021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

8 راه برای عکاسی با دوربین DSLR

8 راه برای عکاسی با دوربین DSLR

بالاخره اولین دوربین DSLR خود را خریدید. تبریک می‌گم! حالا زمان این رسیده که قدم به بازی عکاسی بگذارید. هرچند که خرید DSLR به یکباره شما را تبدیل به عکاس حرفه‌ای نخواهد کرد، اما راه‌هایی برای بهبود عکاسی شما و یادگیری کار کردن با دوربین وجود دارد.

چگونه بیشترین کاربرد را از DSLR ببرید:

1. دفترچه راهنما را بخوانید

دوربین DSLR
دفترچه راهنمایی که همراه با دوربین هست را مطالعه کنید. افرادی که به تازگی DSLR خریده‌اند معمولا به خاطر هیجان به دفترچه راهنمای دوربین توجهی نکرده و سریعا شروع به عکاسی با دوربینشان می‌کنند و ارزش اطلاعاتی که دفترچه راهنما در اختیارشان قرار می‌دهد را نمی‌دانند. اگر با دفترچه راهنمای انگلیسی دوربین‌ها راحت نیستید، از روی وب‌سایت نورنگار، به دنبال دفترچه راهنمای فارسی دوربین‌تان بگردید. از روی دفترچه‌ی راهنما یاد می‌گیرید که هر دکمه روی دستگاه برای چه کاریست و می‌توان از همه‌ی ویژگی‌های دوربین استفاده کرد.
اگر دوربین دست دوم خریده‌اید و دفترچه راهنما نداشت، به راحتی می‌توانید آن را از اینترنت دانلود کنید (که معمولا با فرمت PDF موجود هست و در اختیارتان قرار می‌گیرند). همچنین می‌توانید ویدیو‌های آموزشی را در آپارات و یوتیوب نورنگار تماشا کنید.

2. کار کردن درست با لنز‌های کیت را یاد بگیرید

خیلی از مردم قبل از هر کاری لنز‌های کیت را با لنز‌های بهتری مثل ماکرو یا telephoto عوض می‌کنند. اما اگر تازه شروع به عکاسی با دوربین dslr کرده‌اید، لنز‎های کیت به اندازه‌ی کافی به شما کمک می‌کنند تا با مد‌های مختلف دوربین خود عکاسی کنید.
همچنین به تازه‌کارها این اجازه را می‌دهد که تا جایی که امکان دارد به سوژه نزدیک شده و پشت‌زمینه را کمی محو کنند و فوکوس را روی سوژه نگه دارند. همچنین می‌توانند از لنز کیت خود برای عکاسی در فاصله‌ی زیاد از سوژه استفاده کنند. لنز کیت برای کسانی که نیاز به عکاسی در زاویه‌ی واید را دارند نیز مناسب است.
پس قبل از اینکه لنز کیت خود را کنار بگذارید و به سراغ لنز‌های پیشرفته بروید، با آن تمرین کنید.
توضیح کامل‌تری در مورد لنز‌های کیت را در مقاله‌ی دیگری با نام “ترفند‌هایی برای عکاسی پرتره با لنز‌های کیت” آورده‌ایم.

[porto_content_box]”ترفند‌هایی برای عکاسی پرتره با لنز‌های کیت“[/porto_content_box]

3. با تنظیمات دستی دوربین DSLR خود، کار کنید

دوربین DSLR
شاید وسوسه‌انگیز باشد که فقط از حالت‌های خودکار و از پیش تعیین شده‌ی دوربینتان استفاده کنید که نیازی به تنظیمات بیشتر نداشته باشید، اما مد نیمه خودکار اولویت دیافراگم (AV) و اولویت سرعت شاتر (TV) به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند خلاقیت عکاسی شما را تغییر بدهد. در این مد‌ها می‌توانید دیافراگم یا سرعت (یکی از این دو گزینه) را خودتان انتخاب کنید و گزینه بعدی را خود دوربین براساس نور محیط انتخاب می‌کند.

4.تنظیمات دوربین خود را ذخیره کنید.

دوربین DSLR
اگر از دوربین‌های  DSLR نیکون مانند Nikon D3400 استفاده می‌کنید، از ویژگی‌های My Menu استفاده کنید. از تنظیماتی که بهترین کارایی را برای شما دارد سر دربیاورید و در این منو ذخیره‌اش کنید که دفعه‌ی بعدی که به آن نیاز داشتید بدون هیچ مشکلی گزینه‌اش را انتخاب کنید. برای این کار، دکمه‌ی تنظیمات Save/Load را به سمت راست کشیده، و بعد دوباره به حالت قبل برگردانید تا اطلاعات مورد نظر ذخیره شود. انجام این کار تنظیمات مورد نظر را روی کارت حافظه ذخیره می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که کمی از وقت خود را ذخیره کنید و دوباره تنظیمات را وارد ننمایید.
برای بازیابی تنظیمات ذخیره شده، تنها کافیست راه‌های بالا را دوباره تکرار کنید و تنظیمات را بارگذاری کنید.

5.عکاسی با فرمت RAW

عکاسی با فرمت RAW به شما این اجازه را می‌دهد که اطلاعات بیشتری را در زمان پردازش بازیابی کنید. عکس‌هایی که در فرمت RAW هستند خیلی راحت‌تر ویرایش می‌شوند، به خصوص قابلیت ویرایش تراز سفیدی در فایل خام بسیار راحت کنترل می‌شود. فراموش نکنید اگر دوربین جدیدی دارید و نمی‌توانید فایل خام آن را باز کنید، حتما از روی وب‌سایت نورنگار پلاگین فایل‌های خام ادوبی 9.7 را دانلود و نصب کنید.برای اطلاعات بیشتر درباره ی فرمت Raw می توانید مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

ویرایش فایل های Raw‌ در 5 مرحله‌ی ساده

زیروبم عکاسی با فرمت Raw

6. از کارت حافظه‌ی سریع‌تر استفاده کنید.

استفاده از یک کارت حافظه‌ی پرسرعت می‌تواند پردازش دوربین شما و قابلیت عکاسی پشت‌سر هم آن را ارتقاء ببخشد. برای فهمیدن سرعت کارت‌ حافظه‌ی خود، تنها کافیست کلاس آن را چک کنید. هرچه‏‌قدر شماره‌ی کلاس کارت حافظه بالاتر باشد، سرعتش بیشتر است.
در هر صورت کارت‌های حافظه یکی از مهم‌ترین تجهیزات دوربین‌ها هستند که شناخت کافی آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک قدم به شناخت کامل دوربین‌ نزدیک شوید.

7. از باتری یدکی استفاده کنید.

دوربین DSLR
برای اینکه بتوانید ساعت‌ها عکاسی کنید، داشتن دو باتری که بتوان آن‌ها را به طور دائم عوض کرد، باعث می‌شود  در مکان‌های فوق‌العاده حداکثر زمان را برای عکاسی داشته باشید. برخی از باطری‌های یدکی مانند سری Extreme Hahnel همچنین باعث می‌شود طول عمر باتری اصلی شما بیشتر شود و اجازه می‌دهد که هر از چند گاهی باتری اصلی نیز استراحت کند. برای حداکثر استفاده از باطری دوربین دیجیتالتان این مطلب را بخوانید.

8. از فلاش نرم‌کننده‌ی نور استفاده کنید.

دوربین DSLR

با استفاده از فلاش روی دوربین به عنوان فلاش نرم‌کننده می‌توانید بدون ایجاد سایه‌های خشن، از نور نرم این فلاش استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، می‌توانید از یک دستمال سفید استفاده کرده تا به جای نرم‌کننده‌ی نور عمل کند.

و مهم‌ترین ترفند: تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید! بسیاری از مردم خیلی زود از دوربین DSLR خود دست می‌کشند و ناامید می‌شوند. ترفندهای بالا را دنبال کنید و از دوربین DSLR خود تا جایی که می‌توانید استفاده کنید. وجودش را در دستانتان حس کنید و کنترل را به دست بگیرید. با استفاده‌ی مداوم از دوربین DSLR سریعا به آن عادت خواهید کرد، کار کردن با آن برایتان راحت خواهد شد و اعتماد به نفس بیشتری راجع به استعداد عکاسی خود خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *