دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی؛ 6 اصل برای چینش عکس محصول

تکنیک و ترفند
چیدمان در عکاسی تبلیغاتی؛ 6 اصل برای چینش عکس محصول

بی‌شک عکاسی تبلیغاتی مهم‌ترین بخش کمپین‌های تبلیغاتی هر کسب‌و‌کار است. ضروری است که یک عکاس حرفه‌ای برای ثبت تصاویر خلاقانه علاوه بر شناخت قوانین خلاقانه بصری، اصول چیدمان در عکاسی تبلیغاتی را نیز بداند. تنها یک چیدمان اصولی است که تفاوت آثار عکاسی حرفه‌ای را با عکس‌های معمولی نشان می‌دهد. شاید در نگاه اول چیدمان محصول در عکس کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما یک عکاس تبلیغاتی حرفه‌ای می‌داند که اصلی‌ترین بخش عکاسی تبلیغاتی، چیدمان خلاقانه و تاثیرگذار است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

دیزاین در عکاسی تبلیغاتی شامل همه مواردی است که باید برای دیزاین محصول، انتخاب بک‌گراند،‌ ترکیب‌بندی، نمادها، رنگ‌های مناسب و… بدانید. اصولی بودن همه این موارد در کنار هم به عکاس کمک می‌کند که عکس تبلیغاتی‌اش مخاطب را به خود جذب کند. ما به طور کامل تمام اصول چینش عکس محصول را در ادامه آورده‌ایم. اگر تصمیم دارید سطح عکس‌های تبلیغاتی برند خود را بالا ببرید، در این مطلب از نورنگار همراه ما باشید.

چینش عکس محصول
انتخاب درست پس زمینه، شاخصه مهمی در بحث چیدمان در عکاسی تبلیغاتی است.

انتخاب بک‌گراند مناسب

وجود پس‌زمینه در هر تصویری می‌تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد. در مسئله چیدمان در عکاسی تبلیغاتی، پس‌زمینه علاوه بر نقش مکمل سوژه، وظیفه عمق بخشیدن یا بهتر نمایان شدن سوژه را بر عهده دارد. از آنجایی که بحث موردنظر ما آموزش عکاسی تبلیغاتی است باید این نکته را به خوبی ملکه ذهن خود کنیم که مهم‌ترین بخش کادر تصویر، سوژه است و در همین راستا پس‌زمینه نباید توجه مخاطب را به سمت خودش جلب کند. پرت شدن حواس مخاطب نشان می‌دهد که یک‌جای کار ایراد دارد.

یک بک‌گراند مناسب در عکاسی تبلیغاتی در کنار اینکه عاملی مؤثر در هدایت توجه مخاطب به موضوع اصلی عکس تبلیغاتی است، هماهنگی بین محصول و پس‌زمینه را از نظر رنگ‌آمیزی و از جهت زیبایی‌شناسی ایجاد می‌کند. انتخاب درست پس زمینه، شاخصه مهمی در بحث چیدمان در عکاسی تبلیغاتی است و می‌تواند نتیجه نهایی کار را از این رو به آن‌رو کند. به طور مثال یک محصول مثل روغن آرایشی بهداشتی را در نظر داشته باشید که از عناصر گیاهی تهیه شده باشد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک پس‌زمینه مناسب و تأثیرگذار بدون شک استفاده از همین گیاه یا به تصویر کشیدن طبیعت در پس تصویر است.

در ادامه باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که هنگام چیدمان تا جایی که می‌توانید از شلوغی و استفاده زیاد از عناصر در پس‌زمینه باید خودداری کرد. همانطور که گفته شد هیچ‌چیزی مهم‌تر از سوژه نیست؛ بنابراین عناصر اضافی را باید از پس‌زمینه عکس حذف کنید.

پیش از برداشتن اولین قدم برای شروع چیدمان به دو عنصر کلیدی نیاز داریم؛ اول محل قرارگیری سوژه که می‌تواند یک میز یا سکو باشد و مورد بعدی یک وسیله برای ایجاد پس‌زمینه سفید رنگ. این وسیله می‌تواند یک کاغذ سفید رنگ ساده یا برخی پارچه‌های سفید باشد. اگر بتوانید از فوم استفاده کنید، نتیجه چندین برابر بهتر از کاغذ خواهد بود. حتی در برخی مواقع استفاده از پنل‌های روشن نیز کاربردی است.

البته که در میان ابزارهای پیشنهاد شده برای بک‌گراند، فون کاربردی‌ترین است و یک ابزار حرفه‌ای برای عکاسان و تصویربرداران محسوب می‌شود. تهیه و استفاده از یک فون مناسب برای خلق تصاویر تاثیرگذار بدون شک برای هر عکاس آماتور یا حرفه‌ای یک نیاز محسوب می‌شود.

رنگ‌بندی چیدمان در عکس تبلیغاتی باید هدفمند انتخاب شود.
رنگ‌بندی چیدمان در عکس تبلیغاتی باید هدفمند انتخاب شود.

انتخاب هوشمندانه رنگ ها

اگر بخواهیم رازهای موفقیت یک عکس تبلیغاتی حرفه‌ای را تصور کنیم، بدون شک یکی از آن‌ها رنگ‌پردازی است. رنگ‌ها یادآور احساسات مختلف هستند و می‌توانند در تاثیرگذاری پیام عکس تبلیغاتی مؤثر باشند. برای مثال به طور ناخودآگاه هرزمان که صحبت از آسمان به میان بیاید، همه افراد رنگ آبی را به خاطر می‌آورند و تصور کردن آسمان بدون این رنگ تقریبا غیرممکن است. رنگ‌ها در عکس تبلیغاتی هم باید هدفمند و به قصد ایجاد تاثیر خاصی در ذهن مخاطب انتخاب شوند. در زمینه چیدمان در عکاسی تبلیغاتی، عکاس در کنار اینکه باید به مبحث رنگ‌شناسی احاطه داشته باشد، باید بداند که چطور آنها را در صفحه قاب دوربین قرار دهد که هماهنگی به بهترین شکل نشان داده شود.

از جمله موثرترین شگردها در چیدمان به وسیله رنگ، استفاده از رنگ‌های اصلی تشکیل‌دهنده محصول یا حتی لوگو محصول در چیدمان محیط عکاسی است. بسیاری از شرکت‌ها محصولات خودشان را با دو یا سه رنگ دیزاین کرده‌اند و در بسیاری از اوقات این محصولات به وسیله آن رنگ‌ها شناخته می‌شوند. به طور مثال همان بطری روغنی آرایشی که پیش‌تر در مورد آن صحبت شد را در نظر بگیرید، چیدمان فضای عکاسی زمانی زیباتر و تاثیرگذارتر می‌شود که ترکیب رنگی را از دو رنگ تشکیل دهنده بطری محصول و خود محصول قرار بدهیم.

استفاده از دست برای نشان دادن ابعاد محصول

پیش از آنکه بخواهیم توضیحی در این مورد بدهیم، بیایید نگاهی به چرایی آن داشته باشیم. آیا هر محصولی در یک تصویر به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده ابعاد خودش باشد؟ باید بگوییم در بسیاری از مواقع، خیر! شاید برایتان جالب باشد ولی حتی تصاویری که از محیط‌های سه‌بعدی نیز گرفته شده‌اند در حقیقت دو‌بعدی‌اند. در حقیقت این ذهن ماست که چنین دسیسه‌ای برای خودمان می‌چیند.

به تمامی این موارد اشاره کردیم که یادمان باشد چیزهایی که شاید در ظاهر کاملاً واضح به نظر برسند، در شرایطی فریب‌دهنده عمل می‌کنند. در مواقعی که از اشیاء مرسوم مثل بطری‌های استاندارد آب معدنی در تصویر استفاده می‌شود، مقیاس اصلی اشیاء کاملا مشخص و قابل حدس است؛ ولی در زمانی که از اشیاء نسبتا ناشناخته یا با ظاهر متفاوت استفاده می‌شود، تشخیص اندازه واقعی برای مخاطب سخت می‌شود. استفاده از دست یا نمایش آن در تصویر یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ابهام و حتی در مواقعی تنوع بخشیدن به کار است. در حال حاضر استفاده از نماد دست به عنوان یکی از کاربردی‌ترین تکنیک‌های چیدمان در عکاسی تبلیغاتی محسوب می‌شود.

استفاده از مواد تشکیل دهنده محصول در دکور

نکته مهمی که در عکاسی تبلیغاتی از محصول وجود دارد این است که بتوانیم شناخت درستی از محصول را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. اگه محصول ما ترکیبی از چند ماده مختلف است، می‌توانیم هوشمندانه از مواد تشکیل‌دهنده آن در چینش دکور عکاسی استفاده کنیم. این‌کار از نظر ترکیب‌بندی هماهنگی بیشتری بین اجزای تصویر ایجاد می‌کند و از طرفی ترکیبات محصول را به بهترین شکل به مخاطب نشان می‌دهد.

علاوه بر این، فراموش نکنید که طبیعت، مادر تمام عناصر در دنیای ما است. هر چیزی که در زندگی ما وجود دارد، سرمنشأ آن به طبیعت باز می‌گردد. اگر کم یا بیش به مواد سازنده محصولات توجه کنید، متوجه می‌شوید همگی از عناصر و گیاهان موجود در طبیعت هستند. بنابراین فرصت خوبی است که از نمادهای طبیعی در چیدمان عکس محصول استفاده کنید. این کار ناخودآگاه حس مثبتی را به مخاطب القا می‌کند و باعث می‌شود بین محصول و مخاطب احساس نزدیکی و حس تعلق بیشتری ایجاد شود.

ایجاد عمق میدان با چیدمان اصولی

عمق میدان مبحث کاملا جاافتاده و مهمی در عکاسی است و توضیح آن نیازمند یک مقاله کاملا جداگانه است. سایه‌ها همان یاوران مهمی هستند که به هرچیزی در دنیای ما عمق می‌دهند. هر شیئی که در ظاهر با سه بعد دیده می‌شود، مدیون عنصر مهمی به نام سایه است. اما این جمله را ضمیمه نکات قبلی کنید که سایه برای تاثیرگذاشتن روی هرچیزی باید همراه با آن دیده شود.

احتمال اینکه یکی از اجسام قرار داده شده برای چیدمان محیط بدون عمق دیده شود زیاد است و در این صورت این جسم شباهت زیادی به یک طرح صاف یا فلت پیدا می‌کند و نتیجه مدنظر ما  را حاصل نمی‌کند. می‌توان گفت که دیزاین در عکاسی تبلیغاتی شباهت زیادی به بازی شطرنج دارد و در صورتی که مهره‌ها در جای مناسب قرار نگیرند، احتمال باخت بالا می‌رود. تمامی اجسام قرار گرفته درون تصویر در هنگام برخورد با نور، سایه‌ای را از خود برجای می‌گذارند. یک عکاس ماهر و کارکشته مثل یک شطرنج‌باز حرفه‌ای به خوبی با این سایه‌ها بازی می‌کند و نتیجه را به نفع خودش عوض کرده و تصویری عالی خلق می‌کند.

می‌توانیم هوشمندانه از مواد تشکیل‌دهنده محصول در چینش دکور عکاسی استفاده کنیم.
می‌توانیم هوشمندانه از مواد تشکیل‌دهنده محصول در چینش دکور عکاسی استفاده کنیم.

توجه به قرینگی و تعادل در چیدمان

تعادل و قرینگی به دو صورت مهم و جدی باید رعایت شود. اولین نکته به تعداد اشیاء قرار گرفته درون تصویر بر می‌گردد. از آنجایی که عامل تعادل در چیدمان از شلختگی و ناموزون بودن آن جلوگیری می‌کند، این نکته واجب است که تعداد اشیاء یا محصولاتی که در یک سمت تصویر قرار دارند با طرف دیگر یکسان باشند.

نکته دوم به مبحث رنگ برمی‌گردد که در مورد آن صحبت کردیم. رنگ نه صرفا در جذابیت و چیدمان در عکاسی تبلیغاتی بلکه برای تعادل نیز نقش مهمی دارد. مثل نکته اول این موضوع را هم به خوبی به ذهن بسپارید؛ اینکه چه رنگی، به چه میزانی در یک سمت تصویر قرار دارد، به همان مقدار نیز باید در سمت دیگر قرار داده شود.

عامل تعادل در چیدمان عکاسی تبلیغاتی از شلختگی و ناموزون بودن آن جلوگیری می‌کند.
عامل تعادل در چیدمان عکاسی تبلیغاتی از شلختگی و ناموزون بودن آن جلوگیری می‌کند.

ایده چیدمان در عکاسی تبلیغاتی

در مورد چینش در عکاسی تبلیغاتی نباید فراموش کرد که ابتکار عمل مهم‌ترین عامل جذابیت است. اگر می‌خواهید ایده‌های تکرارنشدنی برای دیزاین عکس تبلیغاتی داشته باشید، باید ریسک‌پذیر باشید. خوشبختانه طراحی و چیدمان مبحثی است که نوآوری و نوپردازی تاثیر بسزایی در آن دارد و هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که تمام ایده‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ما در نورنگار معتقدیم آثار شاهکار زمانی خلق می‌شوند که افراد خلاق پای خود را یک قدم آن‌ طرف‌ چهارچوب‌ها قرار بدهند.

برای اینکه بتوانید ایده‌های بهتری خلق کنید، باید نمونه‌های زیادی را ببینید و الگو بگیرید. در ادامه چند ایده عکاسی تبلیغاتی محصول را برایتان آورده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها و با چاشنی خلاقیت خود تصاویر جذاب و تاثیرگذاری منتشر کنید.

استفاده از موارد آشنا

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی فرایند ارتباط برقرار کردن و قرار دادن محصول در دل مشتری است. اگر موارد قرار گرفته در تصویر به شکلی باشند که مخاطب خاص نتواند آن را تشخیص دهد، قرار گرفتن آن در تصویر نتیجه منفی دارد. تا جای ممکن باید در دیزاین و چیدمان از مواردی استفاده شود که حس آشنا و نزدیکی با مخاطب دارند. به طور مثال قرار دادن یک گرامافون در تصویر خیلی بهتر از یک دستگاه پخش کننده موسیقی با شکل و شمایل عجیب و غریب با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. البته که این مسئله به موضوع عکاسی نیز مرتبط است.

داشتن یک سبک متفاوت و نوآورانه

پیروی کردن از انتظارات و سبک‌هایی که در حال حاضر در چیدمان در عکاسی تبلیغاتی استفاده می‌شود، می‌تواند رضایت‌بخش یا حتی شگفت‌انگیز به نظر برسد. اما زمانی که همه افراد از یک سبک و تکنیک استفاده می‌کنند، هیچ‌گاه یک کار ناب و متفاوت به وجود نمی‌آید. درست است که پیدا کردن و خلق یک سبک هنری متمایز کار هر فردی نیست؛ ولی قدم به قدم می‌توان به چنین چیزی دست یافت. از ایجاد تغییرات کوچک نترسید و با آزمون و خطا بهترین‌ها را برای خودتان کنار بگذارید، توجه داشته باشید که همه این‌ها نیازمند گذر زمان است و نمی‌توان یک‌شبه یک سبک جدید را به وجود آورد و نیاز اصلی آن وقت گذاشتن است.

زیبایی در عین سادگی

عموما پدیده سادگی قرابت فراوانی با زیبایی دارد. خوشبختانه در طول سالیان اخیر شیوه‌های تبلیغات دستخوش تغییرات بسیاری شده و رفته رفته کمپانی‌های بزرگی که برای معرفی محصولات خود دست به شگرد‌های عجیب و غریب میزدند، متوجه این قضیه شدند که سادگی اولین و صمیمی‌ترین پله برای برقراری ارتباط با مشتری است. سادگی اصل  مهمی در چیدمان عکاسی تبلیغاتی به شمار می‌رود، به گونه‌ای که اگر محیط تصویربرداری و قاب موردنظر شلوغ به نظر برسد، ممکن است آن حس دلنشین بودن و آرامش از تصویر تبلیغاتی گرفته شود. پس برای اینکه بتوانید محصولی مشتری‌پسند را به مخاطب نمایش دهید، سادگی را فراموش نکنید.

 سادگی در چیدمان عکاسی تبلیغاتی اولین و صمیمی‌ترین پله برای برقراری ارتباط با مشتری است.
 سادگی در چیدمان عکاسی تبلیغاتی اولین و صمیمی‌ترین پله برای برقراری ارتباط با مشتری است.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

چیدمان در عکاسی تبلیغاتی یکی از مراحل کلیدی در عکاسی تبلیغاتی است. برای فروش بیشتر و تاثیرگذاری بیشتر عکس تبلیغاتی، اولین و مهم‌ترین چیزی که باید بلد باشید، چیدمان عکاسی تبلیغاتی است. با نکاتی که در این محتوا در مورد روش چیدمان در عکاسی تبلیغاتی یاد گرفتید، می‌توانید سطح عکس‌های تبلیغاتی خود را بالاتر ببرید و بازخورد بهتری از کمپین‌های تبلیغاتی خود بگیرید. برای تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز عکاسی تبلیغاتی هم می‌توانید روی ما حساب کنید. تنها با یک کلیک می‌توانید وارد فروشگاه نورنگار شده و با خرید لوازم عکاسی تبلیغاتی، به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

منابع : picsart.com iso.500px

7 دیدگاه

  • پشتیبان نورنگار گفت:

    درود دوست عزیز
    کیت لایت بلاگری گزینه مناسبی برای این کار هست
    کیت بلاگری 2023 رینگ لایت هیرو Ring Light KY-BK 416 96W (45 سانتی متر 96 وات) + سه پایه + میکروفون M1

  • rashidi65 گفت:

    درود و مهر
    ممنون از مطالب عالیتون خیلی برام مفید بود
    ممنون از سایت خوبتون

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز
      ممنون از ثبت نظرتون 🙏🌹

  • mehdi67 گفت:

    سلام وفت بخیر
    من انلاین شاپ دارم مطالب این مقاله خیلی برام مفید بود ممنونم
    برای فروش شکلات و انواع نسکافه از چه
    بک گراندی استفاده کنم برای جذب مشتری ممنون میشم منو راهنمایی کنید .

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام و وقت بخیر!
      برای فروش شکلات و انواع نسکافه در فضای آنلاین، می‌توانید از یک بک‌گراند
      جذاب و متناسب با محصولات خود استفاده کنید.
      موارد زیر ممکن است برای شما مفید باشند:
      تاکید بر تجربه ذوق:
      از تصاویر با کیفیت بالا از شکلات‌ها و نسکافه‌های خود استفاده کنید.
      بک‌گراند با رنگ‌های آرام و دلنشین برای ایجاد حس دلپذیری.
      استفاده از لوگو: لوگوی شما باید جلب توجه کننده و یادآور باشد.
      از رنگهایی که با محصولات شما هماهنگ هستند، استفاده کنید.
      شرح محصولات جذاب:
      توضیحات جذاب و جاذب در مورد ویژگی‌ها و طعم‌های مختلف شکلات و نسکافه.
      داستان‌های کوتاه و جالب درباره محصولات و تولید آنها.
      پیشنهاد ویژه: استفاده از بنرها یا بخش‌هایی با عنوان “پیشنهاد ویژه”
      برای ترویج محصولات انحصاری یا تخفیف‌های ویژه.
      تعامل با مشتریان: ایجاد فضایی برای نظرات و بازخوردهای مشتریان.
      اشتراک‌گذاری تجارب مثبت مشتریان از مصرف محصولات شما.
      تخصص و مهارت: نشان دادن تخصص و مهارت در تولید شکلات و نسکافه
      با استفاده از تصاویر یا ویدئوهای پشت صحنه.
      با استفاده از این موارد و تنظیمات بهینه سایت خود، می‌توانید
      جذابیت و اعتماد مشتریان را بالا ببرید. موفق باشید!

  • setare گفت:

    برای عکاسی چیدمان
    چه لنز و نوری مناسب است؟

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      دوست عزیز اگر می‌خواهید چیدمان یک فضا را به صورت کامل در یک فریم جلوه دهید، انتخاب یک لنز واید مناسبه . لنز‌های واید قابلیت گرفتن زاویه‌های گسترده‌تری را دارا هستند و برای فضاهای بزرگ یا چیدمان‌های پراکنده مفیدند.
      نور طبیعی: اگر امکان دارد، از نور طبیعی بهره ببرید. نور طبیعی معمولاً تصاویر زیبا و طبیعی ایجاد می‌کند. اگر در فضای داخلی هستید، در نزدیکی پنجره یا منبع نور طبیعی قرار بگیرید.
      نور نرم: نور نرم (Soft Light) برای چیدمان‌ها مفید است و سایه‌های نرمتر و تصاویر با جزئیات بیشتر ایجاد می‌کند. از جلوه‌گیرهای نرم یا پنل‌های نور نرم می‌توانید برای ساختن نور نرم استفاده کنید.
      نور مصنوعی: در شرایط نور کم یا در شب، استفاده از نور مصنوعی مهم است. اگر از فلاش استفاده می‌کنید، از فلاش با سرعت انتقال بالا (High-Speed Sync) برای جلوگیری از سایه‌های نامطلوب در تصاویر استفاده کنید.
      استفاده از دیفیوزر: برای بهبود نور نرم، از دیفیوزرها استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند نور را منتشر و نرم کنند و به جلوه‌ی چیدمان کمک کنند.
      در نهایت، تجربه و تست مختلف با لنزها و نورها به شما کمک می‌کند تا بهترین ترکیب را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *