دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مجموعه عکس چیست؟

تکنیک و ترفند
مجموعه عکس چیست؟

مجموعه عکس‌ها می‌توانند در سبک‌ها و استایل‌های مختلفی عرضه شوند اما چرا عکاس‌ها تا این اندازه مجموعه عکس را دوست دارند؟ تمرکز کردن روی یک تم خاص می‌تواند به شما کمک کند سبک خودتان را به کلی تغییر دهید و مهارت‌های خلاقانه‌ی خودتان را بهبود ببخشید.

مجموعه عکس چیست؟

مجموعه عکس کلکسیونی از تصاویر است که به مرتبط هستند و در کنار یکدیگر نمایش داده خواهند شد. این نوع تصاویر معمولا یک تم یکسان دارند و یا در یک لوکیشن ثابت ثبت شده‌اند و معمولا تمامی عکس‌ها با استفاده از یک متد و سبک خاص ادیت می‌شوند.

اما چطور می‌توان یک مجموعه عکس فوق‌العاده خلق کرد؟ برای این کار چند قاعده کلی وجود دارد که شما باید از آن‌ها پیروی کنید. برای شروع باید حداقل 2 عکس داشته باشید. هیچوقت نمی‌توانید یک عدد عکس را مجموعه عکس بنامید. مطمئن شوید که تمامی عکس‌ها به هم مرتبط هستند. شما می‌توانید با استفاده از تم یا مدل یکسان انجام دهید.

برای مثال وقتی من برای اولین بار سفر دور اروپا را آغاز کردم، دوست داشتم تمامی عکس‌های من یک تم یکسان داشته باشند. برای این کار من از یک گل پلاستیکی استفاده کردم که موهای خودم را با آن می‌بستم و از آن در تمامی عکس‌های خودم استفاده کردم. سپس این عکس‌ها را در اینستاگرام آپلود می‌کردم و به این ترتیب اولین مجموعه عکس خودم را خلق کردم.

مجموعه عکس

چطور روی یک مجموعه عکس کار کنیم؟

می‌توانید از مجموعه عکس برای بازگو کردن یک داستان از طریق تصویر استفاده کنید. هر عکس باید چیزی به داستان شما اضافه کند اما در عین حال باید به یکدیگر نیز مرتبط باشند. همچنین ادیت کردن تصاویر خودتان با سبک یکسان نیز خیلی مهم است. از یک نمای رنگی خاص برای تمامی عکس‌های خودتان استفاده کنید و یا فقط از یک فیلتر و تنظیمات پیشفرض یکسان بهره ببرید. در صورتی که هر کدام از عکسای داخل مجموعه عکس یک سبک متفاوت داشته باشد، به عنوان بخشی از مجموعه شناخته نخواهند شد.

در زمان خلق مجموعه عکس، چیدمان و نحوه‌ی ارائه را هم در نظر داشته باشید. قرار است تصاویر خودتان را به صورت جدولی ارائه دهید یا می‌خواهید آن‌ها را کنار هم قرار دهید؟ شاید دوست داشته باشید تصاویر خودتان را به شکل کلاژ ارائه دهید. به هر صورت، نحوه‌ی ارائه تاثیر خیلی زیادی روی نحوه‌ی عکاسی مجموعه عکس شما دارد.

ممکن است برای شما سوال باشد که از کجا باید شروع کنید و چطور می‌توانید بدون از دست دادن علاقه‌ی خودتان، عکس‌های موفقی بگیرید.

خیلی از افراد پروژه‌های بزرگ را شروع می‌کنند، چند بار شکست می‌خورند و در نهایت تسلیم می‌شوند. شکست یک موضوع طبیعی است و نباید شما را از رسیدن به اهداف خلاقانه‌ای که دارید ناامید کند. با اهداف کوچک و واقع‌گرایانه شروع کنید. کلید خلق مجموعه عکس‌های خوب این است که خودتان را به چالش بکشید و همیشه به دنبال الهام گرفتن باشید.

در صورتی که یک هدف برای شما خیلی ساده باشد، طولی نمی‌کشد که علاقه‌ی خودتان را از دست می‌دهید. در صورتی که یک هدف خیلی سخت باشد نیز دوباره همین اتفاق رخ می‌دهد.

یکی دیگر از روش‌هایی که باعث می‌شود انگیزه خودتان را حفظ کنید، این است که با فردی که به او اعتماد دارید و کارهای او را می‌پسندید، همکاری کنید. برای مثال می‌توانید با ترکیب عکس‌های خودتان و بافت‌هایی که فرد دیگر ثبت کرده است، یک مجموعه عکس، از عکس‌های Double Exposure خلق کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از عکس‌های رایگان یک نفر استفاده کنید و به او اطلاع دهید که با الهام از عکس‌های وی، یک مجموعه عکس خلق کرده‌اید.

مجموعه عکس

ایده‌ برای مجموعه عکس

مجموعه عکس‌ها روش خیلی خوبی برای انواع عکاس‌ها هستند. در ادامه با چند ایده مختلف برای شروع آشنا خواهیم شد.

12- گفتن یک داستان با 2 عکس

عکس‌ها دو تکه، کلاژهایی متشکل از دو عکس مختلف هستند که می‌توانید از آن‌ها برای نشان دادن شباهت‌های غیرمعمول و یا بازگو کردن یک داستان استفاده کنید. در صورتی که از بازی کردن با رنگ‌ها یا تم‌های متضاد لذت ببرید، این سبک می‌تواند به شدت الهام بخش شما باشد.

[relatedpost post=”156250″]

برخی از مواردی که می‌توانید از آن‌ها برای خلق عکس‌ها دو تکه استفاده کنید عبارتند از:

  • عناصر موجود در طبیعت
  • صورت افراد
  • رنگ‌های متضاد در مد
  • طراحی‌های غیرمعمول در معماری‌ها
  • احساسات مثبت و منفی
  • مجموعه عکس

11- نوشتن داستان روی تصاویر

متن روی عکس روش فوق‌العاده‌ای برای کسانی است که نوشتن داستان را دوست دارند و یا می‌خواهند لحظات جذاب را ثبت کنند. شما می‌توانید روی عکس‌های خودتان نقل قول بنویسید، از یک دوست بخواهید آن‌ها را امضا کند. همچنین می‌توانید خاطراتی که نمی‌خواهید فراموش کنید را هم روی عکس‌های خودتان بنویسید.

در صورتی که خیلی به نوشتن علاقه ندارید، می‌توانید به سادگی روی عکس‌های خودتان نقاشی بکشید. برخی عکاس‌ها چیزهایی روی تصاویر خودشان می‌کشند که به نظر برسد در حال تعامل با افراد داخل عکس هستند.

برای مثال اگر به عکاسی خانوادگی علاقه دارید، می‌توانید یک کاراکتر کارتونی بامزه روی تصاویر خودتان بکشید که در حال لبخند زدن به کودکان داخل عکس است.

در صورتی که به صورت آنالوگ عکاسی می‎‌کنید، می‌توانید به صورت فیزیکی روی عکس‌های چاپی خودتان یادداشت بنویسید. در صورتی هم که به صورت دیجیتالی عکاسی می‌کنید، می‌توانید از ابزار براش در نرم‌افزار ادیت عکس خودتان استفاده کنید.

مجموعه عکس

10- عکاسی از یک لوکیشن ثابت

در صورتی که می‌خواهید مهارت‌های مدریت دوربین خودتان را به چالش بکشید، در طول یک دوره زمانی مشخص، از یک لوکیشن ثابت عکاسی کنید. این دوره زمانی می‌تواند یک روز، یک ماه یا حتی یک سال باشد. هرچقدر زمان بیشتری را صرف عکاسی از یک سوژه کنید، نتایج شما خیلی جذاب‌تر خواهند بود.

عکاسی از یک لوکیشن ثابت تحت شرایط مختلف می‌تواند خیلی سخت باشد. آب و هوا، نورپردازی و دمای هوا همگی می‌توانند باعث ایجاد مزاحمت برای شما شوند. اما در صورتی که این چالش‌ها را به عنوان یک مانع ببینید که باعث تقویت مهارت‌های شما می‌شود، دچار هیچگونه مشکلی نخواهید شد.

در صورتی که یک عکاس مسافرتی هستید، این مجموعه عکس می‌تواند برای شما مناسب باشد. شما می‌توانید تغییرات لوکیشن‌های محبوب خودتان در گذر زمان را با استفاده از این مجموعه عکس ثبت کنید. همچنین می‌توانید زمان خیلی بیشتری را در لوکیشن‌هایی که دوست دارید بگذرانید.

برای اینکه عکس‌های شما تا جای ممکن شبیه به هم باشند، محل قرارگیری دوربین خودتان را علامت‌گذاری کنید.

مجموعه عکس

9- عکاسی از غریبه‌ها

در صورتی که ارتباط با غریبه‌ها را یاد بگیرید، خیلی راحت‌تر می‌توانید مدل‌های خودتان را هدایت کنید و همچنین به خوبی می‌توانید باعث شوید که افراد جلوی دوربین احساس راحتی کنند. نیازی نیست از هر غریبه‌ای که می‌بینید عکاسی کنید و یا خودتان را در شرایط خطرناک قرار دهید. آداب معاشرت در عکاسی خیابانی را یاد بگیرید و همیشه یک نفر را همراه خودتان داشته باشید.

در صورتی که به ایده‌های بیشتری نیاز دارید، نگاهی به پروژه‌ی Humans Of New York بیاندازید.

مجموعه عکس

8- از خودتان عکاسی کنید

سلف پرتره می‌تواند روش خیلی خوبی برای بیان خودتان باشد. شما بیشتر با دوربین خودتان آشنا می‌شوید و می‌توانید زمان بیشتری را در لوکیشن‌های مورد علاقه‌ی خودتان بگذرانید. این پروژه لزوما نباید یک پروژه عظیم باشد که باعث شود احساس نقص کنید.

در طول ساعات مورد علاقه‌ی خودتان عکاسی کنید. این کار باعث خواهد شد تا جای ممکن راحت باشید و بتوانید عکس‌های سلف پرتره خیلی خوبی بگیرید. حتما در لوکیشن‌های آرام و خوشحال کننده‌ای عکس بگیرید که به شما احساس امنیت می‌دهد. تمامی این احساسات مثبت، باعث خواهد شد تجربه غنی‌تری داشته باشید و همین موضوع باعث خلق تصاویر فوق‌العاده‌ای برای مجموعه عکس شما خواهد شد.

مجموعه عکس

7- ثبت مراحل زندگی حیوان خانگی خودتان

حیوانات خانگی هم مثل بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند. در صورتی که عاشق ثبت لحظات ناب هستید، یک مجموعه عکس با الهام از رشد حیوان خانگی خودتان خلق کنید. این کار یک پروژه‌ی طولانی مدت است که باعث خلق نتایج فراموش نشدنی خواهد شد. من زمانی که گربه‌ی خودم را تحویل گرفته بودم این پروژه را آغاز کردم. از لذت‌بخش بودن و الهام‌بخش بودن این پروسه شگفت زده خواهید شد.

البته لزوما نیازی نیست که فقط روی حیوانات تمرکز کنید. مجموعه عکس شما می‌تواند روی یکی از اعضای خانواده، یک دوست و یا حتی یک گیاه تمرکز داشته باشد.

مجموعه عکس

6- عکاسی ماکرو در محله خودتان

سفر کردن خیلی شگفت‌انگیز است اما تنها روش ممکن برای خلق عکس‌های فوق‌العاده نیست. پیدا کردن پتانسیل در جزئیات کوچک را یاد بگیرید. به این روش می‌توانید در مکان‌هایی عکاسی کنید که به عقیده خیلی‌ها برای عکاسی کافی نیستند. این موضوع باعث خواهد شد شما به یک عکاس ماهرتر، با قوه تخیل قوی‌تر تبدیل شوید.

[relatedpost post=”153499″]

بهترین مکان برای شروع داخل محله‌ی خودتان است. به دنبال جزئیات در گل‌ها، ساختمان‌ها و پارک‌های محل بگردید. برای اینکه بیشتر از این تجربه بهره ببرید، از یک لنز ماکرو استفاده کنید.

مجموعه عکس

5- عکاسی مفهومی را امتحان کنید

عکاسی مفهومی در مورد سورئالیسم و تم‌های با معنی است. در این سبک هیچگونه محدودیتی برای اینکه می‌توانید چه کاری انجام دهید وجود ندارد. شما می‌توانید از مهارت‌های ادیت عکس خودتان استفاده کنید تا افراد را داخل عکس‌هایی که می‌گیرید معلق نشان دهید و یا وسایل غیرمعمولی بسازید که بیننده احساس کند این وسایل داخل تصویر شما فتوشاپ شده‌اند.

یک مجموعه عکس مفهومی می‌تواند روی یک تم ویژه متمرکز باشد و یا روی سوژه‌های مختلفی تمرکز داشته باشد که همگی تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند.

مجموعه عکس

4- عکاسی مونوکروم

خیلی از ما دنیا را به صورت سیاه و سفید نمی‌بینیم. اما اگر می‌توانستیم دنیا را به این شکل ببینیم، معمولا دوست داشتیم از مکان‌ها و اشیائی عکاسی کنیم که معمولا به آن‌ها توجهی نمی‌کنیم. عکاسی سیاه و سفید بیش از هر چیز دیگری روی تضادها، احساسات و محیط تمرکز دارد.

یک مجموعه عکس سیاه و سفید شما را ترغیب می‌کند که مهارت‌های مربوط به تخیل خودتان را بهبود ببخشید و قادر خواهید بود پتانسیل مکان‌هایی که معمولا نادیده می‌گیرید را کشف کنید.

مجموعه عکس

3- عکاسی آنالوگ را امتحان کنید

به دلیل گسترش دنیای دیجیتال، دیگر برای داشتن یک عکس، نیازی نیست که خیلی صبر کنید. در صورتی که معمولا احساس بی‌صبری می‌کنید، خودتان را با عکاسی آنالوگ به چالش بکشید. لزوما نیازی نیست که مبلغ زیادی را صرف خرید یک دوربین آنالوگ گران قیمت کنید و حتی با استفاده از یک دوربین یکبار مصرف هم می‌توانید یک مجموعه عکس آنالوگ الهام‌بخش خلق کنید. در صورتی که می‌خواهید خودتان را بیشتر به چالش بکشید، از افراد یا سوژه‌های خاص به شکل آنالوگ عکاسی کنید.

مجموعه عکس

2- عکاسی از عکس‌ها

عکس در عکس یک تکنیک خیلی ساده است و به شما کمک می‌کند، کمی بیشتر از محیط اطراف خودتان استقبال کنید. در صورتی که نمی‌خواهید هزینه زیادی برای ظاهر کردن عکس‌ پرداخت کنید می‌توانید عکس‌های دیجیتالی خودتان را چاپ کنید.

می‌توانید از عکس‌های چاپی یا پولاروید برای نشان دادن میزان تغییرات یک فرد استفاده کنید یا می‌توانید لوکیشن‌های موردنظر خودتان را به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید به مفاهیم سورئالی که در ذهن دارید هم واقعیت ببخشید. همچنین می‌توانید از این تکنیک برای جذاب‌تر کردن ترکیب‌بندی‌های خودتان استفاده کنید و یا با توهمات نوری کار کنید.

مجموعه عکس

1- پیدا کردن عناصر ساده در خانه

از تخیلات و پرسپکتیو خودتان استفاده کنید و به دنبال روشی برای تبدیل کردن عناصر ساده‌ای که در خانه دارید به یک سوژه عکاسی زیبا بگردید. برای عکاسی همیشه به لوکیشن‌های خیلی زیبا و یا تجهیزات گران قیمت نیازی ندارید.

من این موضوع را زمانی یاد گرفتم که به یک آپارتمان کوچک نقل مکان کردم. به دلیل شرایط موجود من هیچ چاره‌ای به جز کار با عناصر روزمره و تبدیل آن‌ها به یک اثر هنری نداشتم. این موضوع باعث شد که من کار با جزئیات و نور طبیعی را یاد بگیرم.

با استفاده از تعداد عناصر محدود و فقط استفاده از نور طبیعی، خودتان را به چالش بکشید. سعی کنید روش‌هایی را پیدا کنید که با استفاده از آن‌ها بتوانید یک گیاه ساده را در یک پرتره Still-Life جذاب‌تر از چیزی که هست نشان دهید. همچنین سعی کنید در وسایلی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید به دنبال الگوهای غیرطبیعی بگردید.

مجموعه عکس

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

یک مجموعه عکس ترکیب موفقی از وظایف چالش برانگیز و الهام بخش است. شما به زمان، صبوری و استقامت زیاد برای کار کردن روی مجموعه عکس نیاز خواهید داشت. در مقابل شما در معرض ایده‌های فوق‌العاده، مهارت‌های جدید و عکس‌های زیبا قرار خواهید گرفت.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *