021-7356

استفاده از لایتروم برای عکاسی منظره

استفاده از لایتروم برای عکاسی منظره

متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است در زمان عکاسی در فضای باز با آن روبرو شوید آسمان خیلی روشن، پیش زمینه‌های خیلی تاریک و کمبود کنتراست و شادابی است. با اینکه این چند موضوع به نظر مشکلات خیلی مهمی می‌رسند اما می‌توانید آن‌ها را به سادگی داخل لایتروم و بدون استفاده از فتوشاپ برطرف کنید. با استفاده از نکات کار با لایتروم که در ادامه مشاهده می‌کنید، به سادگی می‌توانید عکس‌هایی که در فضای باز می‌گیرید را ارتقاء ببخشید.

سوالات متداول عکاسیاین 5 نکته عبارتند از:

بررسی هایلایت‌ها و سایه‌ها

حذف نویز

استفاده‌ی درست از وایت بالانس، رنگ و طیف رنگ

افزایش کنتراست و شفافیت

کاهش روشنایی رنگ‌های آبی

1) بررسی هایلایت‌ها و سایه‌ها

نکات کار با لایتروم در عکس فضای بازاولین مورد از سری نکات کار با لایتروم بررسی هایلایت‌ها و سایه‌ها است. مشکلات مربوط به هایلایت و سایه یکی از متداول‌ترین مشکلات در زمان عکاسی در فضای باز هستند و دلیل آن هم این است که ما نمی‌توانیم نور طبیعی را کنترل کنیم.

به همین خاطر هر عکاسی باید این توانایی را داشته باشد که به سرعت قسمت‌های پرنور و کم نور تصویر را تشخیص داده و آن‌ها را برطرف کند.

یکی از روش‌های ساده‌ای که می‌توانید این کار را انجام دهید استفاده از هیستوگرام است. برای مثال در صورتی که هیستوگرام موجود در ماژول Develop لایتروم کاملا در سمت راست قرار دارد، ممکن است هایلایت‌های شما بیش از اندازه روشن باشند. از طرفی دیگر در صورتی که هیستوگرام بیشتر به سمت چپ تمایل دارد احتمالا باید روشنایی سایه‌ها را افزایش دهید.

کاهش هایلایت‌ها

همچنین باید توجه داشته باشید که کاهش هایلایت‌ها به شما کمک می‌کند جزئیات آسمان بیشتر مشخص باشد. این موضوع به شدت در عکاسی منظره مهم است. انجام این کار فقط روی قسمت‌های روشن‌تر آسمان تاثیرگذار خواهد بود و تغییر در قسمت‌های تیره اعمال نخواهد شد.

نکات کار با لایتروم

تقویت سایه‌ها

کشیدن اسلایدر سایه‌ها به سمت راست (افزایش مقدار سایه‌ها) قسمت‌های تیره‌تر تصویر شما را روشن می‌کند. این کار در مواقعی که پیش زمینه یا دیگر قسمت‌های سایه شما کاملا تیره هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این کار روی قسمت‌های روشن‌تر تصویر مثل آسمان تاثیر زیادی ندارد.

نکات کار با لایتروم

2) حذف نویز

نکات کار با لایتروم در عکس فضای بازیکی دیگر از نکات کار با لایتروم حذف نویز است. در صورتی که تابحال در نور کم از مدل یا منظره عکاسی کرده باشید احتمال اینکه در تصاویر خودتان شاهد نویز بوده باشید وجود دارد.

بسته به توانایی‌های ایزو دوربین و تنظیماتی که استفاده می‌کنید ممکن است مقداری نویز در تصویر شما وجود داشته باشد. مقدار نویزی که می‌خواهید در تصویر نگه دارید یک موضوع کاملا شخصی است اما در زمان ادیت عکس‌های پرتره باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

در صورتی که می‌خواهید نویز موجود در تصویر را کاهش دهید باید به تب Detail در لایتروم مراجعه کنید و در پائین هدر Noise به دنبال اسلایدر Luminance بگردید. بهتر است مقدار کمی نویز داخل عکس‌های پرتره فضای باز خودتان نگه دارید زیرا کمی Grain در این دست تصاویر می‌تواند ظاهری قدیمی به آن‌ها بدهد.

نکات کار با لایتروم

[relatedpost post=”117757″]

3) استفاده‌ی درست از وایت بالانس، رنگ و طیف

نکات کار با لایتروم در عکس فضای بازنکته بعدی از سری نکات کار با لایتروم استفاده‌ی صحیح از رنگ، وایت بالانس و طیف رنگ است.

یکی از موضوعاتی که باید در زمان عکاسی منظره و پرتره از خودتان بپرسید این است که چه احساسی را می‌خواهید توسط این عکس به بیننده منتقل کنید. با وجود اینکه در فضای باز عکاسی می‌کنید و از نور طبیعی هم برای این کار استفاده خواهید کرد باز هم می‌توانید از رنگ‌ها برای انتقال احساسی که مدنظرتان قرار داشت استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید یک احساس گرم و دلچسب را به مخاطب انتقال دهید باید از طیف‌های رنگ گرم‌تر استفاده کنید. در صورتی هم که یک احساس شدید یا غم‌انگیز را بخواهید انتقال دهید باید از رنگ‌های سردتر استفاده کنید. همچنین در صورتی که بتوانید با گزینه‌ی Split Toning در لایتروم کار کنید می‌توانید یک حس قدیمی بودن جالب به تصاویر خودتان اضافه کنید.

[relatedpost post=”129823″]

تنظیم وایت بالانس

در صورتی که در عکس خودتان رنگ‌های اصلی صحنه (برای مثال رنگ‌های یک غروب گرم) را مشاهده نمی‌کنید می‌توانید با تغییر وایت بالانس و افزایش دمای رنگ به رنگ‌ها و افکت موردنظر خودتان برسید. از طرفی دیگر در صورتی که تصویر شما گرم‌تر از چیزی که تصور کرده بودید به نظر می‌رسد می‌توانید با کاهش دمای رنگ، به رنگ‌های موردنظر برسید.

نکات کار با لایتروم

تنظیم رنگ‌ها و طیف‌ها

برخی اوقات ممکن است نیاز باشد برخی رنگ‌ها‌ی خاص را در عکس خودتان تغییر دهید. در این مورد باید از قسمت Hue and Saturation پنل HSL در لایتروم استفاده کنید تا به رنگ‌های مدنظر خودتان برسید. بخش Hue به شما این امکان را می‌دهد که اسلایدر برخی رنگ‌های خاص را جابجا کنید تا به رنگ دقیقی برسید که مدنظرتان قرار دارد. بخش Saturation هم این امکان را به شما می‌دهد که اشباع برخی رنگ‌ها را افزایش یا کاهش دهید.

استفاده از اسلایدر Vibrance برای افزایش درخشش رنگ‌ها

نکات کار با لایتروم

در صورتی هم که رنگ‌های اصلی تصویر را دوست دارید و فقط می‌خواهید کمی آن‌ها را تقویت کنید می‌توانید به سادگی اسلایدر Vibrance را به سمت راست بکشید. این اسلایدر به شکلی طراحی شده است که روی رنگ‌هایی که اشباع کمتری دارند تمرکز کند و این امکان را در اختیار شما قرار دهد که بدون زیاده‌روی بتوانید اشباع کلی آن‌ها را افزایش دهید.

4) افزایش کنتراست و شفافیت

نکات کار با لایتروم در عکس فضای بازکمبود کنتراست و کنتراست خیلی زیاد یکی از مشکلات متداول عکاسی در فضای باز است و در مواقعی که شرایط نوردهی کمتر از ایده آل باشد رخ می‌دهند.

[relatedpost post=”93512″]

افزایش کنتراست

در صورتی که می‌خواهید کنتراست تصویر خودتان را افزایش دهید می‌توانید به سادگی کمی اسلایدر کنتراست را به سمت راست بکشید. البته مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید زیرا این کار باعث می‌شود تصاویر شما غیرطبیعی به نظر برسند و یا جزئیات تصویر را از دست بدهید

نکته: در صورتی که افزایش کنتراست تصویر کمک زیادی به شما نمی‌کند، می‌توانید اسلایدر Blacks را به سمت چپ بکشید تا کمی کنتراست به تصویر خودتان اضافه کنید. همچنین این کار کمک می‌کند رنگ‌های مشکی، مشکی‌تر به نظر برسند.

نکات کار با لایتروم

افزایش شفافیت

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید برای افزایش زیبایی تصاویر خودتان انجام دهید افزایش شفافیت عکس در لایتروم است. شما می‌توانید اسلایدر Clarity را کمی به سمت راست بکشید تا مقداری کنتراست لبه‌ها را افزایش دهید و از نرمی تصویر بکاهید. مقدار کمی افزایش Clarity باعث خواهد شد تصویر شما واضح‌تر و شفاف‌تر باشد.

[relatedpost post=”128699″]

5) کاهش روشنایی رنگ‌های آبی

نکات کار با لایتروم در عکس فضای بازمورد بعدی از سری نکات کار با لایتروم که می‌خواهیم به شما آموزش دهیم کاهش روشنایی رنگ‌های آبی است. مطمئنا متوجه این موضوع شده‌‎اید که آسمان در خیلی از عکس‌هایی که در فضای باز و در روزهای آفتابی می‌گیرید بیش از اندازه روشن است. این موضوع صرف نظر از اینکه عکس شما از نظر ترکیب‌بندی تا چه اندازه خوب است همیشه ممکن است باعث خراب شدن آن شود.

دو روش مختلف برای رفع این مشکل وجود دارد. روش اول استفاده از فیلترهای پلاریزه برای عکاسی است و روش دوم نیز یادگیری چند نکته مهم در لایتروم می‌باشد. در بهترین حالت ممکن هم می‌توانید این دو روش را با هم ترکیب کنید تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن برسید.

برای حل مشکل آسمان خیلی روشن در لایتروم باید از اسلایدر Blue در هدر Color استفاده کنید و مطمئن شوید که تب Luminance فعال شده است.

نکات کار با لایتروم

زمانی که Luminance یا روشنایی رنگ‌های آبی موجود در تصویر خودتان را کاهش دهید باعث خواهید شد رنگ آبی آسمان عمیق‌تر و غنی‌تر باشد. به همین سادگی!

پس از اعمال این نکات کاربردی شاهد بهبود خیلی زیادی در عکس‌های فضای باز خودتان خواهید بود. در صورتی که سوال خاصی در این مورد دارید می‌توانید از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *