021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ویدیو لایت چیست و چه انواعی دارد؟

ویدیو لایت چیست و چه انواعی دارد؟

ویدیو لایت چیست؟

ویدیولایت منبع نور پیوسته‌ای است که ‌می‌تواند تغییراتی فوری در نور مورد نیاز برای تصویربرداری از سوژه فراهم کند. نور پیوسته یک ویدیولایت به شما توانایی بسیار بیشتری برای تنظیم دقیق جزئیات نور، از جمله شدت و دمای رنگ نور می‌دهد. به دلیل حجم کمتر ویدیولایت‌ها به نسبت دیگر تجهیزات نورپردازی و همچنین قیمت مناسب آنها در مقایسه با تجهیزات نورپردازی، ویدیولایت‌ها گزینه مناسب و جذابی برای عکاسان و فیلمبردان به شمار می‌روند.

نورهای پیوسته مزایای خاص خود را دارد و یکی از مهم‌ترین آنها این است که در هنگام استفاده از این منابع، می‌توانید نور خود را همانطور که هست ببینید و هدایت کنید. در استفاده از این منابع نور دیگر دردسرهای آزمایش نور فلاش و تنظیمات زمان‌بر را نخواهید داشت. به راحتی و با کنترل دست نور را تنظیم کنید و سپس شروع به ثبت فیلم و عکس نمایید.

با اینکه ویدیولایت‌ها اغلب برای نورپردازی ویدیو‌ها استفاده می‌شوند، مزیت‌های زیادی نیز برای عکاسان دارند. از آنجایی که ویدیولایت به نسبت سافت‌باکس یا چتر عکاسی، منبع نور کوچک‌تری است، جلوه زیباتری به پرتره‌های شما می‌دهد و تنوع بیشتری در خلق پرتره برای شما فراهم می‌کند.

تقسیم‌بندی کلی انواع ویدیولایت

ویدیولایت‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای هدف خاصی در فیلمبرداری و عکاسی استفاده می‌شود. می‌توان ویدیولایت‌ها را به دو گروه پنل‌های LED یا نورهای flat و نورهای تک LED یا متمرکز تقسیم کرد. پنل‌های LED در انواع و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که امکان استفاده از آنها در موقعیت‌های گوناگون را فراهم می‌کند.

نورهای LED برای اولین بار در دهه 1960 به دلیل برخورداری از نور زیاد و مصرف کم انرژی بین عکاسان رایج شدند. پنل‌های LED اغلب با یک باتری قابل شارژ داخلی یا یک باتری خارجی کار می‌کنند. به همین دلیل به راحتی قابل حمل بوده و می‌توانند در خارج از استودیوهای عکاسی و در فضای آزاد نیز به راحتی استفاده شوند. در سال‌های اخیر به دلیل کاهش قیمت و افزایش کیفیت، LEDها به یک انتخاب محبوب برای عکاسان مبتدی و حرفه‌ای تبدیل شده‌اند.

همانطور که در تقسیم‌بندی کلی ویدیولایت‌ها ذکر کردیم، LEDها و سایر نورهای پیوسته به دو دسته اصلی نورهای نقطه‌ای ( تک LED ) و نورهای پخش‌شونده (flat) تقسیم می‌شوند. همانطور که از نام آنها مشخص است، نورهای نقطه‌ای منبع نور متمرکزی را ارائه می‌دهند، در حالی که نورهای پخش‌شونده ناحیه بیشتری را برای نوردهی پوشش می‌دهند.

اگر هدف شما عکاسی پرتره یا عکاسی از طبیعت بی‌جان باشد یا قصد جداسازی سوژه از جزییات تصویر را دارید، نورهای نقطه‌ای می‌تواند برای شما مفید باشد. در مقابل اگر سوژه‌های بزرگ‌تری داشته باشید یا سعی در روشن کردن یک اتاق را دارید، نورهای پخش‌شونده برای شما مفیدتر خواهد بود.

علاوه بر نحوه انتشار نور، می‌توان نورهای LED را به دو دسته نورهای RGB و نورهای دو رنگ تقسیم کرد. RGB مخفف قرمز، آبی و سبز است که سه رنگی هستند که در ترکیب برای تولید بیش از 16 میلیون رنگ نور استفاده می‌شوند. در مقابل نورهای دو رنگ یک LED است که به شما امکان کنترل دمای نور سفیدی که ساطع می‌شود را می‌دهد.

پنل‌های LED دو رنگ با ترکیبی از لامپ‌های تنگستن بالانس شده و لامپ‌های معمولی بالانس شده ساخته می‌شوند. یک پنل LED دو رنگ برای تنظیم دما از نور زرد به آبی طراحی شده است. این امر باعث می‌شود LED‌های دو رنگ به گزینه‌ای همه‌کاره برای عکس‌برداری در داخل و خارج از محیط بسته تبدیل شوند. جهت مستقیم نور پنل LED دو رنگ آن را به یک منبع نور کلیدی در عکاسی تبدیل می‌کند.

چراغ‌های RGB می‌توانند با دادن کنترل تغییر رنگ ساطع شده از پنل نور، یک عنصر منحصر به فرد به تنظیمات نورپردازی شما اضافه کنند. گرچه این نوع از پنل‌ها نقش نور کلیدی را بازی نمی‌کنند اما می‌توانند به عنوان نور پرکننده یا نور پس‌زمینه استفاده شوند.

نکته قابل توجه تفاوت پنل‌های نور led  و سافت‌باکس‌ها به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین منابع نور در عکاسی است. تفاوت اصلی بین پنل‌های نور LED و نورهای سافت‌باکس در سطح انتشار نور هر کدام از آنهاست. سافت‌باکس‌ها بر اساس ایده انتشار و پخش نور طراحی شده‌اند که این امر در طراحی آنها نیز دیده می‌شود. در مقابل، LEDها نورهایی با روشنایی بالا تولید می‌کنند که در بعضی موارد نیاز به یک پخش‌کننده خارجی نور دارد.

راه‌های زیادی برای پخش کردن نور پنل LED برای ایجاد جلوه‌های نوری مختلف وجود دارد. معمولا دیده می‌شود که در پنل‌های LED از پارچه، اکریلیک و دیفیوزرهای سیلیکونی برای انتشار و پخش نور استفاده می‌شود.

ویدیولایت‌های موجود در بازار عکاسی و فیلمبرداری

ویدیولایت‌ها در استفاده به سه دسته قابل نصب روی دوربین، پنل‌های قابل اتصال به گوشی‌های هوشمند و پنل‌های با سایز کامل تقسیم می‌شوند که در زیر به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

پنل‌های رو دوربینی

پنل‌های LED قابل نصب روی کفشک دوربین، ساده‌ترین نوع پنل‌های LED هستند. این نوع از ویدیولایت‌ بر روی کفشک دوربین قرار گرفته و منبع نوری ساده و نقطه‌ای را برای عکاسی فراهم می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید این نوع از پنل‌ها را خارج از دوربین و بر روی سه‌پایه نیز نصب کنید. این نوع از پنل‌های LED برای عکاسی و فیلمبرداری‌ در حال حرکت گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌روند.

از ویدیولایت‌هایی که روی دوربین عکاسی شما سوار می‌شود، می‌توان برای عکاسی پرتره نیز بهره گرفت. با استفاده از این منبع نور گزینه‌های نورپردازی بیشتر و کنترل خلاقانه‌تری بر سوژه عکاسی خود خواهید داشت.

پنل‌های LED از این نوع منبع نوری کوچک اما منسجم و قدرتمند هستند که به راحتی می‌توانید آن را روی دوربین یا روی سه‌پایه نصب کنید. دمای رنگ این نوع پنل‌ها قابل تنظیم است و قابلیت تصویربرداری حرفه‌ای را برای شما فراهم می‌کنند. همچنین در اکثر موارد منبع انرژی این پنل‌ها از نوع باتری بوده و با خیال راحت می‌توانید در هنگام حرکت از آنها استفاده کنید.

نور ثابت LED برند گودوکس یکی از بهترین انواع ویدیولایت‌های قابل نصب روی دوربین است که می‌توانید آن را از فروشگاه آنلاین نورنگار تهیه کنید. این محصول که به راحتی روی پایه یا دوربین شما نصب می‌شود، دارای ورودی USB روی بدنه خود است که قابل اتصال به لوازم جانبی دیگر شما نیز خواهد بود.

اگر قصد انتخابی اقتصادی‌تر را داشته باشید LEDهای برند مکس‌لایت انتخاب خوبی خواهد بود.

نورLED  برند مکس‌لایت مدل SL-116AI یکی از مدل‌های ویدیولایت این برند است که دمای رنگ قابل تنظیم داشته و می‌تواند نیازهای شما را در عکاسی در هنگام حرکت با دوربین برطرف کند. دمای رنگ نور در این محصول از 3200 تا 5600 درجه کلوین قابل تنظیم است. همچنین LED مکس‌لایت مدل SL-116AI دارای یک صفحه نمایش است که می‌توانید تنظیمات مورد نیاز خود را با آن انجام دهید.

از دیگر ویدیولایت‌های برند مکس‌لایت مدل SMD-150 است که قابل نصب بر روی دوربین است و با دارا بودن 150 عدد LED از حداکثر روشنایی 1350 لوکس بهره می‌برد. این ویدیولایت دارای یک باتری قابل شارژ با USB است که استفاده از آن را برای شما ساده‌تر می‌کند.

ویدیولایت متصل به گوشی‌های هوشمند

ویدیولایت‌های مناسب گوشی‌های هوشمند نیز دسته دیگری از پنل‌های LED هستند که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این دسته از LEDها معمولا کوچک و قابل حمل بوده و در عین حال توانایی زیادی برای عکاسی با گوشی هوشمند دارند. برخی از این نوع نورهای LED برای اتصال مستقیم به گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند و تنظمیاتی سبک و قابل حمل دارند.

پنل‌های LED با سایز کامل

با این حال، اگر در استودیو عکاسی می‌کنید یا می‌خواهید به صورت حرفه‌ای به عکاسی بپردازید، به یک پنل سایز کامل نیاز خواهید داشت. این دسته از پنل‌های LED در اندازه‌های مختلف و با قابلیت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که می‌توانید بر طبق نیاز خود یکی از آنها را برای نورپردازی سوژه‌های عکاسی خود انتخاب کنید. این پنل‌ها برای عکاسی‌های پرتره یا نورپردازی بازیگران در صحنه‌های ثابت و یا اجرای مصاحبه روبروی دوربین انتخابی عالی خواهند بود.

پنل‌های LED مناسب برای عکاسی در استودیو از نوع flat دارای تعداد زیادی  LED هستند که نور را در فضای مورد نیاز شما پخش می‌کنند. این ویدیولایت‌ها از دسته نورهای حرفه‌ای بوده و شدت نور و دمای رنگ نور آنها قابل تنظیم است. مدل‌های مختلف این ویدیولایت‌ها از منبع انرژی برق یا باتری استفاده می‌کنند که برای استفاده در فضای بسته گزینه‌ای مناسب خواهد بود. همچنین با استفاده از این ویدیولایت‌ها خواهید توانست زاویه نور تابشی خود را به راحتی تنظیم کنید.

ویدیولایت گودکس LED 500C یکی از بهترین انتخاب‌های حرفه‌ای در این دسته از پنل‌ها بوده که امکان حمل آسان نیز وجود دارد. این ویدیولایت با بالاترین شدت روشنایی نور در 4200 درجه کلوین در دسترس است. باتری‌های قابل استفاده روی این ویدیولایت نیز از سری L سونی بوده و همچنین یک آداپتور برق نیز به همراه آن ارائه می‌شود. وجود این آداپتور استفاده از این ویدیولایت را در عکاسی‌های طولانی‌مدت ممکن می‌سازد. این ویدیولایت را می‌توانید از فروشگاه آنلاین نورنگار تهیه کنید.

از دیگر انتخاب‌های ممکن در این دسته از ویدیولایت‌ها می‌توان به نور ثابت LED برند مکس لایت مدل 330D اشاره کرد. دمای رنگ این ویدیولایت از 3200 تا 5600 درجه کلوین قابل تنظیم است. ویدیولایت مکس‌لایت مدل 330D قابل نصب روی پایه بوده و منبع انرژی آن باتری است. این ویدیولایت در عین حالی که انتخاب اقتصادی‌تری نسبت به برند گودکس است، با این حال تمامی نیازهای شما در نورپردازی و استفاده از منبع نور پیوسته را تامین خواهد کرد.

ویدیولایت‌هایی از نوع نور متمرکز نیز برای استفاده در آتلیه‌ها یا دیگر اهداف عکاسی مناسب هستند. این دسته از ویدیولایت‌ها قابل نصب روی سه‌پایه بوده و میزان نور آنها قابل تنظیم می‌باشد.

ویدیولایت گودکس SL-60 LED یکی از انواع این ویدیولایت‌هاست که قابل نصب روی سه‌پایه است و دارای نور متعادلی با دمای رنگی 5600 کلوین می‌باشد. این ویدیولایت دارای یک ریموت کنترل همراه است که تنظیم شدت نور را می‌توانید به وسیله آن انجام دهید. یکی از ویژگی‌های ویدیولایت گودکس SL-60 LED استفاده از یک تنظیم‌کننده دما و یک فن داخلی برای تنظیم دما است که باعث می‌شود دستگاه در استفاده‌های طولانی مدت خنک مانده و کارایی آن بالا رود.

ویدیولایت گودکس SL 100 Bi Bi-Color یکی دیگر از انتخاب‌های حرفه‌ای در دسته ویدیولایت‌های با نور متمرکز است. دمای رنگ نور در این ویدیولایت از 2800 تا 6500 درجه کلوین قابل تنظیم بوده و روشنایی نور آن نیز از صفر تا 100 قابل تنظیم می‌باشد. این ویدیولایت دارای یک نمایشگر در پشت آن است که می‌توانید به راحتی برای انجام تنظیمات از آن استفاده کنید.

سخن پایانی در رابطه با ویدیولایت

ثبت ویدیو و عکس بدون نور مناسب و کافی نتیجه خوبی به دست نمی‌دهد. به خصوص اگر قصد تصویربرداری حرفه‌ای داشته باشید، حتما نیاز دارید که به اندازه کافی در مورد تجهیزات نورپردازی خود تحقیق کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. منبع نور مناسب می‌تواند تاثیر شگرفی بر نتیجه کار شما بگذارد. ویدیولایت‌ها یکی از انتخاب‌های خوب برای حرفه‌ای‌ها است که در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شود. می‌توانید با مطالعه و بررسی ویدیولایت مناسب هدف خود را انتخاب کرده و از عکاسی با آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه