایت‌ها، پشت جلد مجلات و بیلبوردها به منظور جلب توجه مخاطب استفاده می‌شوند.
عکاسی از مواد غذایی و خوراکی
کاربرد عکاسی تبلیعاتی درعکاسی از مواد غذایی و خوراکی ( عکاس : محمد علی نظری )

کد تخفیف نورنگار

سخن آخر

حالا که به خوبی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را درک کرده‌اید، باید تصمیم بگیرید که برای کسب و کار موردنظرتان کدام نوع عکاسی مناسب‌تر است. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا از محصول خود و نیاز مخاطبانتان شناخت کاملی به دست بیاورید تا بتوانید بهترین نوع عکاسی را برای فروش بیشتر به کار ببرید. با این وجود، اگر برای عکاسی تبلیغاتی و عکاسی صنعتی به چالشی برخورده‌اید، سوالتان را با ما در میان بگذارید؛ با کمال میل پاسخگوی شما هنرمند عزیز هستیم.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

2 دیدگاه

  • abedi123 گفت:

    سلام وقت بخیر
    از نویسنده این مقاله ممنونم که به من کمک کرد
    تا تفاوت بین عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را به درستی درک کنم!

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام و وقت بخیر
      خوشحالم که مقاله برای شما مفید بوده .
      درک تفاوت بین عکاسی صنعتی و تبلیغاتی می‌تونه به شما کمک کنه
      تا بهترین نوع عکاسی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
      امیدوارم از این اطلاعات در مسیر شغلی خود استفاده کنید.
      موفق باشید دوست عزیز !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *