دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

عکاسی فرمالیته چیست؟ همه چیز درمورد عکس فرمالیته عروسی

ایده عکاسی
عکاسی فرمالیته چیست؟ همه چیز درمورد عکس فرمالیته عروسی

عکاسی فرمالیته، نوعی از عکاسی برای مراسم ازدواج و جشن‌های این چنینی است که در زمانی به جز روز اصلی جشن، در لوکیشن خاص و با سبک مورد علاقه مشتری انجام می‌شود. این ژانر از عکاسی، چالش‌ها و نگرانی‌های عروس و داماد را برای عکاسی در روز عروسی برطرف می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها بتوانند با آمادگی کامل، عکس‌های خاطره‌انگیزی از مهم‌ترین اتفاق زندگی خود ثبت کنند.

انتخاب لوکیشن برای عکس‌های فرمالیته، بر عهده مشتری است و می‌تواند در لوکیشنی متفاوت از محل برگزاری جشن صورت بگیرد. استودیوهای عکاسی نیز در پکیج‌های خود، لوکیشن‌های مناسب برای این نوع از عکاسی را ارائه می‌دهند، اما در نهایت همه چیز به انتخاب مشتری بستگی دارد. در ادامه، با ابعاد و جوانب مختلف عکاسی فرمالیته و نکات حیاتی مربوط با آن، آشنا خواهید شد.

انتخاب لوکیشن برای عکس‌های فرمالیته
در انتخاب لوکیشن عکس‌های فرمالیته به فصل و زمان عروسی توجه کنید.

منظور از عکاسی فرمالیته چیست؟

عکاسی فرمالیته شامل ثبت تصاویر به‌یادماندنی و خاص برای جشن عروسی (یا اعیاد و مراسم دیگر) است که اغلب در زمان و مکان متفاوتی از برگزاری مراسم انجام می‌شود. عروس و داماد می‌توانند برای داشتن عکس‌های فرمالیته منحصر به فرد لوکیشن مورد علاقه خود را انتخاب کنند و با خیال راحت و زمان کافی، از عکاس بخواهند که عکس‌های مورد علاقه آن‌ها را ثبت کند.

به دلیل آسایش خیال و عدم ضیق وقت، دست عکاس در این نوع از عکاسی باز است تا هنر و تکنیک خود را به کار گیرد و ژست‌ها و ایده‌های مورد نظر خود را به مشتری پیشنهاد دهد. وی همچنین می‌تواند در مرحله مشاوره، با سلایق و علاقه‌مندی‌های مشتریان آشنا شود و برای عکاسی فرمالیته، لوکیشن مناسبی را به عروس و داماد پیشنهاد دهد.

چرا عکس فرمالیته بگیریم؟

عکاسی فرمالیته، نسبت به عکاسی زنده در مراسم، مزایای بسیاری دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • زمان کافی برای ثبت عکس‌های مورد علاقه مشتری وجود دارد.
  • عروس و داماد می‌توانند لباس و میکاپ خود را قبل از روز فرمالیته عروسی شبیه‌سازی کنند و اگر از آن ناراضی بودند، برای تغییر آن اقدام کنند.
  • فارغ از هیاهو و شلوغی مراسم، عکس‌های بهتری ثبت می‌شود.
  • عروس و داماد می‌توانند لوکیشن مورد علاقه خود را انتخاب کنند و عکس‌های خاص‌تری ثبت نمایند.
  • فرصت برای استفاده از ژست‌ها و سناریوهای متنوعی وجود دارد.
  • عکاسی فرمالیته معمولاً منجر به خلق تصاویر جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تری نسبت به عکس‌های روز مراسم خواهد شد.
عکس فرمالیته
یکی از ایده های عکس فرمالیته،عکاسی با حلقه و گل نامزدی است.

بهترین زمان عکاسی فرمالیته

آتلیه‌ها و استودیوهای عکاسی حرفه‌ای که در این سبک کار می‌کنند، معمولاً سرشان شلوغ است و به مشتریان زیادی خدمات‌رسانی می‌کنند. از این رو، بهتر است مدت‌ها قبل از مراسم عروسی، زمان و مکان مناسب برای آفیش عکاسی فرمالیته را انتخاب کنید. برای این کار، لازم است در مورد آتلیه‌ها و استودیوهای مختلف تحقیق کنید و با توجه به نیازها، علایق و بودجه خود، گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

به این فکر کنید که تم‌های مورد علاقه شما برای فرمالیته عروسی چیست و در هنگام صحبت با عکاس یا استودیوی مد نظر خود، ایده‌هایتان را مطرح کنید. بهترین زمان به منظور رزرو وقت برای عکاسی فرمالیته، حدود دو ماه قبل از مراسم عروسی است.

لوکیشن مناسب عکس فرمالیته

هر آتلیه و استودیو پکیج‌های مختلفی برای عکاسی فرمالیته روز عروسی ارائه می‌دهد و این پکیج‌ها، معمولاً شامل لوکیشن‌های متنوعی هستند. انتخاب این لوکیشن، به فصلی که در آن قرار دارید، علایق و سلایق شما، بودجه‌ای که در اختیار دارید و غیره بستگی دارد. برای انتخاب لوکیشن مناسب عکس فرمالیته، با استودیوی تحت قرارداد خود مشورت نموده و از بین لوکیشن‌هایی مانند دریا، جنگل، کوهپایه، ویلا، دشت، کویر و غیره یکی را انتخاب کنید.

حتماً در نظر بگیرید که انتخاب لوکیشن، بیشترین تأثیر را بر سبک و تم عکس‌های فرمالیته عروسی خواهد گذاشت، بنابراین در این زمینه دقت کافی را لحاظ نمایید و برای انتخاب بهترین لوکیشن عکاسی فرمالیته زمان بگذارید.

لوکیشن مناسب عکس فرمالیته
یکی از لوکیشنهای زیبا برای عکاسی فرمالیته، ایستادن روی پل در کنار برکه یا رودخانه و در جنگل است.

انتخاب لباس و میکاپ مناسب عکس فرمالیته

عوامل متعددی در انتخاب لباس و میکاپ مناسب عکس فرمالیته نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تناسب با تم عکس‌ها، لوکیشن عکاسی، سلیقه شخصی عروس و داماد و راحتی آن‌ها اشاره کرد. مد نظر داشته باشید که چرا که ممکن است آسیب ببینند یا کثیف شوند و بر اثر تعمیر و شستشو، در روز مراسم مستعمل به نظر برسند.در عکاسی فرمالیته برای جشن عروسی، بهتر است از لباس‌های روز عروسی استفاده نکنید.

همچنین در نظر بگیرید که عکاسی فرمالیته، در چه فصل و در چه جغرافیایی انجام می‌شود. سلامتی شما در روزهای منتهی به عروسی مهم است و قطعاً دوست ندارید که به خاطر پوشش کم در محیط‌های سرد و برفی، در مهم‌ترین روز زندگی خود بیمار باشید.

انتخاب عکاس تخصصی فرمالیته

عکاسی تخصصی فرمالیته، به تخصص، تجربه و مهارت بالایی احتیاج دارد و عکاسان آماتور هرگز مناسب این ژانر از عکاسی نیستند. همچنین نوع دوربین، لنز و تجهیزات نورپردازی که عکاس استفاده می‌کند، تأثیر زیادی بر کیفیت عکس‌های شما خواهد گذاشت. از این رو، عکاسان فرمالیته بسته به لوکیشنی که در آن عکاسی می‌کنند، باید دوربین، لنز و تجهیزات مورد نیاز خود را همراه داشته باشند.

یکی دیگر از توانایی‌های لازم برای این ژانر از عکاسی، آگاهی به ژست‌ها، کانسپت‌ها، تکنیک‌ها، تنظیمات دوربین و زوایای مورد نیاز برای ثبت تصاویر خاص و به‌یادماندنی است. با توجه به همه این موارد، بهتر است عکاس مناسب و باتجربه‌ای را برای عکاسی فرمالیته انتخاب کنید و پیش از عقد قرارداد، حتماً نمونه کارهای او را ببینید.

عکاس متخصص عکاسی فرمالیته
عکاسی تخصصی فرمالیته، به تخصص، تجربه و مهارت بالایی احتیاج دارد.

سبک و تم عکس‌های فرمالیته

عکاسی فرمالیته در سبک‌ها و تم‌های مختلفی انجام می‌شود که از محبوب‌ترین آن‌ها، می‌توان به رئال، کلاسیک، آرتیستیک، دراماتیک، لاکچری و وینتیج اشاره کرد.همچنین برخی عکاسان از خلاقیت‌های موجود در سبک‌هایی مثل کانسپچوال استفاده می‌کنند تا عکس‌های متفاوتی بگیرند.

تصاویر فرمالیته رئال شامل ژست‌های واقع‌گرایانه، در محیط‌های واقعی و با نور و میزانسن طبیعی است که محبوبیت بالایی در بین زوج‌ها و عکاسان دارد. سبک کلاسیک و وینتیج، تصاویری با فرمت سنتی و کانسپت اُلداسکول ارائه می‌دهد که برای زوج‌های طرفدار فیلم‌های کلاسیک مثل کازابلانکا و بربادرفته، جذابیت خاصی دارد. این عکس‌ها معمولاً در لوکیشن‌هایی مانند بافت‌های قدیمی شهرک سینمایی و عمارت‌های باستانی انجام می‌شود.

تصاویر فرمالیته آرتیستیک و دراماتیک برای زوج‌های هنرمند و علاقه‌مند به هنر مناسب‌تر است و عکس‌های لاکچری نیز معمولاً خاص طبقه مرفه جامعه است که می‌خواهند پرستیژ و آتوریته خود را حفظ کنند. در این سبک از عکاسی فرمالیته عروسی، از المان‌های لوکس مانند کالسکه، کشتی و غیره استفاده می‌شود.

ژست مناسب برای عکس فرمالیته قبل از عروسی

ژست شما در عکاسی فرمالیته، کاملاً وابسته به سبک عکاسی است، اما گاهی اوقات احساسات و عواطفی به شما دست می‌دهد که دوست دارید آن‌ها را ماندگار کنید. در ادامه، ژست‌های مناسب برای هر سبک از عکاسی فرمالیته بازگو خواهد شد.

  • ژست مناسب برای عکاسی رئال: در این سبک از عکاسی فرمالیته، شما نیاز نیست هیچ ژست عجیب و غریبی بگیرید. تنها کافیست در مقابل دوربین بایستید، دستان یکدیگر را بگیرید، با هم قدم بزنید، صحبت کنید و عاشقانه به هم نگاه کنید. عکاس نیز از لحظات واقعی بین شما، شات‌هایی تهیه می‌کند.
  • ژست مناسب برای عکاسی کلاسیک: در این سبک، عکاس از شما می‌خواهد ژست‌های عاشقانه‌ای بگیرید که حال و هوای کلاسیک دارند. مثلاً این که در چه فاصله‌ای نسبت به هم بنشینید، با چه زاویه‌ای به هم نگاه کنید، و چگونه یکدیگر را بغل کنید. عکاسان حرفه‌ای، معمولاً از ترکیب لوکیشن، ژست، تنظیمات افکتیو و ادیت استفاده می‌کنند تا تصاویری به یادماندنی در این ژانر خلق کنند. گاهی اوقات هم از شما می‌خواهند ژست‌های آثار هنری، فیلم‌ها و نقاشی‌های مورد علاقه‌تان را بازسازی کنید. یکی از بامزه‌ترین ژست‌های عکاسی فرمالیته کلاسیک، بازسازی صحنه معروف فیلم تایتانیک است.
  • ژست مناسب برای عکاسی دراماتیک: در این سبک، عکاس از عناصری مانند نور، فضا و کادربندی استفاده می‌کند تا جلوه‌ای زیبا و دراماتیک به تصاویر فرمالیته شما بدهد. عکاس برای دستیابی به این هدف، گاهی اوقات با نسبت شما و المان‌های طبیعی مانند خورشید، ماه، باران، رنگین‌کمان و آسمان استفاده می‌کند.
ژست مناسب برای عکاسی دراماتیک
یکی از ژستهای دراماتیک در عکاسی فرمالیته، استفاده از چتر و قدم زدن زیر باران است.
  • ژست مناسب برای عکاسی آرتیستیک: در این سبک عکاسی، عکاس میزانسن و شیوه قرارگیری شما نسبت به دوربین، یکدیگر و محیط را طوری تنظیم می‌کند که تصاویر هر چه هنری‌تر و حرفه‌ای تر به نظر برسند. برای عکاسی فرمالیته آرتیستیک، معمولاً نیاز به لوکیشن و المان‌های خاص و منحصر به فردی دارید و البته ممکن است مجبور به انجام کارهای سختی شوید. مثلاً شاید عکاس از شما بخواهد تا کمر وارد رودخانه شوید و سپس ژست خاصی بگیرید.
ژست مناسب برای عکاسی آرتیستیک
در ژست عکاسی آرتیستیک برای کاسی فرمالیته، تصاویر هنری‌تر و حرفه‌ای تر به نظر میرسند.

تعداد عکس مناسب برای فرمالیته عروسی

تعداد عکس‌هایی که پس از عکاسی فرمالیته به دست شما می‌رسد، به پکیج منتخب شما و میزان بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. گاهی اوقات عروس و داماد برای پر کردن یک آلبوم خاص، تعداد مشخصی از عکس‌های فرمالیته را سفارشی می‌دهند.گاهی اوقات نیز بدون توجه به تعداد، تا جایی که می‌توان از امکانات فضا و لوکیشن استفاده کرد و تا زمانی که هنوز ایده جدیدی برای عکاسی فرمالیته وجود دارد، به عکاسی ادامه می‌دهند. به طور مشخص، تا جایی که هنوز انرژی لازم برای این کار را دارید، می‌توانید به عکاسی فرمالیته ادامه دهید.

هزینه‌های عکاسی فرمالیته

میزان هزینه‌ای که لازم است برای عکاسی فرمالیته پرداخت کنید، به عوامل متعددی بستگی دارد. اول از همه این‌که استودیوهای عکاسی، پکیج‌های متفاوتی را به شما ارائه می‌دهند. هر کدام از این پکیج‌ها بسته به میزان تجربه و مهارت عکاس، تعداد شات‌ها، هزینه‌های جانبی، لوکیشن عکاسی و موارد دیگر، قیمت خاص خود را دارند که برای هر آتلیه، متفاوت است.

فارغ از این مسئله، برای عکاسی فرمالیته باید هزینه‌هایی مثل هزینه آرایشگاه، هزینه لباس، هزینه رفت‌و‌آمد، هزینه لوکیشن، هزینه اجاره دوربین و تجهیزات، هزینه اقامت و غیره را هم در نظر بگیرید. گاهی اوقات زوجین برای کاهش این هزینه‌ها، عکاسی فرمالیته را چند ساعت قبل از برگزاری مراسم و در تالار عروسی انجام می‌دهند.

نکات تجربی عکاسی فرمالیته برای عروس و داماد

عکاسان باتجربه‌ای که در ژانر عکاسی فرمالیته فعالیت می‌کنند، در طول سال‌ها تجربیاتی به دست آورده‌اند که به آن‌ها کمک می‌کند کادرهای حرفه‌ای تری ببندند و تصاویر به‌یادماندنی‌تری ثبت کنند. در این بخش از مقاله، به طور اجمالی به این نکات اشاره می‌کنیم:

  • یک چک‌لیست از عکس‌هایی که قرار است بگیرید ایجاد کنید و طبق آن پیش بروید.
  • اگر عکس‌ها خانوادگی است، از یک نفر بخواهید مسئول هماهنگ کردن اعضای خانواده باشد.
  • لوکیشن را جستجو کنید و امکانات خاص آن را کشف کنید.در هنگام عکاسی خارجی، از فلاش پرکننده (Fill Flash) استفاده کنید.
  • از حالت عکاسی مداوم دوربین (Continuous Shooting Mode) استفاده کنید.
  • منتظر اتفاقات غیرمنتظره باشید.
  • از عکاسی لذت ببرید!

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

عکاسی فرمالیته، یکی از ژانرهای عکاسی مراسم است که معمولاً در زمان و مکان متفاوتی از محل برگزاری جشن اصلی، انجام می‌شود. از این رو، عکاس و عروس و داماد وقت کافی برای گرفتن ده‌ها و حتی صدها عکس مختلف در ژست‌ها، زوایا، فرم‌ها و سبک‌های گوناگون را دارند و می‌توانند به‌یاد‌ماندنی‌ترین لحظات زندگی خود را به بهترین شکل ممکن ثبت کنند. در این مطلب با زمان، لوکیشن، لباس و میک آپ مناسب برای عکاسی فرمالیته آشنا شدید و سبک‌ها، ژست‌ها، تعداد عکس‌ها و هزینه‌های مورد نیاز برای این سبک از عکاسی مورد بررسی قرار گرفت.

در صورتی که شما هم تجربه‌ای در زمینه عکاسی فرمالیته دارید، لطفاً آن را در بخش نظرات با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. پشتیبانان ما همواره آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما در این زمینه هستند، بنابراین می‌توانید سؤالاتتان را هم در بخش نظرات بپرسید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *