دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مک بوک (macbook) چیست؟

چاپ
مک بوک (macbook) چیست؟

مک‌ بوک؛ برگ برنده اپل

مک بوک به لپ‌تاپ‌های قابل حمل اپل یا اولترابوک‌های این برند گفته می‌شود که به جای IBOOK G4 و پاور‌بوک‌ها وارد بازار شدند.  این سری از لپ‌تاپ‌های اپل در ابتدا برای استفاده دانشجویان به بازار عرضه گشت، اما انواع بعدی آن مناسب استفاده برای کاربردهای مختلف گردید.

مهم‌ترین تفاوت مک بوک با دیگر برندها در سیستم‌عامل آن‌ها است. سیستم‌عامل استفاده شده در لپ‌تاب‌های دیگر ویندوز است، اما سیستم لپ‌تاپ‌های اپل از نوع MACOS است که به‌ صورت انحصاری به خود این شرکت تعلق دارد.
این رابط کاربری از سال 1998 وجود داشته، اما به‌طور رسمی از ابتدای سال 2001 توسط اپل معرفی و به همراه کامپیوترهای این شرکت به بازار عرضه شد. این سیستم‌عامل تا به امروز بیش از 10 نسخه مختلف داشته است.

مک‌ بوک پرو چیست؟

مک بوک پرو حرفه‌ای‌ترین لپ‌تاپ‌های اپل است که در دو سایز 13 و 15 اینچی تولید می‌شود. این لپ‌تاپ‌های قابل حمل اپل مناسب برای کاربری‌های مختلف مانند کارهای استودیویی، برنامه‌نویسی، طراحی و کارهای گرافیکی و… مناسب است. مک‌بوک پرو دارای شش نسل متفاوت است و در هر سری قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است.

استیو جابز در سال ۲۰۰۶ از نسل اول مک‌ بوک پرو رونمایی کرد. اپل در این نسل از لپ‌تاپ‌های خودش، سی پی یو Core 2 Duo را به کار گرفته بود. در سال 2008 مدیران اپل نسل دوم این لپ‌تاپ‌ها را به بازار عرضه کردند. کمپانی اپل در ساخت بدنه‌ و دیگر اجزای این نسل از کامپیوترهای قابل حمل، از آلومینیوم بهره برده بود.

این کمپانی بزرگ در بین سال‌های 2009 تا 2012 قدم بزرگی در بهبود مک بوک پرو برداشت و در سال 2012 نسل سوم مک بوک پرو را معرفی کرد. اپل در نسل سوم این لپ‌تاپ‌ها از سی پی یو یا هسته مرکزی چهار هسته‌ای Core i7 و نمایشگری با قدرت تفکیک‌پذیری تصویر 1800 در 2880 استفاده کرد.

اپل در ساخت نسل سوم مک‌ بوک پرو، از تکنولوژی رتینا که منحصر به خود اپل بود، استفاده کرد. همچنین این لپ‌تاپ را به همراه کیبورد اختصاصی خود اپل، یعنی Butterfly  عرضه کرد.

این شرکت نسل چهارم این لپ‌تاپ را در سال 2016 معرفی کرد که در آن از سی پی یو یا هسته مرکزی نسل هفتمی کبی لیک (Kaby Lake) استفاده نمود. اما در بین سال 2017 تا سال 2020، اپل از سری جدیدی رونمایی نکرد و همان نسل چهارم مک بوک را بهبود داد. به عنوان مثال در نسخه 2017، اپل هسته مرکزی کبی لینک را با اسکای لیک تعویض کرد تا بتواند قدرت پردازش سیستم مک‌ بوک را بالا ببرد.

نسل پنجم در سال 2020 رونمایی شد و در آن اپل به جای استفاده از کیبورد پروانه‌ای از کیبورد مک‌بوک‌های سابق یعنی مجیک استفاده کرد. نسل ششم این نوع از کامپیوتر‌های قابل حمل اپل در اواسط سال 2021 عرضه شدند و ویژگی‌های قابل توجهی نسبت به سری‌های قبل و لپ‌تاپ‌های دیگر دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مزایای مک‌ بوک پرو نسل جدید نسبت به بقیه برندها

مک‌بوک پرو از باکیفیت‌ترین و بهترین قطعات ممکن ساخته شده است  و پردازنده بسیار قوی در کنار طراحی زیبا و… آن را به یکی از پرطرفدارترین‌ مک بوک‌ها در جهان تبدیل کرده است.

طراحی جذاب و منحصربه‌فرد

این کمپانی از طراحی منحصربه‌فردی در مک‌بوک‌های نسل جدید پرو استفاده کرده. اگر شما خطوط بالا و پایین مک‌بوک پرو را لمس کنید، متوجه تطابق میلی‌متری خیره‌کننده‌ای می‌شوید. اپل برای ساخت بدنه‌ی نسل جدید، از آلومینیوم استفاده می‌کند که هم سبک است و هم مک‌بوک شما را تا حد مناسبی در برابر ضربه مقاوم می‌کند.

بدنه‌ی این مک‌بوک به صورت یکپارچه است و قسمت بالایی منفصل آن توسط 6 پیچ پنج سو به قسمت زیرین آن متصل شده است. لولای موجود در نسل جدید مک‌بوک پرو نیز از جنس آلومینیوم است که جایگزین جنس پلاستیکی نسل‌های قبلی شده است. این لولا به شما امکان می‌دهد تا بتوانید نمایشگر مک‌بوک پرو را تا 140 درجه باز کنید.

استفاده از کیبورد جزیره‌ای و ترک‌ پد کاربردی

اپل در نسل جدید مکبوک پرو از کیبورد جزیره‌ای استفاده کرده است که شباهت‌ زیادی با کیبورد Scissor مدل 2015 دارد. عمق حرکتی این کیبوردها از 0.5 میلی‌متر به یک میلی‌متر کاهش پیدا کرده است و هنگامی که شما کلیدهای این کیبورد را فشار می‌دهید، پایداری مناسبی را در آن‌ها می‌بینید.

کلیدهای کیبورد جزیره‌ای مک بوک پرو با ارائه نور پس زمینه به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی در محیط‌های تاریک نیز بتوانید از آن استفاده کنید.

این نوع از مک‌بوک دارای ترک پدی در پایین کیبورد جزیره‌ای است که مساحت آن نسبت به نسل سوم 46 درصد افزایش پیدا کرده است و امکان اجرای ژست‌های چندانگشتی را به‌راحتی به کاربر می‌دهد. هنگام استفاده از این ترک پد انگشتان به نرمی حرکت خواهد کرد و اختلاف زمانی بسیار ناچیزی میان حرکت انگشت شما و ماوس وجود خواهد داشت؛ چون این ترک پد از ارتعاش خطی برای شبیه‌سازی کلیک استفاده می‌کند.

این ترک پد برخلاف لپ‌تاپ‌های ویندورزی کلیدی برای کلیک راست و چپ ندارد. اما شما می‌توانید برای کشیدن برنامه‌ها یا بازکردن یک فایل، از Force Touch آن استفاده کنید.

برخورداری از صفحه نمایش اختصاصی

نسل جدید مک‌بوک پرو به شما امکان استفاده از یک صفحه نمایش رتینا را می‌دهد که متعلق به خود این کمپانی است. رزولوشن تصویر در این نمایشگر 1600 در 2560  با تراکم 227 پیکسل بر اینچ است. این رزولوشن بالا و تراکم پیکسلی مناسب باعث افزایش وضوح تصاویر نمایش داده شده می‌شود. نسبت تصویر 10 به 16 این صفحه نمایش به شما امکان مشاهده بهتر و عریض‌تر انواع فایل‌ها را می‌دهد.

پنل رنگی این نمایشگر به دلیل استفاده از DCI-P3 به میزان 25 درصد بیشتر، از طیف‌های رنگی زنده‌تر مانند سبز و قرمز پشتیبانی می‌کند. فناوری True Tone به کار رفته در مک‌بوک پرو کمک می‌کند تا این دستگاه بتواند براساس نور محیط، دمای رنگ‌ها را تغییر دهد. فیلتر Night Shift هم باعث کاهش فشار وارده بر چشم شما می‌شود.

پردازنده هسته مرکزی قوی و پرسرعت

اپل در مک‌بوک پرو از چیپست‌های M1 و M1 Pro استفاده کرده است. چیپست M1 5 است و هشت هسته‌ی اختصاصی دارد که چهار هسته‌ی آن می‌توانند حداکثر از فرکانس بیشنه 3.2 گیگاهرتزی پشتیبانی کنند و چهارهسته‌ی دیگر نیز قابلیت استفاده از فرکانس بیشینه 2 گیگاهرتزی را به شما می‌دهند.

بالا بودن فرکانس این چیپست کمک می‌کند تا M1 با سرعت بسیار بالایی دستورات را دریافت و پردازش کند. چیپست M1 Pro هم ابعاد 5 نانومتری دارد و از 6 یا 8 هسته اختصاصی برای پردازش استفاده می‌کند.

چیپست M1 از هفت یا هشت هسته‌ اختصاصی برای پردازش گرافیکی استفاده می‌کند که باعث افزایش سرعت پردازش می‌گردد. پردازنده گرافیکی موجود در این لپ‌تاپ‌ها 32 واحد خروجی رندر نیز دارند که به افزایش سرعت در هنگام خروجی یا رندر گرفتن از برنامه‌های گرافیکی می‌گردد.

پردازنده گرافیکی چیپست M1 Pro نیز از 14 یا 16 هسته اختصاصی در هنگام پردازش استفاده می‌کند. تعداد هسته‌های بالای این چیپست باعث افزایش فوق‌العاده سرعت GPU شما می‌گردد. این پردازنده همچنین به شما امکان استفاده از 64 واحد خروجی رندر را در هنگام استفاده از انواع برنامه‌های گرافیکی و تدوین می‌دهد.

بهره‌مندی از حافظه SSD قوی و رم فوق‌العاده

مک‌بوک پرو در بازار با حافظه‌های 256، 512، 1024 و 2048 گیگابایت SSD قابل خرید هستند. استفاده از این نوع حافظه باعث افزایش چشمگیر سرعت و ظرفیت ذخیره‌سازی این سری از مک‌بوک‌ها شده است.

چیپست M1 از 8 یا 16 گیگابایت رم LPDDR4x استفاده می‌کند. این مقدار کمک می‌کند تا شما بتوانید به طور موازی از برنامه‌های زیادی بر روی مک‌بوک پرو خودتان استفاده کنید. چیست M1Pro نیز به شما امکان استفاده از 16 یا 32 گیگابایت رم LPDDR5 را می‌دهد که عملا هیچ دغدغه‌ای درمورد استفاده از برنامه‌ها به صورت همزمان برای شما باقی نمی‌گذارد.

کد تخفیف نورنگار

مک‌ بوک ایر چیست؟

مک‌بوک‌های ایر برای اولین بار در سال 2008  معرفی شدند. این نوع کامپیوترهای قابل حمل اپل قطر بسیار کمی دارند و دارای دو سایز 11 و 13 اینچی هستند. مک بوک ایر برای انجام امور روزانه و عادی کاربران مختلف مناسب است.

این نوع از لپ‌تاب‌ها دارای وزن بسیار کمی هستند.  به‌طوریکه مک‌بوک ایر 11 اینچی از وزن 900 گرمی برخوردار است و مک‌بوک ایر 13 اینچی نیز دارای وزن 1130 گرمی هست. سی پی یو‌ به کار رفته در این نوع از مک‌بوک از دو نوع مختلف Core i5 و Core i7 است.

بدنه‌ی آلومینیومی این لپ‌تاب اپل باعث افزایش سرعت دفع گرما و خنک‌شدن سریع‌تر این نوع کامپیوترهای قابل حمل می‌گردد. سری جدید مک‌بوک‌های ایر از تراشه هشت هسته‌ای M1 و کیبوردهای Magic برخوردار هستند.

تفاوت‌های مک‌بوک پرو و ایر

  • عدم نیاز به فن برای دفع گرما در مک‌بوک ایر
  • پردازنده گرافیکی بسیار قوی‌تر مک‌بوک پرو
  • وزن سبک‌تر مک‌بوک ایر نسبت نوع پرو آن

برای خرید مک بوک می‌توانید به سایت نورنگار مراجعه کنید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه