021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

عکاسی در سفر؛ اصول عکاسی از لحظات به یادماندنی مسافرت

عکاسی در سفر؛ اصول عکاسی از لحظات به یادماندنی مسافرت

هنگامی که در سفر هستید، می‌توانید تکه‌ای از آن مکان را با خود به یادگار بیاورید. طبیعت آن را، آسمانش را، حتی آثار باستانی، جاهای دیدنی یا فرهنگ و تمدن شهری که به آن سفر کرده‌اید را با خود به یادگار بردارید. اما چگونه؟ این کار بسیار آسان است، فقط کافی است که با دوربین خود یا حتی گوشی موبایلتان عکس‌های زیبایی از مکان‌هایی که حس خوبی به شما منتقل می‌کنند ثبت کنید. برای آگاهی از اصول، ایده‌ها، ژست‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در سفر تا انتهای این مطلب همراه نورنگار باشید.

اصول عکاسی در سفر

اگر اصول عکاسی در سفر را به طور صحیح بدانید، بدون شک به‌آسانی عکس‌های خارق‌العاده‌ای در طول مسافرتتان ثبت خواهید کرد و نه تنها از تجربه‌های سفر خود لذت می‌برید، بلکه با تماشای عکس‌هایی که گرفته‌اید حتی بعد از سپری شدن سال‌ها باز هم می‌توانید لحظات شیرین سفرتان را مرور کنید. این اصول به ظاهر ساده اما حرفه‌ای، نکات طلایی برای گرفتن عکس‌های خاص و بی‌نظیر در سفر هستند که در ادامه آمده‌اند.

عکاسی در ساعات طلایی روز

بعضی زمان‌های طلایی برای عکاسی وجود دارند که هنگام عکس گرفتن در سفر نیز باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. چرا که زاویه نور در آن زمان‌ها متفاوت و مناسب عکاسی است. بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب ساعات طلایی روز هستند.

بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب ساعات طلایی روز برای عکاسی در سفر هستند.

صبر و حوصله هنگام عکس گرفتن در طول سفر

هنگام عکاسی در اماکن دیدنی و تاریخی و مکان‌های شلوغ و پرازدحام باید صبور باشید و برای ثبت لحظه و عکس ایده‌آلی که در نظر دارید، دقایقی منتظر بمانید و چند شات متعدد بگیرید.

استفاده از تجهیزات مناسب عکاسی در مسافرت

حتما پیش از سفر چک کنید که تجهیزاتی مثل سه‌پایه و لنز مناسب یا تجهیزات مورد نیاز دیگر را همراه داشته باشید تا بتوانید عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرید. در ادامه تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در مسافرت را لیست کرده‌ایم.

دقت و مهارت در عکاسی

باید هنگام عکاسی در سفر به جزئیات سوژه، لوکیشن و زاویه نور دقت کنید و هنگامی که در لوکیشن‌هایی خاص مانند طبیعت در حال عکاسی هستید، همیشه آماده شکار لحظه‌های ناب باشید.

دوربین را روی سه پایه گذاشته و همیشه آماده شکار لحظه‌های ناب باشید.

رعایت قانون یک سوم

قانون یک سوم در عکاسی بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید آن را حتما در هنگام عکاسی کردن در سفر نیز رعایت کنید. برای این منظور کادرتان را به سه بخش تقسیم کنید و سوژه را روی یکی از خطوط یا بین آن‌ها قرار دهید، سپس عکس بگیرید.

سعی کنید قانون یک سوم در عکاسی را حتما در هنگام عکاسی کردن در سفر نیز رعایت کنید.

عکاسی از افراد و توریست‌ها

اضافه کردن عنصر انسانی به عکس‌های شما در سفر، روح زندگی می‌بخشد. پس حتما در هنگام عکاسی از توریست‌ها و افراد بومی نیز در شات‌هایی که می‌گیرید استفاده کنید.

بررسی لوکیشن سفر

برای پیدا کردن لوکیشن مناسب در طول سفر نیازی نیست که حتما به طور فیزیکی به دنبال مکان مناسب بگردید، بلکه می‌توانید پیش از سفر با جستجو در اینترنت بهترین لوکیشن برای عکاسی در شهر مقصد را پیدا کنید.

ترکیب‌بندی مناسب هنگام عکاسی

با تغییر زاویه خود هنگام عکاسی ترکیب‌بندی مناسب را پیدا کنید. می‌توانید از زوایای مختلف ایستاده، نشسته یا خوابیده روی زمین از سوژه عکس بگیرید تا زاویه مناسب را پیدا کنید.

از سه پایه عکاسی سبک برای عکاسی در سفر خود استفاده کنید.

تنظیم دستی دوربین

برای گرفتن عکس‌های خلاقانه و زیبا در سفر، سرعت شاتر دوربین و سایر تنظیمات آن را به صورت دستی انجام دهید. در ادامه به جزئیات تنظیمات دوربین برای عکاسی در سفر اشاره کرده‌ایم.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در سفر

فرقی ندارد که سفر شما طولانی باشد یا کوتاه، هنگامی که قصد دارید در هنگام مسافرت از جاهای دیدنی و آدم‌ها عکاسی کنید باید تجهیزات مورد نیاز برای این کار را به همراه داشته باشید. با این لوازم می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای و شگفت‌انگیز ثبت کنید. اما تجهیزات عکاسی خود را با دقت انتخاب کنید و برای سبک سفر کردن، فقط ضروریات را با خود ببرید. این تجهیزات جانبی عبارتند از:

  • لنز مناسب عکاسی سفر: از بین لنزهای متعدد عکاسی، مناسب‌ترین آن‌ها برای عکاسی در مسافرت، لنز زوم با دیافراگم ثابت است. برند لنز فرقی ندارد و بستگی به مدل دوربین یا سلیقه شما دارد.
  • پاور بانک: همراه داشتن یک پاور بانک خوب و قوی در سفر بسیار مهم است. به کمک آن شما می‌توانید در مکان‌هایی که به برق شهری دسترسی ندارید، مثلا در طبیعت، دوربین و گوشی موبایل خود را به‌راحتی شارژ کنید.
  • تجهیزات نورپردازی: از تجهیزات نورپردازی مناسب هنگام سفر استفاده کنید. اگر احساس کردید فلاش دوربینتان برای گرفتن عکس دلخواه در سفر مناسب نیست، می‌توانید از یک نورافکن کوچک و قابل حمل یا فلاش اکسترنال کمک بگیرید.
  • رفلکتور: اگر قصد دارید تصاویر حرفه‌ای ثبت کنید و از قبل برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌اید،‌ رفلکتور را هم همراه خود داشته باشید. رفلکتورهای تاشو و قابل حمل بهترین وسیله برای بازتاب نور هنگام عکاسی در سفر هستند.
  • به همراه داشتن باتری اضافه: همیشه پیش از شروع سفر مطمئن شوید که چند باتری یدکی با شارژ کامل به همراه دارید.
  • لپ‌تاپ برای انتقال و ادیت عکس‌ها: اگر قصد ذخیره عکس‌ها و ادیت آن‌ها را دارید، حتما لپ‌تاپ خود را همراه با شارژرش با خود ببرید.
  • کارت حافظه: حتما برای ذخیره عکس‌ها کارت حافظه به همراه داشته باشید تا نگران حذف بعضی شات‌ها به دلیل کمبود حافظه دوربین نباشید.
  • سه‌پایه کوچک و قابل حمل: از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید در سفر با خود داشته باشید یک سه‌پایه سبک و سفری است. این کار لرزش دست شما را در موقعیت‌های مختلف هنگام عکاسی می‌گیرد و به بهبود کیفیت عکس‌ها کمک می‌کند.
  • بند دوربین: اگر یک بند دوربین قابل تنظیم داشته باشید، می‌توانید دوربین خود را به آسانی حمل کنید.
  • کوله‌پشتی سبک: برای جا دادن و حمل تجهیزات عکاسی مورد نیاز خود، یک کوله‌پشتی سبک و جادار به همراه داشته باشید.
تجهیزات عکاسی در طول سفر خود را با دقت انتخاب کنید و فقط ضروریات را با خود ببرید.

عکاسی در سفر با گوشی

ممکن است دوربین عکاسی حرفه‌ای نداشته باشید یا به دلایلی نخواهید آن را در سفر همراه خود ببرید. در این مواقع می‌توانید با رعایت چند نکته بسیار ساده بهترین عکس‌ها را با گوشی موبایل خود بگیرید. توجه کنید که هنگام عکاسی با گوشی دستتان لرزش نداشته باشد، خلاق باشید و برای گرفتن عکس‌های خلاقانه از اپلیکیشن‌های موجود در گوشی که مخصوص عکاسی هستند استفاده کنید. به جای زوم کردن روی سوژه، بعداً در ویرایش، عکس‌ها را کراپ کنید تا کیفیت کار پایین نیاید.

هنگام عکاسی در سفر با گوشی دستتان لرزش نداشته باشد و خلاق باشید.

تنظیمات گوشی برای عکاسی در سفر

برای عکاسی در سفر با گوشی تلفن همراه تنظیماتی وجود دارند که با کمک آن‌ها عکس‌های شما حرفه‌ای‌تر خواهند شد. این تنظیمات عبارتند از:

  • دوربین تلفن همراه خود را از حالت اتوماتیک خارج کنید و تمام تنظیمات را به صورت دستی اعمال کنید.
  • با توجه به اینکه در چه شرایط نوری عکاسی می‌کنید، هوا ابری است، نور مهتابی دارید یا از نور روز استفاده می‌کنید، پارامترهایی مانند ISO, metering و white balance را به تناسب موقعیت فعال کنید.
  • برای عکاسی از سوژه‌های ثابت در شرایط سایه‌روشن از HDR دوربین گوشی استفاده کنید.
  • مقیاس دوربین گوشی خود را روی ۴:۳ تنظیم کنید تا عکس شما کیفیت بهتری داشته باشد.
  • برای محو کردن پس‌زمینه سوژه حتماً از فوکوس ماکرو در دوربین گوشی خود استفاده کنید. به این ترتیب فوکوس روی سوژه قرار خواهد گرفت و پس‌زمینه محو می‌شود
  • قواعد نورپردازی را رعایت کنید. مثلاً از سوژه رو به منبع نور عکاسی کنید.

عکاسی در سفر با دوربین

یکی از مهم‌ترین وسایل برای عکاسی در سفر، دوربین عکاسی است. اگر دوربین حرفه‌ای دارید بهتر است آن را در سفر همراه خود داشته باشید تا از طبیعت، آثار تاریخی و سوژه‌های انسانی عکس‌های حرفه‌ای و بی‌نظیر بگیرید. بهتر است در کنار دوربین، از تجهیزات جانبی مناسب برند دوربین خود نیز استفاده کنید تا عکس‌های باکیفیت‌تری داشته باشید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در سفر

دوربین عکاسی تنظیمات خاصی دارد که باعث می‌شود عکس‌های زیباتر و حرفه‌ای‌تری در سفر بگیرید. این تنظیمات عبارتند از:

  • تنظیمات دیافراگم: حتما از دیافراگم باریک برای عکاسی از مناظر طبیعی در سفر استفاده کنید. تنظیمات دیافراگم دوربین بهتر است بین f/8  و f/11 باشد.
  • تنظیم سرعت شاتر: برای نوردهی بهتر و جلوگیری از لرزش حتما سرعت شاتر را بین ۱/۶٠ تا ۱/۴٠٠٠ ثانیه تنظیم کنید.
  • تنظیمات ISO  دوربین: حتما ایزو را برای جلوگیری از نویز دیجیتال دوربین هنگام عکاسی در سفر تنظیم کنید. این عدد معمولاً بین ۸٠٠ تا ۶۴٠٠ است.
  • تنظیم حالات دوربین: تنظیمات حالات دوربین را از حالت اتوماتیک به دستی تغییر دهید. حالات نورسنجی، جبران نوردهی، فوکوس دوربین و تراز سفیدی از مهم‌ترین این تنظیمات هستند.

ژست عکاسی در سفر

اگر می‌خواهید از خودتان یا همسفرهایتان در طول سفر عکس‌های جذابی به یادگار داشته باشید، می‌توانید ژست‌های مختلفی مقابل دوربین بگیرید تا عکس‌های متنوع، منحصربه‌فرد و زیبایی ثبت کنید. این ژست‌ها به عکس‌های شما تنوع می‌بخشند. چند ژست مناسب برای لوکیشن‌های مختلف در سفر را در ادامه آورده‌ایم.

  • از سوژه بخواهید در جنگل قدم بزند و از پشت سر از او چند شات متفاوت بگیرید. لباس سوژه بهتر است اسپرت و مناسب طبیعت‌گردی باشد. اگر از او در جنگل بهاری باران‌خورده عکاسی می‌کنید، آیتم‌ها و اکسسوری‌هایی مانند چتر، کلاه و بارانی به استایل او اضافه کنید.
  • ژست دیگری که عکس‌های شما را در سفر زیبا می‌کند، عکاسی در طبیعت مانند جنگل، دریا، دریاچه یا دشت است. در این حالت سوژه می‌تواند ایستاده درازکش یا نشسته باشد. حتی می‌توانید از او نشسته در کنار آتش، در حال نوشیدن چای یا در دست داشتن ماگ عکس بگیرید.
  • یکی از ژست‌های زیبا و جذابی که عکس‌های سفر را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند، این است که از سوژه بخواهید در موقعیت‌های خاص قرار بگیرد. مثلا سوار قایق شود و در حال پارو زدن در دریاچه از او عکاسی کنید یا در حالی که سرش را از پنجره ماشین بیرون آورده است و موهایش در باد رها هستند، از او چند شات زیبا بگیرید.
  • می‌توانید از سوژه در کنار آثار تاریخی و در هنگام بازدید از اماکن دیدنی عکاسی کنید. در این حالت بهتر است سوژه به مکانی که بازدید می‌کند، نگاه کند یا روبه‌روی آن بایستد و شما از پشت سر عکس بگیرید.
عکاسی خلاقانه از جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار، رودخانه، جنگل، دریا یا دشت و صحرا را فراموش نکنید.

 5ایده عکاسی در سفر

ایده‌های خلاقانه و جالبی برای عکاسی در سفر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تعدادی از این ایده‌ها عبارتند از:

عکاسی از جاذبه‌های طبیعی هنگام سفر

از بهترین ایده‌ها برای عکاسی در مسافرت، این است که از جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار، رودخانه، جنگل، دریا یا دشت و صحرا عکس‌های متفاوت و خلاقانه بگیرید. می‌توانید حتی از عکاسی ماکرو استفاده کنید و روی بعضی جزئیات طبیعت مانند گل‌ها، پروانه‌ها و درخت‌ها فوکوس کنید.

عکاسی از بافت شهری و مردم عادی

یک ایده ساده اما زیبا و جذاب این است که از نقاط شهری و روستایی و مردم عادی عکس بگیرید. بافت‌های قدیمی یا مدرن، سنتی، عجیب و خاص می‌توانند سوژه عکاسی شما باشند. از زنان، مردان یا کودکان در حال انجام امور روزمره خود عکس‌های طبیعی بگیرید.

در طول سفر از روستاها و مردم عادی عکس بگیرید.

عکاسی از سوژه انسانی در اماکن مختلف

اگر در سفر خود همراه دارید، می‌توانید از او در هنگام طبیعت‌گردی، بازدید از آثار تاریخی، در اماکن مختلف و بازارهای محلی عکس‌های زیبا و خلاقانه بگیرید. اگر به شهری سفر کرده‌اید که لباس محلی خاصی دارد، بهتر است از سوژه بخواهید آن را هنگام عکاسی بر تن داشته باشد.

هنگام بازدید از آثار تاریخی، در اماکن مختلف و بازارهای محلی عکس‌های زیبا و خلاقانه بگیرید.

عکاسی از خوراکی‌ها، سوغاتی‌ها و بازارهای محلی

جذاب‌ترین ایده برای عکاسی هنگام سفر این است که از خوراکی‌ها، غذاها، میوه‌ها و سوغات بازار محلی شهری که به آن سفر کرده‌اید، عکس‌های متفاوت و خاص بگیرید. به این ترتیب بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم آنجا را نیز به مخاطب منتقل می‌کنید.

در طول سفر از سوغاتی‌های شهرهایی که به آن سفر کرده اید عکاسی کنید.

عکاسی سلفی هنگام سفر

می‌توانید از خود و همراهانتان عکس‌های سلفی پرانرژی و جذابی بگیرید. در این عکس‌ها، تمرکز روی چهره و حالات شماست و محیط اطراف کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین سعی کنید احساس مثبت و حال خوب را در چهره خود بروز دهید.

هنگام سفر عکس‌های سلفی پرانرژی و جذابی بگیرید.

بایدها و نبایدهای عکس گرفتن در سفر

اگر می‌خواهید عکس‌های سفر خود را ثبت کنید، نکاتی را حتما در نظر بگیرید. این نکات مهم و کاربردی در جدول زیر خلاصه شده‌اند.

بایدهای عکاسی در سفرنبایدهای عکاسی در سفر
باید از تجهیزات جانبی مناسب استفاده کنید.نباید لوازم جانبی غیر ضروری را همراه خود ببرید.
باید تا حد امکان از نور روز استفاده کنید.نباید از نورپردازی مصنوعی در هنگام لزوم غافل شوید.
باید خلاق و ایده‌پرداز باشید.نباید از ایده‌های تکراری استفاده کنید.
باید از عناصر طبیعی، انسانی و تاریخی استفاده کنید.نباید تنها به سوژه انسانی برای عکاسی تکیه کنید.
باید تنظیمات دوربین را روی حالت دستی قرار دهید.نباید تنظیمات را به صورت اتوماتیک اجرا کنید.

سخن پایانی

سفر با همه جذابیت‌هایش در بازه زمانی کوتاهی به پایان می‌رسد و تنها خاطرات آن باقی می‌مانند. بهتر است به کمک عکاسی در سفر از انواع سوژه‌های طبیعی، انسانی و تاریخی برای ماندگار کردن این خاطرات استفاده کنید. مهم نیست که با دوربین گوشی عکاسی می‌کنید یا دوربین حرفه‌ای به همراه دارید، بلکه داشتن تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در مسافرت از اهمیت بالایی برخوردار است. تنظیمات دوربین عکاسی یا گوشی از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید. شما هم برای کامل‌تر شدن این مطلب، نظرات و ایده‌های خود در این مورد را در بخش نظرات با کاربران نورنگار به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *