دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چک لیست عکاسی عروسی

تکنیک و ترفند
چک لیست عکاسی عروسی

چطور بیشترین استفاده را از چک لیست عکاسی عروسی ببریم؟

عکاسی عروسی در واقع ماراتن دنیای عکاسی است. برای عکاسی در این سبک ممکن است نیاز باشد روزانه 12 ساعت برای گرفتن عکس‌های ضروری و ثبت لحظاتی که در کسری از ثانیه رخ می‌دهند تلاش کنید. به همین دلیل فراموش کردن عکس‌های عروسی خیلی ضروری به راحتی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که خیلی از عکاس‌ها یک چک لیست برای عکاسی عروسی دارند.

یک چک لیست عکاسی عروسی از فراموش کردن این تصاویر مهم خودداری خواهد کرد و به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در این مقاله یک چک لیست در اختیار شما قرار دهیم. البته مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم فقط یک نقطه شروع هستند و شما می‌توانید از مواردی که در این لیست ذکر شده است هم فراتر بروید.

پس از اینکه به یک درک حدودی از تجهیزات و دوربین خودتان رسیدید، مواردی که باید قبل و در حین عکاسی عروسی رعایت کنید به شرح زیر هستند.

قبل از عروسی

ملاقات با عروس و داماد

چک لیست عکاسی عروسی

در صورتی که مشاوره و یا ملاقات حضوری ممکن نیست، حتما یک تماس تلفنی با عروس و داماد داشته باشید. در مورد برنامه‌‌های عروس و داماد برای روز عروسی و سبک عروسی آن‌ها صحبت کنید. همچنین از رسوماتی که عروس و داماد دارند هم مطمئن شوید. این موارد ممکن است بسته به لوکیشن، فرهنگ و مذهب آن‌ها متفاوت باشد. در مورد تمام مواردی که ممکن است در یک عروسی معمولی وجود نداشته باشد با هم صحبت کنید و این موارد را به چک لیستی که دارید اضافه کنید.

ممکن است خود عروس و داماد دکور مراسم عروسی خودشان را آماده کرده باشند و یا یک دوست خانوادگی وجود داشته باشد که آن‌ها بخواهند حتما داخل عکس‌ها حضور داشته باشد. از آن‌ها بپرسید که می‌خواهند از اولین دیداری که شب عروسی با هم دارند عکاسی شود و یا می‌خواهند این عکس‌ها به صورت سنتی گرفته شوند. در طول این ملاقات بهتر است به عروس و داماد بگوئید که چه مدت زمانی را باید برای عکاسی در اختیار شما قرار دهند. این کار را حتما قبل از آماده شدن برنامه نهایی انجام دهید.

[relatedpost post=”66157″]

توصیه می‌کنم حداقل یک ساعت برای عکس‌های رسمی در طول مراسم وقت بگذارید و چند ساعت هم برای عکس‌هایی که قرار است قبل از مراسم بگیرید تعیین کنید.

پس از گرفتن عکس‌ها چک لیست خودتان را بررسی کنید و تمامی عکس‌هایی که گرفته‌اید را علامت بزنید.

یک برنامه زمانی داشته باشید

نیازی نیست که از چند ماه قبل یک تایملاین داشته باشید. تقریبا از یک هفته قبل از مراسم عروسی مطمئن شوید که یک برنامه با جزئیات دارید که بتوانید با استفاده از آن به عکاسی بپردازید. این تایملاین باید تمامی موارد ضروری را در بر داشته باشد و تمامی موارد از آماده شدن برای مهمانی تا آخرین کارهایی که در انتهای مراسم باید انجام دهید را پوشش دهد.

با عروس و داماد در ارتباط باشید و به آن‌ها بگوئید چه زمانی می‌رسید. همچنین مطمئن شوید داخل برنامه وقت کافی را برای عکس‌های رسمی تعیین کرده‌اید.

عکس‌های نامزدی

ثبت عکس‌های نامزدی برای تمامی مراسمات عروسی ضروری نیستند اما اگر یک عکاس تازه‌کار هستید، توصیه می‌کنیم حتما این عکس‌ها را در برنامه‌ی خود داشته باشید زیرا به شما این امکان را می‌دهند که ژست‌های عکاسی دو نفره را تمرین کنید.

همچنین یاد می‌گیرید که برای هر زوج چه نوع ژست‌هایی مناسب است و بعدا می‌توانید این عکس‌ها را به چک لیست عکاسی عروسی خودتان هم اضافه کنید. عکس‌های نامزدی به زوج مدنظر شما کمک می‌کنند در مقابل دوربین آرامش داشته باشند و باعث خواهد شد که به یک درک کلی از چیزی که باید روز عروسی انتظارش را داشته باشند برسند.

بهتر است عکس‌های نامزدی را هم به پکیج عکاسی عروسی خودتان اضافه کنید زیرا برای آماده شدن برای روز عکاسی خیلی به شما کمک می‌کنند.

بستن قرارداد

چک لیست عکاسی عروسی

حتی در صورتی که برای یکی از دوستان خیلی نزدیک خودتان هم قرار است عکاسی کنید، حتما تمامی موارد ضروری را روی کاغذ ثبت کنید. این موارد شامل تاریخ، زمان و آدرس محل برگزاری مراسم عروسی، نامزدی و دیگر آدرس‌های مهم خواهد بود.

به صورت واضح دقیقا چیزهایی که مخاطب قرار است دریافت کند را مشخص کنید و تعیین کنید که عکس‌ها به صورت چاپی یا فایل دیجیتالی تحویل داده می‌شوند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حتما یک چک لیست عکاسی عروسی داشته باشید.

تجهیزات مورد نیاز

در صورتی که برای اولین بار است که می‌خواهید از یک عروسی عکاسی کنید، باید از قبل مطمئن شوید که تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیاز را در اختیار دارید. برای شروع به ده‌ها لنز مختلف نیازی ندارید. فقط به یک بدنه‌ی دوربین، یک عدد لنز زوم با دیافراگم باز یا چند عدد لنز پرایم و یک عدد فلاش نیاز دارید.

همچنین مطمئن شوید که یک دوربین جایگزین هم دارید تا در صورتی که دوربین اصلی خراب شد و یا به درستی عمل نکرد بتوانید باز هم از عروسی عکاسی کنید.

اجازه تجهیزات روش خیلی خوبی برای عکاس‌های تازه کار است. شما می‌توانید یک دوربین جایگزین برای روز عروسی اجاره کنید و یا از لنزهای بهتری نسبت به لنزهایی که در حال حاضر دارید استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که حداقل یک عدد باتری اضافه هم به همراه دارید. در صورتی هم که از دوربین‌های بدون آینه استفاده می‌کنید که عمر باتری کوتاه‌تری دارند حداقل دو عدد باتری اضافی به همراه داشته باشید.

مطمئن شوید تجهیزات دیگر مثل فلاش هم باتری یدکی دارند.

آشنایی با سالن‌ها

قبل از مراسم دقیقا باید با شرایطی که قرار است داخل آن عکاسی کنید آشنا باشید. آیا قرار است در فضای باز و در طول روز عکاسی کنید و یا مکان عروسی یک سالن با نور کم است؟ اطلاع از این موارد قبل از شروع مراسم عکاسی به شما کمک می‌کند عکس‌های خیلی بهتری بگیرید.

کار با دستیار

شما ممکن است به یک دستیار نیاز داشته باشید تا تصاویری که شما نمی‌توانید بگیرید را برای شما پوشش دهد. مطمئن شوید از چک لیست عروسی خودتان کپی بگیرید تا هر دوی نفر بتوانید از آن استفاده کنید.

مطمئن شوید که هر دوی شما دقیقا می‌دانید که قرار است چه عکس‌هایی بگیرید. به این ترتیب احتمال اینکه هر دو عکاس از یک سوژه عکاسی کند خیلی کمتر خواهد بود. داشتن یک چک لیست عکاسی عروسی به صورت چاپ شده بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل است.

مواردی که روز قبل از عروسی باید بررسی کنید

چک لیست عکاسی عروسی

  • زمانی که به محل می‌رسید را با عروس بررسی کنید
  • تمام باتری‌های خودتان را شارژ کنید. این باتری‌ها شامل باتری‌ها یدکی و باتری‌های داخل دوربین جایگزین هم می‌باشد.
  • لنزهای خودتان را به صورت کامل تمیز کنید تا بعد از عروسی نیازی نباشد چندین ساعت را صرف ادیت عکس‌ها کنید
  • مطمئن شوید تمامی تجهیزات خودتان را به همراه دارید. این تجهیزات شامل تمامی کارت حافظه‌هایی است که از قبل فرمت شده‌اند و آماده عکاسی هستند.

لیست عکس‌هایی که باید حتما بگیرید

اکنون روز عروسی فرا رسیده است. یک چک لیست عکاسی عروسی می‌تواند به شما کمک کند که مطمئن شوید هیچکدام از عکس‌های مهم را فراموش نمی‌کنید. این عکس‌ها شامل عکس‌های ساقدوش، اولین رقص مشترک و چیدمان میز و… خواهد شد.

به یاد داشته باشید که تمامی تصاویری که عروس و داماد از شما می‌خواهند را هم به لیست خودتان اضافه کنید. همچنین هیچکدام از مواردی که در یک عروسی معمولی نیاز نیست اما بسته به شرایط عروس و داماد باید در چک لیست شما وجود داشته باشد را هم فراموش نکنید.

[relatedpost post=”16696″]

قبل از عروسی

زمان بین مراسم عروسی و صرف شام خیلی کم است. به همین خاطر شما باید تلاش کنید تا جای ممکن قبل از شروع مراسم عکاسی کنید. ترتیب عکس‌ها ممکن است متفاوت باشد. این موضوع به عکس‌های شما و اتفاقاتی که در طول روز می‌افتد بستگی دارد.

چک لیست عکاسی عروسی

می‌توانید عکس‌هایی که قرار است از جزئیات بگیرید را در زمانی که عروس و داماد در حال حاضر شدن هستند ثبت کنید.

[relatedpost post=”134572″]

  • لباس عروس: قبل از اینکه لباس عروس توسط عروس پوشیده شود از خود لباس عکس بگیرید. برای این کار به دنبال یک مکان جذاب داخل سالن بگردید.
  • عروس و ساقدوش‌ها در حال آماده شدن: برخی از عکس‌های سنتی که می‌توانید بگیرید شامل مراحل نهایی آرایش یا زمانی است که زیپ لباس عروس در حال بسته شدن است. زمانی که عروس کفش‌های خود را می‌پوشد هم زمان خوبی برای عکاسی است.
  • انداختن جواهرات و تور عروس: از یک نفر از افراد مهم برای عروس مثل مادر او بپرسید که تور او را بندازد و یا در پوشیدن جواهرات به عروس کمک کند.
  • اولین تقابل عروس: پس از اینکه عروس لباس‌های خود را پوشید از تمامی تقابل‌های اول او مثل تقابل با پدر و مادر و یا ساقدوش‌های او عکاسی کنید.
  • داماد و ساقدوش‌ها در حال آماده شدن: برخی از عکس‌های سنتی مثل بستن کراوات، بستن دکمه سردست‌ها و یا پوشیدن کفش‌ها را باید در لیست عکس‌های خود داشته باشید.
  • بستن دکمه‌ها
  • پرتره‌های عروس: از عروس به صورت تکی عکاسی کنید. به یاد داشته باشید که از ژست‌های مختلف استفاده کنید و چند عکس تمام قد، چند عکس کلوزآپ، چند عکس با دسته گل و چند عکس بدون دسته گل از او بگیرید. همچنین حداقل یک عکس بگیرید که در آن پشت لباس عروس نیز مشخص است.
  • عروس به همراه ساقدوش‌های خودش: از عروس و همراه‌های او نیز عکاسی کنید. در اینجا نیز حتما ترکیبی از عکس‌های تمام قد و کلوزآپ را در نظر داشته باشید. از همه‌ی آن‌ها به صورت دسته جمعی و همچنین عروس و ساقدوش‌ها به صورت دوتایی عکاسی کنید.
  • داماد: از داماد به تنهایی عکاسی کنید. از او با ژست‌های مختلف عکس بگیرید و سعی کنید در عکس‌های خود تنوع ایجاد کنید.
  • داماد و ساقدوش‌ها: از تمام آن‌ها به صورت گروهی عکاسی کنید و از ژست‌ها و ترکیب‌بندی‌های مختلف استفاده کنید. همچنین از داماد به همراه تک تک ساقدوش‌ها نیز عکاسی کنید.
  • عروس و داماد به همراه والدینشان: از عروس و داماد به همراه والدین خودشان عکاسی کنید. در صورتی که در طول مراسم وقت کافی برای این کار ندارید، حتما بعد از مراسم و زمان گرفتن عکس‌های خانوادگی این عکس‌ها را ثبت کنید.
  • جزئیات: عروس و داماد ماه‌ها برای مراسم عروسی خودشان وقت گذاشته‌اند. مطمئن شوید که حتما از جزئیات خیلی کوچک‌تر مراسم هم عکاسی می‌کنید. این جزئیات ممکن است عناصر منحصر به فرد باشند و یا توسط یکی از طرفین پوشیده شده باشد. این موارد عبارتند از:
    • حلقه‌ها
    • کفش‌های عروس
    • تور عروس
    • جواهرات عروس
    • دسته گل
    • دکمه سردست
    • کارت دعوت
    • ماشین عروس
    • تمامی جزئیات کوچک دیگری که عروس و داماد روی آن کار کرده‌اند
  • در صورتی که عروس و داماد قرار باشد برای اولین بار یکدیگر را با لباس عروسی ببینند، باید قبل از عروسی نیز آماده گرفتن پرتره از آن‌ها باشید. از اولین باری که داماد همسر خودش را می‌بیند عکاسی کنید. سپس چند عکس رسمی نیز از هر دوی آن‌ها با یکدیگر بگیرید.

در طول مراسم

خود من از چک لیست عکاسی عروسی استفاده نمی‌کنم بلکه از یک برنامه زمانی برای اینکه دقیقا بدانم چه زمانی کجا باشم بهره می‌برم. سپس از همه چیز با چند زاویه و ترکیب‌بندی مختلف عکاسی می‌کنم. نگاه کردن به چک لیست عکاسی عروسی باعث می‌شود لحظات خالصانه‌ای که در طول مراسم رخ می‌دهد را نبینم. با این وجود یک لیست ذهنی از تمامی عکس‌های ضروری دارم که توانسته‌ام پس از چندین عروسی مختلف آن را حفظ کنم. این لیست به شرح زیر است:

  • ورود پدر و مادرها و پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها: زمانی که والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ عروس و داماد به سالن عروسی وارد می‌شوند از آن‌ها عکاسی کنید
  • ورود داماد و ساقدوش‌ها
  • ورود عروس
  • تمامی آیتم‌های موجود در برنامه‌ی عروسی: این مورد برای هر عروس و داماد ممکن است متفاوت باشید. مطمئن شوید قبل از شروع عروسی به این برنامه دسترسی دارید تا دقیقا بدانید که چه زمانی چه اتفاقی رخ می‌دهد.
  • یک عکس واید از تمام سالن: این عکس باید شامل تمام مهمان‌ها باشد.
  • مراقب واکنش‌های احتمالی مهمان‌ها باشید: به خصوص خانواده‌ی عروس و داماد که ممکن است در حال خندیدن یا پاک کردن اشک‌های خودشان باشند.

پس از مراسم

چک لیست عکاسی عروسی

  • عکس‌های خانوادگی دو طرف: سعی کنید قبل از مراسم از مشتری یک لیست تهیه کنید. دلیل این امر این است که هر خانواده متفاوت است. از عروس و داماد بخواهید که قبل از مراسم یک نفر از اعضای خانواده را برای شناسایی اعضای خانواده به شما معرفی کنند. وظیفه این فرد این است که مطمئن شود هیچکدام از اعضای خانواده‌ها جا نمانده‌اند. ابتدا با یک عکس دسته جمعی از تمام خانواده شروع کنید. سپس از آن‌ها بخواهید که فقط والدین و خواهر و برادرها بمانند تا از آن‌ها عکاسی کنید. پس از آن هم چند عکس فقط از والدین بگیرید.
  • عروس و داماد داخل سالن عروسی
  • عروس و داماد به همراه ساقدوش‌ها
  • ساقدوش‌ها داخل سالن
  • عروس و داماد بیرون از سالن و یا در لوکیشن ثانویه: این عکس‌ها چیزی هستند که به احتمال زیاد روی دیوار منزل عروس و داماد قرار می‌گیرند. بنابراین از ژست‌های مختلف استفاده کنید و بیشترین زمان ممکن را به آن اختصاص دهید. برای تنوع بیشتر از هر ژست به صورت تمام قد و کلوزآپ عکاسی کنید. همچنین هم از ژست‌های ثابت و هم ژست‌های در حال حرکت مثل قدم زدن عروس و داماد با یکدیگر استفاده کنید.
  • ساقدوش‌ها در خارج از سالن یا در لوکیشن ثانویه
  • مراقب لحظات خالصانه از طرف عروس و داماد، ساقدوش‌ها و یا مهمان‌ها نیز باشید.
  • یک عکس کلوزآپ از حلقه در دستان عروس و داماد

[relatedpost post=”86827″]

زمان شام

  • کیک: قبل از بریده شدن کیک چند عکس کامل و کلوزآپ از آن بگیرید.
  • ورود افراد به سالن شام
  • برش کیک
  • اولین رقص عروس و داماد
  • رقص مهمان‌ها
  • رقص پدر و دختر
  • رقص مادر و پسر
  • پرت کردن گل و عکس عروس به همراه کسی که گل را گرفته است
  • تمامی رویدادهای ویژه و مراسماتی که عروس و داماد برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند
  • مراقب تمامی لحظات خالصانه و واکنش‌های مهمان‌ها باشید
  • خروج عروس و داماد

پس از مراسم عروسی

چک لیست عکاسی عروسی

اینکه مراسم تمام شده است، دلیل نمی‌شود که کارهای شما نیز تمام شده باشد. لیستی از کارهایی که پس از مراسم باید انجام دهید به شرح زیر است:

  • بکاپ گرفتن از فایل‌ها حداقل در دو جای مختلف
  • شروع ادیت عکس‌ها
  • خبر دادن به زوج‌ها در مورد پروسه ادیت
  • تحویل دادن تصاویر نهایی
  • اضافه کردن بهترین عکس‌ها به آلبوم نمونه کارهای خودتان (با اجازه‌ گرفتن از عروس و داماد)

کد تخفیف نورنگار

سخن نهایی

عکاسی از اولین عروسی خودتان کار استرس‌آوری است. اما برنامه‌ریزی مناسب به شما کمک می‌کند آرامش خودتان را حفظ کنید و در عین حال بتوانید عکس‌های کافی را ثبت کنید تا یک آلبوم عروسی کامل را با آن‌ها پر کنید. از این چک لیست عکاسی عروسی استفاده کنید تا به یک عکاس عروسی حرفه‌ای تبدیل شوید. در صورتی هم که سوال یا نظری در این باره دارید، حتما از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

 

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

  • باقری۲۳۳۳ گفت:

    با سلام خدمت شما بنده مطالب سایت شما و سایت دیگری را مطالعه کرده بودم و حدود چند خط از چیزهایی که یادم بود نوشتم و سپس لینک سایت ها رو پایین گذاشتم حالا میخواستم بدونم آیا شما راضی به این کار هستید یا خیر اگر راضی نیستید لطفاً بگویید که مطلب را از کانال آموزشی ام پاک کنم اگر هم راضی هستید باز هم بگویید که خیالم راحت شود… الان هم ازتون عذرخواهی می‌کنم
    لطفاً پیام من را به مدیر سایت و مسئول مربوطه و فرد صاحب امتیاز برساند
    لطفاً به ایمیلم جواب دهید چون ممکن است نظرها را نگاه نکنم
    لطفا خواهش میکنم حلالم کنین خواهش میکنم

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام با ذکر منبع و لینک به سایت مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *