021-7356

چه نوع لنزی برای عکاسی از طبیعت مناسب است؟

چه نوع لنزی برای عکاسی از طبیعت مناسب است؟

عکاسان منظره گذشته از انتخاب لنز مناسب عکاسی طبیعت که بر چگونگی عکاسی از محیط در طبیعت تأثیر می گذارد، باید متوجه قابلیت‌ها و ترکیب لنز‌ها با دوربینشان نیز باشند. همه دوربین‌ها، نمی‌توانند با همه لنز‌ها ترکیب شوند و برخی از دوربین‌ها می‌توانند روی کیفیت و عملکرد لنزی که از آن استفاده می‌کنند مؤثر باشند و این مطلبی است که توجه ویژه‌ای را نیاز دارد.

 

فاصله کانونی

 

اغلب موارد وقتی که به دنبال یک لنز مناسب عکاسی طبیعت هستید، به شما پیشنهاد می‌شود که از یک لنز زاویه باز یا Wide Angel استفاده کنید. این لنز‌ها مخصوص عکاسی از فضاهای باز با زاویه دید گسترده ساخته شده‌اند و به دلیل عمق میدان بسیار زیادی که دارند مرسوم‌ترین انواع لنز مناسب عکاسی طبیعت به شمار می‌روند.

 

زاویه باز و عمق میدان زیاد، دو ویژگی مهم برای عکاسی منظره است و مثلاً به شما اجازه می‌دهد تا کل یک کوه را در پس زمینه قاب تصویر اضافه کرده و مثلاً یک دشت را با تمام جزئیات آن در پیش زمینه عکس داشته باشید. همچنین این لنز‌ها می‌توانند موجب کشیدگی کناره‌های تصویر شوند که این اعوجاج معمولاً به افزایش عظمت و تأثیرگذاری مرکز تصویر منتهی می‌شود.

 

نکته مهم دیگر در لنز مناسب عکاسی طبیعت این است که ما معمولاً نمی‌خواهیم هیچ بخشی از تصویر محو باشد و عمق میدان زیاد لنز، باعث می‌شود تا هر آنچه در تصویر می‌بینیم، از پیش زمینه تا پس زمینه، به طور کامل در فوکوس و شارپ دیده شود. این قابلیت‌ها برای عکاسی از دشت‌های گسترده و مناظر دور، فوق‌العاده است.

 

حتی با وجود اینکه لنز‌های واید را به عنوان لنز استاندارد برای عکاسی منظره و طبیعت در نظر می‌گیرند، این مسئله نباید شما را از به کارگیری لنز‌های نرمال یا تله فوتو باز دارد. فراموش نکنید که زاویه دید بسته این لنز ها می‌تواند نگاه  متفاوتی برای ثبت جزئیات بیشتر برای شما فراهم کند.

 

لنز مناسب عکاسی طبیعت

 

به عنوان مثال با لنز‌های نرمال، می‌توانید همان زاویه دیدی که با چشمانتان می‌بینید را ثبت کنید و اینکه تصویری که می‌گیرید بزرگ‌تر یا وسیع‌تر از نگاه خودتان نیست، هیچ اشکالی ندارد و چه بسا می‌تواند خلاقانه‌تر هم باشد. فراموش نکنید اگر جایی را برای ثبت عکس انتخاب کردید، در ابتدا با همان زاویه دید چشمانتان آن را دیدید، نه با زاویه دید باز لنز دوربین.

 

دیافراگم لنز مناسب عکاسی طبیعت

 

خوشبختانه یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت لنز‌ها که همان دیافراگم باز است، برای عکاسان منظره، اهمیت کمتری نسبت به عکاسان پرتره و استودیویی دارد. دیافراگم باز که معمولاً برای کنترل عمق میدان و کاهش محدوده فوکوس کاربرد زیادی دارد، به طور معمول مورد استفاده عکاسان منظره قرار نمی‌گیرد.

 

به همان دلیلی که در بالا گفته شد، عکاسان منظره بیشتر تمایل دارند که محدوده فوکوس زیادی را در تصویر بگنجانند و طبیعتاً به جای استفاده از دیافراگم باز، از دیافراگم‌های بسته لنز‌هایشان استفاده می‌کنند. از سوی دیگر دیافراگم باز به شما امکان می‌دهد تا در نور کم هم روی دست عکاسی کنید.

 

که باز اینجا هم دیافراگم باز برای عکاسان منظره کاربرد کمتری دارد. زیرا هم معمولاً در نور کم عکس نمی‌گیرند یا اگر هم بخواهند در نور کم عکس بگیرند، اغلب از سه‌پایه استفاده می‌کنند که به این ترتیب باز هم سرعت شاتر در محیط کم‌نور برایشان دردسر ساز نخواهد بود.

 

لنز مناسب عکاسی طبیعت

 

دیافراگم مورد علاقه عکاسان منظره، معمولاً از f/5.6 تا f/16 است. پایین‌تر از این دیافراگم، عمق میدان را کم می‌کند و بالاتر از این محدوده نیز معمولاً به افت کیفیت لنز منتهی می‌شود. زیرا اغلب لنز‌ها، بهترین شارپنس و بالاترین کیفیت خود را در دیافراگم‌های میانی‌شان ارائه می‌کنند.

 

اما جدای از اینکه استفاده از لنز‌های با دیافراگم‌های بسته‌تر مانند f/2 یا f/2.8 در مقابل لنز‌هایی مانند f/1.4، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، اصولاً لنز‌های دارای دیافراگم بسته‌تر، کوچک‌تر و سبک‌تر هم هستند و طبیعتاً برای عکاسی و حمل در محیط‌های خارج از استودیو راحت‌ترند.

 

یاد بگیریم: 5 را استفاده بهتر از دیافراگم

 

زوم یا پرایم؟

 

شاید این خیلی هم سوال درستی نباشد که بخواهیم بین این دو یکی را به عنوان گزینه بهتر انتخاب کنیم. در واقع اینکه شما می‌خواهید با لنز زوم عکس بگیرید یا لنز‌ پرایم، بیشتر به سبک طبیعت‌گردی شما بستگی دارد.

 

اگرچه وقتی یک لنز زوم دارید، می‌توانید بدون نزدیک شدن به یک سوژه، از فاصله دور هم عکاسی کنید، اما واقعیت این است که خیلی وقت‌ها این خود شما هستید که با طبیعت‌گردی و نزدیک شدن به کادر مورد نظرتان می‌توانید با یک لنز پرایم هم همان کادر را داشته باشید.

 

اگرچه این کار سخت‌تر و خسته کننده‌تر است، اما برای بسیاری از عکاسان، کیفیت بالاتر لنز‌های پرایم ارزش این پیاده‌روی را دارد و ترجیح می‌دهند تا کمی خودشان را به سختی بیندازند و کادربندی را به پاهایشان بسپارند!

 

در اینجا انتخاب کمی سخت‌تر می‌شود. هم لنز‌های خوبی در میان پرایم‌ها داریم و هم لنز‌های خوبی در میان زوم‌های واید. هر دو شرکت‌های کانن و نیکون، لنز‌های زوم واید فوق‌العاده‌ای را برای عکاسی منظره تولید کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به  EF 11-24mm f/4L USM برای کانن و AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED برای نیکون اشاره کرد که واقعا کیفیت آن‌ها همانند لنز‌های پرایم با همین فواصل کانونی است. شرکت‌های دیگر هم لنز‌های خوبی را در وب‌سایت نورنگار عرضه می‌کنند.

 

لنز مناسب عکاسی طبیعت

نمونه عکس ثبت شده با AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

لنز‌های Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art یا Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD هم لنز‌های خوبی هستند که قیمت آن‌ها نسبت به مدل‌های همتای نیکون و کانن خودشان مناسب‌تر است و البته کیفیت بالایی هم دارند.

فوکوس خودکار یا دستی؟

با اینکه تکنولوژی‌های فوکوس در دوربین‌های دیجیتال جدید و همچنین در لنز‌های پیشرفته‌ای که این روز‌ها وارد بازار می‌شوند بسیار کاربردی هستند، اما جالب اینجاست که لنز‌های قدیمی باکیفیت که تکنولوژی فوکوس دستی دارند یا فوکوس خودکار آن‌ها چندان هم پیشرفته نیست، همچنان برای عکاسی طبیعت کاربرد دارند.

 

لنز مناسب عکاسی طبیعت

نمونه عکس ثبت شده با Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

الان بیشترین امکانات فوکوس خودکار در لنز‌های جدید شامل نقاط فوکوس بالا و فوکوس خیلی سریع می‌شود که اصولاً برای عکاسی از منظره، این امکانات چندان کاربردی ندارند و بیشتر برای عکاسی خبری، ورزشی یا پرتره هستند.

به همین دلیل، اگر یک لنز قدیمی با کیفیت، با فوکوس دستی باشد یا سیستم فوکوس قدیمی داشته باشد، برای عکاسی منظره اصلا مشکل ساز نیست.

لنز‌هایی که دارای فوکوس دستی همیشگی هستند، برای عکاسی منظره بسیار مناسب‌ترند. این لنز‌ها به شما امکان می‌دهند تا در هر زمان، حتی وقتی که فوکوس خودکار را روی لنز فعال کرده‌اید، با چرخاندن رینگ فوکوس دستی روی لنز، محدوده فوکوس را جابجا کنید.

بیشتر بدانیم: آشنایی بیشتر با موتور فوکوس لنزهای کانن

در عکاسی منظره، این خیلی محتمل است که بخواهید محدوده دقیق فوکوس را کمی جلوتر یا عقب‌تر از جایی که نقطه فوکوس قرار گرفته است ببرید. این مورد در عکاسی پرتره یا خبری چندان مشکل نیست. زیرا می‌توانید به راحتی، نقطه فوکوس را قفل کنید و کادر را جابجا کنید.

لنز مناسب عکاسی طبیعت

اما در عکاسی منظره، از آنجا که دوربین روی سه‌پایه قرار گرفته و احتمالاً کادر آن را هم قفل کرده‌اید، احتمالاً بیشتر نیاز است تا نقطه فوکوس را جابجا کنید. از آنجا که معمولاً سوژ‌ها در این قبیل عکاسی، ثابت هستند و حرکت نمی‌کنند فرصت کافی دارید تا با استفاده از فوکوس دستی (و همچنین LiveView) شارپ‌ترین محدوده فوکوس را انتخاب کنید و عکس بگیرید.

بیشتر بخوانید:‌ ۸ اشتباه ساده برای خراب کردن عکس‌های منظره

نکات دیگری درباره لنز مناسب عکاسی طبیعت که باید به آن توجه کنید

عایق‌بندی خوب: این مورد را اصلا دست کم نگیرید. دلیل گران بودن برخی از لنز‌ها (مانند لنز‌های سری L کانن) به عایق‌بندی فوق‌العاده آن‌ها هم مربوط می‌شود. بحث عایق‌بندی برای کسانی که در محیط‌های بسته عکاسی می‌کنند (مثلاً عکاسان عروسی یا پرتره و ورزشی) چندان مورد توجه نیست. زیرا لنز این عکاسان به ندرت در معرض شرایط آب و هوایی نامساعد قرار می‌گیرد.

اما عکاسان منظره، برخلاف این عکاسان، مدام در فضای باز و باران و گرد و خاک قرار دارند. اگر لنز‌ها و دوربین‌های این افراد عایق‌بندی خوبی نداشته باشد، شن و آب، وارد لنز می‌شوند و معمولاً به سرعت آسیب می‌بینند.

لنز‌های تیلت- شیفت: یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای کسانی که عکاسی منظره می‌کنند لنز‌های تیلت – شیفت است که گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شوند. بسیاری از عکاسان تصور می‌کنند که این لنز‌ها صرفا برای اصلاح پرسپکتیو در عکاسی معماری کاربرد دارند.

 

لنز مناسب عکاسی طبیعت

نمونه عکس ثبت شده با Canon TS-E 90mm f/2.8L Macro Tilt-Shift

در حالی که کنترل فوکوس در عکس های منظره با این لنز‌ها، نوعی جلوه خاص مینیاتوری به عکس می‌دهد که چنین جلوه‌ای را به ندرت می‌توانید با ابزارهای ویرایشی یا لنز‌های دیگر شبیه‌سازی کنید. با وجود ابزارها و قابلیت‌های فتوشاپ در تصحیح اعوجاج عکس‌های معماری، این روز‌ها بیشترین خریداران لنز‌های تیلت – شیفت در وب‌سایت نورنگار، عکاسان منظره هستند که به تأثیر این لنز‌ها در سبک عکاسی منظره واقف‌اند.

اکنون با توجه به ویژگی‌های گفته شده شما می‌توانید لنز مناسب عکاسی طبیعت خود را انتخاب کنید. ما در مقاله‌ای جداگانه بهترین لنزهای مناسب عکاسی منظره برای دوربین کانن را بیان کرده بودیم که می‌توانید به آن نیز مراجعه کنید. سوال‌های خودتان را از طریق باکس نظرات بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *