دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی کلوزآپ چیست؟

تکنیک و ترفند
عکاسی کلوزآپ چیست؟

مشاهده یک سوژه از فاصله نزدیک، دریچه ای به دنیای کاملا جدید را به روی شما به عنوان یک عکاس باز می کند. عکاسی کلوزآپ یا عکاسی ماکرو یک سبک بسیار مهم در دنیای عکاسی است.

نکته مهم در مورد عکاسی کلوزآپ این است که در صورت لزوم شما می توانید این کار را در زیرزمین خانه خود انجام دهید. البته می توانید به بیرون از منزل نیز بروید و در جنگل یا دریا عکس بگیرید و باید هم این کار را انجام دهید. اما می توانید از هر چیزی که در زندگی روزمره خود می بینید و بر سر راهتان قرار می گیرد نیز از نمای نزدیک عکس کلوزآپ بگیرید.

به یک ساعت قدیمی، یک گل یا حتی مقداری مواد غذایی که بر روی میز آشپزخانه شما قرار دارند فکر کنید که می توانید از آنها عکس بگیرید. اشکال، بافت ها و رنگ های همه این سوژه ها در دنیای عکاسی ماکرو می توانند جانی تازه بگیرند و بسیار واقعی به نظر برسند، اما انجام این کار نیازمند دانستن چند نکته و ترفند است.

گاهی اوقات عکاسان مبتدی عکاسی ماکرو را کنار گذاشته یا آموزش عکاسی را به تعویق می اندازند، زیرا فکر می کنند که برای گرفتن عکس های کلوزآپ به مهارت های تخصصی نیاز دارند. این تفکر لزوما درست نیست؛ در عکاسی ماکرو نیز مانند دیگر سبک های عکاسی، باید بدانید که دوربین شما چگونه کار می کند و بتوانید با تجهیزات عکاسی که در اختیار دارید کار کنید.

آیا به لنز ماکرو نیاز دارید؟ جواب صریح و کوتاه به این سوال “نه” است. چند گزینه ارزان تر نیز وجود دارد که قبل از هزینه کردن و خرید لنزهای ماکرو می توانید آنها را امتحان کنید. بیایید درباره این مسئله صحبت کنیم که چگونه می توانید عکاسی کلوزآپ را شروع کنید. پس بیایید با اصول اولیه این سبک عکاسی شروع کنیم.

عکاسی کلوزآپ از گل

فاصله عکاس تا سوژه در کلوزآپ

این نکته به نظر واضح می آید، اما بسیار مهم است که آن را امتحان کنید. دوربین خود را بر روی یک سه پایه تنظیم کنید؛ سوژه ای را انتخاب کنید (هر سوژه ای) و دوربین خود را به سوژه نزدیک کنید. دوربین را در حالت فوکوس دستی قرار دهید. البته می توانید اتوفوکوس را هم امتحان کنید، اما با استفاده از فوکوس دستی قادر خواهید بود کمی بیشتر بر روی سوژه فوکوس کنید و به آن نزدیک تر شوید.

اگر از فوکوس دستی استفاده می کنید، سه پایه دوربین مهم خواهد بود. هیچ چیز بدتر از این نیست که در هنگام عکاسی تعادل خود را از دست دهید یا در حال حرکت کردن، تلاش کنید بر روی سوژه خود فوکوس کنید، بنابراین بهتر است از یک سه پایه استفاده کنید.

هنگامی که بر روی سوژه خود فوکوس کردید و تصویر آن واضح شد، دقیقا مانند هر عکس دیگری به ترکیب بندی آن دقت کنید. از دستورالعمل ها و قوانین مختلف ترکیب بندی در عکاسی استفاده کنید تا اجزای مختلف تصویر به خوبی در کنار هم قرار گرفته شوند و سپس عکس را بگیرید.

این تنها آغاز کار است، شما باید تنظیمات دوربین خود را تغییر داده و یک عکس دیگر بگیرید و اینکار را ادامه دهید. بسیاری از عکاسان وقتی عکاسی کلوزآپ یا ماکرو انجام می دهند در این دنیای کوچک جزئیات غرق می شوند. وقتی از منظره یاب به صحنه نگاه می کنید، آن را به عنوان یک دنیای کوچک یا یک صحنه منظره کوچک تجسم کنید. خیلی زود مجذوب آن شده و برای شما سرگرم کننده خواهد شد.

عکاسی کلوزآپ از آب و شبنم

[relatedpost post=”91372″]

در عکاسی کلوزآپ، آیا به لنز ماکرو نیاز دارید؟

برای گرفتن عکس های کلوزآپ عالی، نیازی به لنز ماکرو ندارید. برای گرفتن عکس های کلوزآپ، تقریبا می توانید از هر لنزی استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که هر لنزی یک حداقل فاصله کانونی دارد که بسته به نوع لنز می تواند از چند سانتی متر (1 تا 3 اینچ) تا نیم متر (20 اینچ) باشد. لنزهای تله فوتو فاصله کانونی بیشتری دارند، در حالیکه لنزهای رده متوسط ​​(24-70 میلی متری) فاصله کانونی کمتری دارند.

تفاوت لنزهای ماکرو و لنزهای غیر ماکرو در این است که یک لنز ماکرو در بیشتر موارد فاصله کانونی بسیار کمتری دارد (30 سانتی متر در یک فوت یا کمتر).

همچنین، یک لنز ماکرو نسبت بزرگنمایی 1: 1 دارد. این بدان معنی است که این لنز می تواند تصویر سوژه را در اندازه واقعی آن بر روی سنسور دوربین ایجاد کند. بنابراین اگر اندازه سوژه شما 20 میلی متر است و با اندازه 20 میلی متر روی سنسور ثبت می شود، به این معنی است که نسبت آن 1: 1 است.

برخی از لنزها فقط می توانند نسبت 1:2 یا 1:3 را تولید کنند، به این معنی که تصویر سوژه بر روی سنسور، نصف اندازه واقعی آن یا کمتر خواهد بود.

به شما پیشنهاد می کنم که عکاسی کلوزآپ را با انواع مختلف لنزها امتحان کنید. ببینید کدام یک بهتر عمل می کند. لنزهای پرایم یا ثابت گزینه مناسبی برای شروع هستند، زیرا از وضوح و کیفیت تصویر بالایی برخوردار هستند.

برای مثال برخی از عکاسان مدت ها از یک لنز 50mm f/1.8 استفاده کرده و بعد اقدام به خرید لنز ماکرو می کنند. هنگامی که احساس کردید لنزهایی که دارید شما را محدود کرده اند یا فکر می کنید عکاسی ماکرو ژانری است که می خواهید آن را ادامه داده و در آن پیشرفت کنید، فقط در این صورت خرید یک لنز ماکرو را در نظر بگیرید.

عکاسی کلوزآپ جذاب

[relatedpost post=”110031″]

کد تخفیف نورنگار

سوژه ها در عکاسی کلوزآپ

زیبایی عکاسی کلوزآپ این است که اگر به طور صحیح عکس بگیرید، حتی یک فنجان قهوه هم می تواند جذاب باشد. به عنوان مثال با عکاسی کلوزآپ، طرح های روی نوشیدنی لاته  شما می توانند شگفت انگیز به نظر برسند، حباب ها و شکل فنجان بسیار خیره کننده می شوند.

ما به ندرت به چیزهایی که هر روز در زندگی روزمره خود می بینیم از نزدیک نگاه می کنیم و وقتی این کار را می کنیم، آنها می توانند واقعا جالب باشند. این موضوع در مورد گل ها نیز صادق است، یک تکه چوب قدیمی، کالاهای الکترونیکی، حتی چاقو و چنگال، تقریباً هر چیزی می تواند سوژه ای برای عکاسی ماکرو باشد.

در این میان، عکاسی از سوژه های متحرک سوژه هایی چالش برانگیز هستند. سوژه هایی مانند حشرات، گل ها، برگ ها، چمن ها و هر چیز دیگری که در بیرون از منزل باشد. برای آنها به صبر بیشتر و زمانبندی بهتری نیاز دارید. گرفتن عکس کلوزآپ از یک گل در یک روز پرباد واقعا دشوار خواهد بود.

اگر می خواهید عکاسی ماکرو را در بیرون از منزل انجام دهید، بهتر است این کار را در یک روز بدون باد و یا در یک منطقه حفاظ دار شروع کنید.

عکاسی کلوزآپ از حشرات چالش برانگیز تر از موارد قبل است. آنها در مدت زمان کوتاهی ثابت می مانند و خیلی سریع حرکت می کنند.

عکاسی کلوزآپ از حشرات

 

نویسنده : مهرنوش رحمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *